Caddo

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Excellentium
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 89
Blev medlem: 2007-08-05 04:01
Ort: Åkersberga

Inlägg av Excellentium »

Kanske går det även att göra någon koppling till dvärgarna också som dalkerna ju har goda förbindelser med.
Att god teknologi går hand i hand med dvärgarnas kunnande ser jag nästan som ett måste, åtminstone bland de större dvärgklanerna. Caddiska ingenjörer kan ha bytt idéer (eller rentav betalat för ritningar och konstruktioner) med dvärgarna som en del av exklusiva handelsavtal. Dvärgarna är ju inte heller särskilt bevandrade med magi utan förlitar sig till smide och robust byggnadskonst...

Sedan tycker jag nog att Caddo kan vara lite av en förebild (inte bara inom teknologi och alkemisk forskning) inom arkitekturen. Bara för att de är färgblinda behöver de ju inte vara fullkomligt förlorade vad gäller känsla för estetik. Formgivning handlar ju lika mycket om design, som om färgsättning. Detta återanknyter givetvis kopplingen till kupoltaken. Kanske har Caddo t o m stora naturtillgångar i form av stenbrott? Caddisk marmor klingar väl ganska fint, eller hur? :)
"That is not dead which can eternal lie and with strange aeons even death may die".

- Necronomicon by Abdul Alhazrad
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Se mitt tidigare inlägg.
Fraxinus skrev:......Denna affärsinriktning kommer inte bara av att man har tillgång till billig spannmål några få sjömil norrut och kan fokusera på värdefullare produkter. Det beror också på färgblindheten. I Caddo har man som en följd av sin färgblindhet möjligen lagt större fokus på former, dofter och smaker

Exempel: I Caddo bygger man sina trädgård med växter som främst har attraktiva arkitektoniska former och väldoft. Färgerna bryr man sig inte om vilket kan få till följd att en färgseende som kommer in till ett Caddiskt trädgårdsrum först kan förblindas av skrikiga och omöjliga färgkombinationerna innan man ser den totala harmoniseringen av växtformer och känner den sensationella väldoft som strömmar genom trädgården.........


......På grund av öns vulkaniska karaktär kan marmor och alabaster vara två andra viktiga produkter från Caddo.

"Den Caddiska marmorn är känd för sin rena vita struktur. Här har den Caddiska arkitektoniska konstärligheten funnit sitt medium.Skulptörer och stenarbetare har sedan länge bearbetat den Caddiska marmorn och alabastern i fantastiska kreationer som fyller de Caddiska byggnadsmonumenten med statyer skulpturer etc. Och köpmän i hela Erebaltor handlar marmor från Caddo

Man brukar säga att de största konstnärerna i Caddo är skulptörerna, musikerna och parfymtillverkarna"......
Senast redigerad av Fraxinus den 2007-08-07 11:36, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Excellentium
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 89
Blev medlem: 2007-08-05 04:01
Ort: Åkersberga

Inlägg av Excellentium »

Jag ber å det ödmjukaste om ursäkt fast tycker ändå det är lite kul att man får samma idéer om ett område utan vetskap om varandra... Jag borde givetvis satt mig bättre in i sakfrågan!
"That is not dead which can eternal lie and with strange aeons even death may die".

- Necronomicon by Abdul Alhazrad
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Absolut inga problem! Inget att be om ursäkt för. :D

Jag ville bara visa det för jag tycker det är väldigt kul att samma idéer dyker upp om ett land.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Fan vilka goa grejer som har börjat hända här!
Caddo som tidigare har varit helt utan färg har börjat leva.

Angående färgblindhet - vad menas med det i fallet dalker?

Kan de inte skilja på grönt och rött?

Eller är det mer långtgående, alla färger smälter ihop? Ser de i svartvitt (ibland tycker jag att det verkar vara uppfattningen)?

Om det nu skall vara så att de blandar färger hejvilt, då borde de väl ha något slags färgseende? annars borde de väl fastna i färgskalorna grått-brunt, de man får av ull eller lin som intre färgas.

Ställer bara frågor, har inga svar.

För övrigt så har jag tänkt att tåta ihop ett alkemist-laboratorium till "mitt" Kardien, kanske skriver det till Caddo istället...
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Angående spannmål:

Förslag:

Caddo drabbades i mitten av 500 talet av en lång rad missväxtår. Missnöjet i de breda folklagren var stort och ett flertal upplopp ägde rum då folket bröt sig in i köpmännens spannmålslager och tog vad man kunde. Då Caddo är en demokrati växte kraven på en ansvarsfull politik som kunde trygga försörjningen åt de breda folklagren, speciellt i städerna. Pressade av folkopinionen beslöt man så att reglera spannmålspriserna. Staten satte upp ett högsta pris, vilket inte får överstigas. För att möjliggöra att spannmål kan säljas till det priset så har man tvingats att starta en omfattande, subventionerad, spannmålsimport. Systemet är kritiserat då det leder till både korruption och en osund marknad, men det har blivit så populärt bland de fattiga i städerna att det vore polotiskt självmord att avskaffa det. De reglerade priserna har också lett till en utslagning bland caddiska spannmålsbönder då lönsamheten givetvis har sjunkit. Detta har lett till att Caddo blivit än mer beroende av spannmålsimport än tidigare och att bönderna istället satsar på mer lönande grödor som vin, oliver, citrusfrukter etc.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Lite missväxt låter ju stämningshöjande! :)

Rörande färgblindhet, kan det inte vara så att alla dalker kan se alla färger men på olika sätt? Exempel; alla kan se färgen grönt, men ett grönt foremål (sett med icke-dalkiska ögon och som då alltså är grönt) ser fore några ut som blått, nån ser ljusrosa, ganska månge en varm gul färg med drag åt orange, andra igen svart. Helt kaotisk egentligen men for dalken är inte detta något konstigt.

Eventuellt är gult, solen och Etins färg den enda färg alla dalker ser rätt? :?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Angående färgblindheten står det i EA-kampanj att dalkerna har "total oförmåga att se färger", vilket jag tolkar som att de se i någon form av gråskala.

Angående totalfärblindhet, finns följande vissualisering av totalfärblindhet på
http://www.medocular.se/ogonfakta/fargb ... index.html

Normal syn:
Bild

Total färgblindhet:
Bild

Sen så finns ju rödblindhet och blåblindhet, men det verkar ju inte vara aktuellt i fallet med dalkerna.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

En caddisk stad:

Låga vita hus, sluttar ner mot vattnet. Stenlagd. Luftigt byggd med ett flertal parker/trådgårdar. Bakom de små boningshusen breder oftast en liten inhägnad trädgård ut sig där man odlar fruktträd, örter och blommor.
Städerna har ett väl utbyggt kloaksystem vilket gör att Caddo är det enda landet där man inte talar om städernas stank. Nere vid vattnet blir husen högre, vid kajen bereder köpmennes palatsliknande hus ut sig.
Inanför ligger ett stort torg, kantat av valvtäckta gångar där folk kan söka skugga och få sig ett glas vin från någon av vinstugorna. I mitten av torget en staty/springbrunn i marmor.
Även väl utbyggt system för vattenleveranser till folket, akvedukter som används för att ge folket vatten.

Caddisk mat:

På Caddo äter man inte så mycket ko eller fläskkött. Istället är fågel och fisk de viktigaste proteinkällorna. Hönor, kalkon, gås, ankor som det kryllar av i byarna. Vildfågel som fångas i bergen (pilbåge, fällor). Om våren och hösten så passerar flyttfågelstråken Caddo och man går man ur huse och fångar fåglarna med nät.
Sedan fisk & skaldjur vid kusten.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Bergdahl skrev:Angående färgblindheten står det i EA-kampanj att dalkerna har "total oförmåga att se färger", vilket jag tolkar som att de se i någon form av gråskala.

Sen så finns ju rödblindhet och blåblindhet, men det verkar ju inte vara aktuellt i fallet med dalkerna.
Om de ser i gråskala så faller ju lite kakafonin av färger. Det blir istället mer brist på färger, lite grått sådär.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Behöver det verkligen bli så? Om de ser i gråskala, ökar väl risken att de kombinerar färger som ger alla andra färgseende yrsel. Om en dalk tar en grå nyans och kombinerar den med en annan grå nyans så kan det ju vara ett rätt vitt spektrum på färger som kombineras. Detsamma om det kombinersa med t.ex. vad dalken uppfattar som vitt, det kan ju i själva verket vara gult osv. Alltså kan kombinationerna vara helt horribla. Eller har jag fattat det där med total färgblindhet fel nu?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Bergdahl skrev:Behöver det verkligen bli så? Om de ser i gråskala, ökar väl risken att de kombinerar färger som ger alla andra färgseende yrsel. Om en dalk tar en grå nyans och kombinerar den med en annan grå nyans så kan det ju vara ett rätt vitt spektrum på färger som kombineras. Detsamma om det kombinersa med t.ex. vad dalken uppfattar som vitt, det kan ju i själva verket vara gult osv. Alltså kan kombinationerna vara helt horribla. Eller har jag fattat det där med total färgblindhet fel nu?
Jag tänker främst på kläder. Att färga kläder är ruggigt dyrt. Att göra det när man är färgblind är ruggigt korkat. Om man inte är helt besatt vid rätt nyans i sin gråskala. Men det verkar rimligare att man fokuserar på lukt och hörsel mer.

Men jag menar verkligen att logiken i en "kakafoni av färger" är bristande. Det borde väl bli "Caddo är gråtrist" istället? eller? Det är ju mycket tråkigare, så det borde väl gå att få till något bättre.
Användarens profilbild
Excellentium
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 89
Blev medlem: 2007-08-05 04:01
Ort: Åkersberga

Inlägg av Excellentium »

Regil skrev:
Caddisk mat:

På Caddo äter man inte så mycket ko eller fläskkött. Istället är fågel och fisk de viktigaste proteinkällorna. Hönor, kalkon, gås, ankor som det kryllar av i byarna. Vildfågel som fångas i bergen (pilbåge, fällor). Om våren och hösten så passerar flyttfågelstråken Caddo och man går man ur huse och fångar fåglarna med nät.
Sedan fisk & skaldjur vid kusten.
En reflektion: om nu Caddo ska ha ett rikt odlande av citroner, oliver, pinjenötter, etc. vore det väldigt passande om de även åt fårkött (lamm). Alla som avnjutit lammstek med ovan nämnda ingredienser samt kryddat med timjan och rosmarin vet vad jag talar om! Rökt fårfiol är ju också en delikatess som frälser gommen. Om inte dalkerna varit färgblinda kunde de ju ha gjort tyg av ullen, men det hindrar ju inte att Caddo får en ny exportvara (det är ju en stark handelsnation). Ull lär ju vara väldigt uppskattat eftersom det görs många olika tyger av råvaran (ylle, kläde, vadmal, etc.). Att de dalkiska bönderna på landsbygden sedan blir fårherdar passar väl i mitt tycke in perfekt på den klippiga ön.
"That is not dead which can eternal lie and with strange aeons even death may die".

- Necronomicon by Abdul Alhazrad
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Jag är väl ute på hal is nu, men det behöver väl inte innebära att Caddo är gråtrist för någon annan än dalkerna. Självklart har de ju inte samma incitament för att färga kläderna, men även om man ser i gråskala borde de ju vilja skilja sig från mängden och klä sig individuellt. Svårt att tänka mig att alla skulle springa omkring i enbart "naturfärgade" (vita) kläder. Sen så kanske vissa färger hade blivit vanligare, varför använda sig av ett dyrt sätt att få en viss gråskala organge? när det blir precis samma gråskala med grönt?. Nu kan jag ju inte något om färgning dock. Men när jag tänker efter, skulle det nog onekligen leda till att det förekommer mindre antal färger på klädesplaggen...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Excellentium skrev:
Om det inte är så enkelt att det är någon dalkisk arkitekt som kommit började använda sig av kupoltak oberoende av omvärlden.
Å andra sidan behöver även en fantasyvärld pionjärer som vågar bryta mark och gå emot det förväntade. En dalkisk arkitekt som valt att bygga med kupoler enbart för att väcka uppmärksamhet låter inte så dumt. Allt behöver ju inte inspireras från något. Låt det finnas några Leonardo da Vinci's i Ereb... :D
Hear hear! 8)
Skriv svar