Berendien

Samlingsplats för alla länder och platser
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Mikael skrev: Kanske dags att flytta denna diskussion till Ordnar? :|
Jo, vi får sluta kidnappa Berendientråden.
Ghazam
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2007-03-02 15:17
Ort: Lund

Inlägg av Ghazam »

Regil skrev:
Mikael skrev: Kanske dags att flytta denna diskussion till Ordnar? :|
Jo, vi får sluta kidnappa Berendientråden.
Låter bra annars att det är den Helige Odos orden som figurerar i Solrike i Berendien. Kan fungera bra, och denna fanatiska zon i landet kan bli ännu hemskare med en relativt fristående gren...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ghazam skrev:Låter bra annars att det är den Helige Odos orden som figurerar i Solrike i Berendien. Kan fungera bra, och denna fanatiska zon i landet kan bli ännu hemskare med en relativt fristående gren...
Då tycker jag vi spikar det; DHOO har en berendisk gren med huvudsäte i "Solrike".

Jag har förövrigt förlagt ett av Solriddarordens priorât i Entika. Riktigt hur detaljerna skal se ut är ännu ovisst eftersom ordensfästen farsegels Aidne är undantagsfall, men jag tänkte vi kunde diskutera fram något. Har en lös tanke kring en koppling till helgonet S:t Olof/Ofol inspirerad från äventyret "Melindors Återkomst".
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:
Ghazam skrev:Låter bra annars att det är den Helige Odos orden som figurerar i Solrike i Berendien. Kan fungera bra, och denna fanatiska zon i landet kan bli ännu hemskare med en relativt fristående gren...
Då tycker jag vi spikar det; DHOO har en berendisk gren med huvudsäte i "Solrike".

Jag har förövrigt förlagt ett av Solriddarordens priorât i Entika. Riktigt hur detaljerna skal se ut är ännu ovisst eftersom ordensfästen farsegels Aidne är undantagsfall, men jag tänkte vi kunde diskutera fram något. Har en lös tanke kring en koppling till helgonet S:t Olof/Ofol inspirerad från äventyret "Melindors Återkomst".
Utgår från att du vet att Ventimiglia annars är LVs huvudort i Berendien.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Utgår från att du vet att Ventimiglia annars är LVs huvudort i Berendien.
Medveten om det. Lägger bara ut lite trevare att sedan bygga vidare på, vi har ju inte helt avklarat LVs roll i Berendien än om jag tolkat det rätt.

Har några tankar kring Ventimiglia som centrum för den mer folkliga förankringen av LV (även om vi inte vet hur stor denna är än) medans Solriddarna mer utgör en ö av religiös betydelse i Entikaområdet. Att exarken har etablerat ett priorât här för solriddarna är ingen tillfäldighet även om jag inte helt har bevekelsesgrunderna klara för mig. :roll:
-politisk inflytande hos den Etinstrogna berendiska kungen?
-konflikt med en allt stärkare DHOO?
-rekrytering av berendisk högadel som talrikt hittas i de entikska faggorna?
-ett försök att hitta nya vägar för sin verksamhet som tidigare inte rört sig utanför Aidne?

Möjligtvis är jag helt ute o cyklar?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Kardien - Berendien
Kardien ser positivt på Berendiens långsamma omvändning till den rätta tron och har relativt goda kontakter med rättroende adelsmän, även om man ser dem som lite fjolliga. De echter som besöker Berendien (oftast i syfte att vinna ära i tornerspel) brukar i allmänhet anse att de relativt fria och välmående berendiska bönderna såsom överlägsna de egna kuvade faltrakierna och losdriverna.
Ghazam
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2007-03-02 15:17
Ort: Lund

Inlägg av Ghazam »

Ja, detta låter bra! Spännande med ordnar och ev. konflikter mellan kungen, den officiella av exarken sanktionerade LV och ordnar (a la Ivanhoe!!!). Gött mos.
Ghazam
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2007-03-02 15:17
Ort: Lund

Inlägg av Ghazam »

Visionen om Berendien del 5: Religion

Det här är mångt och mycket en sammanfattning av vad som tidigare sagts i frågan, samt ett försök till förklaring av det religionspolitiska läget i landet. Säg vad ni tycker och om det är något som krockar med vad som står annorstädes. Nedanstående text är främst till att försöka sammanfatta och lösa en del av de tidigare oklarheterna med religionen i Berendien samt skapa en situation i landet som bäddar för intrig och äventyr. Jag har löst problemet med de GG genom att helt enkelt lämna det öppet och bara bifoga de UG:s egen myt i frågan. Hur det egentligen ligger till vete katten, och frågan är om det inte är en för stor fråga och att det kanske är för många kockar - och att det kanske till och med är en fördel om vi som bygger vidare på denna världen inte heller vet vad som försigår i Himlen. Kanske är det upp till enskild SL att bestämma was eigentlich gewesen habt (ursäkta om tyskan inte stämmer :wink: ). Jag vill tillägga att jag tycker att LV i Berendien ska ha tagit en något egen väg och att detta kan motiveras utifrån historiska faktorer och hur kulturer påverkar varandra (se bara på hur länge kristendom och hednareligion existerade sida vid sida i det medeltida Norden).

Berendien är en splittrad stat när det kommer till religion. Det finns två huvudsakliga traditioner i landet, Den Lysande Vägen och De Unga Gudarnas religion. Den sistnämnda är en polyteistisk lära som omfattar en grupp större och en grupp mindre gudomar, och den förstnämnde är en monoteistisk troslära där det enbart finns en gud, Etin.
Då den Lysande Vägen finns utförligt beskriven på annat håll tänker jag lämna den därhän, förutom att beskriva de speciella förhållandena i landet. Berendien besöktes först av dalkiska missionärer som följde de vattenvägar som de egna handelsmännen funnit. Munkarna predikade Odos bud främst i landets stora handelscentra (Entika, Atrema och Lindaros). Dessa missionärer byggde tempel och fick så småningom en skara anhängare som växte sakta men säkert, främst inom städernas borgarklass.
Det omfattande välgörenhetsarbete som man bedrev var en viktig faktor till att läran fick fäste. En annan viktig orsak var att den Lysande Vägen inte lade restriktioner på något som delar av de Unga Gudarnas prästerskap såg ner på - företagsamhet och möjligheten att tjäna pengar genom handel och penningutlåning. Ytterligare en faktor var inställningen till magi. Många berendier skrämdes av prästerskapets magiska förmågor, den illvillige magikern Zedufars framfart som orsakat stor skada i landet samt de mystiska alverna som det gick mycket rykten om. Detta kunde missionärerna dra nytta av och på så sätt locka fler anhängare. När den stora schismen kom försökte dalkerna att behålla greppet över församlingarna i Berendien, men exarken i Ekeborg kunde med skickligt politiskt ränkspel och dolda agenters verksamhet manövrera ut dalkerna.
Den berendiska kyrkan kom så att framgent lyda under Ekeborg. Dock kan man än idag skönja spår av de dalkiska munkarnas tankestoff - främst genom misstänksamheten gentemot magi som är större i Berendien än i andra länder som erkänner sig till fastlandsgrenen av Lysande Vägen. Idag fungerar Berendien som ett eget kerisat med en kersigass utsedd av exarken i Ekeborg. Internationellt så anses landet vara en fullvärdig medlem i den Lysande Vägens gemenskap. Faktum är att relativt litet är känt om de Unga Gudarnas lära utomlands och att resenärer som besöker Kandra ofta förvånas över hur en, till synes, kättersk religion kan existera och frodas i hjärtat av ett etintroget land.
Den andra religionen således, är de Unga Gudarnas lära. Denna är, namnet till trots gammal, mycket äldre än den Lysande Vägen. Varifrån läran kommer och hur den uppstått samt vilka egentligen de Gamla Gudarna var är höljt i historiens dunkel. Vad man vet är att de Unga Gudarna framträdde och slog genom under tiden efter konfluxen och Imperiets sönderfall. En del saker tyder på att de funnits långt tidigare och dyrkats på Tolan, det finns spår av dagens religion i lämningar av halvöns urinvånare samt paraleller till andra läror på andra håll i Jorpagna. Eventuellt har tron smultit samman av influenser från olika håll. Hur det nu än är med den saken, de lärde lär fortsätta tvista om detta tills norr blir syd och syd blir norr som man säger i Berendien, så finns det också en "officiell" historia, eller myt, som den berättas av de Unga Gudarnas eget prästerskap. Här är en sammanfattning av denna myt, som dock tas som sanning av de Unga Gudarnas prästerskap och tillbedjare.
I den avlägsna forntiden var människan endast en slav åt gudar och deras tjänare, varelser som dvaldes på Altors yta. Hon var underutvecklad och stod inte mycket högre än djuren när det gällde lärdom och konst. Men hennes medkänsla för sin avkomma och för sina artfränder var stark - något som hon hånades för och som som utnyttjades för att förslava henne. Gudarna och deras tjänare var grymma härskare som drev människan och andra raser hårt för sitt eget nöjes skull. En grupp unga gudar som var avkomma till de äldre gudarna äcklades av världens tillstånd och de orättvisor och perversiteter som förekom. De förundrades över människans förmåga till medkänsla och kärlek - känslor som man endast trodde var förenligt med gudomlighet. De unga gudarna beslöt i hemliga rådslag att göra uppror mot sina härskare och de slöt förbund med flera av de kuvade raserna - människor, alver, dvärgar och andra mindre förekommande arter. Ett våldsamt krig utbröt, både i himlen (kosmos) och på jorden där människorna tog till vapen mot de styggelsens varelser som så länge varit deras plågoandar. Kriget utkämpades länge och med stora vedermödor och förluster på bägge sidor, men till sist stod de Unga Gudarna som segrare.
De Gamla Gudarna berövades sin kraft och fördrevs till olika fängelser och tillhåll i multiversum och deras tjänare utplånades från jordens yta. Kriget hade förändrat Altor i sina grundvalar och kastat om planetens utseende. De Unga Gudarnas prästerskap hävdar att man fortfarande kan se spåren efter kriget i platser som Geardons gap, Faryngia, Kargomväggen och att de märkliga fenomen som existerar på olika håll på Altor (t ex Maar Lacra, Krindenmaar, Traxilems giftslätter osv) är eftereffekter av de våldsamma krafter som släpptes lös under kriget då världen var mycket nära att gå under och slitas i stycken och därmed dela den blå månens, de Unga Gudarnas ursprungliga hem, öde.
Efter segern började de Unga Gudarna att tillsammans med människor och andra raser att bringa ordning och bygga upp en stabil, vacker och sund värld där jordens varelser kunde leva i harmoni och välstånd. De olika gudarna fick olika roller och delade upp universum mellan sig och fick sina speciella roller såsom stormgud, vädergud, dödsgud, fruktbarhetsgud osv. Men en av de främsta gudarna var inte nöjd med sin lott. Gudarnas härförare Zeeris ansåg sig vara förfördelad av sina bröder Sholok och Sankma och försökte med ränkspel och fula knep att manövrera sig till en position som Gudarnas ledare. Han avslöjades dock av sin egen hustru, Delitha, och alla gudarna vände sig mot honom. Han valde då den s.k Vänstra Vägen och avföll från de Unga Gudarnas väg (som inte är den Högra, utan den Mittersta). Sedan dess har denne avfälling varit gudarnas ständige fiende och av avundsjuka och illvilja försökt att manipulera och besudla deras skapelser och strävanden. Han anses vara roten till det onda som drabbade människan efter den guldålder (jämför Golwyndatiden) som hon välsignats med efter att kriget mot de Äldre tagit slut.
Idag är de Unga Gudarnas lära fortfarande mycket stark, om än på tillbakagång. Läran är djupt rotad på den berendiska landsbyggden, t o m i de områden som sägs vara trogna Lysande Vägen! I och med att dess religion är så starkt sammanflätad med berendisk kultur (trubadurer, folkliv, högtider, ceremonier, tankesätt osv) så är den mycket seglivad och detta har också ledit till blandkulturer av olika slag. Ett exempel på detta är hur trubadurerna och deras musik fortsatt att frodas även vid adelsmännens hov. Självaste kung Frekvand själv lär vara en stor entusiast och musikälskare. Ett annat, i den Lysande Vägens prästers ögon, mer harmfullt exempel är hur religionerna blandats och Etin upptagit som en gudom i panteonet. Man dyrkar Etin såsom prästerna säger, döper sina barn och gifter sig osv, men behåller de delar av de Unga Gudarnas tradition som man också anser gagnar en i sitt liv. Ett tredje exempel på hur den Lysande Vägen tagit en annan vändning i Berendien är den omtolkning som skett av berendiska riarker och som gett upphov till den s k olmienserrörelsen (uppkallad efter riarken Olmo från Lindaros) vars tolkning av Odos bud skiljer sig från kyrkans gängse i och med att man tar bestämt avstånd från personligt ägande, äktenskapet, köttätande, våld samt bestämmande över andra och dessutom är tolerant till andra åskådningar (jämför medeltidens katarer). Olmos läror är vida spridda i landet, både geografiskt och inom samhällets hierarki.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Mkt Bra Mäster Ghazam, men bör läsas igenom och putsas på språkmässigt för att flyta bättre. Sedan tycker jag du rödmarkerar texten också! :D

Kommentarer och förslag på mindre ändringar i innehållet:
Kriget hade förändrat Altor i sina grundvalar och kastat om planetens utseende. De Unga Gudarnas prästerskap hävdar att man fortfarande kan se spåren efter kriget i platser som "Berendien nära platser så att folket kan relatera" och de märkliga platser och fenomen som existerar på olika håll på Altor är resultat av de våldsamma krafter som släpptes lös (och som av Altors lärde normalt hänvisas till den första Konfluxen) under kriget då världen var mycket nära att gå under och slitas i stycken och därmed dela den blå månens, de Unga Gudarnas ursprungliga hem, öde.
Sista meningen är mycket lång och bör för läsbarhets skull styckas upp på lämpligt sätt.
Ett exempel på detta är hur trubadurerna och deras musik fortsatt att frodas även vid adelsmännens hov trots sina referenser till de Unga Gudarna. Självaste kung Frekvand själv lär vara en stor musikälskare och entusiast för dessa traditionella texter.
Så att det framgår tydligare hur detta är blandkultur, för trubadurer lär finnas vid alla etintrogna kungliga hov vågar jag påstå.
döper sina barn och gifter sig osv
använd korrekta LV-ord :wink:
avstånd från personligt ägande, äktenskapet, köttätande, våld samt bestämmande över andra
Skulle detta då komma från UG?
Ghazam
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2007-03-02 15:17
Ort: Lund

Inlägg av Ghazam »

Mikael skrev:Mkt Bra Mäster Ghazam, men bör läsas igenom och putsas på språkmässigt för att flyta bättre. Sedan tycker jag du rödmarkerar texten också! :D
Tack! Ja, denna texten var inte avsedd för publicering, endast för att få stoffet på pränt.
Mikael skrev: Så att det framgår tydligare hur detta är blandkultur, för trubadurer lär finnas vid alla etintrogna kungliga hov vågar jag påstå.
jajamen. Bra att du påpekar det.
använd korrekta LV-ord :wink:
I den rödmarkerade texten kommer detta att vara med.

Angående olmienserrörelsen kan jag tänka mig att visst tankestoff kommer från UG, men också genom nyläsning av Gyllene Boken.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ghazam skrev:Angående olmienserrörelsen kan jag tänka mig att visst tankestoff kommer från UG, men också genom nyläsning av Gyllene Boken.
Då bör du vara lite tydligare med detta. Enklast är nog att formulera om det som...
Även på andra sätt har Lysande Vägen utveclats annorlunda i Berendien, bla den omtolkning som skett av vissa berendiska riarker och som gett upphov till den s k olmienserrörelsen...
Ghazam
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2007-03-02 15:17
Ort: Lund

Inlägg av Ghazam »

det var ett bra förslag. Omändring blir det i den röda texten.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Innholdet verkar bra master Ghazam! :)

Har du forresten tankt något mer om Blå månen som du namner?
Ghazam
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2007-03-02 15:17
Ort: Lund

Inlägg av Ghazam »

birkebeineren skrev:Innholdet verkar bra master Ghazam! :)

Har du forresten tankt något mer om Blå månen som du namner?
Tack! Nej, det var en stundens ingivelse. Jag råkade läsa om den i Ereb Altor och tänkte att "det där är en spännande sak som man använder för sällan". Jag kan tänka mig att konfluxerna och dess konsekvenser ibland omvandlas till mytiskt stoff i Altors olika folks religioner och traditioner. Om Blå Månen verkligen var UG:s hem och bas under forntiden låter jag vara osagt, hursomhelst verkar de UG:s prästerskap tro det.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ghazam skrev:Jag kan tänka mig att konfluxerna och dess konsekvenser ibland omvandlas till mytiskt stoff i Altors olika folks religioner och traditioner. Om Blå Månen verkligen var UG:s hem och bas under forntiden låter jag vara osagt, hursomhelst verkar de UG:s prästerskap tro det.
Låter bra, då finns det oppningar for eventuella vidare tankar.

En helt annan sak som jag bara vill gora uppmarksam på ar att forutom LVs kerisâtsate i Ventimiglia så har Solriddarorden etablerat ett priorât med i Entika. Har dock inte riktig utvecklat klart varken priôraten eller orden men gor detta i Berendien så att det passar in med LVs roll har. En tanke ar att S:t Ofol (eller var det Olof, från kartoversikten i Melindors Återkomst?) ar ett helgon som har någon slags nara anknytning till solriddarna.
Skriv svar