Caddo

Samlingsplats för alla länder och platser
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Om dalkerna kan se blått så är ju kakafonin av färger räddad.

Vi kan anta att dalkerna kompenserar bristen på andra färger med att använda olika starka blåa färger och olika nyanser av blått inom det blå färgspektrat. De blir därför intresserade av att färga kläder, minst lika mycket som andra folkslag. De köper in blå färger och tyger från när och fjärran. Det intressanta blir då att det som dalken ser som blått i själva verket kan vara turkost, lila eller kanske brunt. Detta då de bara ser den blå delen av färgen. Det som dalken ser som två snyggt matchande blå nyanser är kanske med normalsyn spygrönt och bajsbrunt.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Regil skrev:Om dalkerna kan se blått så är ju kakafonin av färger räddad.

Vi kan anta att dalkerna kompenserar bristen på andra färger med att använda olika starka blåa färger och olika nyanser av blått inom det blå färgspektrat. De blir därför intresserade av att färga kläder, minst lika mycket som andra folkslag. De köper in blå färger och tyger från när och fjärran. Det intressanta blir då att det som dalken ser som blått i själva verket kan vara turkost, lila eller kanske brunt. Detta då de bara ser den blå delen av färgen. Det som dalken ser som två snyggt matchande blå nyanser är kanske med normalsyn spygrönt och bajsbrunt.
Det kan förvisso vara sant, men vi bör också minnas att blå färg (och särskilt indigo och lila) är väldigt dyrt och svårt att framställa, och den genomsnittlige dalkiske soldaten eller fiskaren har inte råd med sådant. Dessutom är blåfärgen helig och associeras med himlen, Etin och den Lysande Vägen. Men nog tror jag ändå att det du säger kan vara sant och hända på Caddo, inte minst med lite off färger som "spygrönt och bajsbrunt".
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Uppdatering: Har uppdaterat kartan på första tråden med önskemål från Anders. Ska skapa ytterligare en karta med kantoner framöver.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Finemang, Spelknepe! :) Då var Caddos alla 12 städer utsatta. Nu skall jag bara beskriva dem alla lite kort...
Senast redigerad av anders den 2007-08-15 22:06, redigerad totalt 1 gånger.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Anders: Jag kommer av någon anledning inte åt ditt Caddo via länken (beror nog på min dator dock och inget annat fel) men tror du där skriver något om att dalkerna fördrivs av tjugerna från ? ca 1800 fO. Stämmer detta och i så fall vad har du för vidare tankar om detta?

Tjugerna var ett nargurisk folk/stamfederation som utvandrade till Orghin ungefär vid denna tid. Skulle det kunna vara så att dessa nargurer fördrev dalkernas förfäder från Orghin (eller kanske Sanitshid?) och att de därifrån färdades söderut till dagens Caddo?

Om vi ankyter till några ideer rörande erdirerna så skulle dalkernas förfäder kunna vara väktare av erdirska kunskapskomplex gömda i den orghinska isen. Något de inte har några minnen av numera men som kanske kan vara bevarade i gamla myter och legender. Kanske till och med det finns några erdirska texter gömda i Exarkens palats i Arno, längst ner i dammiga och välbevakade arkiv... ?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Idén är inte fel, men jag ser vissa frågetecken.
1800 f.O. känns sent för Kopparhavet. Är århundradet officiellt?
Tjuger och Orghin till Caddo känns långt. Kan man byta barbarer och ursprungsland? Dyler och Magilre kanske, bortglömt även av dalkerna?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Idén är inte fel, men jag ser vissa frågetecken.
1800 f.O. känns sent för Kopparhavet. Är århundradet officiellt?
Tjuger och Orghin till Caddo känns långt. Kan man byta barbarer och ursprungsland? Dyler och Magilre kanske, bortglömt även av dalkerna?
1800 fO för tjugernas vandring till Orghin enades vi om för länge sen, dalkernad fördrivning är nog Anders ide. Min ide var att koppla ihop dessa händelser och anknyta erdirerna (och dessa till Orghin).

Att det är sent... I officiella källor står det att dalkerna är sena invandrare till Kopparhavsområdet, och 1800 fO skulle häller nästan vara för tidigt?

Att byta med Drylo skulle väl dock funka?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Nu vill jag ju inte vara tråkig men känns det inte lite väl långväga med erdirer ända upp i Orghin, men med en vettig förklaring kanske... bara att vi kanske inte skall klämma in spår av dem överallt, går ju lite lätt inflation i dem då.

Dalkernas språk bär ju inte några magiska spår, och är mycket avlägset släkt med erdiriskan, kan inte dalkerna ha kommit till erdirerna rätt sent, och inte så långt innan erdirerna försvann?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bergdahl skrev:Nu vill jag ju inte vara tråkig men känns det inte lite väl långväga med erdirer ända upp i Orghin, men med en vettig förklaring kanske... bara att vi kanske inte skall klämma in spår av dem överallt, går ju lite lätt inflation i dem då.
Var bara en ide, och sen har vi väl inte klämt in erdirerna än någonstans, bara kommit med förslag?
Tänkte ochså att lite historia till Orghin skulle kunna behövas. Men som sagt; bara en ide! :)
Bergdahl skrev:Dalkernas språk bär ju inte några magiska spår, och är mycket avlägset släkt med erdiriskan, kan inte dalkerna ha kommit till erdirerna rätt sent, och inte så långt innan erdirerna försvann?


Det där lät rätt.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag menade inte att Tjugernas utvandring var sen utan det var dalkernas invandring som var det...men det är tydligen officiellt så jag skall sluta gnälla.

Orghin känns lite långväga som sagt. Därav Drylo-förslaget, men det är riktigt deras språk saknar magiska ord (tur eftersom magin är förbjuden :P ), i Drylo ingår dock också Klomellien. Nya Arno grundat på forntida "Aarnout"? Språkkopplingen kan vara sentida och därför svagare än magilliskan?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kanske de dalkiska skeppsbrutna i Nya Arno faktisk hade ett mål med att bosätta sig i denna del av Drylo (Klomellien)?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Fast jag tyckte att det kändes rätt roligt att de kom från Orghin, med tanke på deras färgblindhet. Den i den hårda miljön där kanske det var lämpligare att bara se i gråskala och blått? Samt att färgblindheten gör dem rätt annorlunda än från folket i trakterna av magilre...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bergdahl skrev:Fast jag tyckte att det kändes rätt roligt att de kom från Orghin, med tanke på deras färgblindhet. Den i den hårda miljön där kanske det var lämpligare att bara se i gråskala och blått?
Vet du, precis vad som for genom min skalle när jag såg det. Allt är ju vitt, svart, blått eller grått! :D (om man nu bortser från solen, de vackra solnedgångarna, granarna, gullavarna, riprisen...osv)

(Att senare invandrare inte är färgblinda spelar ingen roll. Språkarvet kan ju levt ändå.)

Var det förresten inte Anders som skulle svara på frågorna? :wink:
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

...och här är Anders.

I Sinkadus #3 står det:
Enligt de dalkiska legenderna kom folket seglande över havet i den grå forntiden på flykt undan isbarbarerna som förött deras ursprungliga hemland i nordväst. Detta tyder på att dalkerna är relativt sena invandrare till en region som dominerats helt av andra folkslag.
Order isbarbarer är intressant, eftersom detta tyder på mycket nordliga breddgrader. Vad jag kan finna är det endast befolkningen (tjugerna) på Orghin som uttryckligen kallas isbarbarer. Kan drylerna klassas som is-barbarer? Jag vet inte mycket om just drylerna, därav frågan.

Sedan är det inte sagt med säkerhet att dalkerna bodde på Orghin, bara att det var isbarbarerna (tjugerna?) som orsakade deras flykt. Och nog ligger Orghin långt borta, men det betyder ju inte att dalkerna inte kunde komma därifrån. Deras mycket annorlunda fysik tyder ju på distans.

Angående tidpunkten för invandringen... Vi vet att dalkerna redan hade etablerat sig på Caddo under Jorpagna-imperiet (eftersom det står i officiellt material att de motstod att bli assimilerade till jorisk kultur under denna tid.

Rätta mig gärna om jag har fel. Jag jobbar fortfarande på att återuppliva mina Ereb-kunskaper efter ett årtionde av passivitet! :wink:
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev: Tjugerna var ett nargurisk folk/stamfederation som utvandrade till Orghin ungefär vid denna tid. Skulle det kunna vara så att dessa nargurer fördrev dalkernas förfäder från Orghin (eller kanske Sanitshid?) och att de därifrån färdades söderut till dagens Caddo?

Om vi ankyter till några ideer rörande erdirerna så skulle dalkernas förfäder kunna vara väktare av erdirska kunskapskomplex gömda i den orghinska isen. Något de inte har några minnen av numera men som kanske kan vara bevarade i gamla myter och legender. Kanske till och med det finns några erdirska texter gömda i Exarkens palats i Arno, längst ner i dammiga och välbevakade arkiv... ?
Mmm... Det här gillar jag. :) Vet inte om vi behöver beskriva exakt varifrån dalkerna kommer... Får gärna förbli ett mysterium som kan bädda för stora kampanjer.

Bergdahl skrev:Fast jag tyckte att det kändes rätt roligt att de kom från Orghin, med tanke på deras färgblindhet. Den i den hårda miljön där kanske det var lämpligare att bara se i gråskala och blått? Samt att färgblindheten gör dem rätt annorlunda än från folket i trakterna av magilre...
Mycket coolt. Och jag instämmer med att dalker tycks väldigt olika dryler och annat folk runt Magilre och Klomellien...
Senast redigerad av anders den 2007-08-15 20:15, redigerad totalt 1 gånger.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Skriv svar