Palinor

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Den postades ursprungligen här: viewtopic.php?p=7360#7360

Men vart är den nu?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

birkebeineren skrev:Den postades ursprungligen här: viewtopic.php?p=7360#7360

Men vart är den nu?
Håller med om att denna klassiker är prio - och har svårt att se att den skulle funka någon annanstans än Palinor
pogostick
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 36
Blev medlem: 2013-01-10 20:18

Inlägg av pogostick »

Är det för sent att lämna in mera korr? Tänkte sätta mig och kolla igenom de resterande sidorna nu :)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Peter skrev:
birkebeineren skrev:Den postades ursprungligen här: viewtopic.php?p=7360#7360

Men vart är den nu?
Håller med om att denna klassiker är prio - och har svårt att se att den skulle funka någon annanstans än Palinor
Peter: Har inte du ngn av de gamla pdf vesionerna hemma? Jag vill minnas att den fanns i en tidigare...
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Fafnir skrev:
Peter: Har inte du ngn av de gamla pdf vesionerna hemma? Jag vill minnas att den fanns i en tidigare...
Bättre ändå - hittade originalbilden från när Anders skickade ut den. Har majlat till Spelknepe
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Yay! Heja Peter!
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
pogostick
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 36
Blev medlem: 2013-01-10 20:18

Inlägg av pogostick »

Spelknepe skrev:Nu får det vara färdigt! Har ändrat och lagt till bilder. Lagt till birkes årtal och gjort lite småändringar.

http://www.erebaltor.se/other/palinor.pdf
Just in case det inte är spikat än så tänkte jag bidra med min korr av de kvarvarande sidorna. Sidnumreringen är utifrån den här versionen:

Sida 15:
- Kan man förtydliga meningen "Förutom brist på militära resurser, undviker man helst att öppna en andra front eller stöta sig med handeln i öst."? Möjligen "Förutom Palinors brist på militära resurser vill man även undvika att öppna en andra front eller stöta sig med handeln i öst, varför man hittills inte attackerat Mastika Agga."?
- "marknader. Men i Kartotum" -> "marknader, men i Kartotum"

Sida 16:
- "den ökända Merguriska" -> "den ökända merguriska"
- "stolta mergmundiska klaner" -> "stolta mergurundiska klaner"
- "Ödbryts Härjare" -> "Ödbryts härjare"
- "leder sina härjare från lyckad räd" -> "leder sina härjare på lyckade räder"
- "Handel & Ekonomi" -> "Handel & ekonomi"

Sida 17:
- "Men å andra sidan är" -> "Å andra sidan är"
- "Lysande Vägen länderna" -> "Lysande Vägen-länderna"
- "Ryttarsvärdet används som kavalleri-chock" -> "Ryttarsvärdet används i kavalleri-chock"
- "Högtider & Festdagar" -> "Högtider & festdagar"
- "viss vilda festivaler" -> "vissa vilda festivaler"

Sida 18:
- "lokal dödsdyrkande klaner" -> "lokala dödsdyrkande klaner"
- "upplysning, och de" -> "upplysning och de"
- "dödes avgrundsdjup" -> "dödens avgrundsdjup"
- "Palinor, och rent" -> "Palinor och rent"
- "trosförvanter, och" -> "trosförvanter och"
- "för det mest av" -> "för det mesta av"
- "jägaren Irgum Sot." -> "jägaren Irgum Sot:"
- "shaman, eller som har utmärkt sig i livet hejdas" -> "shaman, eller som har utmärkt sig i livet, hejdas"
- "de lagts it," -> "de lagts i,"
- "tungorna är graven." -> "tungorna i graven."
- "förföljelse, eller ”rening”" -> "förföljelse, eller ”rening”."

Sida 19:
- Vi har förekomster av ghaerîldyrkare och Ghaerĩeldyrkare lite här och var. Nu vet jag att den ena är dödsguden och den andra är solserafen, men vi borde nog vara konsekventa med huruvida det ska vara liten eller stor bokstav i de här sammansättningarna. Tankar?
- "angiveri, och hoppaded att den kommande häxjakten inte kom att drabba dem" -> "angiveri och hoppades att den kommande häxjakten inte skulle att drabba dem"
- "egna seder, och som" - Förslagsvis "egna seder; som"
- "Men den information och de rapporter han sänder åter till Exarken i Ekeborg är fulla av vad ordensöverhuvudena vill att han skall se och säga." -> Formuleras om för att slippa en mening som börjar med "Men"? Förslagsvis "Den information och de rapporter han sänder till Exarken i Ekeborg är däremot fulla av vad ordensöverhuvudena vill att han skall se och säga."
- "ställa Rekleshau till ansvars." -> "ställa Rekleshau till svars."

Sida 20:
- "379 e.O., och vann" -> "379 e.O. och vann"
- "om Palins orden, och styrde" -> "om Palins orden och styrde"

Sida 21:
- I faktasammanställningen om Kûldkres står det att huvudstaden är Kartotum. Visst ska det vara Kûlud Zur?
- "är hans barn, och" -> "är hans barn och"
- "goda gudarna, och vill välta" -> "goda gudarna och vill välta"
- "mer en skuggan av sitt forna jag" -> "mer än skuggan av sitt forna jag"
- "förfäders kammare, och de" -> "förfäders kammare och de"
- "eldhärdar, och vackra" -> "eldhärdar och vackra"
- "praktvapen. Men de som" -> praktvapen, men de som"
- "en fullständigt livsnödvändighet" -> "en fullständig livsnödvändighet"
- "norden, och alvernas skogar har därför genom århundradena blivit hårt åtgångna." -> "norden. Alvernas skogar har därför blivit hårt åtgångna genom århundradena."
- "lätt, och även dvärgarna" -> "lätt. Även dvärgarna"
- "alvisk lömskhet, dvärgiskt mod och förräderi." -> "dvärgiskt mod, alvisk lömskhet och förräderi" (eller syftar "förräderi" till förrädiska dvärgar?)
- "konvojer och intressen, och varit delaktig i Kûldkres fall." -> "konvojer och intressen och varit delaktiga i Kûldkres fall."
- "jättar, låser dvärgarna" -> "jättar låser dvärgarna"
- "fritt och dyrt, och" -> "fritt och dyrt och"
- "Men sedan Palinor" -> "Sedan Palinor"

Sida 22:
- I första stycket (som fortsätter från föregående sida) har ett tankestreck blivit "ursprung- "
- "Och ensamhetssökande dvärgiska" -> "Ensamhetssökande dvärgiska"
- "egen skull, och" -> "egen skull och"
- "ensliga mästare, och bosättningen" -> "ensliga mästare och bosättningen"
- "var en gång scen för Midnattsmassakern" -> "var scen för Midnattsmassakern" (uttrycket "en gång" används i meningen efter också och tycks överflödigt här)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

pogostick skrev: Sida 19:
- Vi har förekomster av ghaerîldyrkare och Ghaerĩeldyrkare lite här och var. Nu vet jag att den ena är dödsguden och den andra är solserafen, men vi borde nog vara konsekventa med huruvida det ska vara liten eller stor bokstav i de här sammansättningarna. Tankar?
Det här funderade jag också på. Om stor bokstav över huvud taget skall användas så föreslår jag det endast är när det handlar om dödsguden Ghaerîl. Att över huvud taget tala av dyrkare av solserafen Ghaeriel vet jag inte om egentligen passar med den variant av Lysande Vägen som följs i Palinor. Palinorerna dyrkar väl endast guden Etin och i denna dyrkan finns Ghaeriel med, som en slags första bland övriga solserafer (officiell LV-lära talar om endast tio av dessa mäktiga solandar, palinorerna har lagt till Ghaeriel som den elfte). Så med andra ord dyrkar man antingen Etin (med solserafen Ghaeriel) eller så dyrkar man dödsguden Ghaeriel. Nu är dock den religiösa situationen i Palinor lite sammanblandad och rörig men i texten borde vi var väl vara konsekventa?

Hoppas Spelknepe får med dina rättelser pogostick, de kan kanske synas som småfel men de gör mycket för helheten. :)
pogostick
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 36
Blev medlem: 2013-01-10 20:18

Inlägg av pogostick »

birkebeineren skrev:
pogostick skrev: Sida 19:
- Vi har förekomster av ghaerîldyrkare och Ghaerĩeldyrkare lite här och var. Nu vet jag att den ena är dödsguden och den andra är solserafen, men vi borde nog vara konsekventa med huruvida det ska vara liten eller stor bokstav i de här sammansättningarna. Tankar?
Det här funderade jag också på. Om stor bokstav över huvud taget skall användas så föreslår jag det endast är när det handlar om dödsguden Ghaerîl. Att över huvud taget tala av dyrkare av solserafen Ghaeriel vet jag inte om egentligen passar med den variant av Lysande Vägen som följs i Palinor. Palinorerna dyrkar väl endast guden Etin och i denna dyrkan finns Ghaeriel med, som en slags första bland övriga solserafer (officiell LV-lära talar om endast tio av dessa mäktiga solandar, palinorerna har lagt till Ghaeriel som den elfte). Så med andra ord dyrkar man antingen Etin (med solserafen Ghaeriel) eller så dyrkar man dödsguden Ghaeriel. Nu är dock den religiösa situationen i Palinor lite sammanblandad och rörig men i texten borde vi var väl vara konsekventa?

Hoppas Spelknepe får med dina rättelser pogostick, de kan kanske synas som småfel men de gör mycket för helheten. :)
I det här fallet tror jag det är okej att tala om ghaerîeldyrkare, eftersom det handlar om stammar som har halvt konverterats. Stammar som har bytt namn på sina gudar, men fortsatt dyrka på gammalt sätt ungefär. För min del känns det som att vi borde hålla oss till gemener i sammansatt ord på det här sättet, dvs "de som dyrkar Ghaerîel", men "ghaerîeldyrkare". I det första fallet är det egennamnet för solserafen, medan det i andra fallet är en informell grupp människor.

Jag har nog aldrig haft så roligt när jag korrat en text, för övrigt. Det är lite häftigt att en spelvärld som för mig varit känd som ett inkonsekvent lapptäcke nu kan kännas så sammanhängande, dynamisk och originell. Jag älskar kulturskiftningarna och hur alla folkslag så tydligt och logiskt färgas av varandra.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

birkebeineren skrev:
pogostick skrev: Sida 19:
- Vi har förekomster av ghaerîldyrkare och Ghaerĩeldyrkare lite här och var. Nu vet jag att den ena är dödsguden och den andra är solserafen, men vi borde nog vara konsekventa med huruvida det ska vara liten eller stor bokstav i de här sammansättningarna. Tankar?
Det här funderade jag också på. Om stor bokstav över huvud taget skall användas så föreslår jag det endast är när det handlar om dödsguden Ghaerîl. Att över huvud taget tala av dyrkare av solserafen Ghaeriel vet jag inte om egentligen passar med den variant av Lysande Vägen som följs i Palinor. Palinorerna dyrkar väl endast guden Etin och i denna dyrkan finns Ghaeriel med, som en slags första bland övriga solserafer (officiell LV-lära talar om endast tio av dessa mäktiga solandar, palinorerna har lagt till Ghaeriel som den elfte). Så med andra ord dyrkar man antingen Etin (med solserafen Ghaeriel) eller så dyrkar man dödsguden Ghaeriel. Nu är dock den religiösa situationen i Palinor lite sammanblandad och rörig men i texten borde vi var väl vara konsekventa?

Hoppas Spelknepe får med dina rättelser pogostick, de kan kanske synas som småfel men de gör mycket för helheten. :)
Visst kan man tala om dyrkan av Jungfru Maria? Tycker nog man kan tala om ghaerieldyrkare. Men håller med om liten bokstav
Senast redigerad av Peter den 2013-01-27 10:07, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

pogostick skrev:
I det här fallet tror jag det är okej att tala om ghaerîeldyrkare, eftersom det handlar om stammar som har halvt konverterats. Stammar som har bytt namn på sina gudar, men fortsatt dyrka på gammalt sätt ungefär. För min del känns det som att vi borde hålla oss till gemener i sammansatt ord på det här sättet, dvs "de som dyrkar Ghaerîel", men "ghaerîeldyrkare". I det första fallet är det egennamnet för solserafen, medan det i andra fallet är en informell grupp människor.

Jag har nog aldrig haft så roligt när jag korrat en text, för övrigt. Det är lite häftigt att en spelvärld som för mig varit känd som ett inkonsekvent lapptäcke nu kan kännas så sammanhängande, dynamisk och originell. Jag älskar kulturskiftningarna och hur alla folkslag så tydligt och logiskt färgas av varandra.
VÄLDIGT roligt att höra, för du beskriver precis det jag har velat uppnå. Om jag åtminstone i någon mån nått fram så är jag tokigt nöjd. :) Hjälper dessutom mot min gruvliga genans inför alla slarv- och stavfel....
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

pogostick skrev:I det här fallet tror jag det är okej att tala om ghaerîeldyrkare, eftersom det handlar om stammar som har halvt konverterats. Stammar som har bytt namn på sina gudar, men fortsatt dyrka på gammalt sätt ungefär. För min del känns det som att vi borde hålla oss till gemener i sammansatt ord på det här sättet, dvs "de som dyrkar Ghaerîel", men "ghaerîeldyrkare". I det första fallet är det egennamnet för solserafen, medan det i andra fallet är en informell grupp människor.
Låter rätt. Vi diskuterade samma fråga gällande Etin vill jag minnas och kom fram till att en som tillber guden Etin och följer Lysande Vägen kan kallas etinstrogen (Lysande Vägen-dyrkare låter lite konstigt).
Peter skrev:Viist kannan tala ok dyrkan av Jungfru Maria? Tycker nog man kan tala om ghaerieldyrkare. Men håller med om liten bokstav
Man kan ju det. Tänkte nog mest på att hitta en lösning som gjorde det lite förhållandet Ghaerîl-Ghaerîel lite mera tydligt men jag tror läsare även utanför Palinors Inre Cirkel förstår. :P
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

pogostick skrev: Jag har nog aldrig haft så roligt när jag korrat en text, för övrigt. Det är lite häftigt att en spelvärld som för mig varit känd som ett inkonsekvent lapptäcke nu kan kännas så sammanhängande, dynamisk och originell. Jag älskar kulturskiftningarna och hur alla folkslag så tydligt och logiskt färgas av varandra.
Indeed! Väldigt roligt att höra! :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Sådär!

• Pogosticks korr
• Birkes korr
• Relikhandlaren

http://www.erebaltor.se/other/palinor.pdf

Är vi klara nuuu då? :)
Skriv svar