Palinor

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Iakktagelser:
Historia; 510eO torde vara det fjärde soltåget, inte det femte. 610eO väntar man sig ett femte, inte ett sjätte.

Sotågen; tredje står daterat 411eO. Det är väl 410?

Ransardiska jarlar; Jag tror mig ha benämnt dem klanhlvdingar. Tycker vi jarlar låter fräckare kan det ändras. Åsikter?

Palinors historia känns lite tunn, exempelvis mellan 210-310. Kan den fyllas ut med lite mer spännande händelser? Har exempelvis svartfolken från kard gjort räder in och hur har det påverkat? Intressanta händelser involverandes alverna? Dvärgarna? Andra grann nationer? Epedemier? Maktkamper?

Faunan; lite tunnsått där också. Vad mer för djur och bestar huserar i Palinor? Griparna i kardbergen bör väl nämnas som ett plågoris för getbönder och hästnomader?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Det finns lite skillnader i texten om S:t Palin i Palinor vs Caddomodulen. (texten finns i avsnittet om staden Pallin.)

Rätterna i prislistan får gärna beskrivas lite i ett kort avsnitt om mat&dryck :)

Kanske en temperaturtabell i klimatavsnittet?

Kanske en regentlängd?

Har Birke gjort ngn tideräkning för Palinor?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Peter skrev:Jag lägger upp ett word dokument länkat via min profil som jag uppdaterar med våra ändringar - och som alla kan ladda ned och skriva om, så har vi hela tiden ett mästerdokument att utgå från. När den är färdig att publicera för jag även över materialet till wikin så att även den är officiell. Tror att det är smidigare så att pdf:en blir snygg sedan
Vi kan prova att göra så. Fast det innebär att du själv måste göra allt redigeringsarbete eller hur tänker du?

Några narguriska stammar som det frågades efter skall jag försöka beskriva kort. Även få fram hur kalender och tideräkning tänkt se ut. Några ifyllande historienotiser kan nog också skakas fram.

Ransardiska klanhövdingar låter bäst, jarlarna kan kan få vara förbehållna Jorduashur.
Angående faunan så bör nämnas griparna. I Nordådalen upp mot Kardbergen och Timora/Narim finns även enligt tidigare förslag Narimsk jättebäver.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Strålande, ja här är ju mycket som skall föras in. Jag sätter samman något som är rimligt i längd och omfång. Ang layout så lägger jag ju iofs wordfilen tillgänglig, och är väldigt tacksam om någon känner sig kallad att förbättra detta
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Fundering:

Symbolen med en dödskalle omgärdad av solstrålar. Kallas kanske Ghaerils anlete, martyrsolen eller ngt annat påhittigt. Symbolen är starkt knuten till Ghaeril och martyrskap. Solstrålarna visar på Ghaerils gudomlighet såsom Etins väpnade arm. Anses skydda bäraren mot pilar och onda andar. Vanlig särskilt bland de mest hängivna stridsmännen som inte räda martyrdöden i främsta ledet, vetandes att Ghaeril och därmed även Etin håller ett extra öga på dem i striden. Funka?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Några persongallerier vore ju intressant också. Nuvarande storGaerit exempelvis, Ngn badass nomadhövding/eller kämpe, Kanske en av schamanerna?

För att inte bara "gnälla" över allt mer som jag önskar mig i modulen så tänkte jag bidra med ett dylikt själv:)

Ebenhard Långe
379e.O föddes den penniske ädlingen Ebenhard som fjärde sonen till Herr Riddar Tilke Långe i zorakiska Gredelmark. Släkten hade ett rykte om att frambringa mycket dugliga stridsmän och Ebenhard var inget undantag. 393e.O, blott 14 år gammal var det exempelvis Ebenhard som som bragte ledaren för en felicisk kaparstyrka om livet. Kaparna hade plundrat och brännt gårdar kring gredelmarks sydkust och gång efter annan gäckat försök att slå med riddarmakt. Ebenhard samman med två bröder och deras väpnare råkade av en slump anhanget i aktion. Den unge Ebenhard åberopade Etins ljus och gick omedelbart och utan tvekan till storms. När dammet lagt sig hade den lilla gruppen tillintetgjort kaparna och därmed utstakades Ebenhards väg med svärd i hand.
Under flera år reste han till de platser hans svärd behövdes. Hans rykte som orädd kämpe växte och det ryktades om att Etin gjort honom hård mot pilar. Det var under en kampanj mot svartfolk i norra salamora mellan 403-405e.O som Ebenhard först hörde talas om Palinorden och deras strävan om att med svärd i hand föra Etins ljus till de barbariska ransarderna. Således kom det sig att han med flera dugliga kämpar ställde kosan mot till det karga Palinor, där han sökte inträde i ordern.
410 e.O hade han gjort sig ett namn inom ordern och gick i det främsta ledet som ledare för stormästarens personliga livvakt. Det var också tack vare Ebenhart som stormästaren överlevde fälttåget. Ebenhart hjältemod kostade honom förvisso livet, men stormästaren och hans närmaste klarade sig. Hans kropp fördes till Kartotum och balsamerades i Hjältarnas Hall. Han helgonförklarades en tid senare.
510e.O gick han ånyo som ledare för den nya stormästarens livvakt i det fjärde palinorska soltåget. Återigen utmärkte han sig på slagfältet men kunde beklaglitvis inte denna gång rädda sin stormästares liv när tåget krossades. Det sägs att mängden ransardiska pilar han täcktes med fick honom att likna ett piggsvin. Idag visar han sig sällan bland folk, men det sägs att han ser fram emot att ånyo tåga mot ransard för att hämnas sina fallna ordersbröder och sprida Etins ljus.

Utseende: Ebenhart är en reslig krigare på ca 185cm. Han visar sig sällan utan sin rustning varför det axellånga, vita stripiga håret oftast döljs av en brynjehuva. Hans anlete bär en gulnad ton, som gammal pergament och sliter tätt över kraniet. Då läpparna sedan länge torkat bort och krympt undan blottas hans gulnade tänder i ett ständigt, glädjelöst grin. I strid föredrar han sitt enorma bredsvärd "Glogryan" eller en bredbladig stridsyxa. Han är fåordig av naturen och de gånger han överhuvudtaget yttrar något så är det ofta "Etins ljus" han väser fram med sin torra, spruckna stämma. Som hälsning till både frid och strid...

Bild
Senast redigerad av Fafnir den 2012-01-01 04:06, redigerad totalt 1 gånger.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Vilken hjälte! Får jag använda dina illustrationer. Vad gäller texten - är det ok om jag kapar lite. Till pdfen tänkte jag mig lite kortare stycken (annan kråksång till wikin förstås)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Text och bild får användas till projektet efter eget huvud :)

Btw, vilken hästtyp är vanligast i palinor? Antar att inte var och varannan huserar över en stolt palinorsk stridshäst som springare. Och nyttjas norrhästen även här eller är det för varmt för pälsbollarna?

Tänkte slipa lite på hästtabellen ovan, om den skulle passa i pdf:en...
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Grymt - har gärna med hästbilden. Har satt jag och oroade mig för att det var för tunt med illustrationer...

ang. hästar så har jag fört in vildhästar i min nya faunatext. mest eftersom griparna måste ha något att mumsa på. Tänker mig att dessa bor i nord och väst - i skog och ängmark snarare än bara ¨på Barghan. antar att de är nordhästar

P.s. har vi någon text om nordhästar? Själv är jag neutral i frågan. Kan även tänka mig att det finns ett antal hästraser från Erebs fyra hörn, med tanke på alla olika grupper som deltagit soltågen och orden
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mycket fin riddare Fafnir, både bild och text. :D

Norrhästen beskrivs kort i Gigant-regelboken och sägs leva i nordliga temererade områden. Borde kunna funka som "vanlig" häst i Palinor?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Uppdatering: Palinor

Ny version med flera ändringar. Fortfarande att göra:

- Fler personer till porträttgalleriet (Frankeituz II Cel af Salbad)
- Infoga Fafnirs illustrationer
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag är nyfiken på relationen/handeln via Mastika Agga. Att de har en närvaro i denna handelsplats under Barbiska Kejsarens beskydd är jag säker på.

Sedan undrar jag om man inte kan ha en kortfattad förhistoria som berättar lite om folken som levde på stäpperna innan Ordens ankomst?

Och kanske något om "Sasuflket" från Sinkadus?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Mikael skrev:
Och kanske något om "Sasuflket" från Sinkadus?
Sasuflket? Det har jag missat? Finns det någon sammanfattning någonstans, eller vet du vilken sinkadus det är
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Ser fint ut. Enligt mina källor hette dock stormästaren som fick tugga grus 510:
Hans Upplysta Excellens Stormästare Ghaerît Krarr Bianco ap Klovimeste
viewtopic.php?t=24&postdays=0&postorder=asc&start=45
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Peter skrev:
Mikael skrev:
Och kanske något om "Sasuflket" från Sinkadus?
Sasuflket? Det har jag missat? Finns det någon sammanfattning någonstans, eller vet du vilken sinkadus det är
hihi, blev lite fel: Se här.
viewtopic.php?p=11021#11021
Sinkadus 26
Skriv svar