Kartan är helt gjord i Photoshop med hjälp av 11 olika lager.
Orginalkartan som jag arbetar med har en upplösning på 15000 x 15000, och tar upp 2.87 gb i Photoshop.
Såhär gjorde jag:
Land
1. Använde den klassiska färgkartan som mall, förstorade upp den till 15000 x 15000, sen ritade jag för hand ut hela kustlinjen med en tunn pensel i Photoshop.
2. Färglade allt med en "land-grön" färg, sen använde jag "erasern" med en scatterfunktion för att skapa en något skrovligare kust.
3. Lade till öar med en pensel tillsammans med scatter, för att få det att bli lite oregelbundet.
4. Skar ut alla floderna, och avslutade alla floderna med en pensel med fade.
Skog och buskar
1. Ritade tre egna penslar föreställande lövträd, barrträd och buske.
2. Använde sedan en pensel med scatter, olika dynamiska slumpheter för att sedan helt enkelt rita ut alla skogar och buskar.
3. Lade på en tunn skugga under och lite bevel för att ge det volym, samt en textur för att göra allt lite skrovligare.
Bergen
1. Använde en pensel med mycket "blurr". Resten är bara massa effekter.
2. Det som får de att se höga ut är lite grejjande med bevel.
3. Lade på en "outer glow" med en egengjord "range" för att få de vitare på toppen och grönare på botten.
4. Målade ut alla bergen
Textur
1. Använde ett program som heter Texture Maker för att skapa symmetriska texturer i 4096 x 4096. Skapade "naturfärgade" nyanser.
2. Klippte sedan bort delar av nyanserna och sparade det som en transparent PNG, och senare som en pattern.
3. Upprepade detta med fyra olika lager och nyanser.
4. Målade ut allting med pattern inlagt.
Höjdkartan
1. Använde mig av orginalkartan. Tog bort alla lager utom berg, skog och buskar.
2. Använde en outer glow effekt på bergen med en range som gör de ljusare på toppen och mer transparenta vid botten.
3. Färgade om havet grått, landet grått...
4. Färgade skog och buskar precis lite ljusare än landet.
5. Konverterade om till 16-bitars greyscale
6. Importerade det till Bryce
I grova drag...
/Tobias