Berendien

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin

Re: Berendien

Inlägg av birkebeineren » 2016-12-02 17:50

I tråden för Landsfakta kan man se vilka länder som exporterar metall/vapen och vilka som exporterar. Informationen skall vara uppdaterat med vad som diskuterats som gällande för respektive land (även om vissa fakta bara hänger med källorna): viewtopic.php?f=2&t=1147

Jorpagna exporterar metall och borde rimligtvis då också kunna förse den inhemska vapenproduktionen. Möjligtvis går viss export till Berendien?

Berendien exporterar Entikaklingor men importerar metall. Varifrån kommer metallet? Möjligtvis kommer en del med flodbåt ner från kolonin Torshem där det köpts av dvärgarna i Nidabergen. En större del kan komma från Krun som exporterar metall. Vi har sedan tidigare (fast jag hittar inte tråden...) sagt att Berendien exporterar spannmål till Krun och då sker det troligen i byte mot metall. Det kan också komma metall från Jorpagna.

Jeb
Hynsolgisk Shaman

Inlägg av Jeb » 2016-12-02 18:03

Spannmålstraden från Krun landar väl i Lindaros (mest)? Minns inte om jag hittat på det själv, men jag tror jag har läst det här. Nidabergen och Torshem ligger en bra bit norrut. Floderna är väl inte farbara helt och hållet till Entika? Känns lite omständigt att segla förbi Felicien för att komma till Entika med material till vapen, som mer eller mindre kan komma att användas för att bekämpa Felicien. Hade jag varit Kuthegil hade jag uppmanat mina kapare att sikta in sig på de transporterna. Berendiens lösning är att frakta över land. Det känns jobbigt med något så tungt som metaller. Argald ligger både nära och på rätt sida. Frågan är bara hur sugna Argald är på export. Det klarar sig fint inom sina egna gränser. Sedan är frågan hur tillverkningen i Entika ser ut? Är det exklusiva svärd till ett fåtal kunder som har råd med det bästa? Finns det mer industriell tillverkning i östra Berendien?

birkebeineren
Admin

Inlägg av birkebeineren » 2016-12-03 07:31

Metallen från dvärgarna som fraktas från Torshem går först ner Leipterfloden till staden Remos vid havet. Därifrån med skepp ner till Lindaros för att sedan landvägen fraktas till övriga delar av Berendien. Att segla söder om Tolan och utsätta sig för felicierna blir en dårlig idé. Metallen från dvärgarna är kanske begränsad i mängd men den lär vara av yppersta kvalité. Kanske är det den som blir till Entikaklingor?

Att berendierna skeppar ut spannmål till Krun från Lindaros är en gammal idé på forumet. Metall i byte en utveckling av detta.

Om metall från Jorpagna exporteras till Berendien är landvägen till Atrema ett rimligt alternativ. Om metallen härstammar från Mörkrets Berg i norra Jorpagna är vägen inte så kort till Atrema. Vi vet från källorna att Atrema är en viktig handelsstad men vi har inte riktigt förklarat varför här på forumet. Metallhandel med Jorpagna kan vara en mycket god förklaring. Den kan komplettera den generella handeln med centrala Ereb och Nargurs skogar som vi tänkt utgår från Atrema.

Floden som skiljer Jorpagna från Berendien korsas av en gammal stenbro från Kejsardömet Jorpagnas dagar är det tänkt.

Sen kan det också vara bra att komma ihåg att Jorpagna inte är ett enat land utan styrs av otaliga furstar och ständiga intressemotsättningar. Några kan tjäna på att handla med berendierna, andra kan tjäna på att motarbeta att någon annan handlar. Konflikter och intriger lär finnas.

Jeb
Hynsolgisk Shaman

Inlägg av Jeb » 2018-06-05 11:12

Jag inväntar Felicienmodulen. Sedan skulle jag gärna vilja röra lite i Berendien.

birkebeineren
Admin

Inlägg av birkebeineren » 2018-06-05 11:18

Det låter lovande. :)

Skriv svar