Ransard

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Uppdaterad karta!

Bild
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Vet att det är mycket nu men...
:idea:
Ransards makthavare
Lojalitetsstege:
Aesir (rådarna)
Vortigern
Klanen
Familjen

Aesir/Rådarna
Såsom de som förmedlar ranernas frågor och offer till Aesir har Rådarna en särställning. De är också rådgivare avseende Aesirs avsikt i olika situationer, trots att Aesir vanligtvis är likgiltiga till Altor. Ranernas är ju deras ättlingar och Aesir håller ett öga på dödliga släktingar. Detta ger rådarna och då särskilt rådarnas rådare, Lagmannen, inflytande och den yttersta makten i Ransard. Lagmannen är den Vortigern vänder sig till vid när han vill nå Aesir. Ingen står över gudarna och således väger rådarnas ord egentligen tyngre än Vortigerns. Då Aesir är de ranerna ytterst står lojala till har rådarna möjlighet att styra Vortigern i önskbar riktning, men det ska sägas att det är förhållandevis ovanligt att rådarna eller Lagmannen deltar i rikets politik.

Craigie lagman lade redan för femhundra år sedan grunden för Ransards lagar när han nedtecknade Codex Magnum.

Vortigern
Vortigern är alla raners herre, fader och broder. Hans makt är absolut, men om han missbrukar sitt ämbete, vansköter sina sysslor eller förargar gudarna så kan han avsättas. Vortigern är nationen.

Vortigern väljs av klanhövdingarna vart femte år, men ser till att i god tid dessförinnan försäkrat sig om omval. Vortigerna har varit så framgångsrika med sina omvalsintriger - där klaner spelas ut mot varandra – att riket snarast har varit ett arvdöme sedan ranerna tog makten.

Den värdsliga makten vilar hos Vortigern, men...
*De flesta beslut som inte är av militär natur härstammar från sardiska rådgivare. Ranerna har en ganska halvhjärtad syn på politik, vilket är ytterligare en faktor till hur vortiger sällan avsätts. Till exempel förslag om hur och med vilka handel skall idkas framläggs av sardiska rådgivare. Vortigern vägrar naturligtvis följa förslag som anses fega, omanliga eller ärelösa (såsom att föröka närma sig trakorerna i ekonomiska intressen), men det lägger ändå en stor del av den reella makten i Sardernas händer. Vortigerns dagshumör är också en helt slumpmässig faktor som spelar in, även om Vortigern oftast låter sina rådgivare fatta besluten.
*Karismatiska rådares ord är svårt för Vortigern att bortse eller ignorera. Vortigerna har fortfarande makten, men om han går emot vad som sannolikt är Aesirs vilja kan folket tappa förtroendet för honom. Ranerna är djupt religiösa. Utan vetskapen om sin egen gudomlighet och evig ära i efterlivet skulle ranerna bara vara vanliga människor utan syfte.
*De större klanernas vilja bör tas i beaktning. Om majoriteten av folket är missnöjda med Vortigern kan han avsättas.

Klanerna
Klanen är den samhörighet som ranen föds och fostras i. Klanen ger och förväntas få absolut lojalitet. Utan klan är du inget. Som ett löv utan träd eller en droppe skild från vattendraget.

En klan består av ca 50-500 personer. Varje klan förfogar över några km² och leds av en klanhövding som fungerar som "länsherre". I Ransard (inklusive i Gauland, Timora och Alerien) finns ca 100 klaner raner. (Även sarder, alerer, timorer och narimer lever i klaner, men de ser något annorlunda ut.)

Det är som sagt klanhövdingarna som efter sin klans tycke väljer Vortigern vart femte år. Genom historien har dock klanhövdingarna sällan valt någon annan än den sittande Vortigern eller hans son. Historiskt har klanhövdingarna också skickligt styrts av klan Omric eller Amron i intriger för att just dessa klaner ska väljas till Vortiger.

I huvudsak håller klanerna sig för sig själv och gifter sig internt, men utbyte mellan klanerna förekommer naturligtvis. Gränsöverskridande giftermål har dock lika ofta resulterat i fred och utökade klanområden som fejder och tvistiga gränser, varför äktenskap inom klanen är att föredra.

Klanen äger jorden (som brukas av sarderna) och den disponeras av klanen efter behov. Klanmedlemmar kan flyttas inom arealen som behoven kräver, men det är klanhövdingen som beslutar vilken familj som bebor - och därmed har nyttjanderätt över - vilken jord. Att vissa familjer ibland ser sig som klanens främsta resulterar mer eller mindre avsiktligt till att dessa familjer får större del av jorden än deras behov motiverar. Detta i sin tur kan resultera i att familjer allierar sig för att säkra sina jordbehov. Vortigern kan ändra arealförhållandet, men gör det inte utan anledning. Ett exempel är när nya områden införlivas, då raner av strategiska skäl behövs i området, men även i utdragna försvagande klanfejder kliver Vortigern ibland in. En lösning är att omplacera en klan. Klanens ursprungliga jord delades då ut till intilliggande klaner.

Någon fastslagen rangordning mellan klanerna finns ej, men det finns ett antal klaner som genom århundradena har lyckats få stora arealer och/eller hanterar stora strategiska militära styrkor. Dessa klaner har större inflytande än övriga och är några som ambitiösa klaner ser till att ha extra goda relationer med. Vortigern bjuder ofta in dem för rådslag och nöjen i Kaphalt, och klanerna försvarar svartsjukt sin ställning. Intrigerna finns där, men ranerna föraktar lögner och skuggspel så efter viss upptrappning blir intrigen alltid öppen konflikt.

De tretton mäktigaste klanerna är:
Amron
Omric
Griffwuth
Khniwf
Crossarm
Sinnach
Hogh
Monaguír
Corra
Graeme
Asgaam
Albú
Griffhelm

Här följer en lista på några andra av de ca 100 klaner som finns i Ransard:
À Saex
Fogel
Corra
Callagon
Mahonus
Amwig
Kallydhon
Axeric
Brudhe
Boeld
Boi
Macom
Emron
Carruth
Colqhun
Chymric
Korpvad
Khummin
Thistel
Dahlvirke
Dubhglas
Morkhwathne
Dhunthas
Gunric
Reivers
Formbom
Lesl
Nordtupp
Gaithness
Mhoiron
À Standar
Kaith
Loggiic
Spihut
Jothunbane
Gunnari
Maul Kalium
Somerrhaed
Ghowan
L’Imric
Myntharm
Tiosic
Fhiordland
Sthrídh
Strath
Donoon
Nihall
Mhyyr
Myhrmoric
Fulsyn
À Mclóch

Familjen
Familjen är ditt närmaste kött och blod. Du förväntas värna de dina, men släktbanden är underordnade klanen som ju är den egentliga familjen. Få raner i tidig ålder drillas inför sin framtid är känslan för barn och syskon inte lika konkret här som på andra platser. Man sätter dock fortfarande ära i att framavla goda raner. En ransk far kan vara mycket stolt över att ha tre dugliga krigare som söner, även om han sällan sätt dem och sannolikt inte varit del i deras uppfostran. Likaledes påverkar en rans fall från ära både familj och klan.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Har jag fel i att Cormwak ligger i flodmynningen där tranporter från Palinor en gång tog sig ut?

Och sedan var det Haeron?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Ska flytta Cormwak. Vart ligger Haeron?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9047
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bra informationssammanställning från EA-boxen Mikael. Gillade namnen! :)

Haeron ligger förslagsvis vid vad som kan vara ett viktigt strategiskt punkt precis där floden som mynnar vid Kaphalt rinner in i Ransard och gränsen mot Palinor går av mot öster.

Angående begreppet "flock" så passar era tankar bra in med vad jag för länge sen skrev i Nargutråden om samma begrepp i den ur-narguriska kulturen som västnargurierna i Kard härstammar från:
Flocken
Ur klaner och stammar uppstår det av olika anledningar grupperingar som samlar sig runt en ledare eller ett ändamål. Den vanligaste är "krigsflocken" bestående av krigare som söker sig ett liv mer spännande än nomadens, ett liv i kriget och plundringens tecken (detta även bokstavligen då en särskilt tatuering görs för att symbolisera den bildade flocken). Dessa krigsflockar får så lämna stammens marker och sedan står det upp till den själv att överleva ett liv i härnad. De flesta vänder tillbaka efter några vintrar, några förgörs, medans andra ger upphov till nya klaner i nya marker. En annan sorts flockar är de som bildas runt en av Gudinnans många aspekter, som de kvinnor som bekänner sig till Mharigan, kriget och dödens gudinna, och vandrar runt som både självutnämnda domare och en slags elitkrigare, eller de som med Yvhanas läkande växter söker upp krigsplatser för att ta hand om sårade. En annan rätt vanlig flockbildning är "flyttflocken", en grupp nargurer som utvandrar från sin klan och stams marker för att med fredliga avsikter hitta sig ett nytt hem. Huruvida Trädmästrarna kan anses vara en flockbildning är osäkert då dessa är mycket få till antalet och ses på med stor misstro bland övriga nargurer.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9047
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

För ett tag sen diskuterades olika kartor över Palinor och då gjorde jag följande kladdkartor som en slags "förklaring" till skiljaktigheterna. Tänkt som bidragande information till det Alerien som sakteligen utvecklas.

Bild
Del av Palinor (ett grevskap) som engång erövrats av Alerien (möjligens i efterdyningarna av det mislyckade fjärde palinoriska soltåget 510 eO).
Gula markeringen är det gamla grevesätet Markeskans (Källa: Peter).



Bild
Dagens Alerien (...som dock är erövrat av Ransard)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

När du säger skiljaktigheter Birke, menar du då varför gränsen inte följer floden? Då gillar jag din förklaring. Eller var det någon annan diskrepans?

Dina kartor fick mig iaf att titta närmare på Ransardkartan och jag noterar följande:

Ransards östgräns bör skjutas till öster om bergen så att Aler inte ligger riktigt så nära Palinors gräns. Att den längre norrut inte gränsar mot Palinor (gränslösa Kardbergen) är dock bra.

Sedan känner jag inte alls igen provinsernas gränser på dina kartor Birke. Tycker att vi ska utgå ifrån s 80 i EASL. Då behöver gränserna justeras och Cormwalk kan historiskt ha ingått i Alerien, men nu ingår det i Sydland.

Dessutom tycker jag att Gaewil borde ligga lite längre västerut, Nordväst om Aler räknat.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9047
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Borde veta bättre än att hiva ur mig dårligt underbyggda förklaringar. :wink:
Mikael skrev:När du säger skiljaktigheter Birke, menar du då varför gränsen inte följer floden? Då gillar jag din förklaring. Eller var det någon annan diskrepans?
Gränsen mellan Ransard och Palinor diskuterades i Palinortråden där bla olikheter mellan Spelknepes två första kartor över Palinor (den senaste är den tredje) hittades. Jag konstruerade en forumförklaring till detta så att båda skulle kunna användas - de visar olika historiska gränser samt illustrerar och utgör bakgrund till gränsskiftningar i den Ransard-Palinoriska konflikten.

Ett palinorisk grevskap kallad Alermark som erövrats av Alerien
En del av Narim/Gauland som erövrats av Palinor och nu utgör ett grevskap kallad Müle
Mikael skrev:Dina kartor fick mig iaf att titta närmare på Ransardkartan och jag noterar följande:

Ransards östgräns bör skjutas till öster om bergen så att Aler inte ligger riktigt så nära Palinors gräns. Att den längre norrut inte gränsar mot Palinor (gränslösa Kardbergen) är dock bra.

Sedan känner jag inte alls igen provinsernas gränser på dina kartor Birke. Tycker att vi ska utgå ifrån s 80 i EASL. Då behöver gränserna justeras och Cormwalk kan historiskt ha ingått i Alerien, men nu ingår det i Sydland.

Dessutom tycker jag att Gaewil borde ligga lite längre västerut, Nordväst om Aler räknat.
Det är gränserna mellan de tre ranska landsdelana (Ranzland Sydland och Nordland) som jag modifierat lite och det går väl att ändra tillbaka om vi vill så. EA-kartan och Spelknepes karta skiljer sig dock åt lite så kompromisser måste göras. Jag har som ovan beskrivet försökt göra det lite tolkningsbart avseende gränserna. Cormwak tycker jag skall ligga vid flodmynningen men det har Spelknepe också tänkt ändra till. Staden tycker jag också skall ha haft olika styresmakter; Alerien, Ransard, Palinor om vartannat.

Kolla även Fafnirs kladdkartor här:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

OK Birke. Men även om justeringar är OK då kartorna i EA är ganska dåliga, så tycker inte jag vi ska avvika för mycket. Skulle man kunna finna någon slags mellanting?

Vad tycker Fafnir om min samanfattning av Makten?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Osedvanligt ont om tid just nu :(

Vid en snabb genomläsning tycker jag sammanfattningen ser ypperlig ut :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9047
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:OK Birke. Men även om justeringar är OK då kartorna i EA är ganska dåliga, så tycker inte jag vi ska avvika för mycket. Skulle man kunna finna någon slags mellanting?
Skall försöka dra upp nya gränser, nu när kartorna är uppdaterade också.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag väntar.. ;)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9047
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Landgränserna tycker jag ser bra ut som de är. De olika regionsgränserna kan däremot kanske ändras men dessa skall väl inte synas på Ransards huvudkarta eller?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Ransard föds ånyo...

http://erik-granstrom.blogspot.com/2011 ... delse.html

Frågan är dock hur det påverkar detta Ransard. För många kommer naturligtvi Granströms Ransard vara det enda sanna, även om det i den nya romanen och spelet är urplockat från Erebs yta.

Gör det mitt arbete med sajtens Ransard överflödigt?

Jag tror att Granströms Ransard kommer skilja sig mycket från detta Ransard, även om många gemensamma nämnare kommer kvarstå. Bör jag avvakta Romanen och spelet för att kunna dra nytta av den information som där kommer framkomma eller ej?

Nu är ju inte min produktionstakt så anmärkningsvärd.

:?:
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag tycker - Fafnirs Ransard. Du har lagt ner tid, det är bra material! Ingen tvekan från min sida.
Skriv svar