Språk

Samlingsplats för alla länder och platser
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Adragoor: Hur tror du att vargmännens khadrash är besläktat med övriga språk, eller är det alls?

Tänkte i varje fall att det kunde vara trevligt med en koppling till övriga erebiska företeelser för deras språk också, som med allt annat, bara för att enhetlifiera.

Själv tänker jag mig att khadrash borde vara influerat av/besläktat med andra språk i Ereb, för knappast har vargmännen helt i isolation komponerat sitt språk.

Man behöver knappast gå djupare in på dethär, bara ett litet omnämnande om att khadrash är besläktat med tex svartiska och narguriska el.dyl. tycker jag skulle räcka fint. Vad kunde det vara besläktat med?

(I mina texter har jag plockat namninspiration mm från inuiternas språk.
I Gigants kampanjbok fanns uppräknat en massa bokstäver som vargmännen inte kunde uttla pga sin käkkonstruktion. Detta har jag mer eller mindre totalt bortsett från i min text, dels för att jag ser det som en onödig restriktion på en rollpserson som dessutom är sgs omöjlig att följa, och dels för att jag ser att vargmännens talförmåga beror mera på typ magiska skaparkrafter eller gudanycker, och mindre på ett struphuvud som rent fysiologiskt tillåter det.)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Jag har haft lite planer på att återskapa vargmännens språk till viss del. Åtminstone lite fonetik kunde vara användbart. Jag skulle kunna tänka mig att khadrash låter lite gläfsande och morrande och stötigt i människors öron. Vargmännen har säkert en del språkljud som är svåra för människor att uttala eller skilja från varandra. Bl.a. finns förmodligen flera stycken h/r-fusionsljud som uttalas långt nere i halsen. Vargmännens munnar och tungor ser ju också annorlunda ut vilket medför att de får andra artikulationsställen än en människa. Å andra sidan kan de ju lära sig människospråk så deras struphuvuden bör klara av en hel del ändå.
Vad gäller släktskap med andra språk är det nog troligast att khadrash har ett basordförråd som stammar från en tid innan vargmännen hade kontakt med människor. I takt med att de stött på människoföreteelser har de dock lånat in ord från olika människospråk. Dessa inlånade ord har säkert blivit starkt förvanskade för att passa in i khadrashs speciella fonetik, ungefär som när japaner uttalar engelska ord...
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Jag vill minnas att det var en del teckenspråk inblandat också. Kan ha fel :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

vije skrev:I Gigants kampanjbok fanns uppräknat en massa bokstäver som vargmännen inte kunde uttla pga sin käkkonstruktion. Detta har jag mer eller mindre totalt bortsett från i min text, dels för att jag ser det som en onödig restriktion på en rollpserson som dessutom är sgs omöjlig att följa, och dels för att jag ser att vargmännens talförmåga beror mera på typ magiska skaparkrafter eller gudanycker, och mindre på ett struphuvud som rent fysiologiskt tillåter det.)
Jag tyckte restriktionerna som vargmännens käkkonstruktion gjorde dessa varelser mer trovärdiga. Är väl knappast någon spelare som, även med Adragors eminenta ordlistor och uttalsregler, skulle försöka tala khadrash helt och hållet (fast det vore en utmaning!)? Att förklara vargmännens talförmåga med magi tycker jag vore att ta bort en del av deras... tja, verklighetsförankring?

Teckenspråk låter som något ett jägarfolk, som vargmännen, skulle kunna ha användning av?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Håller med birkebeineren.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Jag sitter och funderar en del över vargmän och hur deras munnar ser ut, för att kunna utröna vilka ljud en vargman kan frambringa. Vänta ett tag så blir det nog ngt kul...

Jag fick förresten en idé om att vargmännen säkert har massor av ord för lukter som kräver hela meningar för att översättas till svenska... Typ: "lukten av björkved som har legat och murknat en vinter"... (Däremot har de färre ord för färger än vad människor har)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Adragoor skrev:Jag sitter och funderar en del över vargmän och hur deras munnar ser ut, för att kunna utröna vilka ljud en vargman kan frambringa. Vänta ett tag så blir det nog ngt kul...

Jag fick förresten en idé om att vargmännen säkert har massor av ord för lukter som kräver hela meningar för att översättas till svenska... Typ: "lukten av björkved som har legat och murknat en vinter"... (Däremot har de färre ord för färger än vad människor har)
Perfekt :D
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

birkebeineren skrev: Jag tyckte restriktionerna som vargmännens käkkonstruktion gjorde dessa varelser mer trovärdiga. Är väl knappast någon spelare som, även med Adragors eminenta ordlistor och uttalsregler, skulle försöka tala khadrash helt och hållet (fast det vore en utmaning!)? Att förklara vargmännens talförmåga med magi tycker jag vore att ta bort en del av deras... tja, verklighetsförankring?

Teckenspråk låter som något ett jägarfolk, som vargmännen, skulle kunna ha användning av?
Jag tänkte mig kanske snarare någonslags kompromiss mellan magi och käkkonstruktion, och givetvis utan att förklara det i texten alls.
Mina (ytterst magra) fysiologi-kunskaper säger mig (och jag kan ha fullständigt fel :D ) nämligen att om ett hunddjur skulle kunna prata mänskospråk så skulle det kräva en fullständig revidering av käke, läppar och hela nosen, dvs den skulle inte se ut som en varg mera.

Såhär har jag skrivit i min text:
Vije skrev:Vargmännen språk kallas Kadrash, för ett otränat öra ett hopkok av grovhuggna och gutturala strupljud. I språket ingår en hel del morrningar, gnyenden och gläfsningar, men mänskor kan lära sig att behärska det, även om det är mycket svårt. Vargmän kan också lära sig andra språk fast vissa konsonanter som v och b kan erbjuda problem för vargmännens käkparti.
Och dethär såg jag som lite för restriktivt:
Gigant/Didra skrev:Varmännens läppar och käkparti är annorlunda utformade än människans vilket leder till att deras språkljud är annorlunda. De har exempelvis mycket svårt att uttala ljuden o, u, y, å, ö, m, b, p, f och v (rundade vokaler och labiala konsonanter). En vargman kan lära sig att tala människospråk men har då samma problem med uttalet som en spiritus familiarus.
Teckenspråk är ju definitvt klockrent :D Skall inarbetas.

Adragoor: Håller med (And way ahead of you: :wink:)
Vije skrev:Rp träffar den gamla schamanen Unalak (kadrash för "västanvind med lukt av snö och nyfödd älgkalv") som berättar...
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Varmännens läppar och käkparti är annorlunda utformade än människans vilket leder till att deras språkljud är annorlunda. De har exempelvis mycket svårt att uttala ljuden o, u, y, å, ö, m, b, p, f och v (rundade vokaler och labiala konsonanter). En vargman kan lära sig att tala människospråk men har då samma problem med uttalet som en spiritus familiarus.
Närt det gäller det där så kan det helt enkelt inte stämma... Att en vargman har svårt för labio-dentaler som v och f är jag helt med på (de har ju rovdjurständer), men bilabiala ljud som m och p borde inte innebära några problem... Lyssnar man på en hund som morrar hör man ibland ljud som liknar m och n väldigt mycket....
F.ö. föreslår jag att de har svårt att frambringa lika många rena vokalljud som människor. Vargmännen uttalar sina vokaler i strupen snarare än i munnen, men motsvarigheter till a, u, o och y bör finnas, liksom diftonger som ou, au osv. (Lyssna på en hund som gnyr eller ylar så förstår ni vilka ljud jag vill åt...) Vargmännen bör kunna uttala alla ljud som en hund kan säga, skillnaden är att vargmännen är tillträckligt intelligenta för att sätta samman dessa ljud till ord och meningar...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor skrev:
Varmännens läppar och käkparti är annorlunda utformade än människans vilket leder till att deras språkljud är annorlunda. De har exempelvis mycket svårt att uttala ljuden o, u, y, å, ö, m, b, p, f och v (rundade vokaler och labiala konsonanter). En vargman kan lära sig att tala människospråk men har då samma problem med uttalet som en spiritus familiarus.
Närt det gäller det där så kan det helt enkelt inte stämma... Att en vargman har svårt för labio-dentaler som v och f är jag helt med på (de har ju rovdjurständer), men bilabiala ljud som m och p borde inte innebära några problem... Lyssnar man på en hund som morrar hör man ibland ljud som liknar m och n väldigt mycket....
F.ö. föreslår jag att de har svårt att frambringa lika många rena vokalljud som människor. Vargmännen uttalar sina vokaler i strupen snarare än i munnen, men motsvarigheter till a, u, o och y bör finnas, liksom diftonger som ou, au osv. (Lyssna på en hund som gnyr eller ylar så förstår ni vilka ljud jag vill åt...) Vargmännen bör kunna uttala alla ljud som en hund kan säga, skillnaden är att vargmännen är tillträckligt intelligenta för att sätta samman dessa ljud till ord och meningar...
Det här lät rätt... tror jag?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag provade uttala orden U, Y, O, Å, Ä, Ö.. och det kan man ju göra med bara strupen...

"YYYYYYYYL"

Så dessa vokaler bör ju vara något som vargmän kan uttala.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Jag har lagt till en artikel om kadrashfonetik på wikin...
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Trevligt :D
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Lade till en massa ord i gryndurordlistan innan. Bl.a. räkneord:

žeγ - ett
zôn - två
tip - tre
fêr fyra
ķul - fem
ħaf - sex
γed - sju
gak - åtta
aket - nio

Om man nu vill räkna som en dvärg...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor skrev:Om man nu vill räkna som en dvärg...
Den frågan kanske är ett talesätt i Ereb då dvärgarna har ett annorlunda sätt att räkna än övriga folk?

Kanske inget begrepp för "noll"?

Kanske ett åttasiffrigt räknesystem (eller niosiffrigt där nian hälst undvikes)?

Vet dock inte helt hur system som inte baseras på "tio" fungerar så detta kanske inte är förenligt med "våra" dvärgar? Å andra sidan så behöver inte vi (spelare) göra på sådant vis och dvärgarna är ju kända för att gå sin egen väg trots andra, ibland enklare, sätt.

Lite funderingar bara...
Skriv svar