Palinor

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9047
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Som jag föreslog tidigare, kan inte krusidullerna, kanterna och olika bilderna placeras på första sidan man slår upp boken (pdfen) på? Själva framsidan kan då vara mycket enkel och stilren, gärna inspirerad av Expertboken så som visat?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Peter: Jag har börjat layouta och sätta Palinor nu. Ska där in mer material än det du har skrivit i ditt "Palinor 0.9 dokument"?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9047
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Peter: Kolla in wikin en sista gång om det kan ha hamnat saker där du vill ha med. Sen, detaljerna vi diskuterade privat, finns de med i ditt dokument?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

På den frusna Irhusfloden söder om Elbisiska högåsbergen står ett mäktigt slag mella barbier och S:t Palins riddare.
Vart ligger dessa?
Timora plundras grundligt
Vart ligger/låg Timora?
Därefter började S:t Palins orden dyrka sina fallna hjältar, och stundtals uppväcka dem från de döda.
Finns där "kända odöda" som har återuppväckt flera gånger? Typ ikoner för Palinor - gamla hjältar?
Etinne månad -6°
Öppne månad -4°
Kallte månad 0°
Töe månad +8°
Spire månad +12°
Grodde månad +15°
Halve månad +20°
Växte månad +16°
Mogne månad +13°
Skörde månad +9°
Vile månad +2°
Mörke månad 0°
Jag tror att ett subarktiskt klimat är mycket kallare under sina vintermånader än vad som anges här.
motje, faernsnår och gula björnbär.
Skulle personligen önska mer information om sånt här! :)
Flora & fauna
På sidan 35 i Palinortråden har Fraxinus skrivit en del växter och örter. Är det något som ska in i PDF'en? Kanske ifall det är unikt och unikt för Palinor?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Spelknepe skrev:Peter: Jag har börjat layouta och sätta Palinor nu. Ska där in mer material än det du har skrivit i ditt "Palinor 0.9 dokument"?

Palinor 0.91, som jag skickade till dig runt 27/11, är rätt version.

Birke: Yes box
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9047
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Spelknepe skrev:
På den frusna Irhusfloden söder om Elbisiska högåsbergen står ett mäktigt slag mella barbier och S:t Palins riddare.
Vart ligger dessa?
Irhusfloden och Elbisiska högåsbergen ligger nere i Trasimo precis norr om Nidabergen. Borde ligga för långt bort för att platsa på Palinorkartan, eller?
Spelknepe skrev:
Timora plundras grundligt
Vart ligger/låg Timora?
Timora är den statsbildning som tidigare utgjorde norra Timolerien och som numera är en del av Ransard. Syns här på min politiska kladdkarta: http://imageshack.us/photo/my-images/71 ... karta.jpg/
Spelknepe skrev:
Därefter började S:t Palins orden dyrka sina fallna hjältar, och stundtals uppväcka dem från de döda.
Finns där "kända odöda" som har återuppväckt flera gånger? Typ ikoner för Palinor - gamla hjältar?
viewtopic.php?t=956
Spelknepe skrev:
Etinne månad -6°
Öppne månad -4°
Kallte månad 0°
Töe månad +8°
Spire månad +12°
Grodde månad +15°
Halve månad +20°
Växte månad +16°
Mogne månad +13°
Skörde månad +9°
Vile månad +2°
Mörke månad 0°
Jag tror att ett subarktiskt klimat är mycket kallare under sina vintermånader än vad som anges här.
Enligt Snibbens klimatkarta borde Palinor heller ha ett Tempererad inlandsklimat.

viewtopic.php?t=247&start=90

Eller?
Spelknepe skrev:
motje, faernsnår och gula björnbär.
Skulle personligen önska mer information om sånt här! :)
Jag med!
Spelknepe skrev:
Flora & fauna
På sidan 35 i Palinortråden har Fraxinus skrivit en del växter och örter. Är det något som ska in i PDF'en? Kanske ifall det är unikt och unikt för Palinor?
Borde kunna användas i Palinor även om de förekommer på andra platser. Träden däremot finns inte i Palinor utan inne i Nargurs skogar.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag skulle nog vilja sätta Palinor som "Nordligt tempererat klimat", alltså dra ner område "5" på Snibbens karta så det täcker Palinor
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9047
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Spelknepe skrev:Jag skulle nog vilja sätta Palinor som "Nordligt tempererat klimat", alltså dra ner område "5" på Snibbens karta så det täcker Palinor
Gjör så.

Även nordöstra Nargurskogen kommer jag vilja ha lite kallara än område 7 när jag en gång kommer så långt som att skriva klart regionen...
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Spelknepe skrev:Jag skulle nog vilja sätta Palinor som "Nordligt tempererat klimat", alltså dra ner område "5" på Snibbens karta så det täcker Palinor
Denna karta är baserad på kartan på sid. 26 i EA och sedan utökad för resten av världen, så det är inget jag hittat på att det skall vara tempererat inlandsklimat i Palinor. Om man vill så kan man naturligtvis bortse från KANON och ändra detta.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Spelknepe skrev:Jag skulle nog vilja sätta Palinor som "Nordligt tempererat klimat", alltså dra ner område "5" på Snibbens karta så det täcker Palinor
Kör hårt. Temperaturtabellerna snodde jag någostans ifrån, och är inte alls fäst vid


Birke har föredömligt svarat på övriga frågor (tack!). Eberhard Långe är ju både beskriven och vackert illustererad. Det är klart att man alltid kan lägga till fler hjältar.

Vad gäller örter så har jag med Fafnirs Urträd (numer Fornträd). Skall suga på om man kan utveckla en eller två örter till. Men gillar även att ha ett par växter som bara är löst antydda/namngivna.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9047
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kollade EA och även om du har modifierat och utvecklat namnen lite så är gränserna mellan klimatzonerna rätt...

Kan vi förklara Palinors klimat som Tempererat inlandsklimat (zon 7 på din karta) men med periodvis väldigt kalla vindar neröver Barghan (det torra stäppområdet i landets centrala och östra delar?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Guld Birke! :D
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

birkebeineren skrev:Kollade EA och även om du har modifierat och utvecklat namnen lite så är gränserna mellan klimatzonerna rätt...

Kan vi förklara Palinors klimat som Tempererat inlandsklimat (zon 7 på din karta) men med periodvis väldigt kalla vindar neröver Barghan (det torra stäppområdet i landets centrala och östra delar?
Tycker jag låter bra... så hur blir medeltemperaturen i Palinor?

Såhär kanske?

Etinne månad -12°
Öppne månad -8°
Kallte månad 4°
Töe månad +4°
Spire månad +10°
Grodde månad +13°
Halve månad +18°
Växte månad +14°
Mogne månad +10°
Skörde månad +5°
Vile månad -2°
Mörke månad -4°
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Vill bara förtydliga att jag inte var färdig med korr-läsningen. Kom till "Flora & Fauna", men var tvungen att bryta för jobb, men ska fortsätta senare. Har rättat en del stavfel och meningsfel, men överlag är det superbra skrivet. :)

Tror hela Palinor kommer se snyggt ut! :)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Då borde det vara dags att börja teckna igen?
Bilden som nu satt som preliminär framsida är en del av en större bild jag hoppas kunna färdigställa. Just den använda biten funkar naturligtvis också. Den färdiga bilden är tänkt att illustrera en cermonu med den skallebärande stormästaren i centrum. Vilka är de andra två riddarna jag ritat till palinor?
Vad mer behövs i bildväg?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Skriv svar