Berendien

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Melindorkartan och färgkartan är så grova att visst ser Kandra ut att ligga söder om Lindaros och Entika (son tycks ligga på samma linje tycker jag), men i så fall endast någon mil söder om.

Finns plats för mer förändringar och tillägg i kartan framöver och då tänker jag mer kanske fler städer och mer skog.

Ni tycks snart ha kokat ner till lagom antal invånare, städer och urbaner. :)
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Känns rimligt!
I en ren jämförelse med vår värld så hade Frankrike ca 6 miljoner invånare 1000 eKr och London 30000 invånare.
1200 eKr har London ca 40000 invånare och 1500 ca 50000.
1400 eKr har Frankrike 11 miljoner invånare och Paris har ökat explosionsartat och slagit sig in på tio i topp städer i världen med 275000 (London tuffar på med en ökning av 5000 till 45000)
Städer behöver dock inte öka Rom tex 150 eKr 1500000, 600 eKr 50000, 1000 eKr >30000.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Testa att räkna som jag föreslog för ngt år sedan... Enklast är givetvis att dela in landet i rutor, bestämma en befolkningstäthet för varje ruta och räkna ihop...
Något som folk ofta verkar ha missat är hur stora länderna faktiskt är i Ereb. Det är bara att sitta och mäta lite för att inse Erebs gigantiska storlek... (För att inte tala om det märkliga fenomenet att länderna är ännu större på andra kontinenter...)

Jag uppmanar därför folk att räkna ut ländernas arealer i kvadratkilometer och sedan beräkna andelarna av arealen som är tätbefolkad, mindre tätbefolkad resp. glesbefolkad. Färgerna för odlad mark, slättland samt berg och skogar på den gamla stora Erebkartan kan ge rätt bra fingervisningar. Sedan kan man med hjälp av sunt förnuft räkna ut hur mycket folk det finns i ett land.

För att ta Hynsolge som ett exempel... (Uträkningen kan ha brister...)

Med lite snabb överslagsräkning kan man komma fram till följande:
Hynsolges areal är ca:540000 km2 (grovt räknat). Räknar vi nu (med ledning av kartan) med att 100000 km2 är uppodlade och därför tätbefolkade, och att ett tätbefolkat område i Hynsolge består av byar och gårdar som i snitt ligger med 3km mellanrum samt att varje by/gård har 200-250 inv. i snitt, kommer vi fram till att det finns 16500 byar och gårdar i de tätbefolkade områdena. (10000 är kanske gårdar och 6500 byar...) I dessa 16500 byar/gårdar bor sammantaget 4 milj. människor.

Räknar vi på samma sätt med de mindre tätbefolkade områdena, kommer vi, om deras totala areal är 280000 km2 och vi räknar med byar/gårdar på 5km avstånd från varandra som var och en innehåller 100-150 inv., fram till att dessa områden befolkas av 1,5 milj. människor.

Resterande areal, 160000 km2 är glesbefolkad. I dessa områden ligger bosättningarna på 7 km avstånd från varandra och det bor 50 inv. i varje. De glesbefolkade områdena befolkas därför av 150000 inv.

Räknar vi sedan upp städernas befolkningsantal lite (nästan tiodubblar antalen i EA-boxen) och säger att de större städerna tillsammans har 80000 inv, kan vi komma fram till att Hynsolges totala inv.antal måste ligga på ca:5,75 milj.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Dude skrev: Og hvad er en "hejare"?
En person som är duktig på det han gör.
DrHus
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 133
Blev medlem: 2009-03-10 18:55
Ort: Stockholm

Inlägg av DrHus »

Dude skrev: Så jeg synes nok at du anskuer det back-to-front, DrHus. Du siger at grunden til at byerne er så små, er fordi den samlede befolkning er så lille.
Nej, jag säger att grunden till att städerna är små, relativt högmedeltida Europa, är att befolkningstätheten är låg. Befolkningstäthet är en mera avgörande faktor till möjligheten att koncentrera människor i städer än den total befolkningen.

Erebs länder är mycket stora men har lägre befolkningstäthet än högmedeltida Europa - mera snarlikt 1000-talets eller det tidiga 1100-talets Europa. Därför finns inte heller, i Kopparhavet, städer som motsvarar de högmedeltida Milano, Venedig eller Florens med sina 100 000+ invånare. Arkhaz ligger inte vid Kopparhavet och är inte med i jämförelsen precis som inte Krilloan eller Ketoriam är det.

Jag har själv, i Felicientråden, förslagit x30 som god multiplikationsfaktor för Kopparhavsländernas totala invånarantal och x3 för städerna baserat på siffrorna i EA-boxen. Jag har inget problem med 38 000 invånare i Entika eller 6 miljoner i Berendien, men jag tycker att 18 000 för Kandra är för mycket liksom 60 000 (3x20 000) för Entika som då skulle bli Kopparhavets största stad. Jag anser att man bör betänka att Melindors återkomst är skriven långt efter det att EA-boxens lågt satta siffor stod klara för Äventyrsspel. För övrigt är 5000 invånare i Opadalen mycket lågt. Proportionen landsbygdsbefolkning: stadsbefolkning borde ligga på ungefär 7-9:1.
Dude
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 41
Blev medlem: 2009-02-15 22:22
Ort: København

Inlägg av Dude »

I hear you, men min pointe er jo netop at befolkningstætheden er for lav "fordi" indbyggertallene er for lave. De to ting følger jo givetvis hinanden, og jeg vil jo netop mene det er en fejl at befolkningstætheden er så lav. Ereb bør jo netop tilsvare noget nærmere højmiddelalder end tidlig middelalder (hvis der skal være nogen slags kohærens i hvert fald). Og Entika ville ikke behøves være den største hvis de andre byer blev hævet tilsvarende (jeg synes dog også 60k måske begynder at være i overkanten, men det skal i min mening ikke være meget lavere end dét). Hvis man satte Berendiens befolkning til 6m, vil jeg mene at 30k er absolut minimum for Entika.
Og så er jeg i øvrigt helt enig med dig i
För övrigt är 5000 invånare i Opadalen mycket lågt. Proportionen landsbygdsbefolkning: stadsbefolkning borde ligga på ungefär 7-9:1.
, studsede netop også over det, og det var derfor jeg bare lagde dem til Entikas "egen" befolkning.

Men det er netop det Adragoor er ude i, jeg mener. Det virker tilgængeligt nok, og jeg tror som sagt det ville være godt at få det afklaret helt.

Og ja, tænkte nok det var noget i den retning "hejare" betød ;) Hvor er det jeg kan se de fine pennekort??
Senast redigerad av Dude den 2009-05-30 13:57, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Dude skrev:Og ja, tænkte nok det var noget i den retning "hejere" betød ;) Hvor er det jeg kan se de finne pennekort??
Här under stora kartan: viewtopic.php?t=13&start=0

Jag tror hejare är någon som är så duktig att man uppmuntrande ropar (eller i alla fall innan WW2 ropade) "heja heja!" till den personen (förr ofta en idrottsman). (amatörlingvist) :?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Mikael skrev: Jag tror hejare är någon som är så duktig att man uppmuntrande ropar (eller i alla fall innan WW2 ropade) "heja heja!" till den personen (förr ofta en idrottsman). (amatörlingvist) :?
Nej Hejaren är den man hejar på. Jmfr. Han är en hejare på skidor, han är en hejare på att hugga ved, han är en hejare på att montera IKEAmöbler.
Ett föredömme med andra ord.
Kan också betyda fallhammare
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Snibben skrev:
Mikael skrev: Jag tror hejare är någon som är så duktig att man uppmuntrande ropar (eller i alla fall innan WW2 ropade) "heja heja!" till den personen (förr ofta en idrottsman). (amatörlingvist) :?
Nej Hejaren är den man hejar på. ... Ett föredömme med andra ord.
Kan också betyda fallhammare
Som sagt, "någon"-"personen" i min mening är ju den man hejar på, dvs hejaren (på kartor). Men kommer ordet sig av min föreslagna anledning? Fallhammare?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Jag tror hejare är någon som är så duktig att man uppmuntrande ropar (eller i alla fall innan WW2 ropade) "heja heja!" till den personen (förr ofta en idrottsman). (amatörlingvist) :?
I Norge hejar vi fortfarande på idrottare, särskilt på dem som åker skidor... :wink:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vad tror ni om att låta de grönt inringade områderna vara de i Berendien som är normalt tätbefolkade (och den gula Opadalen som mycket tätbefolkat) medans resten av landet är rätt glesbefolkat?

Bild
Dude
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 41
Blev medlem: 2009-02-15 22:22
Ort: København

Inlägg av Dude »

Man råber også gerne "heja" efter idrætsudøvere i Danmark, men det eksisterer ikke som substantiv. Det gør til gengæld "haj" - at være en "haj" til noget - og det er da muligt det har samme rødder :p

Birke, jeg synes det ser helt fornuftigt ud. Jeg ville nok tage og flytte den grønne ring ved Atrema ned til Kandra-Hebanon-Keram-området, eller måske have én begge steder (hvis den ved Atrema skal blive, synes jeg måske den skulle være lidt mindre. Jeg forestiller mig Atrema først og fremmest er en købsstad og at landbruget der er begrænset).
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev:Vad tror ni om att låta de grönt inringade områderna vara de i Berendien som är normalt tätbefolkade (och den gula Opadalen som mycket tätbefolkat) medans resten av landet är rätt glesbefolkat?
Det låter rätt bra. Använd siffrorna från befolkningsrevideringstråden och sen är det bara att börja räkna.
Dude
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 41
Blev medlem: 2009-02-15 22:22
Ort: København

Inlägg av Dude »

Adragoor, er du sød at linke til befolkningsrevideringstråden? Havde netop tænkt mig at prøve at regne på det.
Dude
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 41
Blev medlem: 2009-02-15 22:22
Ort: København

Inlägg av Dude »

Når jeg regner på det, får jeg altså også ~6m samlet befolkning. Der lader til at være bred enighed om dette tal?
Med udgangspunkt i det, og at Berendien skal være endnu mere landigt og u-urbant end jeg tidligere har foreslået, så mener jeg som sagt stadig Entika bør ligge minimum omkring 35k. Selv hvis vi så vil have Lindaros og Atrema større end Kandra, synes jeg stadig min liste fra før er holdbar. Så rykker Lindaros og Atrema bare én plads op, og Kandra kommer ned på en fjerdeplads. Lindaros kunne man downtone lidt, til fx 14k, og så ville de resterende seks, med Aterma i spidsen, ligge mellem 1 og 8-10 k.
Hvordan lyder det?
Jeg må så sige, at jeg synes det er en skam at forskellen mellem Kandra og Hebanon bliver så lille. Selv hvis man sætter Kandra til ~7k og Hebanon til ~3k, flyder det jo nærmest sammen. I Enhörningen fremstår Kandra jo som LANGT større end Hebanon.
Skriv svar