Sida 13 av 15

Postat: 2008-04-30 10:12
av birkebeineren
Kanske export av vackra rävskinnspälsar?

Postat: 2008-04-30 10:16
av Regil
birkebeineren skrev:Kanske export av vackra rävskinnspälsar?
Silverrävskinn? (Vanliga rävar har väl ereb så att det räcker).

Postat: 2008-04-30 10:31
av birkebeineren
Regil skrev:Silverrävskinn? (Vanliga rävar har väl ereb så att det räcker).
Silverrävskinn ...eller kanske skinn från rävmetamorpher? :shock:

Postat: 2008-04-30 10:32
av Mikael
Sidenräv? 8)

Postat: 2008-04-30 14:32
av Regil
Mikael skrev:Sidenräv? 8)
Tycker jag låter bra.

Vad gör de kläder av i Jih?
Bomull?
Siden?
Ylle?
Lin?
Nåt "fantasyfierat"?

Handelsvaror!

Postat: 2008-08-19 23:32
av jadelotuz
Jo jag kan hålla med lite. I övrigt har jag ingen direkt åsikt då jag inte är insatt i export/import för forna Japan / Kina te resten av världen.

Fast i övrigt så tycker jag endå att Jih-pun export kan bestå av mest "novelties", "lyxgrejer". Konst å sånt. Vet inte riktigt vad det ingår i det förslaget, men jade iaf. Men så exotiska krydder, örter, Te, samt porslin, krims krams, tyger å liknande. Import har jag dock mindre koll på.

Läste nån stans (antagligen i Altors Baksida) ingenting om ett Jih-Pun, där emot om något solfolk å dess rike. Jag drog kopplingen att de hade omskrivit Jih-pun till Solfolket (de bodde på någon ö öster om Jargal har jag för mig, ungefär där Jih-Pun borde ligga), Jih fins dock med på kartan ... osv. Vilket som, där står det iaf lite kryptiskt om att "Solfolket" har nån mystisk hemlig kunskap i teknologi o alkemi (eller nå sånt), som de dock är väldigt väldigt förtegna om hur den funkar. Detta intresserade mig då jag gillar teknik, å i synnerhet fantasy teknik! :) vilket som. Tanken var att "teknik" i allmänhet som är väldigt avancerad, så som "eldhandvapen" i krigarens handbok, i själva verket härör här ifrån, som smuggelgods dock och givetvis då de själva inte vill sälja ut det.

Inte direkt något som står i deras export, men värd en notis, fundering eller liknande. Ger utrymme till att ändra på Jih Pun på fler sätt, å skilja mer på dem från "Japan". Genom att låta Jih vara exportöreerna skjutvapen, å inte som japan å kina som köpte från väst.

funderar bara.

Postat: 2008-08-19 23:49
av gtjorgo
jag är rädd att solfolket är en lätt matrixinspirerad nation som dyker upp i Chronopia och inte åsyftar Jih utan ett annat område. de har bla rustningar som glider av och på "likt vatten" samt lite fräna utfällbara glidflygarvingar. Kan lite abrubt jämföras med batman-möter-melankoliska-söderhavsvindsurfare :(

Postat: 2008-08-19 23:50
av gtjorgo
detta innebär förståss inte att jih kan ha en väl utvecklad teknisk kunskap :D

Postat: 2008-08-20 01:30
av jadelotuz
Ok, bra att veta :) (att det är ett rent Chronopia ditto!). Men endå, kul att du håller med. Vi har juh diskuterat ett sätt att ta bort "japan" kopian, genom att försöka göra det mer fantasy, å mindre en historieskildring av japan.

att då blanda lite Kina, Lite Japan, Lite Mystik å Mytologi från öst å väst om just Öst, samt pula in något helt nytt som lite "underlig" teknik, kanske inte just på sådan hög nivå som du just beskrev, låter lite väl high fantasy! :)

Men ok. Jag har rätt bristfällig erf å insikt i just Chronopia världen. Jag läste givetvis grundreglerna, samt några tillbehör någon gång, men jag gillade det inte då. Altors baksida läste jag mååånga år efteråt, typ förra året elller nått sånt, å av det jag lästa kändes det som om Solriket var någon slags "modefikation" av jih pun. Tack för infon iaf.

Får se om det fins några fler förslag på ämnet. Jag har iofs vid sidan av, på den senaste tiden, satt ihop en egen Jih Modul, som bryter lite mot allt annat här. Samuraj Ni modulen ... :)

Postat: 2009-06-02 09:01
av Jan Erik Söderman
Jösses vad skräp dom har kastat in på Altors Östra halvklot. Chronopia och orginal Jih Pun är ju inte direkt Äventyrsspels höjdpunkter. Själv tycker jag att man kan lägga till ganska mycket intressanta saker till en kanske aningen mer avskalad setting till Kejsardömet Jih. Någonting i still med.

SKAPELSEBERÄTTELSEN
Under en konflux (1:a eller 2:a antar jag) sjunker ett urgammalt rike i haven. Detta rike finns dock kvar i andevärlden. Dess numer spirituella invånare beblandas med diverse andra andar (djur och naturandar) och blir med tiden Kami/Shen som sprids över hela världen och är ursprunget för många raser framförallt när det gäller djurfolk. Efter mycket vandrande finner en grupp av Kami ett folk av människor som de väljer att binda sig till. Detta folk bosätter sig med Kamis hjälp på öar som uppstått av att kontinenten sjönk alldeles nära deras ursprungsländer. Den andliga natur de nu har antagit har sedan länge fått dem att glömma exakt vilka de var men de minns tillräckligt för att försöka hjälpa Jih-folket att skapa ett harmoniskt rike.

Det finns dock de andar som i avsky mot gudarna har valt att leva kvar i sitt sjunkna rike. Dessa har antagit formen av diverse vattenlevande tingest varav Kappa är en av de minst otrevliga. De mest ökända av dem alla är Ikajin eller bläckfiskfolket. Dessa har bemästrat djupets röst (En mer ondsint version av röstmagi/harmonism) genom en pakt med någon slags uraväsen som eventuellt är en av den sjunkna kontinentens gamla gudar eller skyddsandar.

Effekter
Ett i alla fall lokalt ursprung för en väldigt stor andel olika djurfolk. Ursprungligen Kami som besatt andra varelser och således tagit fysisk form, förmodligen med väldigt få minnen av sin tid som gudomliga andar. Dessa kan nu föröka sig normalt.

Ikajin kan potensiellt bli otroligt tuffa om man tänker dem som en blandning mellan Call of Cthulhu och Ondsinta manipulatörer som dessutom kan få unika krafter.

Förutom den vanliga Wuxia-stämningen som gärna uppmuntras kan man tänka sig att få en aningen mer mörk och ockult känsla med hotet från djupen, spirituella totem och urgamla förlorade gudar. Dessutom blir spiritismen och shamanismen betydligt mer användbar än i andra delar av Altor där den känns som att den är lite skiljd ifrån själva miljön.

NINJOR
Dessa är bundna till diverse mörkerelementarer och experimenterar med pakter med olika ondsinta krafter. De regerar en del av landet bakom kulisserna med en blandning av fruktan och informationshandel. Samtidigt har de sin "dolda" borg i vilken de bejakar allt ondare och ondare beteende bland sina rekryter som binder skuggessens i sig, inympar flera lemmar, växer insekter i sin kropp, blir odöda, lär sig att skrämma ihjäl sina offer med mera.

Effekter
Delvis får man ytterligare en skurkorganisation att leka med. Delvis eftersom de är så experimentella så kan man tänka sig att de har näst intill vilka äckliga krafter som helst. Det kan eventuellt även finnas normala ninjaklaner som fortfarande är lojala mot sina daimyos men dessa kämpar i underläge i Jih Puns skuggor och passar sig utomordentligt som rollpersoner.

STRIDSKONST/MAGISKOLOR
Vanligtvis inbillar jag mig att en stridskonst baserad på Manga/Anime/Wuxia är en blandning mellan en plats där stridskonst lärs ut och någon slags magikerskola. Dessa finns givetvis utspridda över allt och lär ut sina hemliga tekniker till sina bästa elever. Dessa kan inkludera sådana saker som Kiai (Röstmagi?) och Stavkonster (Stavmagi?) och är ofta mycket olika varandra även om de alla hävdar vara den bästa skolan. Regelrätta krig utkämpas väldigt sällan mellan skolorna men många dueller land och rike runt förekommer självklart väldigt ofta. Det finns förvisso egentligen en indelning mellan munkskolor och samuraidojos men både en del kunskapsutbyte och en hel del stridigheter sker mellan dessa två grupper.

Effekter
De flesta skolorna bör basera sig på en stridskonst och sedan kanske lära ut några få besvärjelser. Detta gör att det finns mycket få rena magiker men väldigt många smått magikunniga som ofta bemästrar ett fåtal besvärjelser till mycket höga nivåer. De olika konflikterna som kan uppstå mellan de olika skolorna är givetvis mycket stora källor till äventyr om man så vill med Romeo och Julia och liknande historier som självklara utgångspunkter.

Postat: 2009-06-03 08:34
av Jan Erik Söderman
Angående exporter i vår egen värld ifrån ostasien så var det väl mest Porslin, kryddor och kanske silke som man inte hade i stora mängder hemma. Särskilt det sistnämnda. Det var väl därför man hade Sidenvägen att vandra utmed.

Postat: 2009-06-03 08:51
av Mikael
Dina förslag till kryddor för Jih lät bra tycker jag. :)

Postat: 2009-06-03 17:31
av Jan Erik Söderman
Är det en referens till min text om olika uppslag eller till att kryddor är bra som exportvara?

Postat: 2009-06-03 17:33
av Mikael
Jan Erik Söderman skrev:Är det en referens till min text om olika uppslag eller till att kryddor är bra som exportvara?
Tänkte kanske att du skulle tolka det så, men jag syftade på uppslagen. 8)

Postat: 2009-06-03 17:36
av Jan Erik Söderman
Det var ju kul att höra. Tänkte mest att jag skulle få fart i tråden igen. För övrigt står det i orginalboken redan att Jih Pun har 10.000.000 invånare, är stort som Sverige och har två städer på strax under 300.000 invånare. Jag känner kanske att det inte är så nödvändigt att mixtra med de siffrorna då jag gissar på att dom är ganska "realistiska".