Soluna

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag har nu kunnat skåda Soluna i all sin prakt på din senaste karta mäster Spelknepe och gillar som alltid! :D

Några kommentarer:

Den "afrikanska" skölden tycker jag är helt rätt, den ger en stämning som inte bara är öken utan också djungel (lite otydligt uttryckt). Dessutom skiljer den Soluna från Ereb med formen på skölden samtidig som den likställer kontinenterna (ännu otydligare uttryckt :? ). Flera sköldar!!

Kom på ännu ett officiellt platsnamn i Soluna; Farbanda som nämns i EA boxen (sidan 3, Kampanjboken). Verkar vara ett områdesnamn där Efaros djunglar ligger i dets nordvästra delar, och borde då kanske betyda Solunas "udde" mot nordväst?

Rörande Mikaels material om Efaro så verkar det vid en snabb överblick (som jag först nu har gjort) vara användbart, men det är länge sedan jag läste "Sleepwalks" Soluna-material så jag vet inte hur det passar in i det Altor som här växer fram. Mycket snygg karta förresten! :!:

Vad tros om några gröna prickar i Pokti och en bit innöver i ökenmännens domäner, symboliserande fruktbara oaser och ibland även innehållande en stadsstat eller en ökenfurstes palats?

Saknar ön Habete Grelge ute i de vidsträkta Grelgifallen där Golwyndas sötvattenshav strömmar ut i Glashavet!

Karavanleder från Thelgul slingrandes mot Solunas inre är kanske mer en uppgift för Adragoor eller på egen framtida karta över handelsrutter och vägar på Altor?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

...fortsätter från en diskussion från tråden om morelvidyn som handlar huruvida vi ska stycka upp Solunas länder, skapa nya eller införa vita fläckar...

Förslagen är änsålänge...

• Stycka upp Efaros länder i de åtta stammar som omnämns. Låt det vara ett land med delstater, lite som Klomellien.
• Förminska Sombatzes gränser mer mot kusten.
• Behålla Thelguls gränser
• Eventuellt skapa/nämna diverse folkslag, stammar eller grupper i Soluna som inte direkt har egna länder men är stora nog att nämnas.

Vidare förslag i Soluna är föremkomst av...

• Alver? Finns det alver, älvfolk i Soluna?
• Dvärgar i Gizurbergen?
• Andra minoritetsfolk eller andra raser som har tagit område i besiktning?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

"Vita fläckar" behöver ju inte ritas ut på kartorna... I stället säger man att "denna enorma djungel har många outforskade områden och ingen vet med säkerhet vad som döljer sig i dess inre..." osv.

Och jag har inga problem med några stora områden på Soluna (även om det är lite överdrivet som det är just nu). Det behöver ju som sagt inte röra sig om stater eller riken, utan områden som ett dussin olika stammar kämpat om i århundraden. I ett sådant område tordes "gränser" stammarna emellan ritas om väldigt ofta. Vore kul om man kunde illustrera att stammar och folk längre söderut är starkt influerade av eldens elementarmakter. Kanske har de röd hy? Glödande ögon? Eller bara rödhåriga... :? Elddyrkare?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Vore kul om man kunde illustrera att stammar och folk längre söderut är starkt influerade av eldens elementarmakter. Kanske har de röd hy? Glödande ögon? Eller bara rödhåriga... Elddyrkare?
Några som kanske dyrkar eldsalamandrarna i söder? röd hy fick mig annars att tänka på något liknande Indianstammar eller Conan; Picter

Bild

Bild

Eller denna länken: http://www.thefrasergallery.com/artists ... -2003.html
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Dvärgar i Gizurbergen tycker jag är självklara (vi har ju redan sett hur några av dessa bor).

Någon skrev också någonstans om djungeljättar?

Dermanien skulle vi kunna markera som ett eget land, även om det nu är ockuperad av en eller flera efariska stammar (eller så låter vi helt enkelt en av de åtta syammarna vara dermanier?).

"Rödhudingar" i söder skulle... möjligens vara en ide???

Annars har inte jag något emot att afrikanisera de frodigare delarna av Soluna lite, det finns hur många folk och kulturer som helst att inspireras av. Vi har Efaro och Sombatze som kan utvecklas åt det hållet men jag ser gärna några flera (och med snygga vapensköldar)!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

anders skrev:"Vita fläckar" behöver ju inte ritas ut på kartorna... I stället säger man att "denna enorma djungel har många outforskade områden och ingen vet med säkerhet vad som döljer sig i dess inre..." osv.
Precis så. Soluna och Samkarna har det gemensamt med Nargur: STORA TÄTA Skogar. Där låter sig inga gränser ritas, möjligtvis sätter man ut runor i sten och pinkar rivir, men inga egentliga riken. Det samma gäller torra jätteöknar och sumpiga jätteträsk.

När det gäller Efaros och andra länders gränser kan jag inte få min dator att visa VA-kartan i det format så jag kan se det (spelknepe kan du inte lägga upp mindre kartor av de olika kontinenterna som man kan titta på?) men återigen, stora skogar, stora öknar och höga berg bör utgöra begränsningar.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Angående mer riken i bl.a. Soluna kan jag inte annat än att hålla med Mikael när han skriver följande i Morevidyntråden:
Jag tycker inte att varje kontinent behöver styckas upp i massa riken med gränser och kungar, vapensköldar och fanor. Tvärtom tycker jag att Soluna och samkarna är i huvudsak vildmarker som få personer är intresserade av att annat än symboliskt hävda överhöghet över. Soluna är för torrt och varmt, Samkarna för fuktigt och varmt. (Att Ereb har så många riken och så stor population beror på dess klimat ger goda förutsättningar för att utveckla rikena.)
Det känns som en del stirrar sig blinda på konstgjorda gränser där allt ska infogas innanför några linjer på en karta, jag skulle gärna se lite mer flytande gränser (hur det nu det ska gå till). Skulle även kunna tänka mig att detta skulle kunna gälla för de mer "ociviliserade" kulturerna i norra Ereb.

För t.ex. Efaro ser jag området som mer av ett kulturområde där de stammar som hör till efariska folket håller till. Inte som "ett rike" med fasta gränser osv. Gränserna kan någorlunda följa gamla historiska gränser i vissa områden som kanske mot Thelgul eller Sombatze, medan de är obefintliga mot inlandet. Sen så anser jag det vidare vara en dålig idé att ge de efariska stammarna gränser sinsemellan då jag tänker mig att stammarnas områden är ännu mer skiftande än det efariska områdets.

Om Sombatze håller jag helhjärtat med om att det skulle kunna vara en god idé att låta kulturen/riket följa kusterna, medan djunglerna är mer ociviliserade/vilda och många gånger, om inte oftast, utom sombatzes kontroll.

Thelgul, har jag inte så bra koll på men jag skulle kunna tänka mig att det är det rike i Soluna som "bäst" kan upprätthålla någon form av uråldriga gränser. Fråga mig inte varför bara. :P

Pokti skall väl vara en oreda av små ökenfurstendömen utan några direkta gränser.

Traxilme kan jag tänka mig inte heller har några direkta gränser mot inlandet.

Sen så tycker jag att det solunska innandömet precis som Mikale skrev kan vara "ociviliserat" med en mängd olika vilda stammar/kulturer och mängder om rykten som florerar om förlorade civilisationer osv... Alltså, som jag tycker , behövs det inte en massa mer riken för dessa vilda civilisationer... istället behövs bara rykten om "ociviliserade" stammar, huvudjägare, hemligheter, hemskheter, mm.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

spelknepe kan du inte lägga upp mindre kartor av de olika kontinenterna som man kan titta på
Jaha... ska man kunna titta på dem också? :D
Jag ska lägga upp mindre kartor. :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vi verkar alla vara ganska överens om hur vi vill ha gränserna i Soluna (och Samkarna), ytterligara namn som Spelknepe nämner behöver ju inte ha några gränser utan de ligger "ungefär" där namnet antyder på kartan. Hur sen dessa länder eller områden eventuellt utvecklas blir senare frågor.

Så här vi tycker?

Thelgul har fasta gränser.
Sombatzes följer kusten.
Pokti små "oordnade" by- och furstestater spridda i öknen och längs kusten.
Traximile ett löst område (som väl mäster Brior antydde han ville utveckla lite vidare?).
Efaro... tja massa historiska gränser som ständigt växlar beroende på hur maktförhållanderna mellan de åtta stammarna och övriga interessehavare ändrar sig? :?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag tror nog jag vill att Sombatze ska ha fasta gränser också. De har för det första en ganska naturlig gräns med regnskog och berg. Sen så är väl Sombatze ett ganska stabilt land.

vad beträffande Efaro så tänker jag rita ut sträckade stamgränser inom Efaro. Lite som grevskap/hertigdömen/stater. Det ska självklart nämnas att de ändras titt som tätt, men för någon som vill ha ganska klara gränser kan det vara ett ypperligt hjälpmedel. Kommer såklart lägga upp en karta UTAN dessa gränser också.

Thelgul fasta gränser låter bra.
Traxilme och Pokti har flytande gränser mot öknen.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Spelknepe skrev:Jag tror nog jag vill att Sombatze ska ha fasta gränser också. De har för det första en ganska naturlig gräns med regnskog och berg. Sen så är väl Sombatze ett ganska stabilt land.

vad beträffande Efaro så tänker jag rita ut sträckade stamgränser inom Efaro. Lite som grevskap/hertigdömen/stater. Det ska självklart nämnas att de ändras titt som tätt, men för någon som vill ha ganska klara gränser kan det vara ett ypperligt hjälpmedel. Kommer såklart lägga upp en karta UTAN dessa gränser också.

Thelgul fasta gränser låter bra.
Traxilme och Pokti har flytande gränser mot öknen.
Låter bra även om jag inte kunnat se kartan på ett tag. 8)
Peter Stridsberg
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2008-12-01 17:00

Inlägg av Peter Stridsberg »

Ok, det här verkar ju inte vara den mest levande landtråden... men i alla fall: Jag håller på med äventyret "Träd och Drakar i Norden" och där figurerar vissa dvärgskatter från södern.

Finns det några hinder för att etablera
1. Ett dvärgrike i Solunas berg? Dvärgarna bör vara någorlunda mångtaliga, fördelade över ett antal stenstäder? Min tanke är att de skall ha flyttat ut från Ereb strax efter tredje konfluxen?
2. Ett helt stängt skogsalvsrike i en skog med namnet Vita skogen? Det kan vara mycket litet om det krävs?
Logiken är ett fängelse för den fria tanken... /Remuntrisk visdom
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Eftersom jag har spelat äventyret som utspelar sig i det området så är jag för. :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Att det finns dvärgar och alver i Soluna tycker jag låter bra. Hur jag tycker det passar i äventyret har jag kommenterat där.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

1.Dvärgar i Gizurbergen har nämnts på forumet.
2. Alver torde kunnat färdats över från Sivoa eller Landori och skaffat sig en liten "koloni". Kanske blev de ditlockade av en ande som likt Enlil Telanen i Goiana? Eller så kanske moderjord skickade dem att vaka över något hemligt i vitaskogen? Något heligt djur eller en växt av ett extraordinärt slag?
Skriv svar