Ransard

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Mitt huvud är sprängfyllt med skrift som bara väntar på att sättas på pränt. Snart finns det lite tid mellan tatueringar, tidningsjobbet, rollspelandet, barnen, bokföringen, hemsidan och allt annat....snart
Kan knappt vänta! Jag ska snart vara spelledare, och har lite tankar om att placera rollpersonerna i Ransard! ;)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

För insperation om Ransardernas mentalitet rekomenderas varmt filmen "300" medans du väntar. ( sedan får du ju naturligtvis scanna in filmen ruta för ruta, och i photoshop peta på dem brynjor och mer nordiska hjälmar, slänga in lite gripar och låta dem bryta på tyska, men det är väl en baggis för dig :wink: )
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Trixz
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 3
Blev medlem: 2007-08-01 22:27

Inlägg av Trixz »

Hur går det med ransard... blev grymt sugen på området när jag läste... Kanske skall damma av de gamla expertböckerna o dra ihop något äventyr uppe på de kalla vidderna
Användarens profilbild
Excellentium
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 89
Blev medlem: 2007-08-05 04:01
Ort: Åkersberga

Inlägg av Excellentium »

Hata mig inte nu, men om man läser miljöskildringen på baksidan av modulen "Krigarens handbok", så står följande som första mening:

Citat: "Den jättelike ransardiske paladinen tog ett kliv framåt så att den tunga rustningen skramlade".

Paladinen, säger jag då? Jag har då sannerligen aldrig kopplat paladiner till Ransard. Varför väljer dem ordet paladiner? Jag kanske har spelat för mycket dataspel i rollspelsmiljö, och där är ju paladiner det närmaste en god riddare i helrustning man kan komma (med magiska kunskaper). Det låter inte särskilt likt vildsinta gripkrigare?!

Denna lilla, otroligt störande mening, känns inte relevant, men eftersom den är tagen ur ett material från ÄS undrar man ändå varför dem skrev just paladiner...
"That is not dead which can eternal lie and with strange aeons even death may die".

- Necronomicon by Abdul Alhazrad
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Nja, du är nog lite för D&D skadad skulle jag tro. Även om jag precis som du förknippar Paladin med goda riddare. Men i DoD kan man nog snarare se paladinen som en helig krigare, som lever efter stränga levnadsregler allt enligt den gud/gudar som han/hon följer. Ordet riddare skulle väl man kunna tolka som en krigare från överklassen. Då är det ju inga problem med en ransardisk paladin. Han är helt enkelt en helig krigare, oftast från överklassen som följer de ransardiska gudarnas regler mycket strikt... eller nått sånt.

Jag ser iofs gärna att vi lämnar ordet paladin därhän. I expertreglerna fanns det ju inga paladiner och de var ju de bästa reglerna, så det är nog ingen som sörjer paladinen ändå. :P
Användarens profilbild
Excellentium
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 89
Blev medlem: 2007-08-05 04:01
Ort: Åkersberga

Inlägg av Excellentium »

Svar till Bergdahl:

Nej, jag sörjer inte heller paladinernas frånvaro, men tyckte ändå det var värt att noteras.

Sökte dessutom på paladiner på Wiki, och fick fram följande svar http://sv.wikipedia.org/wiki/Paladin

Lägg märke till att det i texten står att paladiner var heliga riddare i vår verkliga värld, medan de är heliga krigare i D&D. Alltså tvärtemot vad man har för uppfattning... :lol:

Slutligen erkänner jag att jag är helt D&D-påverkad i vissa avseenden eftersom jag lät dataspelssviterna Baldur´s Gate, Icewind Dale, Neverwinter Nights med alla expansioner samt senast Neverwinter Nights 2 överta mitt törstande efter rollspel sedan vi slutade med penna och papper för väldigt länge sedan...
"That is not dead which can eternal lie and with strange aeons even death may die".

- Necronomicon by Abdul Alhazrad
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Förebilden kanske är verklighetens paladiner: tidigfeodala stormän nära knutna till frankerrikets kejsar Karl den Store.

Vad gäller d20:s fantasypaladiner så fylls väl deras roll av solriddarna? Förutom att en solriddare inte nödvändigtsvis behöver vara särskilt "god". Men Dungeons och Dragons svartvita alignmentsystem var ju en av de saker ÄS vände sig mot...


http://en.wikipedia.org/wiki/Paladin

Engelska wiki är lite utförligare. Tydligen sträcker sig titeln Paladin hela vägen tillbaka till gamla rom. Ö.h. är det en av flera adels/ämbetstitlar som har sitt ursprung i funktioner vid hovet/hushållet. E.g. Marskalk och Majordomus
Användarens profilbild
Excellentium
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 89
Blev medlem: 2007-08-05 04:01
Ort: Åkersberga

Inlägg av Excellentium »

Peter skrev:
Förebilden kanske är verklighetens paladiner: tidigfeodala stormän nära knutna till frankerrikets kejsar Karl den Store.
Jag tänkte just att så måste det givetvis vara... :)
"That is not dead which can eternal lie and with strange aeons even death may die".

- Necronomicon by Abdul Alhazrad
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Peter skrev:Men Dungeons och Dragons svartvita alignmentsystem var ju en av de saker ÄS vände sig mot...
Svartvita? Vad pratar du om, Peter... Det finns ju "Neutral Neutral"! Snacka om grådaskigt alignment. :D
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

anders skrev:
Peter skrev:Men Dungeons och Dragons svartvita alignmentsystem var ju en av de saker ÄS vände sig mot...
Svartvita? Vad pratar du om, Peter... Det finns ju "Neutral Neutral"! Snacka om grådaskigt alignment. :D
Ja, det kan ju inte vara moralisk dualism: det finns ju NIO hela alignments.
8)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Dessutom: Ransardisk Paladin (en Palins riddare?) nära Palinor ärkefienden (efter Trakorierna så klart). :P

PS. Hos mitt gäng är Paladiner just Palinors heliga riddare/krigare, för att skilja dem från Eledains stjärnriddare och Etins Solriddare.
Användarens profilbild
Excellentium
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 89
Blev medlem: 2007-08-05 04:01
Ort: Åkersberga

Inlägg av Excellentium »

*blir upplyst av ovanstående inlägg om paladiner*

Åh fan... :shock: Det kanske rentav funkar! :D
"That is not dead which can eternal lie and with strange aeons even death may die".

- Necronomicon by Abdul Alhazrad
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Läste igenom Ransard i EA boxen.

Det som slår mig är att de är värsta ariska nazisterna. Väldigt tydlig herrefolksideologi. Många reffar till ransardernas överlägsna fysiologi etc. I varje fall var det det som jag fastnade för när jag läste.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Regil skrev:Läste igenom Ransard i EA boxen.

Det som slår mig är att de är värsta ariska nazisterna. Väldigt tydlig herrefolksideologi. Många reffar till ransardernas överlägsna fysiologi etc. I varje fall var det det som jag fastnade för när jag läste.
Jag har samma känsla (gäller även felicierna tycker jag) från minnet av att ha läst det för 10 år sedan.
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Är det inte lite av charmen med dem? De är så underbart as-arroganta att man bara vill spy på dem, men samtidigt kan man inte riktigt tycka att de skall förlora, varken mot de genomruttna Trakorierna (jag hoppas att INGEN säger emot här) eller mot de odödsviftande Palinerna.

Jag ÄLSKAR området, speciellt efter Palinors framträdande, vilket aldrig spelade någon som helst roll i mina Ereb-kampanjer för sisådär 10 år sedan.
A fat man brings a cushion wherever he goes
Skriv svar