Caddo

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Vill pasas på att påminna om Caddokartan från denna tråd viewtopic.php?t=32&start=0, som dök upp under forumets ungdom. Också en trevlig vy...
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Sista (?) bilden till Caddo... En stadsbild över Casso.

Bild
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

anders skrev:
Fafnir skrev:Äsch, vi kan väl i sann ÄS-anda använda samma produkt på flera platser.

Möjligen bör vi ändra på årtal och personnamn samt kasta om platser så att det blir extra kämpigt att jämka produkterna :lol:

Nä, men allvarligt... en dalkisk vinkling av äventyret i Caddomodulen tycker jag bara är coolt, och knyter an länderna bättre. Kanske finns det mer caddosmolk i den zorakiska bägaren som bara uppdagas om man läser Caddo modulen...
Hmm... Kanske, men problemet är att Caddo är långt mer utvecklad i dagsläget än vad Zorakin är. Eftersom den zorakiska vinklingen inte ännu är färdig tror jag det är bättre att inkludera även Caddovinklingen i Zorakinmodulen - eller kanske rent av som ett eget första forum-äventyr! :D

Som jag ser det blir våra produkter "officiella" när de blivit PDFer (även om de kan revideras lätt efteråt) - i alla fall för oss.
Jag är inte säker på det. Givetvis kan man ha in Caddovinklingen under Zorakientråden MEN den som har bäst koll på Caddo är du, Anders. Jag funderade på problematiken igår och det Kampanjförslag jag gjort är ganska mycket fokuserat på vad som händer i Zorakien. Men vad händer i Caddo?

Vilka spioner från den Aidniska kyrkan är verksamma där. Vilka falanger finns det bland dalkerna. Moderata som förespråkar begränsade truppförsändelser (St.Justins orden?) och extrema som förespråkar totalt krig för att vinna tillbaka terräng i östra Zorakien (vissa rådsherrar och handelsmän)?

Och vad vet de olika Caddiska fraktionerna om den politiska situtionen i Zorakien. Vad är den politiska situationen i Zorakien

Låt mig tydliggöra detta:

Hertig Salamora vill slå mot hertig av Gredelmark. Med lite tur kanske hela hertigdömet faller i hans händer= mer makt

Med mycket tur tar Hertig Gredelmark in en massa dalker till sitt försvar samtidigt som Kungen av Zorakien ger Gredelmark sitt stöd mot Salamora och då Salamora har stöd av den Aidniska kyrkan i Zorakien så förklarar därmed kungen även inofficiellt krig mot Kyrkan och Ekeborg.

Salamora kan då hävda sig som försvarare av den sanna tron och Kungen för heretiker eller stödjare av heretiker. Salamora kan då samla motstånd mot Kungen, kräva kyrkans stöd och hävda sig själv som rättfärdig motkandidat till kungatronen. Hans hemliga dröm?


Kungen Valien VII (kallad Rättråde av folket-inte av högadeln). Är mycket intelligent och slug. Han har förmodligen misstankar och delvis kunskap om det som händer, om Kerigassen av Pendons och kyrkans roll i det hela. Han vet att att han kan få stora problem om han stödjer hertigen av Gredelmark och förklarar krig mot Salamora (även om det förmodligen det han helst vill).

Alternativen är att verka i det fördolda, gå på Salamoras sida (nästan lika otänkbart-det skulle öka Salamoras makt ännu mer och kungamaktens beroendeställning till denne) eller det mest våghalsiga bilda en tredje part, ställa hela sin armé och alla de adelsmän som är villiga att följa honom på fötter och rikta sina vapen mot båda parter helst i ett läge när båda är upptagna med varandra och oförberedda på ett anfall från tredje part.

Det förutsätter också att den Zorakiska flottan ska löpa ut och blockera tillfarten till Gredelmark för att med vapenmakt förhindra införsel av mer vapen och män från Caddo till Gredelmark. Dock helst utan att riskera hamna i stora sjöslag med Caddo.

För att kunna skaka fram tillräckligt mycket trupp behöver man de västar hertigdömena på sin sida och gärna också Hertigen av Indarrike. Det innebär också att man måste syna leken och lägga alla kort på bordet och ta fram de båda Regalieregementena samt de nya krigsfartygen inklusive katapultskeppen som Zorakiens kungamakt nu förfogar över.

Hertigen av Indarrike spelar en nyckelroll. Han är hertig över det största och folkrikaste hertigdömet och har således mest krigsfolk till sitt förfogande av hertigarna. Men han är i hemlighet dalkiskt troende. Han vet också att hälften av hans undersåtar inte är dalkiskt troende. För att inte splittra sitt hertigdöme i inbördeskrig så håller han låg profil. Det som kan rädda hans anseende är om kungen gör entre i striden på ett sätt som inte bär emot hertigens egen tro (bevarande av religonsfrihet i Gredelmark) samt inte splittrr hans hertigdöme i inbördeskrig (inte gör att de Aidniskt troende adelsmännen förlorar förtroendet för sin hertig).

Vad har då detta med en Caddo modul av Kriget i Gredelmark att göra. Jo om olika falanger i Caddo har olika kunskap om det politiska läget i Zorakien så kan de ha olika syn på hur situationen ska hanteras. Dt:Justins orden bör rimligen ha goda insikter om läget och inser kanske att en fullskalig Caddisk invasion kan tvinga kungen av Zorakien in i samma parti som Salamora. Bättre då att arbeta under täcket med hertigen v Gredelmark och "legosoldater".

Samtidigt önskar kanske den flydde Markgreven av Fristaden hämndlystet en fullständig invasion för att krossa Salamora. Detta stöds kanske av mer okunniga rådsherrar som fortfarnade är uppretade av de förlorade intäckter som den avbrutna handeln efter Salamoras invasion av Fristaden orsakat. Kanske tror de rent av att kungen hade ett finger med i spelet i invasionen.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Så kanske en liten notis brevid kampanjförslaget:

OBS, du måste ha tillgång till både Caddo Modulen, Zorakin Modulen och Lysande Vägen Modulen för att kunna spela denna kampanj.

To bad att vi inte tjänar pengar på det här :wink:

Och om ni tror att det tar för långtid att få ihop det inför Caddo PDFen så får vi väl som sagt smacka in den i version 1.2 "Nu med brutalt stor kampanj"
Jag tror att det, det superkvalitativa materialet till trots är optimistiskt att tro att den inte kommer få göras om både en och tre gånger relativt snart pga smärre fel som vi missat vid de första läsningarna, skumma redigeringsmissar från programvara etc. Vargmän var väl redan på G med en förändrad layot och lite så om jag inte missminner mig?

Ytterligare ett förslag till språkbiten skulle kunna vara typiska dalkiska namn, för att underlätta skapandet av RP och SLP. (Detta vore intressant i en uppdatering av vargmännen också...)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Fafnir skrev:Jag tror att det, det superkvalitativa materialet till trots är optimistiskt att tro att den inte kommer få göras om både en och tre gånger relativt snart pga smärre fel som vi missat vid de första läsningarna, skumma redigeringsmissar från programvara etc.
Näee?
Så länge vi gör ett bättre jobb än vad ÄS gjorde med Aidnehäftet, där stora textsjok saknas, så kan vi väl vara nöjda? :?

Fast jag märkar att det är ganska många konstiga missar när jag läser om mitt material. När man stavar och som "oh" har man något slags problem...
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Fafnir skrev:Så kanske en liten notis brevid kampanjförslaget:

OBS, du måste ha tillgång till både Caddo Modulen, Zorakin Modulen och Lysande Vägen Modulen för att kunna spela denna kampanj.

To bad att vi inte tjänar pengar på det här :wink:

Och om ni tror att det tar för långtid att få ihop det inför Caddo PDFen så får vi väl som sagt smacka in den i version 1.2 "Nu med brutalt stor kampanj"
Jag tror att det, det superkvalitativa materialet till trots är optimistiskt att tro att den inte kommer få göras om både en och tre gånger relativt snart pga smärre fel som vi missat vid de första läsningarna, skumma redigeringsmissar från programvara etc. Vargmän var väl redan på G med en förändrad layot och lite så om jag inte missminner mig?

Ytterligare ett förslag till språkbiten skulle kunna vara typiska dalkiska namn, för att underlätta skapandet av RP och SLP. (Detta vore intressant i en uppdatering av vargmännen också...)
Själv ser jag helst att man inte hetsar ut en pdf utan istället tar den tid det tar att korr-läsa och diskutera layout. Det är onödigt att uppdatera pdfen efter 2mån när någon upptäcker småfel...
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Själv ser jag helst att man inte hetsar ut en pdf utan istället tar den tid det tar att korr-läsa och diskutera layout. Det är onödigt att uppdatera pdfen efter 2mån när någon upptäcker småfel...
Instämmer. Att fixa till layouten är ett skitjobb som tar den tid det tar. Om man sen kommer och ska ändra något i efterhand på sidan fyra så kan det trassla till det rejält i resten av dokumentet. Därför ska allting vara så klart det bara kan vara innan man sätter dokumentet.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Spelknepe skrev:
Själv ser jag helst att man inte hetsar ut en pdf utan istället tar den tid det tar att korr-läsa och diskutera layout. Det är onödigt att uppdatera pdfen efter 2mån när någon upptäcker småfel...
Instämmer. Att fixa till layouten är ett skitjobb som tar den tid det tar. Om man sen kommer och ska ändra något i efterhand på sidan fyra så kan det trassla till det rejält i resten av dokumentet. Därför ska allting vara så klart det bara kan vara innan man sätter dokumentet.
Här håller jag också med. PDFen är ju liksom kronan på verket - inte ett steg i utvecklingen. Önskar man sedan att fler saker skulle kommit med får man helt enkelt göra en expansionsmodul, vilket är vad jag föreslår med "Pilregn". Om vi ger ut det som ett separat äventyr när de tre ovan nämnda modulerna är färdigskrivna blir ju jobbet betydligt lättare - och säkrare!

Fafnir: Det finns redan en lista på 20 typiska dalkiska namn i Caddo Wikin. Dessutom finns det säkert ytterligare 50 namn i dokumentet och i regentslängden... Men det är en bra idé och det var just därför jag startade "Namntråden" under "Övrigt"
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

"Hertigen av Indarrike spelar en nyckelroll. Han är hertig över det största och folkrikaste hertigdömet och har således mest krigsfolk till sitt förfogande av hertigarna. Men han är i hemlighet dalkiskt troende. Han vet också att hälften av hans undersåtar inte är dalkiskt troende."

Hälften låter väldigt många caddister i Zorakins folkrikaste län. Int e har väl Aidniska kyrkan försvagats till den milda grad att Ljusa Handen kan tillåta en sådan röta. Vågar värkligen de passiva bönderna i Indar ha så avvikande tro? Låter förmkt helt enkelt.

(skrivet med Lisa på armen)
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Mikael skrev:"Hertigen av Indarrike spelar en nyckelroll. Han är hertig över det största och folkrikaste hertigdömet och har således mest krigsfolk till sitt förfogande av hertigarna. Men han är i hemlighet dalkiskt troende. Han vet också att hälften av hans undersåtar inte är dalkiskt troende."

Hälften låter väldigt många caddister i Zorakins folkrikaste län. Int e har väl Aidniska kyrkan försvagats till den milda grad att Ljusa Handen kan tillåta en sådan röta. Vågar värkligen de passiva bönderna i Indar ha så avvikande tro? Låter förmkt helt enkelt.

(skrivet med Lisa på armen)
Helt rätt. Jag hade för bråttom. I första hand är det adel, hantverk och köpmansklassen som det menas med. För det andra så är det maximalt 25% av den delen av befolkningen som är berörd. Köpmansklassen något fler. Hantverksklass och adel något färre?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Fraxinus skrev:Helt rätt. Jag hade för bråttom. I första hand är det adel, hantverk och köpmansklassen som det menas med. För det andra så är det maximalt 25% av den delen av befolkningen som är berörd. Köpmansklassen något fler. Hantverksklass och adel något färre?
Inget emot dig Fraxinus, men det är just av denna anledning jag tycker att vi väntar med att skriva utförliga kampanjförslag tills Caddo, Zorakin och Lysande Vägen är färdigskrivna... På så vis kommer vi inte få produkter som senare måste skrivas om. Caddo är ju i stort sett färdig. Lysande Vägen är på god väg, och jag kommer att ta tag i det lite mer i början av nästa år.... Förhoppningsvis. Zorakin är upp till dig! :D
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

anders skrev:
Fraxinus skrev:Helt rätt. Jag hade för bråttom. I första hand är det adel, hantverk och köpmansklassen som det menas med. För det andra så är det maximalt 25% av den delen av befolkningen som är berörd. Köpmansklassen något fler. Hantverksklass och adel något färre?
Inget emot dig Fraxinus, men det är just av denna anledning jag tycker att vi väntar med att skriva utförliga kampanjförslag tills Caddo, Zorakin och Lysande Vägen är färdigskrivna... På så vis kommer vi inte få produkter som senare måste skrivas om. Caddo är ju i stort sett färdig. Lysande Vägen är på god väg, och jag kommer att ta tag i det lite mer i början av nästa år.... Förhoppningsvis. Zorakin är upp till dig! :D
Tja jag vill provocera fram lite reaktioner bland er andra. Hur stor dalkiskt troende minoritet ska det finna i Zorakien, var ska den finnas (utöver Gredelmark och Fristaden), vilka klasser berör den...hantverkare? Köpmän? Adel (vilken adel i så fall)?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fraxinus skrev:Tja jag vill provocera fram lite reaktioner bland er andra. Hur stor dalkiskt troende minoritet ska det finna i Zorakien, var ska den finnas (utöver Gredelmark och Fristaden), vilka klasser berör den...hantverkare? Köpmän? Adel (vilken adel i så fall)?
Interessant fråga.

Kanske det främst är handelsstanden i de fria byarna som ser sig stå nära dalkerna och i takt med att handeln får större och större betydelse på bekostnad av adelsstanden ger detta möjligheter till både allianser och fiendeskap? Ett annat mera andligt perspektiv kanske börjar synas hos de lägsta klasserna, åsikter som funnits länge men som först nu bönderna vågar visa?
Zorakins befolkning består väl i huvudsak av bönder och andelen av denna som bekänner sig till den dalkiska grenen växlar förmodligen ganska mycket med vad makthavarna, vare sig de är handlare, adel eller kung, tillåter. Den procent som officiellt bekänner sig till den ena eller den andra grenen behöver således inte stämma med faktiska förhållanden.

Hur ser egentligen fördelingen av bönder, hantverkare, handlare och adel ut i Zorakin?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Det är väl egentligen en fråga om hur mycket dalkerna har tillåtits integrera sig i de olike greveskapen och hertigdömena... Det är ju inte bara köpmän som flyttat dit, utan dalkiska familjer som har bott där i generationer. Är de med andra ord fullt integrerade borde procent-siffran vara densamma som för zorakierna (inte särskilt troligt dock). Ju mindre integrerade destå mindre adel och överklass kan man tänka. Skulle dock gissa att det finns procentuellt fler borgare än skattebönder bland dalkerna än övrig inhemsk befolkning...

Jag skulle kunna se dalker i och runt de större handelsstäderna i Zorakin. Det är ju just därför det finns så många dalker i Fristaden (handeln med dvärgarna). Ereno lär väl ha en nästan uteslutande dalkisk befolkning (med enstaka dvärgar). Ligger förresten Ereno i Zorakin eller Jorpagna? På gränsen?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

anders skrev:Ligger förresten Ereno i Zorakin eller Jorpagna? På gränsen?
Ereno ligger i det "ingenmannsland" som finns mellan Zorakin och Jorpagna, även om förmodligen interessen i båda stater gör anspråk på detta område härjat av både pest och svartfolk (vi enades väl åtminstonde om dessa två företeelser tror jag?).
Skriv svar