Palinor

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Tackar :D Vad gäller befolkningen kanske jag skall dubbla den? Min tanke är att Pallinor skall vara en mycket liten stat, närmast att jämföra med Malta.

Samtidigit måste ju deras korståg få en kännbar inverkan. Kanske samlas troende från hela Ereb för att delta, och vart hundrade år sväller befolkningen med legoknektar och solridddare.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Ereb är väl nog folkfattigt som det är? Om Jorduashur har 300 000 så tycker jag Palinor bör vara i närheten.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Min tanke är att Palinor består av en del spridda stamfolk, samt en härskande elit i Khartotum och ett par andra klosterborgar och klosterstäder. Alltså ett litet land. jag skulle kunna tänka mig max 110 -140 000 invånare.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Okej. Det låter bättre. Var tänker du dig att man ska samla liktänkande ifrån till korstågen?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Gunther skrev:Okej. Det låter bättre. Var tänker du dig att man ska samla liktänkande ifrån till korstågen?
I will expound on that. Min tanke är att kulten ifråga inte bara är nationalreligion i Palinor, utan även ett internationellt sällskap/sekt med gemensamma intressen och nätverk inom den Ljusa Vägens organisation.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Gunther skrev:Okej. Det låter bättre. Var tänker du dig att man ska samla liktänkande ifrån till korstågen?
Gravarna. Höhöhö.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Jag vet. Jag är skitkul. 8)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

utan även ett internationellt sällskap/sekt med gemensamma intressen och nätverk inom den Ljusa Vägens organisation.
Njaaaee... nu börjar det flyta iväg igen. Skulle vi inte hålla detta nertonat? Lysande vägen har redan två (eller tre) varianter. Jag ser inte att det behövs ännu en variant på lysande vägen.

Jag är inte 100% komfortabel med de odöda och denna kult. Att göra det internationellt känns inte alls bra. Det blir för stort och världsligt av det hela.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Spelknepe skrev:
utan även ett internationellt sällskap/sekt med gemensamma intressen och nätverk inom den Ljusa Vägens organisation.
Njaaaee... nu börjar det flyta iväg igen. Skulle vi inte hålla detta nertonat? Lysande vägen har redan två (eller tre) varianter. Jag ser inte att det behövs ännu en variant på lysande vägen.

Jag är inte 100% komfortabel med de odöda och denna kult. Att göra det internationellt känns inte alls bra. Det blir för stort och världsligt av det hela.
Skulle Lysande Vägen nöja sig med två eller tre varianter? Det vore högst orealistiskt och tråkigt. Givetvis rör det sig inte om en officel kyrka, utan om ett hemligt sällskap, kult och intresseorganisation. Se till de stora monoteistiska religionernas historia så kommer du att se hundratals av dessa sammanslutningar, ordnar och brödraskap, för det mesta mer eller mindre kätterska, som har tentakler över hela kontinenter.

Opus Dei, Assassinerna (dvs. Nozariterna), Tempelherreorden, Jesuiterna, Fransiskanerna för att nämna några få med olika spridning, status och makt.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jo.. men det ska vara greppbart för en spelledare. Detta är inte realistiskt, det är fantasy Självklart ska vi försöka få det realistiskt, men på en nivå som är greppbar och spelbar. Skulle vi övergått till realism så skulle detta bli tokigt. Blir det roligare att utöka lysande vägen med ännu en gren?

Jag ser bäst att denna "sekt" håller sig till Palinor, och under ett annat namn än "Lysande vägen".
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Tycker det skulle funka med dessa internationella sällskap, men de måste verkligen vara hemliga suportrar av Pallinor då. Att öppet stödja dessa kättare hade nog inte varit en bra idé. Sen kan man ju tänka sig att de flesta sällskap tom döljer sin sanna natur även för sina nyare medlemmar.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Om dom är väldigt spridda och fåtaliga så inverkar dom ju inte på några andra länder. Sedan att folk vandrar långväga till Palinor vart hundrade år är ju närmast coolt. Vore schysst att stöta på någon sådan figur på ett värdshus någonstans. Kunde bli en intressant SLP...

Så, något mitt emellan. Långt ifrån betydande i resten av världen, men ändå att läran har spritt sig en del.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Jag vet inte jag. Egentligen är det ju inte mer än ännu ett riddarsällskap (det finns ju redan ett par stycken). Jag tycker att ni överdriver hur genomskinligt allt måste vara. För de flesta troende är säkert Palinor bara en heroisk korsfararnation som slåss mot en övermäktig barbarfiende i norr. Det är ju långt upp åt helsicke, liksom. Och min tanke är att min inte alls anar något om nekromanti förrän man antingen är i själva palinor, eller väldigt väl invigd. I EA står det att de tagit hjälp av nekromanitker "i hemlighet", vilket jag tar fasta på.


Palinbröderna utomlands

Palins riddarorden är inte begränsad till just Palinor. En stark beskickning är ständigt närvarande hos Exarken i Ekeborg, och fungerar även som experter på missionarbete hos barbarer och nordfolk. Dessutom finns medlemmar i orden över hela den del av Ereb där den Lysande Vägen råder. Det är ett tätt sammanknutet brödraskap av ädlingar som ställer upp för varandra och hjälper varandra framåt i vardagen, men som idkar tystnad och hemlighetsmakeri mot omvärlden. De flesta medlemmar nere på kontinenten är inte riddersmän utan "Initiater av Palinors Regel", lekmannabröder som följer ett par enkla regler i vardagslivet. Ju nyttigare man är för orden och ju mer helhjärtad desto högre upp i sällskapets olika cirklar och hierarkier kan man klättra. De flesta håller sig dock på en modest nivå, och vet ingenting om uppväkta döda eller andra av ordens mer eller mindre officiella hemligheter.

Även om Exarken i Ekeborg säkerligen vet en smula om vad som försigår i Palinor vad gäller förfädersdyrkan och uppväckandet av de döda så har han ingen avsikt att göra en höna av en fjäder så länge Palins orden är nyttiga allierade och håller sina kätterier på behörigt avstånd långt uppe i norr. Det har till och med gått så långt att flera av de avlidna hjältar som kämpar som dödsriddare mot ransarderna även tagits upp som helgon av högsta instans.

I vissa mer kosmopolitiska delar av kopparhavet samarbetar Palins orden med andra sällskap, och till och med med magiska och nekromantiska sammanslutningar som de anser att de har något att lära av.
Senast redigerad av Peter den 2007-03-05 18:59, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

I vissa mer kosmopolitiska delar av kopparhavet samarbetar Palins orden med andra sällskap, och till och med med magiska och nekromantiska sammanslutningar som de anser att de har något att lära av.
Kan du utveckla det här? Annars tycker jag det låter bra och som att vi kan hålla det på en rimlig nivå.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Gunther skrev:
I vissa mer kosmopolitiska delar av kopparhavet samarbetar Palins orden med andra sällskap, och till och med med magiska och nekromantiska sammanslutningar som de anser att de har något att lära av.
Kan du utveckla det här? Annars tycker jag det låter bra och som att vi kan hålla det på en rimlig nivå.
Min tanke är givetvis bara att man som SL skall kunna väva in dolska Palinordenmedlemmar i sina äventyr.
Skriv svar