Caddo

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Adragoor skrev:Egendomlig på så vis att det rör sig om en liten elefant som inte är köttätande antar jag... :D
birkebeineren skrev:Förövrigt så kan altoriska djur gå genom rätt udda förvandlingar; jag minns en krokodilnäbbdjursgädda som diskuterades friskt när det begav sig!

:D
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev:...eller täckt av päls? :D

Förövrigt så kan altoriska djur gå genom rätt udda förvandlingar; jag minns en krokodilnäbbdjursgädda som diskuterades friskt när det begav sig!
Jag har för mig att vi skulle behålla elefantinen efter att en bild av en ondskefull vasstandad sådan lagts upp på forumet... :)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Adragoor skrev:
birkebeineren skrev:...eller täckt av päls? :D

Förövrigt så kan altoriska djur gå genom rätt udda förvandlingar; jag minns en krokodilnäbbdjursgädda som diskuterades friskt när det begav sig!
Jag har för mig att vi skulle behålla elefantinen efter att en bild av en ondskefull vasstandad sådan lagts upp på forumet... :)
Ja just det... Den ja! Den finns här: viewtopic.php?p=3503&highlight=elefantinen#3503!
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tror jag nämnt det förut men kaptenen för Sabeltannsgardet i Krilloan sägs ha en dalkisk stridsfalk på axeln...
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev:Tror jag nämnt det förut men kaptenen för Sabeltannsgardet i Krilloan sägs ha en dalkisk stridsfalk på axeln...
Ja, det stämmer. Den hade jag helt glömt. Tack birke!
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Den mycket egendomliga dvärgelefanten! :D

Bild

Bild
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Eh... En lite fråga. Vad gör egentligen en stridsfalk? Vad använder man den till? :?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

anders skrev:Eh... En lite fråga. Vad gör egentligen en stridsfalk? Vad använder man den till? :?
Tja, det verkar ju inte sa troligt att den faktiskt används i strid. Snarare rör det sig kanske om nagon sorts kamphundsliknande duelldjur: tva falkar som hetsas mot varandra i luften, eller nagot sadant?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Typ så här kanske?

Dalkisk stridsfalk
Den dalkiska stridsfalken påminner till utseended om pilgrimsfalken, men är något större. De är mycket ovanliga, även på Caddo, och kan kosta en hantverkare en hel årslön att köpa. Dalkiska stridsfalkar är mycket lärbara och det är populärt bland ärebördiga dalkiska män att själva träna sin falk. Stridsfalken kan tränas till att (likt brevduvor) skicka meddelanden och sedan återvända till sin herre. Man använder den även som jaktfalk. Det händer också att man anordnar tävlingar där två stridsfalkshanar hetsas mot varnadra för att strida i luften. Det är ett populärt nöje framför allt hos den dalkiska överklassen.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Om dom är så ovanliga och dyra bör kanske inte dessa "strider" vara allt för vanliga. Med tanka på hur bra dom verkar va att transportera meddelande så bör ju den vara mycket användbar i krig.

Om den enbart finns på Caddo så kanske det kan va så att alla inte får köpa den även om dom hittar en och har råd.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Alendor skrev:Om dom är så ovanliga och dyra bör kanske inte dessa "strider" vara allt för vanliga. Med tanka på hur bra dom verkar va att transportera meddelande så bör ju den vara mycket användbar i krig.

Om den enbart finns på Caddo så kanske det kan va så att alla inte får köpa den även om dom hittar en och har råd.
Det må vara sant att de inte är så vanliga, men det är ju inte heller nödvändigtvis meningen att de skall strida till döds. Och en rådsman eller solriddare kan nog tjäna trettio gånger mer än en simpel glasblåsare gör... Och sedan kan man ju också försöka fånga en egen stridsfalk och försöka träna den på eget bevåg... Då kostar det ingenting.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
ilmarinen
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 95
Blev medlem: 2007-03-10 09:43
Ort: Linköping

Inlägg av ilmarinen »

Kanske denne lärde anka har svaret?
Detrius Långnäbbe skrev: Utdrag ur Tractae in Naturam
Den dalkiska stridsfalken har ett mycket präglat revirtänkande runt sin person och anfaller utan minsta tvekan alla falkar, stridsfalkar som vanliga, som närmar sig denne. Vanliga falkar har sällan en riktig chans och försöker fly så fort en stridsfalk närmar sig. Om den dalkiska stridsfalken får tag på den andra fågeln dödas denne oftast omedelbart.
Strider stridsfalkar emellan slutar inte alltid med döden. Om en stridsfalk är för skadad försöker den oftast fly undan för att aldrig återkomma till platsen.

Under parningssäsongen släpper hanarna in honor nära sig för att kunna uppvakta dessa. Honorna däremot är inte alltid lika pigga på att låta sig uppvaktas, utan kan ibland attackera hanen. Om uppvaktningen lyckas håller de oftast ihop för hela livet.
Min tanke är att när falkarna tränas för att slåss mot varandra (dom behöver knappast hetsas mot varandra av ägarna) slutar det ofta med antingen att förloraren dödas innan ägarna hinner avbryta falkarna eller att en skadad falk flyr för sitt liv in i skogen/upp i bergen.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Om du vill utveckla användingen av stridsfalkar, kanske med lite utrustning, så hittade jag denna information:

http://en.wikipedia.org/wiki/Falconry_%28training%29

http://www.falconryequipmentinternational.com/
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

ilmarinen skrev:Kanske denne lärde anka har svaret?
Detrius Långnäbbe skrev: Utdrag ur Tractae in Naturam
Den dalkiska stridsfalken har ett mycket präglat revirtänkande runt sin person och anfaller utan minsta tvekan alla falkar, stridsfalkar som vanliga, som närmar sig denne. Vanliga falkar har sällan en riktig chans och försöker fly så fort en stridsfalk närmar sig. Om den dalkiska stridsfalken får tag på den andra fågeln dödas denne oftast omedelbart.
Strider stridsfalkar emellan slutar inte alltid med döden. Om en stridsfalk är för skadad försöker den oftast fly undan för att aldrig återkomma till platsen.

Under parningssäsongen släpper hanarna in honor nära sig för att kunna uppvakta dessa. Honorna däremot är inte alltid lika pigga på att låta sig uppvaktas, utan kan ibland attackera hanen. Om uppvaktningen lyckas håller de oftast ihop för hela livet.
Låter som helt rätt! :D
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Nu har vi fått en god inblick i det dalkiska folkets liv, deras religion osv. Jag har god lust att åka dit på semester, det står som två på mina önskeresmål i ereb efter Tricillve 8)

Det jag är lite sugen på att veta är: vart finns spänningen? :wink:

Dalkerna bor på en ö, lever relativt harmoniskt i demokrati och har inga fiender som kan utgöra ett direkt hot.

Vad finns det för tankar kring det?

Hur har ni som spelat på Caddo löst poblemet? (om det nu är något poblem, Caddo lär inte vara lugnare än Sverige och det verkar inte vara något större problem att skapa deckar-, thriller- eller skräckscenarior med Sverige som fond. Men i alla fall, det känns mycket lättare för mig att dra igång en intrig i Trakorien än på Caddo)
Skriv svar