Palinor

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

birkebeineren skrev: Jag är mest ute efter beteckningar att använda i skrivandet av nargurernas historia, men tills eventuella bättre forslag dycker upp kan jag använde det något luddiga "västnargurer"...eller kanske slättnargurer? :?
Kanske bada: västnargurer later ju mer demografiskt/folkvandringsaktigt - slättnargurer kanske lite mer som ett begrepp som används av deras östliga kusiner. Eller kanske ett namn som hänvisar till deras udda livstil: fararnargurer, strövnargurer eller resande?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Strövnargurer låter bra.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Strövnargurer låter bra.
Istämmer, lite lagom ociviliserad så där.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Uppdaterad karta på första sidan.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mäster Peter: Jag skulle gärna se lite palinorisk närvaro i mina små vildvuxna handelsbyar i sydvästra Nargur.

http://erebaltor.se/forum/viewtopic.php ... &start=195

Några förslag, ni andra också? :)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Ett förslag, hoppas detta passar kronologiskt och tematiskt:

Palinor i Trasimo
"I manga av Trasimos byar, och ocksa helt övergivna i skogsmarkerna mellan dem, vittnar tomma husrester eller ombyggda boningar om de palinoriska riddarnas storhetstid. I vissa byar har en föredetta kasal eller missionsstuga byggts om till hövdingahus, eller lagerlokal, eller svinstia. I andra fall finns byggnaden kvar, bebodd av nagon enstaka palinorisk eremit eller riddare i exil. Att resa österut för att konvertera barbarer är fortfarande en mycket hedersam syssla hos palins riddare, men med en sinande kassa och sinande kommersiella intressen är trycket inte lika stort nu som tillförne. Och unga hjältetalanger föredrar att kasta bort sina liv mot ransards krigsmaskin. Vissa stugor upprättshalls dock av de palinoriska nomadstammarna, i de fall de reser till Trasimo för handel och bete. Vilka relationer stammarna och de bofasta har beror pa bosättningens och stammens historia och tidigare kontakter, men överlag kan sägas att mycket av den handel som fortfarande sker över Palinor fran Nargur utanför ransards intressesfär gar via stammarna. Detta är mer handel än Palins orden inser, vilka demoraliserade ser sin närvaro i Nargur allt mer som ett fornstort minne."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Peter skrev:Palinor i Trasimo
"I manga av Trasimos byar, och ocksa helt övergivna i skogsmarkerna mellan dem, vittnar tomma husrester eller ombyggda boningar om de palinoriska riddarnas storhetstid. I vissa byar har en föredetta kasal eller missionsstuga byggts om till hövdingahus, eller lagerlokal, eller svinstia. I andra fall finns byggnaden kvar, bebodd av nagon enstaka palinorisk eremit eller riddare i exil. Att resa österut för att konvertera barbarer är fortfarande en mycket hedersam syssla hos palins riddare, men med en sinande kassa och sinande kommersiella intressen är trycket inte lika stort nu som tillförne. Och unga hjältetalanger föredrar att kasta bort sina liv mot ransards krigsmaskin. Vissa stugor upprättshalls dock av de palinoriska nomadstammarna, i de fall de reser till Trasimo för handel och bete. Vilka relationer stammarna och de bofasta har beror pa bosättningens och stammens historia och tidigare kontakter, men överlag kan sägas att mycket av den handel som fortfarande sker över Palinor fran Nargur utanför ransards intressesfär gar via stammarna. Detta är mer handel än Palins orden inser, vilka demoraliserade ser sin närvaro i Nargur allt mer som ett fornstort minne."
Mycket användbart och tematiskt känns det helt rätt, tänkt att Trasimo skal vara ett hopkok av det mesta.

Rörande kronologin har jag ännu inte helt bestämt mig för när dessa byar etablerades och på vilket sätt, men Palins Orden skulle kunna få spela en viktig roll.. Har även lite funderingar på Norderebiska Kompaniet och jorpagniska handlare.
När tänkte du dig att de palinoriska riddarna hade sin storhetstid, och vilka handelsvaror såg/ser de som interessanta?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Kan man finna Pali-norska ord någonstans på forumet ännu? Är ett Västnarguriskt, Timoleriskt språk närmast besläktat med Aleriska och Timoleriska.

Och vad heter i så fall orm på palinorska?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

I palinor talas vastnarguriska sprak (stammarna), kontinentala joriska sprak (riddarne), Nyjori (lingua franca inom orden) och pidginsprak bland bondebefolkningen.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Vad heter orm på palinorska - västnarguriska i så fall?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Vad heter orm på palinorska - västnarguriska i så fall?
I Nargurs skogar där centralnarguriska språk talas (och västnarguriska språk har jag tänkt mig är sprugna ur denna underfamilj) finns ordet edermorgh, eller bara morgh, för att beteckna giftiga ormar. Någon variant på detta ord kanske, om inte Adragoor redan hittat på ett annat?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev:
Mikael skrev:Vad heter orm på palinorska - västnarguriska i så fall?
I Nargurs skogar där centralnarguriska språk talas (och västnarguriska språk har jag tänkt mig är sprugna ur denna underfamilj) finns ordet edermorgh, eller bara morgh, för att beteckna giftiga ormar. Någon variant på detta ord kanske, om inte Adragoor redan hittat på ett annat?
Tyvärr är jag inte färdig med de narguriska språken än. Främst eftersom jag har organiserat om hela arbetet och bestämt mig för att nargurspråken endast till viss del består av germanska ord (ungefär så mycket så att man känner igen sig). Resten är tänkt att vara påhittade ord. Palinoriska ska vara ett västnarguriskt språk som alltså har vissa likheter med ransardiskan (som jag ju har hittat på en del ord till). Jag föreslår att palinoriska låter lite som en blandning mellan frisiska och fornfranska (för att representera de joriska inslagen). Här finns en frisisk ordlista och här en fornfransk.

ouirm eller ngt som liknar serpent föreslår jag om ordet ska vara lite likt existerande språk. Hitta på ett eget eller ta en variant av birkes ord annars.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Peter: Har du skrivit något om S:t Palins liv? Skulle du i så fall kunna skicka (eller hänvisa mig till) det? Jag har också funderat på att S:t Palins reliker ligger kvar i Pallin på Caddo. Det skulle i så fall vara ytterligare en anledning för palinoriska pilgrimer att smyga sig iland för att dyrka sin fallne hjälte... Eller? Jag ska nämligen snart ta mig an att skriva om Pallin och den pampiga katedralen där.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Palinorska
orm = ourmghir
???
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Mikael skrev:Palinorska
orm = ourmghir
???
Det kan ju mycket väl funka.
Skriv svar