Riktlinje för Länder

Samlingsplats för alla länder och platser
Dude
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 41
Blev medlem: 2009-02-15 22:22
Ort: København

Inlägg av Dude »

Nåja; som jeg så også fik skrevet i Berendienposten, var mit indtryk at Ghazam var "ansvarlig" for Berendien. Jeg kunne godt se, at det var nogle måneder siden sidste indslag fra ham, men fordi jeg som sagt ikke har læst nogen af de andre landes tråde, troede jeg det var meget normalt. Det er det ikke, kan jeg nu forstå. Please excuse the mix-up :)
Hvis der er nogen, der lige kort har lyst til at henvise mig til trådene med all the action (jeg er med på, at man kan se både seneste posts og sideantal på indekset, men jeg synes indtil videre at kunne konstatere, at der ikke nødvendigtvis er sammenhæng mellem dét og nuværende aktivitetsniveau og, for den sags skyld, "indholdsværdi"). En tråd som denne nærværende, er jo guld værd for en nytilkommen som mig, og jeg ville ha ønsket den var blandt de første jeg læse. Derfor ku det være superfedt med nogle fingerpeg i retning af, hvilke tråde der er gode og relevante for sådan nogle som mig :)

Cheers!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Länderna i erebaltor.se växer fram lite olika. Vissa "ansvariga" släpper mycket lite innan det är i stort klart för dem, dvs upp till granskning av oss forumiter. Andra gör lite här och lite där, ibland med hjälp av andra (likt du och Birke fyller på i den större plan som Ghazam presenterat).

Vanligtvis brukar man markera text i mörkrött när man anser det klart för wikin, dvs sätter ut det för en sista kontroll med övriga medlemmar. Somliga gör detta efter att ha testat ämnet, andra lägger det direkt i mörkrött och låter granskningen ske då.

Det hela sker också ganska demokratiskt, men den ansvarige har slutordet så länge resten av forumets åsikter lyssnas till. Nästan alltid har ansvarig anpassat sin text efter vad som sagt i tråden avs han förslag och det flyter på.

Det finns säkert effektivare sätt att producera pdfer om Ereb, men lite av livsgnistan i projektet tror jag är just så mångas engagaemang i så många olika frågor. Naturligtvis är det toppen när en ansvarig sätter upp en målsättning och deadlines, har man tid så fungerar det säkert också. (Vissa områden får nästan ingen kommentar vilket lämnar stor frihet för den ansvarige, medan andra områden leder till heta debatter!)
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Dude skrev:1) Lande og byers indbyggertal.
Her er jeg helt enig med dem af jer, der giver udtryk for at originalmaterialets indbyggertal er (helt!) forskruede! ... x10 er for lidt! :)
Jag håller i stort med dig, men det måste debatteras på varje lands tråd och anledningar for varför just det landets befolkningssiffror ska ändras måste ges. En djupt hållen princip (fastlagd av Spelknepe) är att vi (nästan) bara ändrar Ereb Altor när vi måste eller när det finns officiella källor som förordar en ändring (som med Blixts uttalande i Sinkadus om att multiplicera alla befolkningsiffror med tio).
Dude skrev:2) Fremgangsmåde.
Men jeg er nysgerrig efter, om der skulle være noget til hidring for, at man - når først man har et overordnet mål for og billede af, hvordan landet skal se ud - simpelthen tager det i bidder. Beskriver enkelte regioner i detaljer, og sammenkæder så det hele til sidst. Altså nede fra og op, i stedet for oppe fra og ned, hvis I kan følge mit analogi :)
Detta liknar det sätt jag arbetar på med Klomellien. Det är nog mest den ansvarige for varje land som bestämmer hur och när saker läggs upp på wikin. Olika människor arbetar på olika sätt och det stämmer även här på forumet.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Eftersom det har förts mycket diskussioner om folkmängd undrar jag följande: Kan vi inte slopa att skriva ca framför folkmängeden. Ingen förväntar sig väl att det skall vara exakt 1.250.000 i ett land. Siffran varierar runt denna med kanske +/- 250 personer varje dag beroende på mindre epidemier, större till mindre och enskilda olyckor eller babybommar.
Så varför, undrar jag, varför ha ett ca. :)
Senast redigerad av Snibben den 2009-06-14 15:49, redigerad totalt 1 gånger.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Jävligt bra fråga. Jag är på ditt lag.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

:lol:
antar att det samma gäller arealer ...och alla andra ungefärliga siffror?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Läste i EA-boxen om Erebos och om landets dårliga kommunikationer landvägen. Fick mig att undra om en underrubrik i mallen för länder (som vi iallafall ungefär följer, se trådens första inlägg och hur det ser ut i wikin) kallad Kommunikationer alternativt Vägar & Restider vore värdt att införa?

Äventyrarliv brukar ju medföra en hel del resande kors och tvärs och då kan det vara interessant att veta hur det ser ut i respektive land. Finns gamla härvägar från Kejsardömet Jorpagnas dagar kvar i Zorakin som underlättar restider? Färdas jordukaerlarna endast över land då vintersnön möjliggjör slädfärd? Håller kungen av Berendien de stora vägarna mellan Atrema och Lindaros och Entika i gott skick så att hans budbringare snabbt kan färdas häremellan? Frågor man som Spelare ställs inför kan lätt besvaras om ens RP vet saker om hur förhållanderna i ett område ser ut. "Måste vi införskaffa åttahundra mulåsnor för att flytta den här drakskatten genom väglöst land ner till närmaste civilisation eller finns det ett välutveklat system av flodbåtsvägar precis bakom kröken?" "Om vi skall hinna upp till norra Kardien innom ett månvarv skall vi försöka oss på slingriga bergspass över Aidnebergen eller följa med en handelskogg som vi vet färdas dagligen upp till Sterborg och sällan använder mer en tio dagar?"

Tros om detta? :?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Det är en god idé, och jag sitter och funderar ifall man kan använda kartorna till det på något sätt? Att man helt enkelt ritar ut en del vägar och sätt att kommunicera med. - båtvägar, flodvägar, landvägar.

Man skulle kunna dela in det med stora vägar och små vägar, och ej göra det mer avancerat än så. Sen nämner man i texten (utan en egen rubrik) om det är något speciellt med vägarna.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Landvägar skulle kunna ritas ut på de vanliga kartorna om det endast rör sig om stora vägar och eventuelt små. Stora i betydelsen att dels är i gott skick lämpad att färdas i snabb ritt och med vagn, små i betydelsen att de inte nödvändigtvis är i samma skick som de stora men att de går mellan viktiga platser. Exempelvis borde det från Ekeborg i Kardien gå stora vägar till Faltrax och till Pendon i Zorakin, och i det vilda Nostratiet borde vägen Via Aidne markeras som en liten väg eftersom den är mycket viktig som pilgrimsled och handelsväg till trots för sitt enkla skick.

Under översiktsktsartikeln för Handelsvägar i wikin skulle Båtvägar och Flodvägar (samt även i frågan viktiga Landvägar) kunna ritas ut på en eller flera kartor.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag börjar snart få mer tid till Ereb kartorna igen, och då ska jag slutföra det jag påbörjade - inlusive handelsvägar. :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Hurra Spelis! Kanske får man önska att du ändrar Morëlvidyn efter mina urgamla instruktioner... :oops:
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Mikael: *host* *host* Urgamla instruktioner? Står de i tråden om Morëlvidyn? Länka gärna! :oops:
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Riktlinje för Länder

Inlägg av anders »

På tal om befolkningsmängd som diskuterats annorstädes fann jag detta citat från Sikadus 29:
Nu är det dock så att de uppgifter som låg till grund för befolkningssiffror­na i Ereb Altor-boxen baserade sig på skattelängder upprättade i respektive, huvudstad. Denna officiella statistik är i allra högsta grad otillförlitlig, och är enbart ett mått på hur mycket skatt de lokala adelsmännen behagar bevärdiga sina kungliga överhuvuden med. Ge­nom att konsekvent dra bort en nolla på slutet vid varje folkräkning under många år har gigantiska summor kunnat un­danhållas den kungliga skattekistan. Vid oroliga förfrågningar från majestäten om man faktiskt inte har fler undersåtar brukar hovmännen bekymrat skaka på huvudet och mumla något om "pesten, denna eviga olycka ... ". De flesta kung­ligheter är dock fullt medvetna om cen­susfusket och har accepterat detta som tingens ordning. Den skatt som ändock letar sig fram till de kungliga kistorna brukar därför, med en viss förbittrad ironi, kallas för "tiondet". (Lägg med andra ordet till en nolla på landsbefolk­ningarna.)

I äventyrsmodulen Magilre presen­teras "korrekta" siffror: 1.800.000 invå­nare i hela landet, med 36.000 i huvud­staden Munzga och 48.000 i Moril Dilaz, landets största stad (dessa båda är ovan­ligt stora). Största staden i Ereb Altor är annars Arkhaz i Krun med kanske ett par hundra tusen invånare. Störst i Erebs historia var Grivela, med som mest en halv miljon invånare. Vad som döljer sig på kontinenterna bortom Ereb är hittills okänt. Hur många övriga invånare (al­ver, dvärgar, svartfolk, med mera) Ereb har finns det än så länge inga tillförlitli­ga uppgifter om.

För att en stad ska kunna bli mycket större än ett par tusen invånare krävs att en eller flera förutsättningar uppfylls, det kan till exempel vara ett bra handels­läge, ett välutvecklat jordbruk, fiske el­ler andra näringar i området, eller i vissa fallattdetär en viktig kultplats.Ju större staden är, desto större blir området som krävs för att försörjningen av staden ska kunna tryggas, vilket dessutom kräver en välorganiserad byråkrati och funge­rande transporter. Det var framför allt bristen på detta som begränsade städer­nas storlek under medeltiden.
Detta har säkert sagts och diskuterats förr, men jag villa bara lyfta fram det igen, då det är lätt att saker och ting försvinner i trådarna.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Riktlinje för Länder

Inlägg av skaraborgarn »

Varför togs ett inlägg jag skrev bort?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2419
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Riktlinje för Länder

Inlägg av gtjorgo »

Jag har egentligen ingen större åsikt kring siffrorna i sig men tänker främst att ”balansen” från EA böckerna bör följas något så när. Dvs ökar erebos befolkning med x10bör Caddos göra det med och vice versa.

Vissa problemområden finns dock. Kan lyfta klomellien som ett sådant. Om exempelvis vi lägger x10 på siffrorna där har Nya Arno 70.000 innevånare varav vi sagt att en stor del är bosatta i själva staden. I Sverige hade Stockholm under senmedeltiden (år 1330-1500) 6000-7000 invånare, Visby ungefär samma, Kalmar 2500. (Källa Sveriges Medeltid Dick Harrysson).

Visst var svenska städer små jämfört med de på kontinenten men de ansågs vara riktiga städer.
Man blir ibland ”nutidsblind” kring hur många människor som krävdes för att grunda en stad. Visby som kanske var störst i Sverige och metropolen i östersjön för en stund var ju mindre än tätorter i dagens glesbygd. Ärkebiskopens stiftsstad Uppsala var mindre än ”landsortshålor” som Sveg.

Med det sagt är ju Ereb mer en bild Europa än endast Sverige även om jag ofta ser fantasyländer som mer fulla av vildmark, monster och kraftfulla individer än i vår värld och kanske därför mer sparsamt befolkade.

På 1100 talet hade London 15.000 innevånare. Med detta var man störst på öarna (växte till ca 60.000 på 1300 talet före pesten kom).

..
In 1300, when Constantinople was in decline, there were just 5 cities over 100,000 in all of Europe: Paris, Milan, and Grenada at around 150,000, and Florence and Venice at around 100,000. Meanwhile, there were 205 other cities With over 10.000. (Ingen i Sverige dock).

You’ll find the highest population densities not in France, but in Belgium and Italy. Belgium peaks at 127 people per square mile in 1500. It is also the only European country to break the 100 barrier. France has around 36 people per square mile in 1000, and peaks at about 68 in 1300.
Meanwhile, Scotland has 4–8 people per square mile. Sweden and Norway have 1–4. England and Wales have 11–30. Italy has 60–95.

Lyman Stone, Notes on Medieval Population Geography-2016


Så stora regionala skillnader alltså
Skriv svar