Riktlinje för Länder

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Mikael skrev:Välståndsrankingen i EA tycker jag ändå fyller syftet att när nya rollpersoner skapas så kan de vara rika adelsmän i sitt hemland, men de är rena bönderna jämfört med sina klassfränder i grannlandet.

"Stolt anlände Sir Wantsalot till det nya landets huvudstad. Han red in på sin stolta springare i full rustning. Han blev mäkta förvånad att se att på stortorget hade bönderna hästar som hans att dra sina vagnar. Måste vara deras herras hästar. Han kunde snart dock konstatera att stadsvakten var utrustad med bröstplåtar, hjälmar och svärd som nästan överglänste hans egna. Denna kung är sannerligen rik tänkte han. Han ville genast anmäla sin ankomst till slottet och träffa denna imponerande konung. Han blev besviken när en herre i ringbrynja stoppade honom vid slottets port och tittade snett på honom. Stolt upprepade han sin begäran att få passera då han liksom herren i brynja var en herre av börd. Diskussionen höll på att urarta när en riddare helt klädd i plåt kom travandes fram på en vacker springare i fullt schabrak. Detta måste vara konungen tänkte han, men blev strax varse annorlunda. Han insåg att han inte diskuterat med en jämbördig utan endast med denne riddares väpnare och att den förmögne riddaren hade det låga uppdraget att se över vakterna. Världen snurrade för Sir Wantsalot när han snopet fick söka logi i staden. Snart visade det sig dessutom vara hutlöst dyrt och han blev tvungen att bo med utländska handelsmän och simpla äventyrare..."
:lol:

Fast det är inte alls så jag fattat det. Skillnaderna gäller någon slags abstrakt nationell rikedom. Och med bara tre nivåer tror jag inte att skillnaderna mellan länderna blir riktigt så stora. En rik adelsman är skert lika rik i ett fattigt land som ett rikt. Fast ska jag vara ärlig så fattar jag inte välståndsnivåerna alls. De krånglar bara till det för mig.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Går det att göra relevantare med kategorier som:

Statskassa: Centralmaktens resurser - Rik, fattig etc
Välstånd: Inte bara hur rikt landet är utan t.ex. "Lågt överlag, välbeställd köpmannaklass" eller "Högt överlag, relativt fattig adel"
Naturtillgångar: Gärna listade: "Mycket järn, bördigt åkerbruk" gärnam ed ägare "större delen ägd av bondefamiljer"

Den sista krockar i viss mån med exportheadingen
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

"rik", "normal" och "fattig" 'r ju som sagt ganska abstrakta ord. Vi måste på något sätt göra dom jämförbara land emellan så att man förstår vad som menas. Utan att sätta siffor på det naturligtvis.

Kanske även spalta upp det. Alternativet är att låta välståndet framgå i texten på ett tydligare sätt. Men då måste vi vara noga med att prata ihop oss om nivån på kläder osv så att det inte uppstår krockar. Men det är svårt.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Gunther skrev:Alternativet är att låta välståndet framgå i texten på ett tydligare sätt. Men då måste vi vara noga med att prata ihop oss om nivån på kläder osv så att det inte uppstår krockar. Men det är svårt.
Fast det måste vi väl göra? Alternativt är det upp till redaktören att släta ut allt trubbigt i den färdiga texten så att allt funkar ihop. Det är ju vanligtvis redaktörens uppgift. Att enas om en teknisk maxnivå tror jag dessutom är fullt möjligt.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Re: Riktlinje för Länder

Inlägg av Psipo »

Ett förslag på samma upplägg men färre rubriker och fler underrubriker.

[Namn på Landet]

Invånarantal:
Befolkning:
Huvudstad:
Stadsöverhuvud:
Styrelseform:
Exportvaror:
Importvaror:
Välstånd:
Armé:
Religion:
Övrigt:


[Presentation av Landet]

Historia
Historia för landet med dess viktiga årtal. Kan vara hur utförligt som helst. Dock borde en kronologisk tidslinje vara mest passande.

Geografi
Landets geografi anges i stora drag. Berg, floder, skogar. Hur bördigt är landet? Tillgångar och resurser? Hur är städerna och byarna placerade. Finns det områden som är mindra bra? Hur ser kusterna ut? Hur gränsar landet till grannen? Vilka grannar har landet?

Klimat
Hur ser klimatet ut? Arktiskt, Subarktiskt, Tempererat kustklimat, Tempererat inlandsklimat, Kopparhavsklimat, Subtropiskt, Tropiskt? Vindförhållande, nederbörd?

Platser
Intressanta platser i landet som bör nämnas. Detta kan vara geografiska platser som behöver beskrivningar, eller platser som tempel, gravplatser, vägvärdshus, grottor, borgar/torn, heliga platser, viktig plats som fältslag, etc.

Flora & fauna
Hur ser djurlivet ut i landet? Finns där några speciella arter som härstammar eller är unika i landet. Är det ett rikt eller fattigt djurliv?
Hur ser växtlivet ut i landet? Växer ett speciellt trädslag bara här. Finns här mycket av en viss ört. Landet har kanske en brist på växtliv och består huvudsakligen av öken? Breder stora täta Bauerskogar ut sig, eller ser alla skogar ut som små gläntor?


Städer
[Övergripande presentation av städer]

Stad1
[Beskrivning]
Kan beskrivas egentligen hur utförligt som möjligt med kartor och illustrationer. Hur är staden uppbyggt. Vad livnär sig staden på. Kända personer i staden? Hur ser husen ut? Vad finns där för kvarter? Är staden känd för något?

Stad2
[Beskrivning]

By1
[Beskrivning]

Samhälle
[Övergripande presentation om landets politik och politiska system, styrelseskick o.dyl]

Klasser
Är det ett klassamhälle? Hur ser klasserna ut? Hur ser förhållandet mellan klasserna ut? Adel, präster, magiker, borgare, bönder. Hövding, överman, schaman. Finns det livegna, slavar, trälar?
Styrelse
Styrelseskicket och ledande personer. Teokrati, monarki, plutokrati, anarki, tribalsm, magikrati, etc.
Utrikespolitik
Hur fungerar utrikespolitiken. Hur ser den ut?
Militärmakt
Landets militärmakt inkluderat flotta. Är landet känt för några speciella enheter (Riddare, bågskyttar, katafrakter, långskepp, kamelryttare, gripryttare, drakryttare). Hur stor är armén och flottan. Hur är armén uppdelad? Vem styr över armén? Finns där någon milis?
O.s.v


Lag & rätt

Folkslag
Beskrivning av folkslag/en.

Handel & ekonomi
valuta
Landets valuta. Hur är den i förhållande till standardvalutan (Guld, silver, koppar). Hur ser den ut? Använder de valuta eller kanske byteshandel?

Handel
Vad importeras och exporteras? Är landet känt för någon speciell vara? Bedrivs slavhandel? Bedrivs byteshandel?

Religion
Religionen i landet. Vilken är den ledande religionen? Statsreligionen? Vad tycker religionen om det ena och det andra. Hur viktig är religionen? Hur ser de religiösa ut? Vilka gudar tillbeds? Vad tycker religionen om andra religioner? Vad gör religionen med kättare? Vad gör religionen med rollpersoner som inte orkar bry sig?

Kultur
Seder och bruk
Helgdagar och speciella seder för landet. Firar de någon speciell dag? Ser tideräkningen annorlunda ut? Begraver de sina döda? Är de vidskepliga? Är magi förbjudet?

Arkitektur
Byggnadsstil med material. Använder de mycket trähus, mycket stenhus. Statyer, skulpturer. Använder de något speciellt material? Har de höga hus, låga hus. Lerhus, vita kalkstenshus?

Mat & dryck
Vad serveras. Har landet någon nationalrätt? Om du beställer "dagens lunch", vad får du på tallriken? Mycket fiskrätter eller mycket vilt? Vad får du att dricka? Är landet känt för någon speciell dryck eller vin? Är landet känt för att exportera mycket vin eller mjöd?

Mode

Estetisk kultur
Hur ser den estetiska kulturen ut? Teater? Finns där konstnärer? Skulptörer? Några verk som landet är känt för?

Typiskt värdshus
Beskriv vad en främling upplever när han stiger in i ett värdshus specifikt för detta land. Vad ser han, vad luktar han, vad känner han, vad hör han?[/quote]

Utrustning
Har landet någon speciell utrustning? Använder de speciella vapen som är unika för landet? Vad kan man hitta i en handelsbod som är ovanliga på andra platser?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Ser bra ut Psipo!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Kanon Psipo!
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Sitter på jobb o kan inte kolla upp själv men vilka
länder finns väl beskrivna i EA
o vilka har hela moduler (Magilre, Torshem, Trakorien, Nidland, Barbia(vet ej hur modulen är är det bara ett äventyr eller även en beskrivning av landet åkså),Monturena. Fler??
Det är väl mest intressant med dom som inte är beskrivna ifall nån vill skriva om nått land
Dom andra handlar det väl mest med att pimpa upp
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Nu ska vi se...

Inlägg av Peter »

I EA beskrivs:
Caddo
Cereval
Erebos
Felicien
Hynsolge
Jorduashur
Kardien
Klomellien
Nidland
Ransard
Trakorien
Zorakin
och helt kortfattat: Berendien, Jorpagna, Krun, Magilre, Monturerna och Torshem.

Dessa beskrivningar är dock en aning torftiga. Och fullfjädrade spelländer är väl egentligen bara de som fått egna moduler, nämligen:

Trakorien
Magillre
Monturerna
Torshem
Barbia
Krilloan (enda utom Ereb)
Kandra (Beskriver bristfälligt berendien)
Zorakin och Kardien (I Ivanhoe)
Nidland
Berendien (Viss information i Enhörningshornet / Spelknepe)
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Vore det inte bra med en kort sammanfattning av de förändringar som gjorts under varje region som vi beskriver? Egentligen behövs det inte med det kan vara kul att läsa, åtminstone tycker jag det.

Så här alltså:

Ändringar
Rikest historia har fördjupats, dess relationer med närliggande länder har beskrivits närmre och det uråldriga bläckfiskfolk som dominerade lädertraden har tonats ner och utgör numera ett jagat minoritetsfolk. Det har fluserats på handel och landets religion har getts nya aspekter.

Typ så. Vad tror ni om det?

(Nu ska jag låta mina 5 spökmationetter svara "fan va bra Psipo", "Pispo är ett geni" och "Bra, så gör vi!") ;)
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

(Nu ska jag låta mina 5 spökmationetter svara "fan va bra Psipo", "Pispo är ett geni" och "Bra, så gör vi!")
Okej, jag står redo med slagträt! :lol:

Nä, men det är väl en bra idé. I början av varje tråd eller i PDF:en?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag tycker varje land skall ha de klassiska "Legosoldaten säger..." berättelserna/stämningsförmedlarna som finns i EA-spelarboken. De brukar vara roliga och användbara för att introducera spelarna under karavanen/båtfärden till det nya landet.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Gunther skrev:
(Nu ska jag låta mina 5 spökmationetter svara "fan va bra Psipo", "Pispo är ett geni" och "Bra, så gör vi!")
Okej, jag står redo med slagträt! :lol:

Nä, men det är väl en bra idé. I början av varje tråd eller i PDF:en?
Jag vet inte riktigt var det passar, men kanske ett appendix till PDF´en?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Ifall ingen har fler kommenterar på "mallen" så tänker jag spika den som komplett. Så ta gärna tid att kolla över den ännu en gång. Kom med förslag och tillägg.

Själv har jag ett förslag att man bör ha hjälpavsnitt i varje land, som hjälper spelledaren med att snabbt leverera vad som utmärker landet till spelarna. Det kan vara i punktform, skönlitterära texter eller annat.

Vad är det som gör t.ex. Palinor unikt. Ifall en rollperson blir nersläppt i Palinor, hur vet han med kort varsel att han är i Palinor (förutsatt att han har lite världsvana.

Några lysande exempel på detta är ju...

...de Efariska dörrarna
...de magillerska sniglarna i Moril Dilaz
...de Jordakärliska yxorna/långsköldarna
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Äventyrsuppslag bör vara med.
Skriv svar