Berendien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Enligt Kandra-modulen har staden 1800 invånare och nästan vart enda hus är beskrivet på något sätt. Detta gör att vi svårligen kan fylla på med flera invånare innanför murarna. Hur gör vi då? Låter vi Kandra ha endast 1800 invånare eller bygger vi på staden utanför murarna med nya stadsdelar? :?

Angående Opadalen så sägs det i "Melindors återkomst" att beroende på något slags geomagiskt(!) fenomen är dalen "onormalt" bördig. Detta borde göra att vi kan också kan fylla den med "onormalt" många invånare om vi så vill.
Dude skrev:Birke, jeg synes det ser helt fornuftigt ud. Jeg ville nok tage og flytte den grønne ring ved Atrema ned til Kandra-Hebanon-Keram-området, eller måske have én begge steder (hvis den ved Atrema skal blive, synes jeg måske den skulle være lidt mindre. Jeg forestiller mig Atrema først og fremmest er en købsstad og at landbruget der er begrænset).
Landtbruket kanske inte är av det mest omfattande men staden Atrema som viktig handelsplats borde ge området en viss befolkningsmängd (mina inringningar inte särskilt precisa men borde som du säker nog minskas). Mellan Keram och Hebanon tycker jag det kan tolkas utifrån "Enhörningshornet" att landet är rätt öde. Detta antyds även i Sinkadusäventyret som utspelar sig vid Tårsjön (minns inte namnet).
DrHus
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 133
Blev medlem: 2009-03-10 18:55
Ort: Stockholm

Inlägg av DrHus »

birkebeineren skrev:Enligt Kandra-modulen har staden 1800 invånare och nästan vart enda hus är beskrivet på något sätt. Detta gör att vi svårligen kan fylla på med flera invånare innanför murarna. Hur gör vi då? Låter vi Kandra ha endast 1800 invånare eller bygger vi på staden utanför murarna med nya stadsdelar? :?

Angående Opadalen så sägs det i "Melindors återkomst" att beroende på något slags geomagiskt(!) fenomen är dalen "onormalt" bördig. Detta borde göra att vi kan också kan fylla den med "onormalt" många invånare om vi så vill.
Det enklaste är väl att lägga till en yttre stad i Kandra. Staden har expanderat och nya stadsdelar byggs tillsammans med en ny vidare ringmur, kanske med nya stadsdelar för ankor och halvlängdsmän och med tempel till den växande Lysande Vägen (som ju inte har tempel i staden enligt modulen). Möjligen kan man då förtätat den inre staden något genom högre flervåningshus där och vill man göra något exotiskt skulle man ju kunna lägga till ett litet underjordiskt dvärgakvarter.

Opadalens geomagiska bördighet kanske är basis för Berendiens spannmålsexport? Erebos är inte sjävförsörjande på spannmål och dalkerna köper upp Zorakins överskott så spannmål torde vara en viktig erebosisk import från Berendien och en av anledningarna till alliansen länderna emellan.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

NEJ! jag protesterar! :evil:

Låt Kandra vara. Inga nya stadsdelar (en för ankor, en för dvärgar, en för hlm...), ingen ny mur, inga yttre bihang. Vi har här fullständiga kartor. Låt staden vara för liten i ert tycke. Om ni vill öka befolkningsmängden så knö in fler invånare i varje hus, hyresgäster, fler släktingar som bor ihop...

Om ni vill ha än fler än det går att pressa in i nuvarnade antal hus så lägg till landsortsbefolkning i kringtrakten. Kanske man fördrar att bo på landet men åka in till stan vid behov.

När det gäller befolkningområdena som Birke markerat så tycker jag att de ser bra ut, möjligen kan man stanna längs Alemin innan man når Karan-nur-Alemin...vad sägs om i höjd med eller något söder om Saltskogens sydgräns?
Dude
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 41
Blev medlem: 2009-02-15 22:22
Ort: København

Inlägg av Dude »

Mikael, våger jeg at spørge hvorfor ikke, då? :O
Jeg er med på den grundlæggende ide om at bevare alt fra originalmaterialet intakt, og som udgangspunkt kun lægge til - ikke ændre. Men her synes jeg heller ikke der er tale om en decideret ændring. Vi ville jo netop ikke fjerne eller lave om på det mindste fra Kandra-kortet, blot udvide det. Jeg synes netop DrHus' ide om en ydre, nyere bydel rammer rent. Man kunne netop sige, at dét Kandra, der er afbilledet på kortet, er "downtown", og så tillægge en (langt) større "residential area" (jeg ved godt mange af butikkernes ejere bor i den samme bygning de lever i, men hvad med alle andre??). Jeg har i forvejen tænkt, at det er mystisk der ikke er et "slum"kvarter, endsige et ikkekommercielt område. Selvom Kandra er en speciel by med specielle vilkår, bør der vel stadig være horder af besiddelsesløse, bottom-rung indbyggere. Det kan ikke være fryd og gammen det hele ;)
Og - og så lover jeg ikke at sige det mere - 1800 ER ET TOTALT UREALISTISK INDBYGGERTAL FOR EN BY MED SÅ MANGE, SÅ AVANCEREDE FACILITETER OG FORRETNINGER.
Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor så mange herinde er så averse imod at øge indbyggertallene (i det hele taget). Hvad er det I er bange for der vil ske??

Og birke, jeg er også klart med på at fylde Opadalen op med suspekt mange mennesker :D Jeg har et krystalklart billede af hvordan Opadalen ser ud!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Kan inte ge ett rakt svar på det Dude.

Jag är ok med de mindre ökningarna av befolkning som diskuterats på forumet, även avs Kandra (vad är vi uppe i nu? fler än x10 iaf va?). Behöver städerna bli så stora då bara för att det fanns stora städer i vissa länder i kontinentaleuropa? Jag tycker det är tråkigt att se Ereb växa så snabbt. Jag agerar lite broms därför att jag ser varthän det hela kan ta väg. Först större länder, sedan större städer, sedan fler måsten avs städernas innehåll (fler religioner, fler tempel, fler raser, fler getton, fler skolor, fler magiker, fler subsubgupper...) tills varje "megastad" ser ut som en annan. Vi riskera att gå ifrån att ankor, hlm och alver är ovanliga till att det kryllar av dem. Jag är bara orolig that's all. Det går lätt inflation i "förbättringar". Ökad befolkning ger ökade skatteinkomster ger mer avancerad teknik ger fler mithrilimporter ger fler...speciellt om flera arbetar med olika hörn av världen under så lång tid som vi gör. Sedan gör också de stora befolkningsökningarna att nästan alla stadskartor (och många bykartor) ÄS någonsin släppte blir obsoleta och måste byggas ut med nya stadsdelar.

Men som sagt se om ni kan nöja er med att fylla på innanför murarna med mer folk, kanske någon våning till på husen. Jag tycker också 1800 låter för lite. Kan man få in 3500 kanske? Det är inte bara folket i staden som faciliteterna servar utan även landsbyggden runt, kanske så långt som till Hebanon, och de många resande. Eller finn annan förklaring till stadens "avancerade faciliteter". Ordet FAntasy kan alltid användas som nödlösning och inspiration när något inte riktigt stämmer med Tellus. Kandra känns helt enkelt lite helig att ändra på. :) 5000-18000 är för mycket tycker jag!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bifaller Mikael.

Skäl till "avancerade faciliteter"?

Det står i källorna att när Berendiens magiker av skäl väljer att sammanträda så sker det i Kandra och detta borde göra staden lite ovanlig. Samtidigt om vi ser till beskrivningen av de kandrensiska magikerna i Magikernas Hus så verkar Berendiens magiker vara av en jordnära och akademisk sort. Ovanlig och vanlig på samma gång, ganska mycket av Kandras tjusning ligger där, och med det kan kanske både en "magisk stad" och en stad med 1800-3500 invånare förklaras?
Dude
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 41
Blev medlem: 2009-02-15 22:22
Ort: København

Inlägg av Dude »

Jamen dudes, det må jeg jo så bøje mig for.
Omend jeg stadig ikke er overbevist, kan jeg godt se din pointe, Mikael, især fordi jeg også selv synes en af de vigtigste ting er, at mystikken ikke forsvinder. Det må endelig ikke udvandes. (Jeg synes bare ingenlunde, at det jeg foreslår hár den konsekvens. Tværtimod er det netop udelukkende for at kunne understøtte den grad af dét du beskriver EA har nu, at jeg vil gøre det. Jeg vil jo netop på ingen måde inflatere det, jeg vil bare bringe det op til equilibrium).
-Og som jeg også selv var inde på tidligere, fantasy er netop trumfkortet der naturligvis ikke kan modargumenteres.

Med "advancerede faciliteter" mener jeg først og fremmest akademiet og magien, som birke også er inde på, men også det enorme udbud af forretninger og butikker i det hele taget - der er nærmest alt, man kan forestille sig. "Advancerede" pga. de forudsætninger det normalvis ville kræve at understøtte dem. Jeg er dog også lydhør overfor pointen med folk i hele egnen, inklusiv Hébanon, benytter sig af faciliteterne.

Anyway, nok om det, jeg giver mig :)
Jeg er nu så stadig spændt på hvad vi så skal sætte Berendiens samlede befolkningstal til (og de andre byers)? Jeg synes i hvert fald uanset hvad, at det kunne være fedt at få det på plads!

Og så er jeg nødt til lige at spørge hvad "hlm" er for noget? :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

HLM = HalvLängdsMän 8)

Skönt att höra att Kandra får vara kvar med endast något ökad befolkning.
:D

Jag föreställer mig Berendien och Hynsolge som riddarländer av mer bondsk typ än Aidne. Befolkningen måste dock vara stor nog och dess militärmakt stark nog för att inte vara oväsentlig i Feliciens ögon. Nu anser jag i och för sig att Berendiens vilda landsbygd också gör det svårt för fiender.

Berendein, och Hynsolge för den delen, bör därför ha kuststäder som i övriga Kopparhavet fast mindre än de i Aidne, Erebos, Caddo...Felicien(?)

Så var hamnar vi då? Entika med sin Opadal bör vara i klass med kanske Pharynx eller?
Dude
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 41
Blev medlem: 2009-02-15 22:22
Ort: København

Inlägg av Dude »

Jeg er som bekendt helt med på at det skal være mere bondsk end Aidne. Men hvor stor er stor nok, då? :) Zorakin og Kardien ligger jo på ~4m indbyggere, kan jeg forstå?
Og hvad ender Kandra så med? 2700? Så er vi oppe på 7-8 indbyggere pr bygning, hvilket nok er meget tæt på maksimum :O

I øvrigt er jeg altså stadig lidt spændt på at høre, om I er med på at rykke Felan-Spindel-KandraHebanonKeramelKrom længere sydpå? Så Kandra ender (slightly, jaja! :D ) syd for Lindaros og Entika, som den skal? Det synes jeg ville være super, i hvert fald. Jeg sidder og fedter med et kort over SØ-Berendien i disse dage nemlig :)
Dude
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 41
Blev medlem: 2009-02-15 22:22
Ort: København

Inlägg av Dude »

...Og så har jeg altså i øvrigt funderet lidt på: er det komplet, totalt og fuldstændigt udelukket at simpelthen gøre alle afstande lidt mindre, så hele Ereb ganske enkelt får en mindre størrelse, og derfor mindre behov for befolkningsøgning?
Jeg ved, at der er mange afstande/rejsetider oplyst i originalmaterialet, og, uden at vide det, kunne jeg forestille mig at det er dét der har dannet fundament for den nuværende størrelse. Men man KUNNE jo lave en balancegang mellem at mindske nogle af de nævnte afstande, og at brede nogle af deres punkter ud (fx i tilfældet Keram-Hebanon-Kandra - man kunne blot afmærke større afstand på kortet, hvis den angivne kilometersats skal bibeholdes).

...Jeg har på fornemmelsen at jeg er HELT ude på et sidespor :D , men jeg ville nu alligevel lige lodde stemningen.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Dude skrev:...Og så har jeg altså i øvrigt funderet lidt på: er det komplet, totalt og fuldstændigt udelukket at simpelthen gøre alle afstande lidt mindre, så hele Ereb ganske enkelt får en mindre størrelse, og derfor mindre behov for befolkningsøgning?
Jeg ved, at der er mange afstande/rejsetider oplyst i originalmaterialet, og, uden at vide det, kunne jeg forestille mig at det er dét der har dannet fundament for den nuværende størrelse. Men man KUNNE jo lave en balancegang mellem at mindske nogle af de nævnte afstande, og at brede nogle af deres punkter ud (fx i tilfældet Keram-Hebanon-Kandra - man kunne blot afmærke større afstand på kortet, hvis den angivne kilometersats skal bibeholdes).

...Jeg har på fornemmelsen at jeg er HELT ude på et sidespor :D , men jeg ville nu alligevel lige lodde stemningen.
Vi har haft diskussionen uppe tidigare, men blir Ereb mindre uppstår det ju en del problem. När det gäller klimat bland annat. Sen att vissa städer blir rätt små jämfört med de nya befolkningsökningarna gör inte så mycket tycker jag. Större delen av befolkningen är ändå landsortsbor. Det räcker med att fylla på landsbygden med alla de bönder som borde finnas där så är problemet löst. Istället för att ha en befolkningstäthet som i norra Sibirien i Erebs bördigaste områden blir det istället som Europa under 1000-talet, vilket ju låter hyfsat rimligt tycker jag...
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Dude skrev:Jeg er som bekendt helt med på at det skal være mere bondsk end Aidne. Men hvor stor er stor nok, då? :) Zorakin og Kardien ligger jo på ~4m indbyggere, kan jeg forstå?
Og hvad ender Kandra så med? 2700? Så er vi oppe på 7-8 indbyggere pr bygning, hvilket nok er meget tæt på maksimum :O

I øvrigt er jeg altså stadig lidt spændt på at høre, om I er med på at rykke Felan-Spindel-KandraHebanonKeramelKrom længere sydpå? Så Kandra ender (slightly, jaja! :D ) syd for Lindaros og Entika, som den skal? Det synes jeg ville være super, i hvert fald. Jeg sidder og fedter med et kort over SØ-Berendien i disse dage nemlig :)
Zorakins befolkning uppgår till ca 7 miljoner. Och Pendons invånarantal har satts till mellan 25000-30000 (än så länge). :wink:

Och om man inför att Pendons bebyggelse består av två, tre och fyra våningshus så får man faktiskt plats med minst 20000-25000 invånare i dagens officiella karta.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Fraxinus skrev:
Dude skrev:Jeg er som bekendt helt med på at det skal være mere bondsk end Aidne. Men hvor stor er stor nok, då? :) Zorakin og Kardien ligger jo på ~4m indbyggere, kan jeg forstå?
Og hvad ender Kandra så med? 2700? Så er vi oppe på 7-8 indbyggere pr bygning, hvilket nok er meget tæt på maksimum :O

I øvrigt er jeg altså stadig lidt spændt på at høre, om I er med på at rykke Felan-Spindel-KandraHebanonKeramelKrom længere sydpå? Så Kandra ender (slightly, jaja! :D ) syd for Lindaros og Entika, som den skal? Det synes jeg ville være super, i hvert fald. Jeg sidder og fedter med et kort over SØ-Berendien i disse dage nemlig :)
Zorakins befolkning uppgår till ca 7 miljoner. Och Pendons invånarantal har satts till mellan 25000-30000 (än så länge). :wink:

Och om man inför att Pendons bebyggelse består av två, tre och fyra våningshus så får man faktiskt plats med minst 20000-25000 invånare i dagens officiella karta.
Vad föreslår du då för Entika? Hur många kan man knö in i Kandra?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Varför måste Kandras invånarantal ökas, egentligen?
Skriv svar