Samkarna

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin

Re: Samkarna

Inlägg av birkebeineren » 2016-04-05 08:12

I Krilloan-modulen har kontinenten Samkarnas nordöstra spets kallats Sanritra och befolkningen där sanritrianer. Samtidigt har vi enligt färgkartan i EA-boxen ön Sanritra utanför Samkarnas nordvästra kust. Tidigare bestämde vi att ön Sanritra får behålla sitt namn men vi förklarade inte (vad jag kan minnas) namnet på den nordöstra spetsen av kontinenten.

Mitt förslag är att vi döper om halvön till Forithos (som enligt Krilloan redan är namnet på halvöns högplatå).

Om vi vill ha en egen befolkningen på Forithos ger vi den namnet foritirianer. Alternativt låter vi de sanritrianer som beskrivs i Krilloan-modulen vara befolkningen på ön Sanritra.

Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman » 2016-04-05 16:42

Kanske Foritreaner? I övrigt låter detta helt rimligt.
Sorry can't brain today, I have the dumb.

Mikael
Admin

Inlägg av Mikael » 2016-04-06 18:41

Tja, jag vill minnas att vi löste det i Morelvidyntråden för flera år sedan. Placeringen av Sanritra i nordost var ett misstag då alla andra hänvisningar placerar den i nordväst. Halvön i nordost heter Anderos udde.http://www.erebaltor.se/kartor/samkarna ... lvidyn.jpg

birkebeineren
Admin

Inlägg av birkebeineren » 2016-04-07 09:55

Att Sanritra ligger i nordväst låter vi vara bestämd men jag föreslår ändå att den nordöstra halvön får heta Forithos.

Anderos udde är enligt Kopparhavets Kapare den utstickande nordvästra delen av Samkarnas nordöstra halvö. Precis där den fått rätt namn på Morëlvidynkartan (där också Forithos är utsatt på den nordöstra halvön). Anderos udde är enligt beskrivning fruktad bland sjöfarare som för att skydda sig mot platsens svarta vassa klippor kastar en nypa sand över axeln i en slags skrockfull religiös eller magisk gest. Att de flesta av Kopparhavets sjöfarare därför har en påse sand i fickorna indikerar att rutten förbi Anderos udde av nödvändighet ofta är använt.

MEN, huvudanledningen till att jag tog upp frågan är om vi skall låta den befolkningen som kort beskrivs i Krilloan-modulen som sanritrianer vara befolkningen på ön Sanritra i nordväst eller befolkningen på Forithos (och kanske även en bit ner i djungeln väster om Krilloan och Drakryggen). Denna befolkning verkar vara lite inspirerad av amerikanska indianer men beskrivningen är kortfattad. Sen finns ett språk kallad sanritrianska omtalad i modulen och en sanritriansk ande vid namn Perzotlios (i äventyret Fiender av begynnelsen).

Alternativ:

1) Den beskrivna befolkningen finns på Sanritra och Forithos
2) Den beskrivna befolkningen finns endast på Sanritra
3) Den beskrivna befolkningen finns endast på Forithos men med nytt namn (foritrianer/foritreaner)

Jag håller nämligen på att strukturera i wikin och vill gärna ha sådana små detaljer rätt. :)

Användarvisningsbild
Grisodlar'n
Barbisk Hövding

Inlägg av Grisodlar'n » 2016-04-10 06:53

birkebeineren skrev:
Alternativ:

1) Den beskrivna befolkningen finns på Sanritra och Forithos
2) Den beskrivna befolkningen finns endast på Sanritra
3) Den beskrivna befolkningen finns endast på Forithos men med nytt namn (foritrianer/foritreaner)
Jag röstar på det första förslaget. Det är en enkel lösning som inte kräver att man skapar något nytt folkslag eller språk.

birkebeineren
Admin

Inlägg av birkebeineren » 2016-04-27 11:30

Det verkar som om Mikael redan utrett det här. :oops: Följande står i wikin under Morëlvidyn:
Sanriterna från minotaurernas ö i väster har kopparbrun till svart, pergamentartad hud, rakt svart hår och kraftigt markerade kindknotor. De saknar helt hårväxt på kropp och ansikte, och medellängden är liksom övriga folk i den här delen av Altor något kortare än normalt. De klär sig traditionellt i färggranna hemvävda särkar och mantlar som skyddar mot öns kärva klimat. På fötterna bär de dock oftast sandaler. Jägarna bär endast höftskynken och fjäderskrudar är en statussymbol för männen. Krigare och pirater använder läderrustning, spjut och sköld. Även bågar, slungor, bola, kastyxor, träklubbor och handyxor är populära vapen. I städerna liknar sanriternas klädsel mer morëlvidynernas.
Den beskrivna befolkningen från Krilloan-modulen som ovanstående är baserad på finns altså på Sanritrahalvön utanför nordvästra Samkarna. Men om vi vill att det även skall finnas en befolkning på Forithoshalvön utanför nordöstra Samkarna så låter vi den vara likartad men kallar den foritrianer. :)

Kan man kanske ana en koppling till den forna högkulturen uppe i Drakryggen som skapade de såkallade drakmynten som fortfarande finns i omlopp i Krilloan? Eller var dessa kanske i släkt med krystillerna?

Någon som i egna kampanjer äventyrat uppe i Drakryggen eller längs Fuktkusten nedanför mot Ormsjön?

Skriv svar