Trakorien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Regil skrev:
birkebeineren skrev:Handlar trakorierna med de maskbärande dalkättlingarna på ögruppen Pandarealia?
En trakorier handlar väl med alla så länge den heliga penningens förmerandes princip kan upprätthållas?
Precis min mening. Det har till och med hänt att man sålt vapen till sina egna fiender under pågående krig även om varudeklarationen kanske inte har varit helt korrekt vid dessa tillfällen.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Hur kunde jag ens fråga? :roll: Man kan i sanning lita på trakorierna!

Laste lite i Handelsfursten och hittade något som kanske kan indikera ett slags samforstånd mellan Pandarealia och Trakorien. Pandarerna tillber Madrak, sjofararnas och kopmannens gud - inget underligt med det - men det står aven att han beskyddar bedragare, och avbildas som en (lurig) rav!
Ar det detta kynne, vilket kanske inte helt obefogat aven kan anas hos paratorniska kramare, som gjort det mojligt for pandariska handlare att havda sig i Vasterhavet?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Började fundera lite på rollbesättning i Svavelvinter och det slutade inte förrän jag skrivit ned det här... :D

Svavelvinter – the Movie
Så är det nu officiellt! Svavelvinter skall bli film. Efter många turer har projektet till sist rotts i hamn. Filmen väntas bli den mest påkostade i svensk filmhistoria med en budget som överskrider de båda Arn filmerna. Regissör blir Kjell Sundvall (Jägarna, Tomten är far till alla barnen m.m.) och filmen kommer att spelas in huvudsakligen på Svalbard under sommaren 2009.

Röster om filmen
”Det här blir fett. Vi skall fläska på så in åt h-vete. Zombies, eldbollar som flyger genom luften, det här skall bli riktig fantasy! Shakespeare referenser? Nja, och det här eviga tjatet om Kastyke får nog stryka på foten för lite mer Aktijööön, om ni förstår vad jag menar!” – Kjell Sundvall, regissör.

”Ja, helt plötsligt stod jag där, omringad av Conan och fyra hollywoodadvokater och hux flux visade det sig att Klas Malmberg ägde rättigheterna till allt jag har skrivit!” – Erik ”Brior” Granström, författare

”Det här blir fett!” – Klas Malmberg

”Jag ser Perrima som en riktigt urstark, urbra, Urkvinna!” – Lena Endre

”Tror inte att de lyckats få in Kjelle Bergkvist, Lena Endre och Rolf Lassgård i en och samma film sedan Tre solar, en film som nog också kommer att bilda måttstock för Svavelvinter the Movie är jag rädd… Jag tror att många renläriga nördar kommer att uppvärdera Peter Jackson efter det här.” – Regil, 32 år, arbetssökande

”Jag tror att filmen blir ganska medioker, Kjell Sundvall är ju inte von Trier om man säger så, men jag får bra betalt som vanligt” – Stellan Skarsgård

I rollerna
Pranz da Kaelve – Mikael Persbrandt
Goba da Grummi – Susanne Reuter
Arn Dunkelbrink – Dolph Lundgren
Brior Brådfot – Gustaf Hammarsten
Baldyr Brummare – Kjell Bergkvist
Isdruiden Perrima – Lena Endre
Nin Hallaska – Tuva Novotny
Hildur Ornetand – Rolf Lassgård
Rurik Ornetand – Andreas Wilson
Dolken Demens – Per Oscarsson
Kung Ottar – Max von Sydow
Jarmona av Frand – Sofia Helin

Och som Shagul:
Stellan Skarsgård
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Ha, ha, mycket bra. Tänk att nyheten läckte ut så fort!

Det roliga är ju att jag själv har förebilder för olika personer när jag skriver och till och med lägger upp deras bilder på skärmen. Just Praanz da Kaelve har jag haft problem med att rollbesätta men Persbrandt är inte så illa. Andra kandidater har varit Clint Eastwood (way back då), Jürgen "Das Boot" Prochnow, Tim Roth och Kevin "Vorenus" McKidd. Fast ingen av dem är ju så bra på svenska. Men Lena Endre som Perrima? Min faktiska förebild var Robyn i sin sedan länge avlagda tonårslook. Hennes nya mer världsvana stil passar faktiskt ganska bra med fortsättningen så jag behåller henne så länge.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Brior skrev:Ha, ha, mycket bra. Tänk att nyheten läckte ut så fort!

Det roliga är ju att jag själv har förebilder för olika personer när jag skriver och till och med lägger upp deras bilder på skärmen. Just Praanz da Kaelve har jag haft problem med att rollbesätta men Persbrandt är inte så illa. Andra kandidater har varit Clint Eastwood (way back då), Jürgen "Das Boot" Prochnow, Tim Roth och Kevin "Vorenus" McKidd. Fast ingen av dem är ju så bra på svenska. Men Lena Endre som Perrima? Min faktiska förebild var Robyn i sin sedan länge avlagda tonårslook. Hennes nya mer världsvana stil passar faktiskt ganska bra med fortsättningen så jag behåller henne så länge.
Nu är ju inte alla rollbesättningar mina drömskådespelare, tanken var mer att plocka ihop ett "dream-team" så som Kjell Sundvall skulle se det... Sen är det ju lite ankdamm över svenska skådespelare, det finns inte så många som är kända och om man skall göra storfilm med många kända namn så finns det inte så många att välja på. 8)

I vissa fall blir det bra, i andra fall blir det tokigt. Lena Endre tror jag skulle ha förmågan att förstöra Perrima fullständigt... (Sen är hon nog en så proffsig skådespelerska att hon med rätt regissör inte skulle göra det, men som grundprincip så tror jag att hon skulle bli förskräcklig :wink: ).

Hmmm, hellre Vorenus än Persbrandt, han kanske kan läsa in sig på svenska... Om vi fortsätter att plocka från Rome så har vi nog en bra Shagul i Ciaran "Caesar" Hinds. Såg honom i "Margot at the wedding" nyligen där han är sagolikt elak på ett väldigt roligt sätt i en scen. Tror att han skulle bli väldigt bra. Får väl skriva ihop en Sulfurwinter - the movie också...

Av mina val är Per Oscarsson som Demens det jag är mest nöjd med, känns klockren. Lever han? :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

:lol:

Per Oscarsson perfekt som Demens.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Klädsel, utrustning

Inlägg av Gunther »

birkebeineren skrev::lol: Per Oscarsson perfekt som Demens.
Helt sjukt bra. =)

Jag håller på att fundera lite grann över trakoriska soldaternas utrustning (egentligen de som finns i Arhem). Det jag får ut av SLP-listorna är att de har läderrustning, kroksabel, långbåge och sköld. Officerarna har ringbrynja och dessutom någon form av hjälm (vad tror ni om en öppen hjälm, typ kettle hat-hållet?)

Om man tittar på Snapphanarna så har de lite Robin Hood-aktig klädsel. Jag vet inte om människosoldaterna har något liknande. Dessutom bör man väl på något sätt klä soldaterna lite varmare på marjura pga klimatet.

Nu när jag tänker efter finns det ju några veteraner på bilden på sidan 2 i Svavelvinter, men nog borde man väl kunna göra något mer av dem. Produkten av det hela var att jag tänkte illustrera dem på liknande sätt som t ex Felicierna.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag har alltid tänkt mig trakoriena som mycket noggranna med att vilja skilja sig ut från marjuraborna och att soldaterna därför gärna tydligt bär det trakoriska vapnet på sina kläder och sköldar.
Öppna hjälmar låter bra, kanske med tjocka och värmande pälsöronflärpar?

...heter det förresten "flärpar"? ...
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Absolut, haha...det låter snyggt. Ja, de bör nog klä sig en del annorlunda och ha någon form av kännetecknande prägel. Frågan är ju hur pass mycket trakorier stoltserar med sin (hela rikets) vapensköld? Nu är det ju iofs inte fråga om någon kondottiärarmé, men jag kan tänka mig att de rekryterats lite varstans ifrån. Med tanke på att trakorierna inte har så omfattande hirder. Fogden kan ju också ha låtit måla om sköldarna och liknande för att särskilja sig från fritänkarpratasket.
:twisted:

Ja, flärpar är väl lite dialekt. Här uppe i norr används det, men jag kan tänka mig att öronlappar är mer korrekt.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

birkebeineren skrev:Följande kunde när det begav sig läsas på det fornstora Svavelvinterforumet:

Moskorien

http://forum.jarnringen.se/viewtopic.ph ... 732#337732

http://forum.jarnringen.se/viewtopic.ph ... 549#337549
Tack Björkis,

nu såg jag inte riktigt kopplingen mellan Trakoriernas klädsel på Marjura och Moskorien men tack vare dig återfann jag förklaringen till namnet HOXOH, nämligen som imperativform av verbet "Framstå som!". Detta är emellertid inte den enda tolkningen (någon förvånad?). En gängse syn är att namnet HOXOH även porträtterar tillvaron "X" som inklämd mellan det låga och det höga språket: "HO" respektive "OH", lite som i våra moderna kemiska formler alltså. Det har till och med antytts att namnet var en instruktion till den något hjärnsvage byggnadsjätte som av gudarna sattes att placera ut staden på kartan:

Jätte: "Ööh, få se nu, här finns "X" men två OH och inget HO, va?"
Röst från ovan: "Du håller ju det vänstra felvänt, jämrans klippskalle!"

När namnet ska representera det höga och det låga språket skrivs det ofta vertikalt, exempelvis på stadens bropelare, dvs de dagar man kan återfinna bropelarna och de råkar vara just ... vertikala. Det ryktas att stadens första innevånare av respekt för skapelsen framställde ALLA substantiv inklämda mellan HO och OH, det s.k. sandvikarformatet som fick namn av att för- och efterstavelsen alltid skrevs med sand. Bruket upphörde snart, dels därför att sanden rann av så snart man vände skrivytan, dels därför att sanden tog slut vilket påstås vara anledningen till att HOXOH ligger på en bar klippa.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

hihi :lol:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Brior skrev:..nu såg jag inte riktigt kopplingen mellan Trakoriernas klädsel på Marjura och Moskorien men tack vare dig återfann jag förklaringen till namnet HOXOH, nämligen som imperativform av verbet "Framstå som!".
Kopplingen var nog svår och egentligen inte ens där, jag hittade bara inläggen och tyckte de var värda att länka till.
Kul dock att vara behjälplig! Ett tips till till den som vill fördjupa sig i obskyr trakoriana är Svavelvinterforumet ...gäller kanske mäster Brior själv? :wink:
Brior skrev:Detta är emellertid inte den enda tolkningen (någon förvånad?). En gängse syn är att namnet HOXOH även porträtterar tillvaron "X" som inklämd mellan det låga och det höga språket: "HO" respektive "OH", lite som i våra moderna kemiska formler alltså. Det har till och med antytts att namnet var en instruktion till den något hjärnsvage byggnadsjätte som av gudarna sattes att placera ut staden på kartan:

Jätte: "Ööh, få se nu, här finns "X" men två OH och inget HO, va?"
Röst från ovan: "Du håller ju det vänstra felvänt, jämrans klippskalle!"

När namnet ska representera det höga och det låga språket skrivs det ofta vertikalt, exempelvis på stadens bropelare, dvs de dagar man kan återfinna bropelarna och de råkar vara just ... vertikala. Det ryktas att stadens första innevånare av respekt för skapelsen framställde ALLA substantiv inklämda mellan HO och OH, det s.k. sandvikarformatet som fick namn av att för- och efterstavelsen alltid skrevs med sand. Bruket upphörde snart, dels därför att sanden rann av så snart man vände skrivytan, dels därför att sanden tog slut vilket påstås vara anledningen till att HOXOH ligger på en bar klippa.
Så HOXOH kunde lika gärna ha hetat OHXHO? Kanske också det rösterna från ovan avsåg men då de från sitt perspektiv tänkte den vänstra stavelsen blev det fel eftersom jätten från sitt spegelvända syn på saken tog den högra? Förutsatt att jättar på den tiden hade lärt skillnaden på höger och vänster! Skapelsesgudarna kan inte ha haft det lätt. :(

Förresten, om sandvikarformatet skulle tillämpas på skrivandet av Staden O skulle det då heta HOH?
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

birkebeineren skrev: Så HOXOH kunde lika gärna ha hetat OHXHO?
Korrekt, HOXOH kunde förmodligen ha hetat OHXOH oxå. Jätten trodde antagligen att han skrev så men var fortfarande vindögd efter att ha skapat stormbältet genom Marduks rännarbana.
birkebeineren skrev: Förresten, om sandvikarformatet skulle tillämpas på skrivandet av Staden O skulle det då heta HOH?
Tja, fast det blir bara "HOH" om man skriver namnet i divinimutiv, varvid även den kondenserade formen H2O kan vara tillåten. Den korrekta notationen skriven i lokomotiv blir förstås "HOOOH".
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vad gör jag på ett trist universitet i den här världen när jag kunnat studera konfluxiomerti, gudalära och illusoriska vildföreställningar i Trakorien? :(
Skriv svar