Caddo

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Excellentium skrev:Angående färgdiskussionen:

Jag läser och studerar, och ser att det börjar bli allt mer olika växter, musslor, "heliga tvättar", slumpens val och annat, som gör att dräkterna är blå. Personligen gillar jag Peters förslag bäst, och skulle vilja spinna vidare på det alternativet genom att säga att dalkerna är färgblinda med ett undantag: de kan se blå nyanser! Blått och grått är ganska likt, liksom blått och svart. Att sedan lägga till vitt, gör det till en ganska fin färgpalett, även om den är enkel. Jag menar tänk bara på Grekland (tänk: Santorini... Se här: http://www.travel-guide-greece.com/Hote ... 20init.jpg. Det är snyggt och enkelt, och i mitt tycke typiskt dalkiskt, om nu även kupoltak ska vara framträdande inom arkitekturen. Dräktskicket blir ju också stilrent om man håller sig till blott fyra färger, men med blått inkluderat även i vardagsklädseln, blir det inte så gråtrist. Jag har dessutom av någon anledning märkligt svårt att se beresta, mäktiga handelsmän från Caddo gå runt i bara grådaskighet, men med blåa detaljer, så räddar man det skeppet... :wink:

Är lösningen för simpel för er?
Nej, en ganska bra lösning. Men låt nu Dalkerna vara färgblinda, men se i gråblå nyans.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Spelknepe skrev:
Sen finns det väl de som fejkar sitt färgseende bara för att anses som ädel! :) Bara förslag! :)
Det DÄR är ett MÅSTE :D

Halverebiska handelsfurstar som tävlar om att hitta på det mest halsbrytande färgsammandrabbningar, bara för att ställa sina påhittade urfäder bortom allt tvivel.

Katt-och-råtta debatter och offentliga diskussioner där de burgna motparterna försöker snärja varandra till att avslöja sitt färgseende, eller nämna färgen på ett föremål - allt för att skämma ut varandra.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Angående färgdiskussionen:

Jag läser och studerar, och ser att det börjar bli allt mer olika växter, musslor, "heliga tvättar", slumpens val och annat, som gör att dräkterna är blå. Personligen gillar jag Peters förslag bäst, och skulle vilja spinna vidare på det alternativet genom att säga att dalkerna är färgblinda med ett undantag: de kan se blå nyanser! Blått och grått är ganska likt, liksom blått och svart. Att sedan lägga till vitt, gör det till en ganska fin färgpalett, även om den är enkel. Jag menar tänk bara på Grekland (tänk: Santorini... Se här: http://www.travel-guide-greece.com/Hote ... 20init.jpg. Det är snyggt och enkelt, och i mitt tycke typiskt dalkiskt, om nu även kupoltak ska vara framträdande inom arkitekturen. Dräktskicket blir ju också stilrent om man håller sig till blott fyra färger, men med blått inkluderat även i vardagsklädseln, blir det inte så gråtrist. Jag har dessutom av någon anledning märkligt svårt att se beresta, mäktiga handelsmän från Caddo gå runt i bara grådaskighet, men med blåa detaljer, så räddar man det skeppet...
Jag tycker det låter som en bra idé med färgblind med seende i spektrat vitt, grått, blått och svart.

Jag vill också påpeka att jag inte har sagt något om att klä sig grådaskigt vilket du förhoppningsvis har sett om du läst mina inlägg. :wink:

Och vad gäller helig tvagning av religösa föremål, byggnader eller kläder så förekommer det i flera kulturer. Ofta blandar man in olika örter som anses ha helig kraft. Och visst kan en "gudomlig" spelat in att det just råkar bli himmelsblå färg när man tvagar kläderna. Odo hade kanske en "uppenbarelse" (färgseende) hur man gör den heliga tvagningen. :D
Användarens profilbild
Excellentium
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 89
Blev medlem: 2007-08-05 04:01
Ort: Åkersberga

Inlägg av Excellentium »

Fraxinus skrev:
Jag vill också påpeka att jag inte har sagt något om att klä sig grådaskigt vilket du förhoppningsvis har sett om du läst mina inlägg.
Det där var väl kanske mest mitt eget synintryck av hur en dalk skulle se ut, som jag omedvetet gjorde till en allmän uppfattning... :) Inget är ju spikat i ämnet (därav min idé om vitt, grått, blått och svart) om dalkernas färgblindhet... :?: *sneglar på Anders*
"That is not dead which can eternal lie and with strange aeons even death may die".

- Necronomicon by Abdul Alhazrad
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Eftersom jag blivit påsneglad av herr Excellentium så är det väl dags för ännu en liten sammanställning. Detta är så nära officiellt ErebAltor.se material om Caddo som vi kommit. Kommentarer i rött är nya funderingar, inlägg och sammanfattningar.


* Caddo har en befolkning på ungefär 850.000 och huvudstaden Arno har ca 17.000.

* Det borde finnas fler städer på norra kusten än på södra, pg.a. morelviska piraträder.


* Caddo skulle ha svårt att helt försörja sin befolkning själva. I viss mån är man beroende av handel med Erebos, Berendien, Krun och Zorakin. Zorakin har kallats "Caddos kornbod", vilket är en sanning med modifikation. Det är framför allt spannmål som importeras från Zorakin, trots att Caddo faktiskt är ganska bördigt i sig självt. Caddo har med åren har valt att fokuserat på mer exklusiva jordbruksprodukter som kan vara lämpliga på en ganska stor ö med berg i mitten, hyggligt med regn och grundvatten och bra med sol och värme. Man fokuserar mycket på fruktträd som vindruvor, citrus, mandel och fikon, odlingar av parfymessencer som lavendula och rosor (och citrusblom), kryddor som saffranskrokus, ingefära och kardemumma. Solrosor kan odlas för de oljerika frönas skull, och för färgning av tempelklädsel. På så sätt tjänar Caddo mer pengar än om man själv skulle producera spannmål och sälja vidare. Faktum är att en ganska stor del av det spannmål man köper från Zorakin säljs vidare till Krun för en ännu bättre penning.

* Caddo är det enda landet i Ereb som har goda förbindelser och relationer med Krun. Caddo köper bl.a. metaller och kryddor från Krun.

* Glas och marmor exporteras också från det vulkaniska Caddo.

* Dalker är färgblinda, vilket i deras fall innebär att de enbart ser i gråskalor och blånyanser. "Halv-dalker" (som har t.ex. en jorisk förälder) kan vara totalt eller delvis färgblind, eller färgseende. Det varierar. Det caddiska folket är väldigt homogent, och runt 90% av Caddos mänskliga befolkning är hel-dalker. Endast ca 10% är halvdalker eller invandrare. Anledningen till denna "etniska renhet" är nationell stolthet, religiös övertygelse (vem vill äkta en kättare?) och isolering (Caddo är ju trots allt en ö). På Caddo är naturligtvis dalkisk etnicitet en statusfråga, och däför händer det stundom att halv-dalker och invandrare låtsas vara färgblinda för att åtnjuta respekt och acceptans.

* Dalkernas färblindhet har däremot kompletterats av mycket skarp syn (knappt några renrasiga dalker har nedsatt syn!) vilket bidrar till att de är fantastiska bågskyttar. Avsaknaden av färgseende tycks på något sätt ha kompenserats av mycket god avståndsbedömning och precision.

* En annan anledning till att dalker är fantastiska bågskyttar är värnplikten. Caddo har allmän värnplikt och näratill alla invånare lär sig bågskytte från barnsben, så följaktligen finns många duktiga bågskyttar på Caddo. Ett vanligt sätt för dalker lagda åt det krigiska hållet att tjäna goda silvermynt är därför att, ofta för en kortare tid, sälja sin skicklighet som legosoldat.

* Caddo har en lång tradition av årliga (och ibland månatliga) bågskyttetävlingar.

* Bågskyttet bidrar till ett mycket gott kustförsvar mot piraträder. Vissa dalker skämtar om den "årliga ankjakten" då morelviska piratankor plågar Caddos kust. Caddos inhemska ankbefolkning uppskattar inte skämtet.

* Färgblindheten har orsakat ett inhemskt mode som är fattigt på svårframställda färger, men rikt på mönster. Däremot importeras kläder ofta, vilket kan orsaka besynnerliga färgkombinationer.

* Den enda färg dalker kan se är färgen blå i olika nyanser. Odo gav noggranna föreskrifter om hur tempelklädnader och ämbetskläder skall tvagas - vilket inkluderar användadet av väldoftande caddisk solrosolja och den blå dalkermusslan. Detta ger helig klädsel en distinkt blå färg, något som dalker naturligtvis uppskattar. Det betyder inte att alla dalker går klädda i blått! Blå färg är fortfarande ganska dyr och svår att framställa, och dessutom betraktas färgen som helig - och skall därför inte missbrukas (även om det naturligtvis inte finns något förbud mot att klä sig i blått om man inte är munk, präst eller solriddare). Fastlandskyrkan klär sig också traditionellt i blått, även om färgen där framställs på annat vis. Den blå färgen sägs symbolisera den solklara himlen.

* Dalker har också en utpräglad perfymkultur, vilken är känd runt hela Kopparhavet. Dalkernas sötaktiga och ibland rent blommande dofter kan te sig ganska lustigt för svettiga joriska "barbarer". Framför allt Krun och Berendien har varit intresserade att handla perfym, men även adeln i Zorakin (och motvilligt, Kardien) har på senare tid visat intresse för "dalk-doft".

* Exakt varifrån de dalkiska kupoltaken kommer är osäkert. Vissa pekar på ett akrogaliskt inflytande via Krun. Andra menar att arkitekturen kommer från Soluna, medan vissa vidhåller att den är ett arv från den gamla erdiska kulturen. Caddos kupoler är enkla och inte alls lika extravaganta som t.ex. de akrogaliska.

Exempel:
http://www.kypros.org/Occupied_Cyprus/k ... 500_bg.jpg
http://dp.smugmug.com/gallery/225509#9574428-M-LB

* Dalkerna är fantastiska på att laga mat - och dalkiska smaksensationer är något man knappast bör gå miste om. Mycket kor och grisar finns inte på Caddo, men däremot äter man mycket får och enhornad klippget. Osten från den senare är mycket uppskattad. Kyckling, fisk och skaldjur är också mycket vanligt. Oliver, honung, örter och dadlar förgyller caddisk matlagning.

* Magi är förbjudet på Caddo, vilket har gjort att dalkerna istället utvecklat en makalös ingenjörskonst, inte minst vad gäller skeppsbyggande. (Det betyder inte på något sätt att dalker är "högteknologiska", de vet helt enkelt hur man bygger saker bättre.) Huruvida alkemi borde förbjudas eller inte råder det delade meningar om. Ibland kommer alkemin och tinkturmakeri (perfymeri) nära varandra, vilket har gjort det hela till ett kontroversiellt ämne inom kyrka och rättsråd. Vissa menar att det "magiska" i alkemi kommer av olika växters och ingrediensers inneboende krafter och inte i från alkemisten. Alkemisten utför i sig inga magiska handlingar. Det är således de krafter som Etin givit olika växter och ämnen som utnyttjas. Andra menar att det är en förvrängning av Etins skapelse och bör förbjudas tillsammans med övrig magi.

* Caddo har en mycket stark flotta. En betydelsefull kärna av riksflottan är renodlade krigsfartyg, men dess stora styrka ligger i folkuppbådet. Närsomhelst kan dalkiska matroser beväpna sig och bestycka sina genialiskt välbyggda handelsskepp. Bågskyttarna bidrar också till flottans styrka.

* Genom sin tidigare handelsrelation med dvärgarna i Aidnebergen har dalkerna lärt sig mycket om arkitektur och konstruktion.

* På fastlandet har Caddo fått ryktet att det innehyser flertalet "fäktskolor". Dessa fäktskolor är i själva verket del av folkuppbådet där man tränar potentiella officerare i spjut-, stav-, och svärdsfäktning. Fäktningstilen är djupt inspirerad av den kända tanno-tekniken som många solmunkar får lära sig på klostren. Som utomstående är det oerhört svårt att komma in på dessa fäktskolor. Först och främst krävs det att man är bosatt på Caddo (vilket endast kan godkännas av kantonens råd), och sedan måste man som utomstående ha goda kontakter med skolans instruktörer eller öns politiker.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Ser bra ut anders, nu är det ju bara att spinna vidare. :wink:

Det enda som jag ställer mig lite undrande till är: "Det borde finnas fler städer på norra kusten än på södra, pg.a. morelviska piraträder." Är inte det att tillskriva de morelviska piraträderna lite för stor inverkan? Jag tror snarare att städerna lokaliserats efter var de bästa naturliga förutsättningarna är. Piraterna kan nog plundra någon by eller så men jag har svårt att tro att de skulle komma i sådana mängder att de kan plundra städerna. Troligt är väl iofs att städerna i söder är mer befästa än de nordliga... eller är jag nu helt ute o seglar. :P
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bar sammanfattning, kan vi se den på wikin nästa vecka? :oops:

Men: Bågskyttet bidrar till ett mycket gott kustförsvar mot piraträder. Vissa dalker skämtar om den "årliga ankjakten" då morelviska piratankor plågar Caddos kust. Caddos inhemska ankbefolkning uppskattar inte skämtet. Skämtet lär heller inte uppskattas av Caddos fiskarbefolkning vars byar går liknande öden till möte som Vita Duvans by, ett par gånger om året.

Det borde finnas fler städer på norra kusten än på södra, pg.a. morelviska piraträder." Är inte det att tillskriva de morelviska piraträderna lite för stor inverkan? Jag tror snarare att städerna lokaliserats efter var de bästa naturliga förutsättningarna är. Piraterna kan nog plundra någon by eller så men jag har svårt att tro att de skulle komma i sådana mängder att de kan plundra städerna. Troligt är väl iofs att städerna i söder är mer befästa än de nordliga

Det fanns bevisligen en tid när Morëlvidyns pirater kunde inta städer, det är dock inte år 610.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Jag hör och förstår era kommentarer. Nu är det väl så att de flesta städer på Caddo är riktigt gamla (Odo föddes ju i Arno), och var troligtvis grundade när morëlvidynerna/morelverna (vad heter det egentligen?) hade större inflytande och effekt på ön. Dessuton går ju handelsrutten på norrsidan, så det borde bädda för fler handelsstäder/byar.

Eller är det jag som är ute och seglar? :)
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Man skulle ju kunna tänka sig att städerna på södra sidan i regel är yngre än sina nordliga grannar. Dessa städer skulle då i huvudsak vara jordbruksorienterade och oftast koncentrerade kring något försvarsverk. Anledningen till detta kan vara att dalkerna är tvungna att ta till vara all odlingsbar mark och att strunta i de bördiga områdena i söder är helt enkelt inte möjligt. Samtidigt behöver bönderna skydd mot piratattackerna och har slutit sig samman kring de befästningsanläggningar som tidigare byggdes för att försvara landet mot morelvidynierna, vilket lett till att städer vuxit fram kring dessa... eller nått liknande.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Mmm... Visst. Nu säger jag ju naturligtvis inte att det inte finns några städer alls på sydkusten. Det gör det naturligtvis. Däremot kan jag se åtminstone tre anledningar till att det skulle kunna finnas fler städer på nordkusten:

1) Bördigare mark (mer odlingsbar yta) och mindre berg
2) Ligger längs handelstraden
3) Inga piratangrepp från söder (vilka folk fruktar och därför hellre bor på nordsidan)

Detta är ju iofs ingen stor fråga, men något jag måste begrunda när jag nu jobbar på att sätta ut fler städer på ön (Caddo har åtminstone 12 städer). Men det här med befästningsstäder mot söder gillar jag skarpt. Några sådana skall naturligtvis fogas in! :)
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Jag tycker det vore schysst om man får in en historisk dimension: många gamla, rika städer låg på sydkusten, men upprepade piratangrepp och osäkra hamnar har sakta utarmat dem, och nu är det istället de enkla fiskelägena på nordsidan som blommar upp till metropoloer, medan sydstäderna blir fiskehamnar där storfiskarfamiljer bor i gamla köpmannaresidens.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Peter skrev:Jag tycker det vore schysst om man får in en historisk dimension: många gamla, rika städer låg på sydkusten, men upprepade piratangrepp och osäkra hamnar har sakta utarmat dem, och nu är det istället de enkla fiskelägena på nordsidan som blommar upp till metropoloer, medan sydstäderna blir fiskehamnar där storfiskarfamiljer bor i gamla köpmannaresidens.
Ja, precis så hade jag tänkt mig det! :D
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Ja, det låter onekligen som rätt väg att gå.

Även inbördeskriget 104 - 111 eO kan ju ha drabbat söderns rika städer hårdare och det sammantaget med de svarta piratankornas härjningar mellan 60 - 130 eO tärde hårt på dem. Men spiken i kistan för dem var ”de långa näsornas råd” och Arno-eden, vilket resulterade i att man flyttade rikets huvudstad till Arno och norra Caddo. Sen går första soltåget av stapeln 196 eO, vilket är startskotten för uppbyggnaden av Caddos handelsimperium vars handelsrikedomar koncentreras till nordsidan och resten är historia som de säger...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Låter som rätt väg.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Se och lär av Anders fantastiska sammanfattning! Sånt här gör projektet mycket lättare att överskåda! :)
Skriv svar