Berendien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Berendien

Inlägg av Spelknepe »

Nyaste (stor): http://www.erebaltor.se/other/berendien_paint_3.jpg

Berendien
Bild

Länsindelning - kladdkarta
Bild

Vikt karta/Spelarkarta
Bild


Invånarantal:
Befolkning:
Huvudstad: Entika
Statsöverhuvud: Kung Frekvand V
Styrelseform: Monarki
Exportvaror: Timmer, hantverk, spannmål
Importvaror: Tyger, metaller, ädelstenar, vin
Välstånd: Normalt
Armé:
Religion: Nya Gudarna
Övrigt: -

Ansvarig:

/Spelknepe
Senast redigerad av Spelknepe den 2012-05-13 09:29, redigerad totalt 8 gång.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

*bump*
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Mycket tjusigt!!! Skulle fortfarande dock vilja ha Ventimiglia på kusten.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Mycket tjusigt!!! Skulle fortfarande dock vilja ha Ventimiglia på kusten.
Håller med. Det står i KK att V är en "hamnstad på västkusten".
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Då har vi inte mindre än 3 placeringar! Västkusten, en bit in i landet och sist men inte minst (enligt äventyrshäftet i Nidlandsboxen s. 46) på sydkusten... Ska vi låta folk rösta om var stan ligger? :D
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Annars flyttar jag Ventimiglia till västkusten... finns ingen stad där så det passar ju bra! :)
Användarens profilbild
Vindalf
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 5
Blev medlem: 2007-01-30 08:38
Ort: Arboga

Inlägg av Vindalf »

Jättetrevlig karta.
Men jag har alltid tänkt mig att Atrema ska vid ett flodutlopp.

Och landet söder om Erbulas-bergen... Är inte det Felicien?

/Vindalf
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

*Mumlar något om besvärliga medarbetare* :wink:

Vindalf: Landet söder om Berendien är mycket riktigt Felicien. Fast jag har inte märkt ut ländernas namn. "Kritos" är namnet på Felicien norra del.

Hittar faktiskt inget om att Atrema skulle ligga vid en flod. Har kollat tre olika kartor.

Ha det bra! :)
Användarens profilbild
Vindalf
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 5
Blev medlem: 2007-01-30 08:38
Ort: Arboga

Inlägg av Vindalf »

Det var väl bara i min fantasi som Atrema låg vid en flod. När jag sålde Kandra till Äventysspel, hade jag redan en karta över Atrema på papper och lite lösa anteckningar om invånare och så. Men det blev inte mer förrän Anders Blixt villa ha material till Gondica. Då gjorde jag om det jag redan hade och skrev till lika mycket. Så nu finns den staden i Gondicaboken under namnet Atreburg. Men det var alltså Atrema från början.

mvh
/Leif
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Nu trillade poletten ner... tackar för en riktigt bra stadsmodul Leif. Har använt den otaliga gånger som bas för rollpersonernas äventyr. :)

Jag blev själv osäker ifall den låg vid en flod eller inte. När man sitter och pillar med kartan så kanske man glömmer en liten detalj, så tänker man "Äh.. det är ingen som ser det där..." Tji fick jag! (fast inte denna gången)... ;)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Tänkte plocka fram lite Berendien material, tyvärr har min bärbara dött, men jag får fylla på allteftersom. Majoriteten av det jag skriver här finns sedan tidigare på http://www.simworld.sverok.net/portal

Det som kommer idag är två av de relativt få berendiska hjälteballader som finns (Flertalet är "importerade" från Zorakin och Kardien)

Dessa är daterade efter den Nidländska reningen...

Herr Werghon
(Melodi: Gamen av Garmarna)

Herr Werghon var en så mäktiger man
Han reste så långan till främmande land.

Att kämpa mot Nidlands mörkaste hot,
Att kapa den flammande ondskans rot.

Så samlar han under sig hjältar få,
Att långan väg mot Nidland gå.

Den första var sjöman den andre var djur
Och de voro rustade med storelig tur.

Den tredje var bågskytt den fjärde var gul
Och kommo från utanför världens hjul.

Den femte voro en riddersman
Och kämpa med svärd som bara en sån kan.

Och styrkan den leddes av Werghon vis.
De gingo att gifva nidmännen ris.

Så kommo de till den högan mur.
Där blåste Werghon i gyllene lur.

Så muren den rämna och hjältar bröt in
och nidmännens blod det flöto som vin.

De nedkämpa fiende led efter led.
De klyvo med svärden som huggo de ved.

Så kommo de fram till helvetesfort.
Där bultar herr Werghon på ondskans port.

Och porten slås upp och Vicotnic steg ut.
Välkomna, välkomna till edra slut.

Ty jag skola blifva eder baneman
Och Berendia skola jag sticka i brand.

Ty jag skola härska i all värld.
Så drar han fram sitt flammande svärd.

Så Vicotnic och Werghon gick i strid
Som skulle vara i långelig tid.

De kämpa i dagar de kämpa i två
men ingen seger någon kunde få.

De kämpa i dagar de kämpa i tre
men inte kunde någon ett banehugg ge.

Men så som som det randas en fjärde dag
då vunno herr Werghon gudarnas behag.

Så klippte han huvet av Vicotnic av
så blodet det spruta till Kopparhav.

Om fiende hota bli stål vårt svar
så länge Herr Werghon har anda kvar.

Ty Berendia äro mitt fosterland
och det skall jag värja med vapen i hand.

Så stoppar han svärdet uti sin skida
och återvänder hem med sina fränder vid sin sida.


Den hädanskiljde
(Melodi: Herr Holger av Garmarna (Bitvis skamlöst plagierad))


Herr Werghon drömde, han drömde inatt…
(vak upp nu, här är en svår tid)
Att Berendias Konung, han skulle ge tappt.
(Berendias Konung)

Han talte med styrka till svennerna två
Vak upp nu, gack sadla min gångare grå.

Han red mot Entika med brådska så stor,
Hans springare slet ut båd hovar och skor

Han bultar på porten från gångaren grå
Knektar, gack hit och dra låsen ifrå

Mitt bud måst till Frekvand med fart föras fram
Så öppnen nu porten, bespar er stor skam.

Kung Frekvand med ingen nån stämma utsatt,
Och ingen så släpper vi in här inatt.

Men sådant slikt tal, det vredgar så stort.
Vred Werghon han klyver båd knekt och port.

Så ilar han in i sin herres hus
Han hejdar sig knappt att slå veken i ljus.

Synen i Kongens gemak får näst Werghon på fall,
I bädd ligger Frekvand så blek och så kall

När Weghon får se att hans herre är lik,
Hans ansikte färgas scharlakan vit.

All hast var förgäves han inser till sist.
Kong Frekvand gått hädan för ondaste list.

Ack, trollman, du onda, du svekfulla best.
Veten att du skall gå hädan här näst.

I Nidland finns roten till all våran nöd.
(vak upp nu, här är en svår tid)
Jag kommer med bud om din snara död.
(för Berendias Konung)
Ghazam
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2007-03-02 15:17
Ort: Lund

Berendien

Inlägg av Ghazam »

Hej, detta är mitt första inlägg. Upptäckte denna sida idag via svavelvinter.nu. Jag håller just nu på med en kampanj i och runt Berendien och har skrivit en del bakgrundsinformation som jag använt mig av bl a följande;

* Berendiens historia i korta drag (jag har använt det som finns i källorna från Äventyrsspel och hittat på en del själv).
* Berendiens kungalängd.
* Tillståndet för Berendiens religioner.
* Adelsätter och feodala län.
* Beskrivning och karta över Atrema.

Om detta är intressant är det något jag gärna delar med mig av!
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Absolut. Börja släng upp lite material bara så kommenterar vi. 8)
Ghazam
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2007-03-02 15:17
Ort: Lund

Berendisk historia

Inlägg av Ghazam »

OK, här kommer en tidslinje för berendisk historia som jag använder i min kampanj. Jag har startat kampanjen år 597. Speciellt för min kampanj är att jag infört ett femte korståg (för att passa in i kampanjen), så detta bör nog egentligen inte vara med. Jag har försökt samla all information som berör Berendien från Äventyrsspels produkter (detta bör väl inte vara någon violation av upphovsrätt att skriva om detta här, va?). Resten har jag skrivit själv.

Håll till godo!

/Daniel Granér

Berendisk kronologi

1500 f.O Hiowatherna anläder till skogarna norr om Landori.

1000-talet f.O Jorpagnska kolonier börjar dyka upp i Berendien. På den plats Atrema en gång skall ligga byggs ett jorpagnskt fort.

1025 f.O Tåget mot Tolan. Kejsar Tiberion leder en jorpagnsk här in i Tolanhalvön, från stödjepunkten i Tremium (Atrema). Alverna i Landori oroas, men lugnas av kejsarens sändebud. Målet är att skapa en landförbindelse mellan de västra och östra delarna av Jorpagna, vilket man lyckas med. Endast i de södra bergen bjuder svartfolk och med dem allierade stammar motstånd.

1020 f.O Entichon (Entika) grundas och blir provinssäte i Tolanus.

1012 f.O Nuvarande Felicien erövras i ett grymt utplåningskrig. Hela stammar förintas eller säljs som slavar. Svartfolken drar sig djupt in i sina hålor.

1017 f.O Den jorpagnska vägen mellan Hynsolge – Argaldium - Grivela börjar byggas, främst av slavar från fälttåget på södra Tolan. Alverna i Landori upplever jorernas svek när de bygger sin väg genom deras skogar och fäller deras träd, vilket tydligt bryter mot Tiberion och alvernas avtal och är något som Landori sent skall glömma. Dock agerade alverna inte, ty de hade insett att ett krig hade varit fatalt för dem.

900-talet f.O De svaga tolanska stammarna börjar jorifieras. Man tar sig an jorisk kultur, språk och namn.

980 Nemeii grundas på sydvästkusten.

973 f.O Lindarium (Lindaros) grundas på Berendiens östkust och blir en betydande hamnstad där.

960-talet f.O Många veteraner från fälttågen på Aidne-halvön får jordlotter på Tolan som pensioner. Detta visar sig vara en populär belöning, då det är en lugn landsända av imperiet med mycket god jord och behagligt klimat. Befolkningen ökar och städerna Tremium, Entichon, Lindarium och Nemeii blomstrar. Opa-dalen odlas snabbast upp, och från den här tiden härstammar några av de äldsta och finaste vingårdarna.

912 f.O Rådsmötet i Grafferburg. (se Sinkadus nr 28 sid 9)

899 Prefekten Villius i Entichon samlar en här för att gripa makten i Grivela, medans hans fosterbror kejsar Thamsolion ligger i fält vid Nidabergen i norr. Han intar Grivela och tar den unga kejsarinnan Amalda som gisslan, men kejsar Thamsolions son Camalus samlar ihop en här av veteraner och bönder från Tolan och slår Villius armé vid höjden Starconion (Himmelsklacken) söder om Atrema. Dock stupar alla utom ett fåtal av Camalus män. Amalda, som ditills smädat och misstrott sin styvson, blir förälskad i den unge generalen, som dock stoiskt motsätter sig sin styvmors närmanden. Denna blir då så förbittrad att hon falskeligen anklagar Camalus för förräderi inför Thamsolion. Kejsaren blir rasande och kommenderar Camalus på ett självmordsuppdrag in i Nargurskogarna, där han och hans armé slaktas av barbarerna. När kejsaren får veta sanningen låter han i vredesmod fängsla och avrätta Amalda, men mördas sedan av dennes kammarjungfru som hämnd. Amaldas unge son Galla tar sedan namnet Thamsolion II som sin kejsartitel. Historien är bevarad för eftervärlden av den främste joriske dramatikern Urepidius i tragedin Camalus och Amalda. (Utveckling av Jorpagna-artikeln i Sinkadus 28)

873 f.O Thamsolion II dör efter bara ett år på tronen och efterträds av Camalus yngre bror Trius som tar namnet Aurelion II. Trius hade påverkats starkt av gemenskapen i Camalus armé och sett mycket av samhällets bottenskikt. Därför blev han genom många reformer mycket populär bland plebejerna i riket.

867 f.O Akademin i Entichon grundas av Aurelion II som en skola i Zenos filosofi.

851 f.O Aurelion II dör och inbördeskriget ”Härarnas Krig” bryter ut. (Sinkadus)

849 f.O En barbarhär sveper ner genom Nidapasset och plundrar och skövlar på Tolanhalvön.

845 f.O Försvagade av barbarernas härjningar förfaller Tolanprefekteriet. Svartfolken i Erbulasbergen kan därmed växa sig starkare.

835-830 Tolan blir krigsskådeplats mellan de självutnämnda kejsarna Huminus som behärskade Hynsolge och Lasutyp, och Umberiz som var härskare över Krun, Erebos och delar av södra Aidne.

830 f.O Markion och Zenobias här anfaller Umberiz och Huminus trupper och tar dem med storm. I slaget vid Pheris (Tvärån) segrar Markions numerärt underlägsna trupper mot de bägge ursupatorerna genom att anfalla dem en efter en. Slaget går till historien som ett genialt strategiskt genomförande. Knappt några tiotal av Markions mannar stupar, i jämförelse med tusentals på motståndarsidan. (Utveckling av Jorpagna-artikeln i Sinkadus 28)

816 f.O Zenobia kröns och Härarnas Krig slutar. (Sinkadus 28)

724 f.O Efariska kriget. Tolan blir utgångspunkt för invasionen av Efaro, och skogarna där skövlas för båtbyggandet. Kvar blir de tre stora berendiska skogarna.

740 f.O Apelsinträd som medförts från Efaro planteras i Opadalen.

699 f.O En grupp magiker med mycket gemensamt med Stjärnläran (demonologer och nekromantiker) samlas i Belemius i södra Berendia. Deras mål var att infiltrera olika maktpositioner inom kejsardömet.

600 f.O Den sydligt belägna staden Nimeii utplånas av ett regn av eld och svavel från himlen. Många ser detta som ett dåligt omen inför framtiden.

599 f.O Tredje konfluxen. Berendien drabbas mycket hårt av köttbitarnas framfart. Det som en gång var kejsardömets kornbod förvandlas till en i det närmaste öde trakt. (Utveckling av den gängse erebiska historien, beskriven bl a i Ereb Altor-boxen)

599-0 Mörkertiden. Tolan retarderar gradvis bakåt i utvecklingen, naturahushållning återinförs, jordbruket förfaller, gårdar, gods och hela samhällen lämnas öde. De organiserade grupper som finns kvar efter konfluxen försöker på olika sätt att överleva. Olika maktfraktioner dyker upp som ivrigt försöker plundra varandra. Landsbygden härjas av rövarband. Svartfolken i Erbulasbergen, som klarat sig undan konfluxen i sina hålor, expanderar norrut mot de tre stora skogarna på Tolan. Landori stänger sina gränser. (Utveckling av den gängse erebiska historien, beskriven bl a i Ereb Altor-boxen)

525 f.O Entichon brinner ned till grunden, endast några av jorernas byggnader klarar sig undan förintelsen.

150-talet f.O Ett avtal sluts mellan Ninnaves och Delithas prästinnor och alverna i Landori om hjälp, mycket tack vare att Ninnave och Moder Jord har så mycket gemensamt. I det tysta knyts Berendien ihop av De Unga Gudarnas religion.

57 f.O Hjälten Gabrandus genomför en rad stordåd och äventyr på Tolan med hjälp av sina vänner filuren Fipus, stavmagikern Tychon och alvkvinnan Auliania och som ger upphov till många sägner, sagor och sånger. Exempelvis räddar han krigsherren i Entikas dotter undan en häxmästare i Kungaskogen, och stjäl trollhövdingen Rutasch krona i Erbulasbergen. Med Gabrandus i spetsen rensas nordvästra Tolan från svartfolk. Dessa går dock till motangrepp och ett långt krig mot orcherna börjar.

49 f.O Hövdingen i Entika, Tebarchus lyckas med Gabrandus hjälp att ena alla hövdingarna i norra Tolan, och blir själv vald till kung. Man är egentligen djupt oense, men man inser att man måste enas om man skall kunna motstå svartfolken.

29 f.O Kusterus från Atrema väljs till kung efter Tebarchus död.

4 f.O Kusterus stupar i ett bakhåll och Entika blir återigen residensstad genom Bermond som väljs till kung. Året därpå anfaller orcherna i en massiv offensiv som tränger tillbaka berendierna till sina befästa städer och borgar. Endast Atrema i norr är fritt.

0 Odo föds på Caddo. Året markerar också vändpunkten i kriget mot orcherna, efter att Bermonds yngste son Ilmond lyckas få med sig alverna i kriget. Med Landoris hjälp hävs belägringarna av Entika och Lindaros.

7 Slaget vid Sankmas Klint. Orchernas huvudhär besegras i ett väldigt slag av Bermond och hans söners alvunderstödda armé. Även halvlängdsmän, vargmän, kentaurer, satyrer, ankor och dvärgar uppges ha bidragit med trupper för att rensa Tolan från svarterna. Kung Bermond ger sina närmaste kämpar olika delar av Berendien som belöning – feodalsystemet införs. Även de icke-mänskliga raserna belönas, Bermond lovar att inte röra alvernas skogar och evig fred med Landori, samt att ingen icke-mänsklig varelse (förutom svartfolk) skall nekas att bo i Berendien och skall inte förföljas där. Kung Bermond utropar därmed konungariket Berendien från Landoris gräns i norr till Erbulasbergen i söder. Från den här tiden härstammar också berendiernas öppna sinne för andra folk och kulturer. Bermond kallas i historieskrifterna för Riksfader.

9 Ilmond Bermondsson äktar alvprinsessan Dimladramis av Landori och får tillnamnet Alvvige.

17 Bermond Riksfader dör av ålder. Hans son Berik väljs till kung och Berendien är i praktiken ett arvkungarike.

26 Berik dör. Han efterträds av sin bror Brumund.

39 Brumund dör i sjukdom. Folket vill ha Ilmond Alvvige till konung, vilket efter viss övertalning lyckas. Dimladramis vänder dock efter några år tillbaka till Landori till konungens stora sorg.

48 Ilmond abdikerar och återvänder till Landori och efterlämnar tronen till Beriks son Bermond II.

51 Det stora Sholaktemplet börjar byggas i Entika.

67 Bermond III kung.

69 Den forna joriska staden Ventimiglia återuppbyggs av Bermond.

81 Bermond IV kröns mycket ung, hans regering leds av den numera legendariske stavmagikern Tychon, rådgivare till alla Berendiens kungar.

85 Tychon mördas av sin lärjunge Zedufar. Han sörjs av den unge kung Bermond. Zedufar blir dennes ärkefiende.

114 Sommarspelen i Entika hålls för första gången till Ninnaves och Vishas ära.

155 Bermond IV dör, 91 år gammal. Han efterträds av sin sonson Amkrest.

157 Amkrest luras i döden av Zedufar, som erövrar tronen och ett skräckvälde inleds.

171 Den unge ädlingen Limondas, släkting till Ilmond Alvvige, vinner torneringen vid sommarspelen i Entika och förälskar sig i Zedufars unga konkubin Verelda. Efter att ha fängslats och flytt och förklarats fredlös börjar Limondas ett gerillakrig med bas i skogarna norr om Entika.

173-185 Inbördeskriget. Limondas av Skogen inbjuds i en konspiration bestående av framstående ädlingar i Berendien. Hertigarna Månevit, Aftonfalk och Björnestam ser en samlande kraft i Limondas och med honom som tronpretendent startar man inbördeskrig mot Zedufar. Denne tar hjälp av jorpagnska och morelvidynska legotrupper, medans Limondas får folkets stöd. Upproret får också oväntat bistånd från en grupp magiker från Kandra samt den feliciske krigaren Achedon. Efter svåra strider mot Zedufars trupper och magi segrar Limondas i slaget vid Aro år 184. Entika belägras och genom list lyckas man ta sig in i borgen via en lönngång. Enligt legenden besegras Zedufar av Tychons ande, och Limondas kan krönas. Han är dock mycket svag efter att blivit förgiftad under kriget och utnämner sin page Nevin till tronföljare. Denne är dock en utklädd kvinna och skandalen är ett faktum. Man har dock inte råd med ett nytt inbördeskrig och hertigarna låter Nevinanda I bli Berendiens första drottning.

Ca 150 Kimzônerna anländer efter en stapatsrik färd till Koalintviken söder om Erbulas. Kungariket Felicien grundas efter ett par år. (Ereb Altor-boxen)

177 Dvärgar anländer till Nidabergen. (Torshem)

186 Kandra får sina stadsprivilegier. Magikerna i staden får som belöning för deras insats mot Zedufar tillstånd att grunda en magikerakademi i staden.

189 Nybyggare seglar uppför Leipter och grundar Torsborg. (Torshem)

212-213 Krig mellan hiowatherna och Torsborg. (Torshem)

232 Drottning Nevinanda dör barnlös och efterträds av sin marskalk Frekvand.

253 Frekvand I dör och efterträds av sin son, Borul I.

261 Borul I dör ung i en tornering. Hans brorson Gartheld ärver kronan.

275 Det andra korståget mot Efaro. Viss berendisk medverkan. (Drakar och Demoner Ivanhoe)

278-281 Den stora schismen. Den Lysande Vägens splittras i två grenar och missionen blir lidande. Dock har redan den nya religionen fått starkt fäste hos Berendiens nya köpmannaklass.

295 Gartheld dör av ålder. Hans son Frekvand II ny kung.

Ca 300 Ökade handelsrelationer med Caddo, Zorakin och Kardien. Handelsutbytet ger ett stort ekonomiskt uppsving och Berendiens städer blomstrar. Med köpmännen sprids också den Lysande Vägens kyrka i landet.

307 Frekvand II dör och efterträds av hans son Frekvand III.

310 Felicien invaderas av Dermanien, en solunsk stam och stat.(Ereb Altor-boxen)

311 En begäran om hjälp från Felicien hörsammas inte av den unge
berendiske kungen.

331 Frekvand III dör i sitt badkar och efterträds av Gartheld II.

335 Karrsakkerkriget i Torshem. (Torshem)

340-talet Fler och fler ädlingar ser fördelarna med den Lysande Vägen, tack vare den nya religionens samhällsbevarande lära. Ända sedan feodalismens införande i Berendien har styrelseformen nekats De Unga Gudarnas prästers stöd, då denna är en folklig religion. (Utveckling av information i Kandra)

343 Felicierna besegrar de dermanska inkräktarna i ett kort frihetskrig. (Ereb Altor-boxen)

344-411 Felicisk-Berendiska kriget. Felicierna anklagar Berendien och konungen för att fegt inte gett dem bistånd mot dermanerna och anfaller. Det är dock inte hela sanningen, man har fått bilden av att det norra grannfolket är fega stackare som inte kan försvara sig. Inledningsvis går kriget mycket bra för felicierna som har övertaget till sjöss. Hertigen av Berget kan dock hålla passen i Erbulas, så felicierna kommer inte fram den vägen. Berendien är dock avskuret sjövägen. Efter att ha fått sin lilla flotta krossad i sjöslaget vid Mitels udde beslutar sig den ängslige kung Gartheld II för ett frontalangrepp genom Erbulas. Hertigarna försöker avråda honom, men konungen har beslutat sig för ett snabbt slut på kriget. I kaltemånad 346 marscherar en stor här genom Skålklyftan i Erbulasbergen. Man hamnar dock i ett bakhåll av orcherna som står i felicisk sold. Bara genom hertig Björnestam kommer man undan, och kommer genom bergen kraftigt decimerade. Konungen begår ett strategiskt misstag när han går förbi staden Amara och går rakt på Tyros. Utan underhållslinjer är den berendiska hären dömd att misslyckas, och man nedgörs på Tyrosslätten till sista man. Allt som återstår av hären är ett tusental sårade och fångar. Felicien kräver en gigantisk lösensumma för kungen men denne begår självmord i sin cell. Felicierna landstiger nu på västkusten, intar Ventimiglia och marscherar mot Entika som belägras. Den unge sonen till hertig Björnestam mönstrar snabbt en här av vad han kan få tag på och hugger de invaderande trupperna i ryggen. Ett hårt ställningskrig härjar genom Opadalen och båda sidor lider svåra förluster. Berendierna måste hela tiden offra sina reserver för att hålla felicierna borta. Till slut, när felicierna avvaktar för att invänta sina försenade förstärkningar från havet, lyckas greve Sunder Gyllenek bryta genom feliciernas flank, och för att inte bli omringade retirerar man till Ventigmilia. Under tiden har hertigarna av Berget och Björnestam lyckats fly ur sin fångenskap och återvänt till södra Berendien där de organiserade motståndet mot de trupper felicierna sänt genom Erbulas. Dessa finner sig då plötsligt fast i bergen, där de sedermera skingras av arga svartfolk som inte fått sin sold. I ett decennium sker bara sporadiska strider i kriget. (utveckling av information i Ereb Altor-boxen)

353 Det fjärde korståget. Berendisk medverkan är nära noll pga kriget mot Felicien.

354 Berendierna har slickat sina sår efter den feliciska invasionen. Greve Gyllenek väljs till kung. Man belägrar Ventigmilia som dock understöds via havet.

358 Felicierna försöker en överraskningsattack mot Lindaros vars skeppsvarv bränns. Hertigen av Lindaros trupper lyckas slå tillbaka expeditionsstyrkan men skadan är redan skedd.

360-talet Upprepade försök görs av felicierna att attackera Berendien via landvägen, men hertigen av Berget har förstärkt fästningarna i Erbulas, och falangerna kan slås tillbaka. Upprepade skärmytslingar med svartfolken gör att felicierna ger upp planerna på ett stort angrepp och skärper istället blockaden till havs.

362 Sunder Gyllenek dör och efterträds av sin son Valerian.

380-talet Handelsblockaden fungerar inledningsvis dåligt, då berendierna kan handla med Torshem, Landori, Jorpagna och Hynsolge landvägen. Men då Hynsolge 375 drabbas av ett uppror som skakar hela landet, samtidigt som en missväxt drabbar Berendien. Läget blir snabbt prekärt för berendierna. En massiv hjälp från alverna i Landori räddar den värsta hungersnöden på vintern men på våren är förråden 388 helt tömda. Man vädjar till sina forna handelspartner Zorakin och Erebos om hjälp.

389 Zorakin förklarar Felicien krig. (Drakar och Demoner Ivanhoe)

392 Sjöslaget vid Selim. Felicien krossar den zorakiska flottan. Hakkai avträds. (Drakar och Demoner Ivanhoe)

395 Valerian Gyllenek dör när han försvarar sin sondotter mot feliciska lönnmördare. Valerians son Orson kung.

401 Orson driver lätt tillbaka ett tafatt försök att sjövägen anfalla Entika. Kungen passar på att med de erövrade feliciska galärerna anfalla Ventigmilia vars otränade och osysselsatta garnison faller lätt.

411 Kung Orson erbjuder felicierna fred, och överraskande tackar de ja. Motståndarna tycks ha tappat allt intresse för kriget, som de senaste åren mest förts av gammal vana. Inga avträdelser görs.

414 Berendien blir ett eget kerisât inom den Lysande Vägen, med kerisâtsäte i Entika.

424 Orson dör, hans son Valerian II kung.

431 En pest sveper in över Berendien från Jorpagna. Man klarar sig dock relativt bra tack vara Delitha och Ninnavetemplen.

432 Landori anfalls av orcher från Nidabergen. Valerian II rycker ut till alvrikets hjälp, vilken mottages tacksamt, ty många alver har emigrerat till Goiana under de senaste tjugo åren och man är försvagade.

437 Valerian II dör och efterträds av Valerian III. Denne konverterar till Lysande Vägen efter en uppenbarelse. Han blir den förste berendiska kung att erkänna sig till den Lysande Vägens kyrka. Detta får dock ingen större påverkan på riket, men gör att Opadalen så småningom blir Lysande Vägens starkaste fäste i Berendien.

441 Valerian III grundar ambassader i många länder runt Kopparhavet.

443 Landori hotas ånyo av svartfolksinvasioner och Valerian III stupar i striderna. Valerian IV är blott fyra år när detta händer och landet styrs av ett råd tills denne är mogen.

445 Lysande Vägens katedral i Entika börjar byggas.

447 Prinsens mentor, riddar Rutgred Månevit, upptäcker att rådets ledare är en illasinnad magiker som kallar sig Zedufar. Om det rör sig om den historiske svartkonstnären som överlevt alla år eller om det är en bedragare framgår inte, men denne flyr med den unge prinsen som gisslan. Rutgred Månevit lyckas spåra skurken till Erebos där magikern besegras.

459 Valerian IV bestiger tronen. Han visar sig vara en konstens man, och hans hov fylls med sång, musik och skådespel. Kungen själv är en mycket skicklig lutspelare. Den berendiska trubadurlyriken uppstår vid hovet i Entika och sprids i landet.

467-469 Jorpagniska kriget. Berendien förklarar krig på några jorpagnska statstater efter att dessa stört det berendiska fisket. Jorpagnerna skrattar bara åt krigsförklaringen och kallar Valerian IV för en flöjtspelande pajas. Denne blir då mycket vred och på sommaren 467 landstiger en här söder om Argald. Jorpagnerna har dock föga att sätta emot och fästena faller lätt ett efter ett, ofta utan att ett enda slag har utväxlats. Berendierna uppnår inte mycket med kriget, i det fattiga Jorpagna finns inget att plundra och då fälttåget blivit för dyrt åker man hem igen.

472 Den berendiska grenen av solriddarorden bildas.

475 Greve Silverdrake grundar sitt stuteri i Anvekull utanför Entika.

487-488 Resekriget i Torshem (Torshem)

489 Valerian IV dör och efterträds av sina tvillingsöner, Arvand och Bervand.

501-503 Tvillingkriget. Arvand och Bervand kan inte enas om vem som skall ärva tronen. Det hela urartar till ett smärre inbördeskrig där kungarnas riddare till slut tröttnar och vägrar att slåss mot sina fränder. Kungarna avsätts och deras yngre syster Devonia blir drottning. Denne är gift med hertigen av Sol och Måne som därmed blir medregent. Deras förstfödde son döps till Bermond.

503 Det dalkiska handelshuset Calvado etablerar sig i Entika, Atrema och Ventimiglia. (Calvado nämns i Kopparhavets Kapare()

508 Devonia dör i barnsäng och Bermond kröns.
Bermond V dör i en olycka och efterträds av sin bror Orson II. Senare framkommer det att han mördats av sin halvbror Legund.

510 Orson II dräps av sin avundsjuke halvbror Legund. Devonias tredje son Frekvand IV kröns. Legunds far, hertigen av Sol och Måne vägrar låta honom avrättas och låter istället fängsla honom på borgen Törnefästet utanför Berendiens västkust.

516 Frekvand IV mördas av Legund som flytt från sitt fängelse. Legund lyckas spela sin far som en marionett med hjälp av droger och tar makten över landet.

520 Devonias sista överlevande son, Valerian dräper sina bröders mördare. Han kröns som Valerian V.

568 Den gamle Valerian V dör av ålder och efterträds av sonen Frekvand V.

585 Det femte korståget avgår mot Efaro. Vallfärdsplatserna runt Accra är hotade och zorakerna och kardierna vill undsätta sina befästningar där, och även stoppa Feliciens slavmarknader i området samt rensa upp bland piratfästena. Den här gången vill berendiska riddare, som inte haft ett krig på nästan hundra år, visa sig på styva linan. Många riddare ur främst lågadeln ser sin chans till ära och berömmelse. Efter tio års strider har man intagit en del av sina mål, men inte alla.

597 Nu!
Senast redigerad av Ghazam den 2007-04-07 21:49, redigerad totalt 1 gånger.
Ghazam
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2007-03-02 15:17
Ort: Lund

Berendiens regentlängd

Inlägg av Ghazam »

Berendiens regentlängd

Hövdingatiden
Tebarchus av Entika

Kusterus av Atrema

Riksfaderätten

Bermond Riksfader

Berik I

Brumund I

Ilmond Alvvigde

Bermond II

Bermond III Stadsbyggaren

Bermond IV Den Gamle

Amkrest I

(Zedufar Morëlvidynierns skräckvälde)

Limondias av Skogen

Nevinanda I

Marskalkardynastin

Frekvand Marskalk

Borul I

Gartheld I

Frekvand II

Frekvand III

Gartheld II

Gyllenekska dynastin

Sunder Gyllenek

Valerian I

Orson I Fredskonung

Valerian II Alvvän

Valerian III

Valerian IV Barden

Tvillingkonungarna Arvand och Bervand

Devonia Konungamodern

Bermond V

Orson II

Frekvand IV

Valerian V den Minste

Frekvand V

(Melindor)
Skriv svar