Caddo

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Caddo

Inlägg av Spelknepe »

Caddo
Senaste
Bild

Tidigare
Bild

Tidigare
Caddo
Bild

Caddo Kantoner
Bild


Caddo - Spelarkarta
Bild

______________________________________________________________________

Ansvarig: Anders
Senaste uppdatering:http://idisk.mac.com/Eikonos-Public/Caddo.doc

/Spelknepe
Senast redigerad av Spelknepe den 2007-11-03 14:53, redigerad totalt 9 gång.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

• Caddo är en vulkanisk ö - har flertal slocknade vulkaner
• Dalkerna är färgblinda, överallt uppstår märkliga kombinationer av färger.
• Utomordentliga skeppsbyggare
• Stark flotta
• Caddo är en handelsnation som bedriver handel med Erebs alla hörn
• Är i konflikt med Felicien p.g.a. ett piratsamfund. Har dåliga erfarenheter med Zorakin
• Lysande vägen dominerar helt. Mycket starkt fotfäste här.
• Caddo är känt för sina ypperliga bågskyttar
Senast redigerad av Spelknepe den 2007-02-27 21:46, redigerad totalt 1 gånger.
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av osbjer »

Jättefin karta. En sådan för varje land skulle vara jättebra!

/j
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Snyggt! =)

Om man ska vara petig finns dock tre saker att anmärka på:
För det första syns floderna lite dåligt.
För det andra finns, på de publicerade kartorna, ett skogklätt pass i Appobergen ungefär där kedjan svänger av söderut mellan Sinto och Valli.
För det tredje är Valli placerat längre västerut, vid den lilla floden som har sitt utlopp i sydkusten.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Å andra sidan är kustlinjen olika och orterna är olika placerade på olika officiella kartor, så what the heck...
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

• Dalkerna är färgblinda, överallt uppstår märkliga kombinat

Inlägg av Hans »

"• Dalkerna är färgblinda, överallt uppstår märkliga kombinationer av färger."
jag undrar om det skulle bli så märkliga färg kombinationer, utan lite mer bara grådassit dom flesta färgerna måste man nog färga och varför göra det om man är färgblind
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Det har du nog alldeles rätt i... men kanske får de på sig kläder genom handelsresande och liknande.

Ska vi förresten låta Dalkerna vara färgblinda. Läste någonstans att Anders Blixt ändrade detta i sista sekunden. Borde inte den dalkiska befolkningen vara lite uppluckrad med resten av Ereb, och därav bli av med sin färgblindhet?
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Nja det hade varit ganska coolt om dom är färgblinda
men det kanske bara är väldigt vanligt
färgblindhets genen är kanske dominant (nu vet jag inte vad jag snackar om)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Skulle kunna tänka mig att de "renblodiga" dalkerna är färgblinda, och det anses kanske lite "nobelt" att tillhöra den typen av dalk. Men nu på senare tid så börjar de decimeras p.g.a. att dalkerna är väldigt beresta och internationella. Dock vill de "rena" dalkerna bevara sin färgblindhet som är ett tecken på status och tradition...

Vad tycker ni andra?
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

låter riktigt bra, det blir intressant med lite inavel och folk som låssas att vara färgblinda
kanske bland icke färgblinda finns de som försöker att verka vara färgblinda
och det har blivit ett mode att klä sig i konstiga färger
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Har också haft tankegångar på varför det används färgade kläder överhuvudtaget. Jag löste det genom att låta handeln spela in. Tyg köps och säljs dyrt alternativt billigt. Importerade kvalitetstyger kunde mycket väl vara färgade. Kläder återanvänds ofta och ärvs mellan generationer. Sannolikt bör dock de flesta inhemska tyger vara naturfärgade.
EDIT: Dessutom så kommer det hem vapenrockar och tarbader i glada färger från olika legouppdrag utrikes. dessa klipps säkert om och nyttjas till mer användbara plagg ;) se även frågeställning nedan...

Jag har en liten text av Palne Ingvarsson på G, där han reflekterar över det otacksamma att färga maträtter med allsköns exotiska kryddor, när ingen ändå ser ngn skillnad.

Nästa frågeställning är: Varför utmärker sig dalker i bågskytte? Ligger hemligheten i den Dalkiska idegranen? eller har avsaknaden av färgseende på ngt sätt kompenserats av en god avståndsbedömning och precision?

Ännu en frågeställning: Hur såg de dalkiska trupperna skillnad på varandra i inbördeskrigen? Knappast genom heraldiska färger. Och hur skiljer de populära bågskyttelegostyrkorna allierade från fiender?

-Skjut på dom i röda kläder...
-Keh?

Jag tycker defenitivt att vi behåller färgblindheten. Den är en god krydda.

PS. Onödig konversation med en dalk: Usch vilket grått och trist väder de e idag.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Under inbördeskriget kanske de gjorde upp i förväg vilket lag som skulle ha vita tröjor och vilket som skulle ha svarta, :P eller kanske inte. Men bristen på färgseende kanske har inneburit att heraldiska mönster är viktigare. Hur dessa sen synliggörs är väl en annan femma, att som samurajerna springa omkring med vimplar på ryggen passar ju inte riktigt. Dock borde det vara ett större problem för närstridstrupper att skilja vän från fiende i det tumult som råder efter sammandrabbningen. Bågskyttar skjuter väl oftast på trupperna som står uppstälda på andra sidan fältet och när härarna drabbat samman är det nog oftast inte så smart att skjuta längre.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Caddisk bågskytte

Inlägg av birkebeineren »

Caddiska bågskyttar har kommit på tal i Berendien-tråden och jag fortsätter här...

Varför är dalkerna så framstående bågskyttar och varför är de vanliga som legosoldater?

Caddo har allmän värnplikt och alla invånare lär sig bågskytte från barnsben, så följaktligen finns många duktiga bågskyttar på Caddo.
Ett sätt för dalker lagda åt det krigerska hållet att tjäna goda silvermynt är därför, kanske bara för en kortare tid, att säja sin konst som legosoldat.

Inför alskens konflikter runt om Kopparhavet fylls caddiska hamnar av olika krigsherrars utsända som bjuder över varandra för att anlita de dalkiska kondottiärernas tjänster???
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Jag tror Bergdahl hade en idé en gång i tiden om att deras brist på färgsyn skulle kompenseras av gott ögonmått. Det har dock även diskuterats hurvida alla dalker verkligen är färgblinda. Det kanske bara anses "fint".

Det har pratats om caddisk idegran också, att den skulle vara extra lämplig för bågtillverkning. Jag har nästan för mig att det finns stöd för det i det officiella materialet?

Hur uppkom bågskyttetraditionen på Caddo? Kan ju knappast förekomma så mycket jakt?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Gunther skrev:Hur uppkom bågskyttetraditionen på Caddo? Kan ju knappast förekomma så mycket jakt?
Man bedriver kanske ankjakt längs stränderna varje höst? :wink:

Trots sitt ringa djupgående tar det lite tid för piraternas långskepp att ta sig iland på den långgrunda caddiska kusten och då är det ju bra med långträckande bågar!
Skriv svar