Riktlinje för Länder

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

(hoppar in utan att läsa allt)

Tricilve har ju enligt dom officiella siffrorna enbart ca 9.000 invånare men den gode Herr Granström har ju nu höjten till 250 000 invånare.
Detta är ju en ganska tror siffra, inte för ja tycker den är för stor men i jämförelse med va många länder har enligt EA så är den ju riktigt hö
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Alendor skrev:(hoppar in utan att läsa allt)

Tricilve har ju enligt dom officiella siffrorna enbart ca 9.000 invånare men den gode Herr Granström har ju nu höjten till 250 000 invånare.
Detta är ju en ganska tror siffra, inte för ja tycker den är för stor men i jämförelse med va många länder har enligt EA så är den ju riktigt hö
Betänk också att Trakorien är en stormakt och Tricilve utmålas som en kosmopolitisk metropol i Trakorien. Jag har inga problem med 250 000 invånare. Tvärtom har jag svårt att se hur riket ska kunna leva ut sitt koncept med en mindre befolkning än så. Här tycker jag att ÄS dissade Trakorien och inte själva tog hänsyn till officiella texter.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Jag skulle personligen se mer folk kanske lite större avstånd och sen fler minder byar där imellan.
Färdas till sjös kan ju nästan ta den tid det tar, finns ju alltid undervattensströmmar som ökar på takten.

(finns det någon karta över havsströmmar i Kopparhavet och andra hav?)
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Alendor skrev:Jag skulle personligen se mer folk kanske lite större avstånd och sen fler minder byar där imellan.
Färdas till sjös kan ju nästan ta den tid det tar, finns ju alltid undervattensströmmar som ökar på takten.

(finns det någon karta över havsströmmar i Kopparhavet och andra hav?)
Fullt korrekta restider finns i EA-boxen, om det var sådant du tänkte på. Större avständ är däremot en BIG NO-NO! :) Har spelat DoDT en del nu och förbluffats över avsaknaden av vettig planering av spelet. Stora avstånd är nästan bara hämmande. EA har en helt perfekt storlek. :)

För en gång skull vill jag inte ändra på något. :shock:
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Iofs sant, avstånd kanske inte behöver ökas med tanke på att man oftast går eller färdas över vatten med båt så är det ju mycke land/vatten som måste täckas =)

Aldrig spelat DoDT som ja antar är det där nya?
Har blädrat igenom böckerna vilka ja gillar, bra layut i fin fina bilder =)

Tänker bara på Dragonlance där kontinenten är ungefär lika stor som gotlan d =/
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Psipo skrev: För en gång skull vill jag inte ändra på något. :shock:
:lol: Made my day Psipo :shock:
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Psipo skrev:
Alendor skrev:(hoppar in utan att läsa allt)

Tricilve har ju enligt dom officiella siffrorna enbart ca 9.000 invånare men den gode Herr Granström har ju nu höjten till 250 000 invånare.
Detta är ju en ganska tror siffra, inte för ja tycker den är för stor men i jämförelse med va många länder har enligt EA så är den ju riktigt hö
Betänk också att Trakorien är en stormakt och Tricilve utmålas som en kosmopolitisk metropol i Trakorien. Jag har inga problem med 250 000 invånare. Tvärtom har jag svårt att se hur riket ska kunna leva ut sitt koncept med en mindre befolkning än så. Här tycker jag att ÄS dissade Trakorien och inte själva tog hänsyn till officiella texter.
Men visst är det i hans romans värld som staden har 250 000 invånare? Det är ju inte bindande för vår setting. Trakorien a la romanen förtjänar och behöver sin egen värld :)
Yokohama
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 19
Blev medlem: 2007-04-01 09:37
Ort: Umeå

Handel med mat

Inlägg av Yokohama »

Rom hade väl 800.000 invånare och Bysans upp emot 500.00 och detta var kring år 0. Förutsättningar för att ha stora städer är att det finns platser som producerar stora överskott på mat som sedan kan exportera detta till de stora städerna som inte kan försöja sin befolkning endast på vad de lokala bönderna producerar. Egypten var väl orientens kornbod då bönderna vid Nilen kunde producera enormt mycket på den mycket bördiga marken.
Därför tycker jag att det i en fantasyvärld också vore helt på sin plats med stora städer med upp emot en 5-800.000 invånare.

I fantasyvärlden kan "skaparna" styra hur stora skördar bli och vilka grödor som finns samt hur lönsamt det är att odla, kanske kryllar det också av fisk i kopparhavet. Så matförsörjning är det minsta problemet om man vill backa upp det logiskt sett.

Det kan dock se lite konstigt ut om ett land har 2,5 miljoner invånare och den största staden i samma land har en 500.000 invånare dvs en femtedel av hela befolkningen. Men tar man med mathandel så är det inte alls konstigt eftersom maten då kan importeras och försöjningen sköts av utlänningar.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Men vissa städer kanske man inte kan höja invånarantalet då det antadligen är skrivet och kartor ritade för just ett visst antal.
En stad med 250.000 invånare är ju riktigt dtor tull ytan då höghus inte är så specielt höga.

Iofs kan man ju lägga till hus utanför befintliga kartor i städer om man så vill.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Den största staden enligt officiellt material är ju Arkhaz med sin 200.000 invånare, jag har tänkt mig att Krun bl.a. är beroende av att importera livsmedel från Sombatze för att försörja invånarna i sin huvudstad. Det rika fisket i Golwynda och landets jordbruk räcker alltså inte för detta utan man är beroende av andra stater.

Angående en del andra städer i Ereb tycker jag att de är lite underligt att de är såpass små i jämförelse med Arkhaz. Khaanîkel är väl en av de större städerna på Ereb och den staden har 18.000 inv. En rätt stor skillnad från Arkhaz invånarantal. Feliciens huvudstad Tyros har 14.000 invånare och de flesta andra kopparhavshuvudstäder ligger mellan 7000-10000 invånare. Det borde väl inte vara en omöjlighet att revidera upp några av dessa städer. Regil föreslår ju i en annan tråd att t.ex. Pendon borde ha ett högre befolkningstal, detsamma borde nog gälla t.ex. Tyros, Arno och Nohstril. Att åtminstone dubbla dessa städers invånarantal borde väl inte vara en omöjlighet eller?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Någon som kan och vill göra en översikt over Erebs befolkning i land och huvudstad där x10 lösningen användts på båda?

Bara for att se hur det skulle se ut om inte annat?
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Hur mycket skall de nordliga länderna (och framförallt städerna) uppförstoras i jämförelse? Jag tyckte, redan då jag läste EA första gången att tex trettio tusen för Jorduashur var sanslöst lite, en spelagrupp som äventyrat ett tag skulle alltså kunna ställa upp en slagkraft motsvarande de största jarlarna nästan utan problem, vilket inte riktigt föll mig i smaken. Att lägga befolkningen på 300k eller mer däremot, är det realistiskt? Alltså, skall alla länder multipliceras med samma siffra?

Vidare, bör befolkning som inte är del av stadsbildningen verkligen räknas in i siffran? Här tänker jag mest på svartfolk.
A fat man brings a cushion wherever he goes
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Jag inser nu att något som ja skulle vilj aha är en liknelse i vår värld om klimat och växtlighet, om det finns dvs.
Tycker det gör det lättare att förstå sig på hur det ser ut än enbart en beskrivning.

Eller kanske en länk till en bild någonstans som används som inspiration.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Jag skriver det här också eftersom det berör alla länder:

Jag har PM:at med Rickard och vi har kommit överens om att det är värt att sticka in en extra sida med "skrönor" - så jag ska börja jobba på det (jag som trodde jag var färdig med Caddo... :( :) )

Så frågan är nu: VILKA PERSPEKTIV SKA VI HA I SKRÖNORNA?

I EA-Sp finns den gamle legosoldaten, den erfarne äventyraren, den snikne köpmannen och den mäktige magikern. Vill vi fortsätta med dessa personligheter eller hitta på nya? Eftersom vi måste skriva om dem helt och hållet är det kanske enklare med nya "personer", men vad tycker ni?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

anders skrev:Jag skriver det här också eftersom det berör alla länder:

Jag har PM:at med Rickard och vi har kommit överens om att det är värt att sticka in en extra sida med "skrönor" - så jag ska börja jobba på det (jag som trodde jag var färdig med Caddo... :( :) )

Så frågan är nu: VILKA PERSPEKTIV SKA VI HA I SKRÖNORNA?

I EA-Sp finns den gamle legosoldaten, den erfarne äventyraren, den snikne köpmannen och den mäktige magikern. Vill vi fortsätta med dessa personligheter eller hitta på nya? Eftersom vi måste skriva om dem helt och hållet är det kanske enklare med nya "personer", men vad tycker ni?
I Krilloan har gänget fått tillskott av "Den vittbereste sjöfararen" och "den klåfingrige tjuven"...
Skriv svar