Soluna

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 6830
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren » 2007-10-02 19:15

Något sådant hade jag tänkt mig...

Porto Horyni

Stadens Historia

Denna feliciska koloni ligger på Solunas sydvästra udde 74 dagars seglats ifrån Krilloan och bevakar den enda säkra led ut ur södra Ormsjön. Den feliciska handelsflotta som 204 eO fångades när Vägen Bort uppstod skickade iväg några galärer söderut for att om möjligt hitta en annan färdväg hem.
Efter lång tids sökande i ett vindfattigt hav började de dras av starka strömmar mot det mäktiga stryk där Soluna och Samkarna nästan möts i Hyrons Gap. Endast tur hindrade galärerna från att sköljas utför forsarna ut i det vindstilla och varma hav som låg nedanför. På en klippa inklämd bakom en långsmal ö räddade de sig i land och träffade här poktiska sjöfarare som regelbundet, visade det sig, använde den skyddade viken som mellanstopp på sina resor ut i havet de kallade Maar Lacra - Tårarnas ocean.
Inte riktig säkra på vad de skulle använda sin upptäckt till befäste felicierna viken med artilleri från en krossad galär, och medans de vantade på vidare order från huvudflottan passade de på att ta upp ”tull” av poktierna som passerade gapet. Nifariska valfångare som sedan eftervart började dyka upp för att till den säsongsbundna jakten bemanna sina enorma kokflottor ute i Maar Lackra, blev dock en mycket mer inkomstbringande källa än poktiernas småvaror då tull kunde tas på den exklusiva oljan de förde med sig hem.
Platsen fick sina koloniala rättigheter samtidig som Krilloan och även om den inte kunde tävla med denna stad så blev Porto Horyni – Hyronska porten, en värdefull utpost i det första feliciska imperiet.

Staden hamnade som enda feliciska koloni alldrig under Dermanien på 300-talet eO, den låg for långt bort och ansågs som obetydlig. Det var inte mycket de fåtaliga kolonisterna kunde gora mot inkräktarna i sitt hemland, men det var ändå här som motståndet som senare förde till friheten skulle få sitt ursprung.
Några Paridon präster fick visioner om en stridsguddom vid namn Galmon, som samlar döda krigare hos sig i Ärans Salar bortom havet for att gå i krig när det verligen behövs. En Orden grundades och skickade ut sina riddare till det ockuperade hemlandet for att där tala till folket om att resa sig mot dermanerna. Eftervart gjorde felicierna uppror och ledda av Galmons riddare blev landet åter fritt.
Tron på Galmon spred sig senare under de Berendiska krigen till stora delar av den feliciska militären och Porto Horyni fick en särskild plats i deras stolta hjärtan. Ärans Salar sägs ligga ute i det stilla havet söder om Hyrons Gap och till de många stridsskolorna i kolonin reser många soldater for att visa upp sig innfor Galmon.

Staden i dag

Poktiska handelshus har etablerat sig i staden och då poktierna är de ända sjöfararna som i sina muletor vågar sig ut i Maar Lacra är de mycket rika trots den feliciska tullen.

Nifarierna jagar inte bara val söder om Hyrons Gap utan har också fiskarskepp i södra Ormsjon, och både fångare och fiskare sätter sin prägel (och lukt) på Porto Horyni.

Många valfärdande soldater besöker de for Porto Horyni så ökanda glädjehusen och faller där offer for Hasitaal – den köttsliga hängivelsens furstinna.

Zinn-kultister finns i mängder men felicernas häxjagare har hittills lyckats hålla både ormar och sand stången.

På senare tid har några högresta krigare klädda i fjäderprydade rustningar synts till i staden och de har satts i samband med poktiska långfarare återvändande från länder bortom Tårarnas ocean.

En portal i mörkt odôkoträ från Efaro sägs finnas i staden och leda till Mastika Agga i norra Ereb. Den skal ha skapats av en efarisk portalmagiker som ville anknyta de två platser som hon ansåg vara civilisationens yttersta utposter mot söder och norr. Hurvida detta stämmer och om portalen faktisk finns är ovisst, men i den mycket omtalade händelsen for några år sedan, kallad ”Slaget i Madam Memiras Hus”, sägs en Orghinsk mammut ha varit inblandat och detta har setts som ett bevis på en anknytning till Ereb. Andra tror att dyrkare av söderns salamandrar har försökt leda sin kamp mot isherrarna genom portalen.

De många stridsskolorna i staden drivs både av privata och av Galmons Orden. For att nå de högsta graderna innom den feliciska marinen är det i praktiken ett måste att någongång ha tränat innfor Galmon i Porto Horyni.

Tårarna Ocean är ett på många sätt vilseledande namn då havet är fullt av liv. Stora algområden ligger ute i det värma havet och ger mat åt myriader av fisk och fåglar. Enorma vitvalar besöker havet under säsongsvisa betesperioder och följs av jagande sjöormar. Dessa ormar tar sig ibland upp Hyrons Gap for att vista Ormsjön och är ett mäktigt syn där de simmar mot de kraftiga strömmarna i gapet.

Porto Horyni styrs i dag av guvernör Ilkos DiMethil men då han totalt är i sin efariska älskarinnas händer är det i praktiken hon som råder.

...texten är dock på inga vis fullständig utan bara lite bakgrundshistoria och några ideer att bygga vidare på, än så länge iallafall! :D

Användarvisningsbild
Adragoor
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1380
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor » 2007-10-03 09:20

Porto Horyni verkar kunna bli en rätt intressant plats!

En fråga jag ställde mig är hur varmt det egentligen är så långt söderut... Räknar man med att temperaturen stiger lika mycket om man reser söderut som den sjunker om man reser norrut borde det innebära att det vid Porto Horyni är en årsmedeltemperatur på närmare 30 grader, eller ca 20 grader som kallaste och 45 grader som varmaste medeltemperatur. En dygnsmedeltemperatur på 45 grader innebär ju att det säkert blir uppemot 60 grader på dagarna, dvs. nästan outhärdligt men förmodligen överlevbart för härdade individer så länge de håller sig i skuggan. I solen är det nog ibland så varmt att vatten i en framställd kruka skulle börja koka...
Skulle den höga temperaturen kunna innebära att man så långt söderut under den varmaste årstiden främst är aktiv på natten, medan man på dagen gömmer sig i mörka källare?

Mikael
Admin
Inlägg: 5017
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael » 2007-10-03 10:43

Spännande fraseglad plats! :D

Undran:
Som Adragoor påpekar är det ohyggligt varmt där nere. Det talas väl i EAK att man behöver magi för att överleva. Det är ett problem som måste lösas.

Horyns Gap, är det forsar eller vattenfall? Följdfrågan blir i vilket fall: hur fan tar man sig tillbaks upp för fallen?

Är inte Galmons döda krigare lite för nära Palinors lösning?

Användarvisningsbild
Adragoor
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1380
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor » 2007-10-03 11:42

Ett sätt att förklara hur temperaturen åtminstone kan vara överlevbar utan magi är att Ormsjöns vatten kyler ner klimatet något, i och med att det borde gå en ström söderut p.g.a det stora utsuget som Horyns gap bildar. Man kan tänka sig att detta vatten p.g.a någon havsström i Maar Lacra sedan sugs österut längs Solunas kust och möjliggör växtligheten på Spelknepes karta. Givetvis i kombination med det faktum att den fantastiska värmen gör att det bildas stora mängder ånga och moln som långsamt driver in mot Soluna och att det därför regnar vid kusten.
I södra Samkarna är det en helt annan femma. Här finns inget svalt vatten från längre norrut som kan kyla av kusten och därför är det varmt som i en bakugn i Mosgilak.

Hur långt söderut blir det förresten så varmt att havet kokar bort helt? I mitt tycke borde havet börja bubbla och fräsa och koka runt södra Amargoh, och stormkoka vid Solunas sydspets, där ju floderna är av lava. En bit längre söderut försvinner havet helt. Endast en steril och fruktansvärt varm sten och saltöken återstår, som gradvis går över i ett "eldtäcke" som motsvarar det nordliga istäcket...

Användarvisningsbild
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 382
Blev medlem: 2007-06-13 20:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare » 2007-10-03 12:09

Kan köld/värmeförhållandet kanske flukturera av andra orsaker också? Kanske är det inte perfekta halvklot av inflytande, kanske går det kraftlinjer längs med vilka man kan kanalisera sin kraft?
A fat man brings a cushion wherever he goes

Användarvisningsbild
Adragoor
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1380
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor » 2007-10-03 12:40

Kan köld/värmeförhållandet kanske flukturera av andra orsaker också? Kanske är det inte perfekta halvklot av inflytande, kanske går det kraftlinjer längs med vilka man kan kanalisera sin kraft?
Det borde det absolut kunna göra...

Vid Porto Horyni borde det ivfsh vara löjligt varmt... (Annars blir det ju inte lika coolt...)

Mikael
Admin
Inlägg: 5017
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael » 2007-10-03 13:45

Adragoor skrev:Ett sätt att förklara hur temperaturen åtminstone kan vara överlevbar utan magi är att Ormsjöns vatten kyler ner klimatet något, i och med att det borde gå en ström söderut p.g.a det stora utsuget som Horyns gap bildar. Man kan tänka sig att detta vatten p.g.a någon havsström i Maar Lacra sedan sugs österut längs Solunas kust och möjliggör växtligheten på Spelknepes karta. Givetvis i kombination med det faktum att den fantastiska värmen gör att det bildas stora mängder ånga och moln som långsamt driver in mot Soluna och att det därför regnar vid kusten.
I södra Samkarna är det en helt annan femma. Här finns inget svalt vatten från längre norrut som kan kyla av kusten och därför är det varmt som i en bakugn i Mosgilak.

Hur långt söderut blir det förresten så varmt att havet kokar bort helt? I mitt tycke borde havet börja bubbla och fräsa och koka runt södra Amargoh, och stormkoka vid Solunas sydspets, där ju floderna är av lava. En bit längre söderut försvinner havet helt. Endast en steril och fruktansvärt varm sten och saltöken återstår, som gradvis går över i ett "eldtäcke" som motsvarar det nordliga istäcket...
Gillar dina förslag.

"eldtäcket" beskrivs som Magmaoceanen. Dvs stilla vatten, kokande vatten, torr havsbotten, magmaocean. :)

birkebeineren
Admin
Inlägg: 6830
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren » 2007-10-03 20:41

Om vi gör Altors södra delar mer eller mindre outhärdiga for allt annat än specialanpassad liv så forsvårar vi kanske lite for spelutveckling här? Det får gärna vara varmt, och att detta sätter sin pragel på områderna är självklart, men att låta varmen vara ALLTOVERSKUGGANDE (otillsiktad och långsökt ordspel där :roll: ) blir lite... tja, jag vet inte helt..

Adragoor förslag tycker jag låter bra. Har själv tänkt likadan när det gäller kallare vatten. Sen hade jag också nån ide om att själva staden Porto Horyni ligger i solskugga under stora delar av dagen och att detta begränsar värmen något?

Rörande min beskrivning så tänkte jag mig att färd uppfor de strida forsarna/stryken i Hyrons Gap är omöjlig (fast nerfor går det, med livet som insats, något niferlänningarna som flottar timmer till kokflottorna vet allt om). Porto Hyroni har två hamnar; en uppe i den skyddade viken i södra Ormsjön, och en nere i Maar Lacra. De nifariska valfångarna har sina flottor liggande permanent ute i det vindlosa havet och färdas dit ut med stora roddbåtar. Poktiernas handelshus har sina muletor liggande i den övre hamnen och sina roddgalärer for långfärd i den nedre hamnen.
Dessa tankar är dock inte färdigt tänkta..

Ärans Salar där den feliciska stridsguden Galmon samlar sina döda krigare har jag direkt från EA boxen så eventuella palinoriska likheter var faktiskt inte i mina tankar.. :? Stridsgudomar med fallna kämpar lar dock vara rätt vanliga inom många religioner.

Mikael
Admin
Inlägg: 5017
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael » 2007-10-04 10:33

Stridsgudar med fallna krigare, jo rätt vanligt.

Två hamnar...det får jag se ritningar på tror jag. :)

Användarvisningsbild
Adragoor
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1380
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor » 2007-10-04 11:44

Frågan är hur sannolikt det är med två hamnar... Det är ca 40 mil mellan Porto Horyni och kusten på andra sidan Horyns gap. Finns det två hamnar förutsätter detta att Felicierna t.ex. har byggt en väg som är lika lång som avståndet mellan Stockholm och Oslo. En så lång väg kräver en hel massa arbete i form av t.ex. underhåll. Dessutom bör det inte finnas några fientliga stammar eller liknande i närheten om inte Felicierna vill ha halva sin armé därnere, vilket de säkert vill ha iaf om de ska kunna ta ut tullavgifter... Finns det två hamnar blir kolonin lika stor som halva Felicien...

Själv håller jag det för mer troligt att Maar Lacra helt enkelt är för svåråtkomligt för att någon ska bege sig dit i större skala. Kanske finns det intressanta naturresurser i skogarna söder om Porto Horyni istället...
birkebeineren skrev:Om vi gör Altors södra delar mer eller mindre outhärdiga for allt annat än specialanpassad liv så forsvårar vi kanske lite for spelutveckling här?
Behövs det verkligen en massa mänsklig civilisation så långt söderut? Om Porto Horyni är den sydligaste punkt som en vettig människa skulle bosätta sig på p.g.a. värmen, innebär det att de beboeliga delarna av Soluna fortfarande är ungefär dubbelt så stora som hela Ereb! På ett så stort område får man plats med massor av saker!
Avståndet mellan Porto Horyni och Traxilme är ungefär lika stort som mellan Lissabon och Bagdad och mellan Habete Grelge och Porto Horyni är det nästan lika långt som mellan Stockholm och Kenya, så brist på plats att kasta in jättelika imperier, tusentals ökenfurstar och glömda djungelcivilisationer är det knappast...

birkebeineren
Admin
Inlägg: 6830
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren » 2007-10-04 20:12

Mikael och Adragoor: Jag kan tyvär inte komma åt några kartor från datorn jag nu använder (förstår inte varför men om en dryg vecka byter jag vistelseort, och dator, så det får va tills dess) så jag har inte sett vart Porto Horyni är utplacerad. Jag har dock en karta over staden och dens två hamnar, så som jag tänkt det, men det går nog att ändra på om så blir fallet. Ge mig den där veckan bara, så kan jag återkomma med komentarer! :)

Angående mina ord om södra Altor så menade jag inte att vi nodvändigtvis skulle fylla på med mänsklig civilation i dessa områden utan att vi inte bara skulle gora det till... for varmt! Jag blir dock nöjd om jag inte kan röra mig särskilt längre söderut än Porto Horyni.

Utgick du forresten ifrån att Altor är rund eller platt i dina fina jämförande avståndsmätningar Adragoor? :wink:

Användarvisningsbild
Adragoor
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1380
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor » 2007-10-04 23:20

...utan att vi inte bara skulle gora det till... for varmt!
Porto Horyni borde ha ungefär de temperaturer som jag angav ovan. Dessa är ju rimliga (de är ju överlevbara) och rätt coola. ( :D ) Det går inte att gå ut i solen när det är som varmast utan att få värmeslag inom 10min, växterna som finns så långt söderut har alla tjocka kraftiga stammar och tjocka blad, är man inte ökenman eller poktier får man avdrag på CL för de flesta färdigheter under dagarna etc. etc.
Den höga temperaturen tycker jag i.a.f. ger en hel del inspiration och möjlighet till att skapa en riktigt exotisk plats. Det blir ju lite trist om Porto Horyni lika gärna skulle kunna ligga varsomhelst och egentligen inte skiljer sig så mycket från vilken annan felicisk koloni som helst...

Användarvisningsbild
Adragoor
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1380
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor » 2007-10-04 23:31

Den högsta temperatur som uppmätts på Jorden är f.ö. 58 grader... (Inofficiellt har temperaturer på 60 grader eller möjligen ännu mer uppmätts)

Porto Horyni skulle alltså rätt ofta motsvara de mest extrema temperaturerna i vår värld... Det blir lite som Death Valley med högre luftfuktighet...

birkebeineren
Admin
Inlägg: 6830
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren » 2007-10-05 19:51

Adragoor skrev:Porto Horyni borde ha ungefär de temperaturer som jag angav ovan. Dessa är ju rimliga (de är ju överlevbara) och rätt coola. ( :D ) Det går inte att gå ut i solen när det är som varmast utan att få värmeslag inom 10min, växterna som finns så långt söderut har alla tjocka kraftiga stammar och tjocka blad, är man inte ökenman eller poktier får man avdrag på CL för de flesta färdigheter under dagarna etc. etc.
Den höga temperaturen tycker jag i.a.f. ger en hel del inspiration och möjlighet till att skapa en riktigt exotisk plats. Det blir ju lite trist om Porto Horyni lika gärna skulle kunna ligga varsomhelst och egentligen inte skiljer sig så mycket från vilken annan felicisk koloni som helst...
Dina temperaturforslåg låter bra, och rätt rimliga med tanke på stadens placering och de altoriska förhållanderna.

Porto Horyni är en stad där det mästa av utomhusaktiviteterna försiggår på natten och under en par timmar lång period på eftermiddagen då solen ligger i skugga bakom fjällklipporna. Att vistas ute i solen sätts ofta i sammanhang med kultister trogna Zinn och görs på egen risk, och då inte med tanke på den mördande hettan.

Vilka andra beskrivna feliciska kolonier tänker du på förresten?

Mikael
Admin
Inlägg: 5017
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael » 2007-10-17 17:09

Språk:
Chabbardiska, saknar skriftspråk, talas någonbstans där det finns hästar lämpliga för stridsträning. (Källa Ä: Skuggor över Nohstril)
Senast redigerad av 1 Mikael, redigerad totalt 2009 gånger.

Skriv svar