De tre länderna? Var? När? Hur?
Well! antar att du menar de jag nämde,
Metzëroll,
Lathoria och
Arosall?
Var:
De finns utsatta på min kartan jag visade upp (se spelarkartor). Ser dock att de kan vara rätt svåra att uttyda. Metzëroll ligger dock på västra delen, strax under Sivoa. Arosall och Lathoria ligger bredvid varandra vid slutet av "fjorden" eller "Viken" som skär in i Samkarna, mot Östra sidan, de ligger i kontakt med detta vatten, å längsmed västra sidan av Drakryggen (så hette väll bergskedjan?)
När och Hur:
När å hur vadå?
. Antar en liten förklaring ä pågång (måste dock försöka sparka igång mina grå celler, var ett tag sedan detta funderades ut), well uhm. Arosall å Lathoria är egentligen ett rike. Lathoria var dock mindre, men mäktigare, arosall mer fattigt. Har för mig Arosall var en lydstat under Lathoria (eller liknande). Temat var lite en mix av Maya uppluckrad av Morëlvidynskt stil å även med en del influenser från nått Erebland, typ Kardien, Zorakin, Erebos (mins inte riktigt). Arosall å Lathoria är rätt svårtillgängliga men inte helt omöjliga. Lathoria är dock enligt lag förbjudet att prata om, å är en "helig, gudomlig" plats. Så därför var Lathoria rätt okänd för Spelarna
Lathoria led av en Kejsarinna som var helt Galen (inte kocko, mest bara sjukt sadistisk, även en aning Mashokistisk) som drev igenom många konstiga lagar, där ibland att Lathoria inte fick nämnas vid namn.
Kort historie tanke bakom länderna var att det vid något historiskt moment (par hundra år sedan) eller någe sånt hade koloniserats av några utvandrande Erebiska folk (mins dock itne riktigt vart ifrån). Dessa är de rester man kan finna. Viss byggkonst, struktur osv härstammar där ifrån.
Metzëroll var dock en helt annan grej. Det var ett Svartfolks rike
befolkat av ett stort antal etnocentriska (nationalistiska) Orchiska släkten. Dessa orcher var mycket mer Civiliserade då stora delar av riket bestod av Bastarder (Halvorcher, blivit så av generationer av beblandning å population med de urinvånare som fanns här). Människor och diverse reptilfolk och kreatur användes som slavar. Renrasiga Orcher var ovanliga, förrutom i en "familj" som bestod av svartorcher (iaf vad de kallades), som i snitt var begåvad med relativt hög intelligens. Denna familj var också "Tzar" familjen som styrt å ställt sedan länge tebax. Landet fick också en teknologisk uppåtkick för någon generation sedan, då en
Mystiker vid namn
Metzër (kallades något annat), kom och gav dem insikt till vissa föremål, siviliserade bekvämligheter osv (inte högre men likvärdig med diverse Erebiska länder), samt lyckades skapa fred mellan Orcherna och de alltid besvärliga Reptilklanerna och folken som finns i Metzërolls gränstrakter. Själva temat å tanken här (stilmässigt) var ett mycket ungt och fibrilt aktivt rike, som försökte ta igen hundratals år av utveckling, så överallt bygdes saker (inte alltid snygga, eller ens bra), samt att det rådde en slags utvecklings optimism. En annan tanke var att skapa en kontrast, en värld med Civiliserade orcher? Där Arkitekt / Byggkonst akademin var en av de högst åtråvärda utbildningarna fanns
En värld där nymodigheter och etikette krockade med undantryckta primitva agressioner, och viss förvirring. Stilen var lösrykt, blandade lite Nazi, Lite Samurajer, Lite Prousser, lite Kolonial Nybyggar Amerika
osv. Allt som jag tyckte gjorde Metzeroll till en udda upplevelse för spelarna (som altså skulle krossa alla konventioner å föreställningar).
jag hade kul när jag skrev om dessa områden i Samkarna. Tyckte samkarna var en rätt tacksam världsdel, relativt öppen, lite beskrivet, (fanns lite till i Krilloan har jag för mig, många år senare!). Jag var inte direkt påläst på mina inflens-områden, tänkte lite Afrika, Lite Maya, Lite Inca, Lite Reptiloider, Lite Fungus, massa Djungler, Träsk å Öken, Uråldriga överväxta, utdöda civilisationer, Eldorado, Stammar osv osv.
Samkarna blev också huvudsätet för en Mäktig Antagonist i en Kampanj jag konstruerade, som hade en vilja (eller Hat) att ta över Ereb (iaf Joriska delarna, eller de i Ljusets Väg), å han hade byggt sig en hel värld, dolt nere i samkarna, för att samla krafter för att en gång för alla göra verklighet av sina planer å drömmer. Så han ansamlade armeer. Bland annat var Metzëroll ett land som "han" skapade eller formade, utan att Metzerna insåg det själva. De såg honom som en Demigud tillslut.
Även reptilmän i stor skara hade han i sin arme, de hade han lyckats (mot alla odds) forma till en speciell arme, kallades Dragoniterna, eller Drakguardet. Detta gjorde han genom magi!
Strax efter kampanjen skedde den sjätte konfluxen (min version av sjätte komflux iaf) som ledde till nästa kampanj, 300 år senare, dvs runt 900eO.
Sådär! Antar att inte mycket går (eller vill man inte) använda. De ä lungt!