Kejsardömet Jih (Jih-pun)

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Bergdahl skrev:Nu har vi väl iofs tillräckligt med alternativ till hästen, men läste i DN idag och fann en intressant artikel http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=733620 om en fossil av en gigantisk gnagare som upptäckts i Sydamerika.
Följande finns bl.a. att läsa:
Stora gnagare är en unik företeelse för Sydamerika. Orsaken är sannolikt att kontinenten under lång tid var isolerad från andra kontinenter och saknade äkta hovdjur. De senare brukar normalt fylla alla ekologiska nischer för stora växtätare men i Sydamerika blev det i stället gnagarna som kunde inta den rollen.
Sen så måste jag ju inflika att ankan är störtskön anders!
Kul att alla gillar ankan... Den kommer nog i färg så småningom!

Gnagaren i DN ser kanske lite för snäll och klumpig ut... Lite som en blandning mellan flodhäst och marsvin! :D Å andra sidan har jag alltid tyckt att angyonen ser ut som en gnagare.... Mycket lik en känguru i ansiktet!
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Jo, kan hålla med om att det inte ser ut som något fartvidunder precis. :P Men artikeln nämner ju en gnagare på 700 kg också som är mer marsvinslik, inte för att jag vet om marsvin är några raketer precis... Om inte de funkar som riddjur så kanske de kan ta oxens roll som arbetsredskap?

Sen så är väl iofs det mest intressanta att gnagare är möjlig grupp som kan utvecklas i olika riktningar om vi väljer att helt utesluta hovdjur på öarna. Det känns ju inte helt omöjligt att en större gnagare skulle vara mer smidig och snabb och en annan mer lik den som är i artikeln.

Men men, bara ett alternativ, jag gillar de förslag som dykt upp tidigare också...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

marsvin kan för sin storlek sätta av i bra fart...som råttor iaf. :D
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Angående ... inget speciellt just nu.

Inlägg av jadelotuz »

Tänkte bara posta nån skiss

Har inte varit så produktiv på Zemai skissandet, (Lindskiarn tog mesta tiden), men här nått jag kladdade på en pappersbit medanst jag väntade på något.

Bild

Funderar på lite fler. Kommer nog så småningom.
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

OT: hm, ja börjar ana att jadelotuz gillar manga, har du kollat in White-Wolf's Exalted?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

mm .. jo jag har Exalted. Aldrig spelat det dock. Köpte det nånstans efter jag hade flyttat långt från min "hemstad" där mitt spelfolk huserade :)

Så, men jo det verkar rätt mumsigt. Gillade också Kindred of the East (till Vampire).

Å well! jo man kan väll säga att jag är lite Manga Influerad. Tror jag lästa min första Manga när jag var runt 6 år ... å var hänförd direkt (då visste jag inte att det var Manga, å jag var inte så bra på Engelska, som texten var på så jag förstod inte så mycket ... men det var grymt!), såg också min första Anime runt den tiden skulle jag tro. Min far var begåvad med Kabel-TV innan TV3 å TV4 ens existerade. Hade massa Brittiska Kanaler, å lite sånt. Där fick man se diverse tidiga Anime serier, samt Amerikaniserade serier (som transformers) osv. Så ... mm lite fast i träsket är jag. :)
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Angående ... inget speciellt just nu.

Inlägg av anders »

jadelotuz skrev:Tänkte bara posta nån skiss

Har inte varit så produktiv på Zemai skissandet, (Lindskiarn tog mesta tiden), men här nått jag kladdade på en pappersbit medanst jag väntade på något.
Jag gillar grundkonceptet! Inte minst zemaì-krigarens "civila" klädsel... Vad gäller rustningen vore det kul om det inte blev en kopia på samurajrustningar... Lite mer drak-inspirerat kanske. Fjällpansar inblandat? Drakmask på hjälmen? Låt fantasin flöda.... :) Jag tänker också rita lite, men väntar på att du ska lägga grunden till konceptet, Jadelotuz!

Jag har för övrigt tänkt mig kejsarpalatset på Pun ungefär så här:

Bild
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Angående djungler som Jadelotuz nämnde i en annan tråd... är det någon som vet vilken breddgrad Jih ligger på? Är det någorlunda samma som Trakorien så kanske det inte passar så bra med klassiska djungler, men det kanske ligger längre söder ut... Men jag skulle inte sakna djungler om de inte fanns, de kan ju gott ersättas av diverse andra trevliga skogstyper.

Sen så har jag gått nu i några dagar och inte kunna släppa tanken på vulkaner, jag skulle nog gärna se att de fanns en/flera aktiva vulkaner på någon/några av öarna, och då inte aktiva i den bemärkelsen att de står och sprutar ut lava hela tiden.
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

jag skrev i fel tråd :) (denna låg i Lindskiarn tråden förrut)

Apropå ... Riket Jih ...

Någon som mins Onaquin? misstänkt Asiatiskt influens (jag vet inte, men jag misstänker). Vilket som så passar den in i monstergalleriet ... där ett av bostadsområdena iaf är nånstans i Jihs Djungler (vilket de säkert finns på Bang, eller Pang) ...

Den har btw vissa Tengu influenser. (se nedan)

btw, Pang skulle kunna vara ett sånt där land som ingen vågar / Får besöka. En klassisk äventyrs ö. Kejsariket kan ha försökt "dominera" det ... men efter mycket förluster, å med risk att knuffa in mer kött i kvarnen så bestämmer sig kejsaren istället för att Riket inte innehåller någe intressant, å för att skydda folks psyke mot "tomheten" så får ingen gå dit heller. ;) ... bara en grej jag kom på nu.

Tengu: (Mest för att visa likheterna med Onaqui)
En mytologisk varelse som ser ut som antas vara av demonisk härkomst. Den ser ut som en humanoid fågel (av någon typ med lång eller krökt näbb) / eller som en Räv och en Fågel (enligt äldre typer), med fågelben. Tengun är ofta en illasinnad varelse som lever i de bergiga skogarna, oftast levandes i trädkronorna. De är högt intelligenta å gillar att mäta sina krafter mot vandrare å enstöringar. Det finns myter om att de då å då kidnappar ungar (för att äta).
Tengun kan ofta lite magi, de är även mycket skickliga innom stridskonst med svärd, eller spjut å gillar att testa detta mot vandrare. Finns sägner som säger att om man lyckas överlista eller vinna mot en tengu så kan denne lära ut sina stridskonster. (eller någe sånt)
Tengun har inga kläder, men har endå ofta tyger lindade runt sig, eller som fladdrar i vinden. De har alltid ett spjut eller ett svärd med sig (eller spjutsvärd), och en "Solfjäder" som de använder som skydd och annat.
Tengun är listig.
...

Ok nu kommer jag inte på någe mer just nu!

(PS: Har faktiskt stridit mot en Onaqui i mina tidigare dar, då jag för tillfället inte var SL. Jag (och fler i gruppen) dog som Prinskorvar på Julfesten! var lite sniket ... vi var nybörjar RPs - asså färsk tillverkade!)
Senast redigerad av jadelotuz den 2008-01-21 20:36, redigerad totalt 1 gånger.
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

Bergdhal!

Om man kör på linjen jag sade, att Jih-Pang altså är en "förbjuden" farlig ö så passer det mysigt med en djungel där ... och en Vulkan (som mullrar hotfult i närheten av Bang).

Well ... Jih borde ligga lite söderöver från Trakorien. Om man "anspelar" på Asien, de har juh fullt av djungler, specielt Vietnam, Korea osv. Mins inte så säkert om Japan har Djungler också?! (skäms)

Vilket som så behöver inte Pun ha Djungler, men Bang eller Pang eller bägge skulle kunna ha varma djungler, iaf om man drar dem en smula mer söderut. Kan annars skylla på vulkaner som värmer upp, samt några konstiga naturfenomen som också bidrar till ett udda klimat där.
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Jag ser inte djungler i form av tropisk regnskog i Jih, men däremot dimmiga bambudjungler... Så, ja, Jih borde ligga sydväst om Trakorien.

Sedan tvivlar jag på att en av de gigantiska huvudöarna är en "förbjuden ö" med djungel och hemska väsen.... Däremot en av de mindre öarna som kringgärdar de större öarna. Skulle vara mycket tufft, särskilt med en blandning av bambudjungel och träsk... Antingen öster om Pang eller söder om Beng-khun.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Japan har väl ganska tempererat klimat, riktigt kallt i norr?

Men jag ser gärna att Jih även är inspirerat av Indonesiska övärlden, och kan ha lite varmare trakter ocksa.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

anders skrev:Jag ser inte djungler i form av tropisk regnskog i Jih, men däremot dimmiga bambudjungler... Så, ja, Jih borde ligga sydväst om Trakorien.

Sedan tvivlar jag på att en av de gigantiska huvudöarna är en "förbjuden ö" med djungel och hemska väsen.... Däremot en av de mindre öarna som kringgärdar de större öarna. Skulle vara mycket tufft, särskilt med en blandning av bambudjungel och träsk... Antingen öster om Pang eller söder om Beng-khun.
Tänker: om inte djungel, kanske likväl regnskog! Nya Zeeland är ju ett ganska svalt land, men likväl har de svårforcerade regnskogar. Mycket ormbunkar och bambu?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

F.Ö. Visst tusan är Onaquin sydamerikansk? Typ peruvansk eller aztekisk eller sa? Kan inte hitta ngn info... :(

Inte för att det är ett hinder i vägen: och ett eget namn (Tengu) i Jih later ju bra.
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

mycket möjligt att Onaquin är Sydamerikansk, som sagt så hade jag inte större koll på det :) men jag tyckte det lät mystiskt lik Tengu.

Tengu är btw en Japansk mytologisk varelse, finns många tolkningar på den dock. Har vaga minnen av att den kanske även finns med i Samuraj !? (har inte tittat efter, fick tanken på springande fot lixom!) men jag är relativt säker ...

mm altså japan har rätt temperat klimat. Men innehåller endå en rätt stor variation. Tror inte just japan har några djungler. Men jag tror det i närheten åtminstonne finns regnskog, å som sagt är typ inte Vietnam en enda stor djungel :) (iaf bilden man får av alla krigsfilmer). Nåja.

Kom just på att hela Jih trotts allt är ett litet "kärt" sidospår här på Wikin (som egentligen borde bearbetas när resten är färdigt, har jag för mig någon sade). Men som jag tror Mikael sade, När inspiration dyker upp så äre dåligt att stänga av, oavsätt vart den för tillfället är riktad. Å Jih verkar juh flaxa på med rätt bra egen fart.
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Skriv svar