Berendien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

En rätt som har en särställning och som bland annat namnges i "Mäster Palnes kokbok för kräsne" är de berendiska fisk och vin dolmarna.

Fisk tärnas i lagom bitar och sjudes upp i vin, samman med fräst lök, fin tärnade morötter, peppar, havssalt, kryddnejlika och timjan. Massan rullas sedan in i vinblad, bräseras i vin och serveras.
intages gärna med ett fint...vin.
Ghazam
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2007-03-02 15:17
Ort: Lund

Inlägg av Ghazam »

Jag har uppdaterat kronologin och lagt till källor. Det är mycket möjligt att jag missat några och hoppas då att Ingeril, sanningens gudinna, må förlåta mig. :wink: I vissa fall rör det sig om att jag använt vedertagen erebisk fakta (som t ex att Odo föddes år 0) och det har jag naturligtvis inte hittat på själv. Men jag har utvecklat dessa fakta ur ett berendiskt perspektiv.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mäster Ghazam, jag vet inte hur det gått med dig och Ingeril, men några små saker jag hittade i din annars så trevliga kronologi kanske också hon har undrat över:

Bosättarna norr om Landori kallas howather, inte hiowather.

Källa: Torshem

Kejsar Aurelion II regeringstid är 885-863 fO, inte 873-851 fO.
Härförarnas Krig, inte Härarnas Krig, utbryter 863 fO, inte 851 fO.
Zenobias regeringstid är 828-728 fO, inte från 816 fO.
Efariska kriget bryter ut 736 fO, inte 724 fO.

Källa: Sinkadus 28

Kung Adam regerade under åren 159-174 eO
Kandra får sina stadsprivilegier 174 eO, inte 186 eO

Källa: Kandra

Zorakin allierar sig med Berendien mot Felicien 370 eO, inte 389 eO.

Källa: Ivanhoe (Aidne)

Någon medveten tanke bakom dessa små ändringar?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Mäster Ghazam, jag vet inte hur det gått med dig och Ingeril, men några små saker jag hittade i din annars så trevliga kronologi kanske också hon har undrat över:

Bosättarna norr om Landori kallas howather, inte hiowather.

Källa: Torshem

Kejsar Aurelion II regeringstid är 885-863 fO, inte 873-851 fO.
Härförarnas Krig, inte Härarnas Krig, utbryter 863 fO, inte 851 fO.
Zenobias regeringstid är 828-728 fO, inte från 816 fO.
Efariska kriget bryter ut 736 fO, inte 724 fO.

Källa: Sinkadus 28

Kung Adam regerade under åren 159-174 eO
Kandra får sina stadsprivilegier 174 eO, inte 186 eO

Källa: Kandra

Zorakin allierar sig med Berendien mot Felicien 370 eO, inte 389 eO.

Källa: Ivanhoe (Aidne)

Någon medveten tanke bakom dessa små ändringar?
När jag förde in de större händelserna beskrivna i berendien i HISTORIEN så justerade jag dessa ovan nämnda händelser mfl. Rekomenderar därför ansvarige för Berendien att jämföra sin historia med HISTORIEN. Har böjt vissa händelser något för att de skall passa in i Imperiets historia och de regerande kejsarnas tidslinjer. Någon kommentar?
Ghazam
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2007-03-02 15:17
Ort: Lund

Inlägg av Ghazam »

Ah, mycket riktigt! Jag tror att jag förskjutit årtalen en smula (ca 12 år) för att det skulle passa in i min kampanj. En mycket god iakttagelse, mäster Björkbening!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Historiker i hjärta och själ! :D

...kan tidvis vara lite jobbigt. :?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ghazam. Skulle uppskatta om du gick igenom din kronologi före konfluxen med den som finns i HISTORIEn för att se om mina anpassningar är Ok från din sida.
Ghazam
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2007-03-02 15:17
Ort: Lund

Inlägg av Ghazam »

Det ska jag göra!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ghazam och Spelknepe, jag vet att jag är lite sent ute, men jag retar mig på att Ventimiglia ligger utslängt där det gör. Skulle hellre se det längre söder ut där floden mynnar i havet. Dvs söder om Keram. Bättre läge för en hamnstad tycker jag. Och så är det också lätt att förstå att den blir första målet för felicierna i piratkriget. Det skulle också fortfarande vara på västkusten då Berendien knappast kan sägas ha en riktig sydkust. Så det funkar med KK och NR.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Mikael: Det ska väl gå att ordna! :)
Don Kennetho
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 16
Blev medlem: 2007-06-19 19:18
Kontakt:

Inlägg av Don Kennetho »

Hej!

Nu kanske jag också är lite sent ute, men jag kan väl kasta in min åsikt iaf. :)

Ang kartan så tycker jag att det vore bättre att förlägga Spindelskogen, Keram, Gråhall etc längs floden som går österut från Kandra ist för söderut. På originalkartorna jag har så finns ju ingen flod som går söderut och skalan blir superkonstig. Om man använder kartan som den är gjord nu så måste ju äventyret Enhörningshornet göras om en hel del eftersom avståndet Kandra-Keram blir typ 40-50 mil ist för omkring 10 mil som det är i äventyret.

Jag vet att det blir missvisande mot det väderstreck som visas i Enhörningshornet, men jag tycker det är lättare att ändra ett väderstreck än att skalan blir så väldigt konstig och så att äventyret behöver ändras.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Don Kennetho skrev:Hej!

Nu kanske jag också är lite sent ute, men jag kan väl kasta in min åsikt iaf. :)

Ang kartan så tycker jag att det vore bättre att förlägga Spindelskogen, Keram, Gråhall etc längs floden som går österut från Kandra ist för söderut. På originalkartorna jag har så finns ju ingen flod som går söderut och skalan blir superkonstig. Om man använder kartan som den är gjord nu så måste ju äventyret Enhörningshornet göras om en hel del eftersom avståndet Kandra-Keram blir typ 40-50 mil ist för omkring 10 mil som det är i äventyret.

Jag vet att det blir missvisande mot det väderstreck som visas i Enhörningshornet, men jag tycker det är lättare att ändra ett väderstreck än att skalan blir så väldigt konstig och så att äventyret behöver ändras.
Jag tyckte också skalan var konstig, men bara minnet som stöd. Jag använde också floden österut för min kampanj, men man skall vara öppen för nya idéer. Vi får säkert höra mer från Ghazam i sommar.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

*Hoppas att ingen ska kommentera vidare på detta!* :?
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Spelknepe skrev:*Hoppas att ingen ska kommentera vidare på detta!* :?
Behåll din karta spelis. Eventuella skillnader från ÄS motstridiga info gör ju inget. Nu har vi något att utgå ifrån.

Jag tycker gott att vi kan spika att kartorna är fasta. Det går att lägga till och kanske även i vissa fall dra ifrån, men inte ändra. Eller?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag tycker gott att vi kan spika att kartorna är fasta. Det går att lägga till och kanske även i vissa fall dra ifrån, men inte ändra. Eller?
Jag vill nog inte själv spika dem som fasta. Men kartorna ÄR faktiskt baserade på en hop information direkt från böckerna. Kartan över Berendien kommer från olika källor och är ett bra försök till att skapa en enhetlig karta. Gör jag om en detalj i Berendien, så måste jag öppna upp en tråkig hop av filer och uppdatera dessa, samt alla kartor som jag har lagt upp på forumet. :)
Skriv svar