Riktlinje för Länder

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Riktlinje för Länder

Inlägg av Spelknepe »

Detta är tänkt som en mall för hur ett land skulle kunna se ut. Mallen är inte tänkt som en strikt form som måste följas till punkt och pricka. Det ska snarare vara ett hjälpmedel för dig att komma igång. Dock vore det bra om formen kunde följas snarlikt, så att en röd tråd löper genom alla landsbeskrivningar, vilket ger läsaren lättare att känna igen sig i styckena.

Mallen är ett förslag och till för er att tycka till om. Kanske har jag missat något? Kanske ska jag byta plats på någon rubrik? Vad säger ni?


/Spelknepe


Bild
Exempelkarta

[Namn på Landet]

Invånarantal:
Befolkning:
Huvudstad:
Stadsöverhuvud:
Styrelseform:
Exportvaror:
Importvaror:
Välstånd:
Armé:
Religion:
Övrigt:


[Presentation av Landet]

Historia
Historia för landet med dess viktiga årtal. Kan vara hur utförligt som helst. Dock borde en kronologisk tidslinje vara mest passande.

Geografi
Landets geografi anges i stora drag. Berg, floder, skogar. Hur bördigt är landet? Tillgångar och resurser? Hur är städerna och byarna placerade. Finns det områden som är mindra bra? Hur ser kusterna ut? Hur gränsar landet till grannen? Vilka grannar har landet?

Klimat
Hur ser klimatet ut? Arktiskt, Subarktiskt, Tempererat kustklimat, Tempererat inlandsklimat, Kopparhavsklimat, Subtropiskt, Tropiskt? Vindförhållande, nederbörd?

Platser
Intressanta platser i landet som bör nämnas. Detta kan vara geografiska platser som behöver beskrivningar, eller platser som tempel, gravplatser, vägvärdshus, grottor, borgar/torn, heliga platser, viktig plats som fältslag, etc.

Flora & fauna
Hur ser djurlivet ut i landet? Finns där några speciella arter som härstammar eller är unika i landet. Är det ett rikt eller fattigt djurliv?
Hur ser växtlivet ut i landet? Växer ett speciellt trädslag bara här. Finns här mycket av en viss ört. Landet har kanske en brist på växtliv och består huvudsakligen av öken? Breder stora täta Bauerskogar ut sig, eller ser alla skogar ut som små gläntor?


Städer
[Övergripande presentation av städer]

Stad1
[Beskrivning]
Kan beskrivas egentligen hur utförligt som möjligt med kartor och illustrationer. Hur är staden uppbyggt. Vad livnär sig staden på. Kända personer i staden? Hur ser husen ut? Vad finns där för kvarter? Är staden känd för något?

Stad2
[Beskrivning]

By1
[Beskrivning]

Samhälle
[Övergripande presentation om landets politik och politiska system, styrelseskick o.dyl]

Klasser
Är det ett klassamhälle? Hur ser klasserna ut? Hur ser förhållandet mellan klasserna ut? Adel, präster, magiker, borgare, bönder. Hövding, överman, schaman. Finns det livegna, slavar, trälar?
Styrelse
Styrelseskicket och ledande personer. Teokrati, monarki, plutokrati, anarki, tribalsm, magikrati, etc.
Utrikespolitik
Hur fungerar utrikespolitiken. Hur ser den ut?
Militärmakt
Landets militärmakt inkluderat flotta. Är landet känt för några speciella enheter (Riddare, bågskyttar, katafrakter, långskepp, kamelryttare, gripryttare, drakryttare). Hur stor är armén och flottan. Hur är armén uppdelad? Vem styr över armén? Finns där någon milis?
O.s.v


Lag & rätt

Folkslag
Beskrivning av folkslag/en.

Handel & ekonomi
valuta
Landets valuta. Hur är den i förhållande till standardvalutan (Guld, silver, koppar). Hur ser den ut? Använder de valuta eller kanske byteshandel?

Handel
Vad importeras och exporteras? Är landet känt för någon speciell vara? Bedrivs slavhandel? Bedrivs byteshandel?

Religion
Religionen i landet. Vilken är den ledande religionen? Statsreligionen? Vad tycker religionen om det ena och det andra. Hur viktig är religionen? Hur ser de religiösa ut? Vilka gudar tillbeds? Vad tycker religionen om andra religioner? Vad gör religionen med kättare? Vad gör religionen med rollpersoner som inte orkar bry sig?

Kultur
Seder och bruk
Helgdagar och speciella seder för landet. Firar de någon speciell dag? Ser tideräkningen annorlunda ut? Begraver de sina döda? Är de vidskepliga? Är magi förbjudet?

Arkitektur
Byggnadsstil med material. Använder de mycket trähus, mycket stenhus. Statyer, skulpturer. Använder de något speciellt material? Har de höga hus, låga hus. Lerhus, vita kalkstenshus?

Mat & dryck
Vad serveras. Har landet någon nationalrätt? Om du beställer "dagens lunch", vad får du på tallriken? Mycket fiskrätter eller mycket vilt? Vad får du att dricka? Är landet känt för någon speciell dryck eller vin? Är landet känt för att exportera mycket vin eller mjöd?

Mode

Estetisk kultur
Hur ser den estetiska kulturen ut? Teater? Finns där konstnärer? Skulptörer? Några verk som landet är känt för?

Typiskt värdshus
Beskriv vad en främling upplever när han stiger in i ett värdshus specifikt för detta land. Vad ser han, vad luktar han, vad känner han, vad hör han?[/quote]

Utrustning
Har landet någon speciell utrustning? Använder de speciella vapen som är unika för landet? Vad kan man hitta i en handelsbod som är ovanliga på andra platser?
Senast redigerad av Spelknepe den 2007-03-16 02:03, redigerad totalt 1 gånger.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

ser toppen ut tycker jag
ralekk
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 3
Blev medlem: 2007-01-31 00:14

Inlägg av ralekk »

Borde det finnas med lite angående lagar och sånt i landet kanske, det kan ju tänkas vara intressant. Och en del av landets karaktär kanske speglas lite i dess lagar.

Exempelvis så lär lagarna i kardien skilja sig ganska mycket från lagarna i caddo pga deras religion. Då caddo i stort sett bannlyser magiker medan kardien välkomnar dem med öppna armar, och har feta akademier.

Sen kan det finnas roliga menlösa lagar och grejjer om folk ids typ dumma saker som fanns förr i tiden, att man inte får fiska på tisdagar eller nå sånt. Sen kanske en kort straffskala, typ allvarliga brott ger kanske i vissa länder fängelse eller böter och i andra kanske dödstraff. Sen kanske det finns rättsystem där man kan slåss fysiskt för sin frihet eller besegra domaren i ett parti schack för att bli förklarad oskyldig. Ja, i en fantasyvärld lär rättsystemen se ut på ganska olika sätt och det hade varit intressant om ni hade med det enligt mig.

Ingenting jätteavancerat lite grundläggande riktlinjer och sånt för varje land, att skriva hela lagböcke är knappast praktiskt möjligt eller representativt för landet, eftersom det lär skilja sig lite från region till region i vissa lagfrågor.

Det kanske går under någon annan kategori, kanske under politik eller seder och riter eller nå sånt vet inte riktigt vars det ska vara, men äventyrare har iaf en tendes att hamna i samröre med lagen på ett eller annat sätt.

Sen tycker jag att förutom utrikespolitik kan det vara intressant med inrikespolitik också för att se lite kort och långsiktiga mål med landet i fråga. Det är grejjer som jag som SL skulle vilja ha med förutom det du skrivit

Det som jag inte tycker platsar är byar, om det inte är någon speciell by som är förknippad med en speciell plats eller liknande. Det fanns nå förslag om dokument som handlade om mindre viktiga platser och liknande, jag tycker nog byar hör dit, och det räcker om man presenterar de viktigaste städerna.

Man kan dock beskriva en typisk by, hur gott om pengar som finns, finns det byvakter, rådsmän osv. typ hur en standardby i det landet ser ut, det skulle vara intressantare för mig iaf.

Annars tycker jag det ser väldigt bra ut, lite saker som jag kanske tycker är overkill men om det finns ork så visst.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Underbart att äntligen ha en mall, tycker jag. Det här bådar gott för att vi ska få en så lättanvänd och konsekvent PDF som möjligt.
Jag ska sätta igång att pumpa ut texter om Hakkai imorgon m h a denna mall. Tack!
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Statsöverhuvud, inte stadsöverhuvud. :P

Sedan så måste vi ha en mall för hur städer ska beskrivas (de städer som beskrivs utförligt blir ju nästan en egen modul inuti modulen om landet).
Montagor t ex kommer ju att få en väldigt uttömmande beskrivning (mer text än resten av staten).
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Mallen ser ju jättebra ut... För ytterligare inspiration till vad som kan finnas med i varje avsnitt kan man ta sig en titt på "Fantasy Worldbuilding Questions" http://www.sfwa.org/writing/worldbuilding1.htm Där finns en hel del nyttiga saker att fundera över när man ska beskriva fantasy-länder och världar...
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Något som är väldigt viktigt är frågan HUR detta kan användas av spelledaren. Tycker det är viktigt att texterna utformas på det viset. Som inspiration och stöd till spelledare samtidigt som det är informativt.

Ser ut att vara en bra länk Adragoor. Ska kolla närmare på den sen.
Senast redigerad av Spelknepe den 2007-02-07 18:41, redigerad totalt 2 gång.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Spelknepe: Tycker att du fått med det viktigaste din mall och som tanke hjälpmedel är den bra. När det gäller som form för hur texten skall presenteras tycker jag dock att det kanske är lite väl många rubriker och lite spretigt. Skulle t.ex. inte klimat, växt-, och djurliv inkluderas under geografi? Platser tycker jag inte skall vara en egen rubirk utan ligga under andra rubriker. Är det en intressant plats i en stad hör det till den stadens text, är det ett gigantiskt grottsystem så kanske det hör hemma under geografistycket osv. Vidare kanske det hade varit möjligt att lägga folkslag, seder och riter, mat och drycker, och kanske estetisk kultur och typiskt värdshus under någon gemensam rubrik. Valuta och handel kanske kan slås ihop. Utrustning kanske kan inkluderas under andra rubriker, är det något speciellt vapen så kanske det kan läggas under militärmakt eller folkslagsdelen om det har någon speciell kulturell anknytning osv. Men det viktigast att ha i åtanke i slutändan är väl att som du nämner senare fundera kring hur det skall användas.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Håller faktiskt med dig. När man kollar på det igen så är det ju ruskigt många rubriker. Kanske kan baka in det mer i varandra precis som du säger...

Ska prova att modda om mallen...
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Riktlinje för Länder

Inlägg av Rickard »

Först och främst vill jag skriva att detta inlägg är färgat av mina preferenser utifrån hur jag tycker en spelvärld ska beskrivas. Om man hårdra det, så tycker jag en spelvärld är kass om man inte får inspiration - får äventyrsuppslag och beskrivningar som ger färg åt världen - av att läsa världen. Min första spontana reaktion var att den här uppställningen gav ett rätt tråkigt och strikt upplägg. Jag vill inte ha en geografibok där fakta står uppraddat utan jag vill ha en turistguide som visar upp sevärdheter. Därför har aldrig spelledarboken till Ereb Altor gett mig något. Kampanjboken har gett mig en del, men det endast i tabeller och regler. Däremot har spelarboken gett en sjuhelsikes massa för mig, särskilt avsnitten "Vad den gamle legosoldaten säger" om ett visst land. Jag har alltid fått idéer på hur man ska få spelarna intresserade när jag läst dem.

Min förhoppning vore alltså att texterna hade fokus på att vara inspirerande, istället för att vara faktabaserade. Man kan visa upp saker på ett inspirerande sätt men kan man inte inspirera genom att bara visa upp saker. Jag kan gå igenom lite saker som visar hur jag menar. Notera att jag skrev "min första spontana reaktion" ovan. När jag läste vidare så upptäckte jag saker jag gillade. Nog om det och vidare till...

[Presentation av Landet]
Det här borde innebära en sammanfattning av landet, så att läsaren vet vad man har att förvänta sig medan personen läser vidare.

Geografi
Landets geografi anges i stora drag. Berg, floder, skogar. Hur bördigt är landet? Tillgångar och resurser? Hur är städerna och byarna placerade. Finns det områden som är mindra bra? Hur ser kusterna ut? Hur gränsar landet till grannen? Vilka grannar har landet?

Här är ett typiskt exempel på tråkig uppraddning. Mycket av det här kan man också sluta sig till genom att titta på kartan. Hur skulle jag vilja föra fram frågorna?

Tillgångar och resurser: Vilka handelsrutter har tillgångarna främjat. Är det endast mellan inrikes städer som rutterna går eller exporterar man och vad har de förbindelserna inneburit? Är det några komplikationer med exporten, så att relationen mellan länderna är småkrankigt? Det här kan exempelvis användas till förklaringar till varför en handelskaravan ska skickas iväg när rollpersonerna hänger på sådana, ge upphov till sabotageföretag eller medlande uppgifter. Det finns mer att hämta här.

Det här går in ganska mycket rubriken Handel, vilket får mig att ifrågasätta någon av punkterna.

Hur gränsar landet till grannen: Här kan man föra fram andra element, som hur landsbygden inte bryr sig om städernas byråkrati. I Barbia hade jag kunnat tänka mig ett scenario där rollpersonerna hör en husinnehavare svära skämtsamt över sin granne bortom floden och hötta med näven mot denne med kommentaren "Våga dig inte hit, för vi vet hur ni är på andra sidan floden!", för att sedan bli besvarat på ett kärvänligt sätt med en liknande fras.

Husinnehavaren förklarar sedan för rollpersonerna hur det en dag kom en man av något högre stånd och förklarade att grannarna minsann bodde i olika länder. Bonden som fick det förklarat för sig kunde inte bry sig mindre, för de hade bott där hela sitt liv och dagarna hade inte sett annorlunda ut om de så visste att det gick en landsgräns där. Varför skulle hans förhållande till sin kära granne förändras på grund av sådan information?

Klimat
Hur ser klimatet ut? Arktiskt, Subarktiskt, Tempererat kustklimat, Tempererat inlandsklimat, Kopparhavsklimat, Subtropiskt, Tropiskt? Vindförhållande, nederbörd?

I Kandra står det att det är samma varma klimat som i södra Frankrike och nog kan de vara en viktig funktion men när jag läste "Frankrike" så såg jag lummiga vingårdar där de varma vindarna smekte plantorna och fick dem att växa. Väder kan användas för beskrivningar och olika fenomen kan användas för att ge världen mer djup. Man måste tänka på vad vädret ger för konsekvenser och visa det på något sätt. Det kan vara alltifrån regnperioden som får allting att stanna upp till den kalla nordanvinden som påvisar höstens påbörjan.

Djurliv (fauna)
Hur ser djurlivet ut i landet? Finns där några speciella arter som härstammar eller är unika i landet. Är det ett rikt eller fattigt djurliv?

Personligen gillar jag främst den andra frågan ovan.

Växtliv (flora)
Hur ser växtlivet ut i landet? Växer ett speciellt trädslag bara här. Finns här mycket av en viss ört. Landet har kanske en brist på växtliv och består huvudsakligen av öken? Breder stora täta Bauerskogar ut sig, eller ser alla skogar ut som små gläntor?

Och vad finns det för berättelser om områdena? Tänk Kolmården som hade rykte om sig att vara mörk och insvepande. Jag gillar tanken på "Jag vet vad som finns, men inte vad som finns i den", så för att få det inspirerande så beskriv tingesterna i skogen istället för beskriva själva skogen. På så sätt får man in växtlivet på ett naturligt sätt.

Med andra ord så kan vegetationen beskrivas via dess väsen. Tänk saga. Tänk mystik. Nargurs skogar beskrevs så via berättelsen om blodsalverna i Erebs spelarbok.

Städer

Stad1

Det här tycker jag egentligen inte behövs. Visst kan man påvisa särskillnader mellan en stad och en annan, men vore det inte bättre att ha en stadsmall att utgå från och bara smaksätta med utsökta detaljer? För de som inte har Kandramodulen vill säga. För vad spelar det egentligen för roll om jag döper om mitt Kandra till Tyros, Lindaros eller Pendon?

Lite som alver och dvärgar brukar vara likadana, oavsett var i kontinenten man befinner sig. Jag menar, man har ju i regel(?) endast ett fokus i ett land där man äventyrar, så varför inte hålla det där?

By1
Samma tanke här. Vill man ha något annorlunda, så kan man lika gärna skriva ett äventyr om det.

Platser
Intressanta platser i landet som bör nämnas. Detta kan vara geografiska platser som behöver beskrivningar, eller platser som tempel, gravplatser, vägvärdshus, grottor, borgar/torn, heliga platser, viktig plats som fältslag, etc.

Egentligen är det här saker som man kan placera överallt i världen, så ge gärna en (okrystad) förklaring till varför det hänger ihop med just det landet du sitter och skriver på. Ta exempelvis Orchknölen utanför Orkovia, där nationalhjälten och sedemera landets skyddsgud Fingal Gorrond brände orcher på bål i åtta dagar. Fingal är starkt förknippad med Hynsholge via kulten som tillber honom.

Politik
[Övergripande presentation om landets politik]

Klasser
Är det ett klassamhälle? Hur ser klasserna ut? Hur ser förhållandet mellan klasserna ut? Adel, präster, magiker, borgare, bönder. Hövding, överman, schaman. Finns det livegna, slavar, trälar?
Styrelse
Styrelseskicket och ledande personer. Teokrati, monarki, plutokrati, anarki, tribalsm, magikrati, (finns det ordet? / Spelknepe) etc.

Demokrati, autokrati (adeln betalar skatt) och oligarki (rådsstyrt) är inte nämnda. De tog jag från Gigants kampanjbok. 8) "Stamsamhälle" kanske är ett bättre ord än tribalism? Magikrati funkar. Känner igen ordet, men vet inte om det är om drakmästare Gardirm eller i Nidland jag läst ordet.

Religion
Religionen i landet. Vilken är den ledande religionen? Statsreligionen? Vad tycker religionen om det ena och det andra. Hur viktig är religionen? Hur ser de religiösa ut? Vilka gudar tillbeds? Vad tycker religionen om andra religioner? Vad gör religionen med kättare? Vad gör religionen med rollpersoner som inte orkar bry sig?

Mycket bra punkter. Vad har religionen fört med sig för effekter?

Seder & Riter
Helgdagar och speciella seder för landet. Firar de någon speciell dag? Ser tideräkningen annorlunda ut? Begraver de sina döda? Är de vidskepliga? Är magi förbjudet?

Mycket bra punkter.

Utrustning
Har landet någon speciell utrustning? Använder de speciella vapen som är unika för landet? Vad kan man hitta i en handelsbod som är ovanliga på andra platser?

Annorlunda upplägg som kan ge perspektiv.

Arkitektur
Byggnadsstil med material. Använder de mycket trähus, mycket stenhus. Statyer, skulpturer. Använder de något speciellt material? Har de höga hus, låga hus. Lerhus, vita kalkstenshus?

Bra punkter.

Mat & Drycker
Vad serveras. Har landet någon nationalrätt? Om du beställer "dagens lunch", vad får du på tallriken? Mycket fiskrätter eller mycket vilt? Vad får du att dricka? Är landet känt för någon speciell dryck eller vin? Är landet känt för att exportera mycket vin eller mjöd?

Bra punkter.

Estetisk kultur
Hur ser den estetiska kulturen ut? Teater? Finns där konstnärer? Skulptörer? Några verk som landet är känt för?

Kan vara kul kuriosa. :)

Typiskt värdshus
Beskriv vad en främling upplever när han stiger in i ett värdshus specifikt för detta land. Vad ser han, vad luktar han, vad känner han, vad hör han?

Jag känner igen det där. ;)
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Och kanske i slutet en källförteckning? Om inte i slutprodukten så åtminstone i trådarna under arbetets gång. Dels för att ge kred åt alla som jobbat på bitarna i begynnelsen och dels för att ge alla användare möjligheten att källsöka vidare och inspereras (och granska).
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Kan väl inte mer än att hålla med Rickard, men åter igen påpeka att min mall är ett underlag och ett hjälpmedel för att sammanfatta ett land.

Hur man får fram sin inspiration med fakta är väldigt individuellt. I motsats från Rickard så har min primära bok varit "Spelledarboken", vilken har givit mig det jag behöver för att själv inspireras.

Jag tror helt enkelt att en blandning av min mall och Rickards förslag borde vara ett bra underlag för hur ett land ska framföras.

Jag ska kika vidare och försöka renskriva mallen med Rickards ideér i åtanke. :)
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Har inte fått så mycket gjort den sista tiden p.g.a. tentor och barnkalas, men har iaf funderat lite på hur jag ska lägga upp presentationen av Krun och kom o tänka på ett sätt som kanske skulle vara kul om vi alla försökte använda oss av detta upplägg.

Tanken är iaf att det skall finnas en filur som försökt sammanställa text om alla Erebs länder och skickade ut upptäcksresande eller använda sig av kontakter för att skriva om länderna. När dessa sedan utfört sina förpliktelser sammanställde vetenskapsmannen dessa texter i en stor lunta i väntan på att han med utgångspunkt i dessa och i tidigare skrivna verk skulle fördigställa den ultimata erebbeskrivningen, sorgligt nog gick han och dog innan han han göra detta så det som återstår är bara hans lunta med samlade texter om Ereb. Jag är medveten om att det blir en liten upprepning följande stycke men läs vidare iaf. :P

XXX (tills bättre namn finnes)s bok om Erebs länder (titeln på boken kanske kan vara vårat projektnamn)

XXX skickade ut upptäcksresande eller använde sig av kontakter för att samla in information om alla erebs länder, och de viktigaste grannländerna. Han sammanställde sedan en lunta med texterna som skickats till honom och av honom avskrivna texter från tidigare skrivna texter/böcker om Ereb och dess länder, historia, geografi etc. XXX hade som mål att han skulle ha renskrivit dessa texter till en mer enhetlig bok, men han dog dock innan han genomföra sitt livsprojekt. Vilket talar för att den förbannelse som det tidigare ryktas om är sann. De som ger sig i kast med att skriva om alla erebs länder går en förtidig död till mötes och att vi därför än idag inte har något enhetligt verk om hela Ereb. Så i dagsläget utgörs boken bara av en lunta med brev och texter som han kommenterat i sidomarginalen. Detta är ändå den mest kompletta informationen om erebs länder och grannar som existerar. Då tidigare skribenter inte har hunnit lika långt innan de drabbats av förbannelsen.

Vad innebär då detta för oss, jo jag tänker mig att alla som skriver om olika företeelser skall försöka skriva som om de var någon eller några av dessa kontakter eller utsända som skrivit för att delge XXX om sitt område. Man skulle då skriva utefter denna persons perspektiv. För Krun har jag funderingar kring om inte Caddos ambasadör Ignatius Dõller, skall skriva till XXX och berätta om Krun. Han skulle då någorlunda kunna följa Spelknepes förhållningsregler för landsbeskrivningar, då XXX kan ha uppmanat sina utsända att skriva efter denna mall. Det skulle t.ex. kunna läggas upp på följande sätt som jag tänkt det för Krun:

1. En kort beskrivning av landet av XXX (introduktionstext)

2. Ignatius Dõllers brev, skulle kanske kunna presenteras som i spelarboken till Erebaltor modulen. T.ex. nått liknande:

Följande brev om landet Krun skrevs av Caddos ambassadör i Arkhaz, Ignatius Dõller, till hans gamle vän, historiken och geografen, broder XXX.

Sen börjar beskrivningen av landet sett med ambassadörens ögon… med ett upplägg som liknar Spelknepes förslag på landspresentation.

3. Religion.
Efter det skulle en annan karaktär mer ingående beskriva den säregna religionen Ashîna

Lämpligtvis används här Lukas text om religionen. Om sättet att skriva mellan t.ex. mig och Lukas då skiljer sig förklaras det ju lätt med att det är olika personer som skrivit texterna.

4. Historia
Här kanske XXX har skrivit av gamla böcker om Kruns antika historia (infon i Erebaltor kampanjboken och Sinkadusartikeln om Jorpagna, refereras då på lämpligt sätt.) Sedan kan ju Kruns mer moderna historia hittas på av mig och vara en avskrift från någon filurs bok/text som jag hittar på.

Sen, som den vetenskapsman han var, har ju XXX försökt få med andra perspektiv på landet (Krun) så han har även samlat in kortare texter från andra personer:

5. Krun ur olika perspektiv
Tänker mig här något liknande Erebaltorspelarboken, med vad legosoldaten tycker, vad magikern tycker, vad köpmannen tycker, sjömannen etc.

Allt avslutas med ett kortare lexikon i bokstavsordning där XXX sammanställt kort info om olika för landet viktiga platser, personer, händelser, djurarter, prylar, byggnader etc.

Så vad tror ni om att presentera våra texter på ett sätt som detta? Är jag helt ute och cyklar? Bör väl tillägga att presentationerna ju kan skilja sig åt för olika länder, t.ex. så kanske något land inte har någon egen text om religionen utan denna kanske bakas in i en tidigare text osv.

Sen har ju mina funderingar kring namn och då speciellt ambassadörens fått mig att inse vikten av att vi kommer överens om nån namnpolicy. Caddiska namn ser väldigt olika ut om man jämför t.ex. Erebaltorspelarboken och senare verk som Krilloan och Kopparhavets kapare.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Jag tycker att idén att "citera" påhittade brev och andra texter är lysande... Själv skulle jag dock hellre se en kombination av traditionella beskrivningar av varje land och insprängda påhittade "citat". Jag har själv haft sådana idéer för Kalmurri och har pulat lite med reseskildringar, utdrag ur heliga skrifter och liknande (En del finns i Akrogaltråden).
Men det kan ju förvisso vara kul att göra alltihop till ett pseudo-erebiskt verk...
Vad tycker alla andra?
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Jag vet inte om jag gillar tanken att en person ska berätta om ett land. Det blir väldigt vinklat och dessutom inte speciellt entydigt, osv. Att vi har insprängda stämningstexter eller utdrag från böcker/berättelser i Ereb Altor, det är ju väldigt bra och skapar mycket stämning (tillsammans med illustrationer). Men att frångå den massiva faktamatningen känns som att frångå en del av Ereb. Om man beskriver varje hus (det behöver man ju iofs inte) så förstör det ju ingenting. En SL gör ju som han vill med världen och han behöver ju inte ens läsa det om han inte vill. Det jag försöker få fram är att fakta inte är dåligt, och att vi kan skapa stämning samtidigt. Jag vill ha en riktigt tät Ereb-pdf när vi är klara.
:twisted:
Skriv svar