Cereval

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Spelknepe skrev:
Alla ska få en chans att påverka.
Låter bra! :)
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Spelknepe skrev: Och har vi otur slutar det kanske med att ingen annan vill arbeta med detta förutom du och psipo...
:roll: ja det vore ju hemskt...

Seriöst, jag har ingen önskan att skriva om något annat än alver för närvarande men en av deras påstådda högkulturer sägs ha legat i Cereval och i en helt annan tråd tog birkebeineren upp frågan om måhända månsilvret var orsaken till alv-dvärgkonflikten.

Alltså, detta är en diskussion för att se hur andra ser på saken. Återigen har jag bara ställt frågor, jag har inte påpekat något annat än att Cereval är det "svagaste" landet i Ereb. Jag börjar bli lite trött på att bli utsedd till syndabock...

Dessutom höll ju alla med...
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Kanske vaktade månalverna (grottalverna) den fallna stjärnan. Men nu finns ingen väktare längre. Gudarna har blivit tvungen att begränsa dess kraft.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Gunther skrev:Kanske vaktade månalverna (grottalverna) den fallna stjärnan. Men nu finns ingen väktare längre. Gudarna har blivit tvungen att begränsa dess kraft.
Eller också var det någon annan än drakarna som fick alverna på fall. Och när alverna föll kände drakarna sitt allmänt kända kollektiva världsansvar och flög iväg för att hålla ett öga på silvret. Med drastiska följder för området.
Spelknepe skrev: reaktionära.
Jag är inte reaktionär jag är radikal.

Allvarligt talat, jag är bara inne och diskuterar! Precis som folk gör om Pallinor. Jag tycker att det är synd om någon sorts censuranda skall sätta hämsko på diskussionen. Dessutom byter jag ju fot i frågan med varje post, så det är omöjligt att landets framtida författare skulle kunna känna sig låst av vad jag har skrivit :P
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Ni gjorde bara dittan, och ni gjorde bara dattan... men jag tror ni förstår exakt vad jag menar. Ingen skada skedd, bara en liten varningsklocka. ;)
Jag börjar bli lite trött på att bli utsedd till syndabock
Då ska du bara veta vad jag är utsedd till... :?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Spelknepe skrev:Ni gjorde bara dittan, och ni gjorde bara dattan... men jag tror ni förstår exakt vad jag menar. Ingen skada skedd, bara en liten varningsklocka. ;)
Jag varken dittade eller dattade: jag diskuterade! Och du har inte svarat på om du verkligen tror att censur och streck i debatten är det som kommer att föra erebaltor.se framåt?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag varken dittade eller dattade: jag diskuterade! Och du har inte svarat på om du verkligen tror att censur och streck i debatten är det som kommer att föra erebaltor.se framåt?
Såg aldrig att det var en fråga...
Jag vill att erebaltor.se ska föras framåt av fler personer än 3 eller 4.

Misstolka mig inte Peter. Det är bra synpunkter ni för fram. Min försök bara att undvika att "forma" Cereval till någon om det inte har med era befintliga ämnen att göra. Jag gnäller varken på dig eller Psipo personligen. Ni är båda duktiga skribenter med bra ideer. Men du måste även förstå min tankegång utan att fälla taggarna hela tiden.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Spelknepe skrev: Jag vill att erebaltor.se ska föras framåt av fler personer än 3 eller 4.
Men det var ju 5 personer inblandade i den här tråden. :P

Psipo skrev:Seriöst, jag har ingen önskan att skriva om något annat än alver för närvarande men en av deras påstådda högkulturer sägs ha legat i Cereval och i en helt annan tråd tog birkebeineren upp frågan om måhända månsilvret var orsaken till alv-dvärgkonflikten.
Så hur ska jag hantera sådant? Ska jag vänta tills någon reggar sig och väljer att skriva om Cereval? Det kan ju bli lite kreaktivitetsdödande. :)

(och för att ingen ska missta sig om taggarna är inne eller ute så är de inne, jag lovar.)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Och för att ingen ska missta sig om taggarna är inne eller ute så är de inne, jag lovar
Låter bra... taggarna är inne här också. ;)
Så hur ska jag hantera sådant? Ska jag vänta tills någon reggar sig och väljer att skriva om Cereval? Det kan ju bli lite kreaktivitetsdödande
Jag vill inte förhindra kreativitet. Kreativitet kan komma väldigt spontant, och då måste man genast skriva ner det. Men jag har märkt att många personer som tidigare var aktiva har dragit sig tillbaka lite mer, medan andra har en mer framträdande roll.

Redan nu formas Cereval av era tankar kring drakarna, drakmästarna, månsilver, etc. Kanske ni skulle kunna avvakta pyttelite tills (kanske) någon annan träder fram och sprider tankar om Cereval.

Det kan lätt hända att "Kalle" kommer in med kärlek och massor med ideer till Cereval, öppnar upp Cereval tråden och ser att några personer redan har satt lite prägel på landet. Visserligen är det kanske bara små ideer och tankar, men eftersom "Kalle" är ny och ni är "gamla" inbitna användare så är det lätt hänt att Kalle inte vill störa vad som pågår, och beslutar därmed att inte göra något alls...

Kanske långsökt... men jag hoppas ni förstår min poäng.
:)

Har ni tankar eller ideer om något. Plita ner några punkter för framtida bruk. Och sen kommer folk kommentera på det.. så.. äh... *drar ner persiennerna*

:roll:
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Psipo sammanfattade landet och skrev: Drakmästarna? Något osexigare har jag inte träffat på på länge. Månsilver, drakar, stadsstater, trollriken, nomader, akademier, en massa mystik, alver, välstånd, silverrusher, månting och lagar, en uppsjö religioner, fred men ändå massiva artilleripjäser av månsilver o.s.v. Och ingen påverkan på grannländerna...
Psipo skrev:Jag vet inte vad de tänkte på här. Cervela sticker i mina Erebögon. Det finns stoff till en hel värld som pressats in på konstigaste sätt.
Tja, jag brukar säga att det är Erebs motsvarighet till Trudvang. :)
Psipo skrev:För min del säger jag att drakar och månsilver är nyckelordet. Allt annat tonas ner eller stryks. Typ. :)
Jag tycker snarare mystiken och trollen, baserat på berättelsen i början av Cereval-kapitlet. Måntinget tycker jag låter som en skön grej... och vad menar du med massiva artielleripjäser angående månsilvret? Man kan ju inte ta det utanför landets gränser.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Jag tycker snarare mystiken och trollen, baserat på berättelsen i början av Cereval-kapitlet. Måntinget tycker jag låter som en skön grej... och vad menar du med massiva artielleripjäser angående månsilvret? Man kan ju inte ta det utanför landets gränser.
Jag tror han menar anti-drak-artilleriet i städerna. Inget som släpas runt på för att bombardera grannarna. Dom är dock jäkligt överdriva tycker jag. "Månsilverstödda"?? Hallå...

Neej...Cereval är ett märkligt land med mycket konstigheter. Men ändå några fina byggstenar som kan slipas ädla med lite vilja.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag har lite John Bauer känsla från Cereval. Instämmer med Psipo med att Cereval ska vara Drakar och Månsilver, men även som Rickard säger, en väldigt tät mystisk skog med skogstroll i bästa John Bauer anda. :) Här snackar vi om vildvuxna tjocka träd och mycket mossa.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Innan tråden ballade ur och jag tappade fokus hade jag ett förslag på hur man enkelt och utan att egentligen bryta mot det officiella.

I en samling artiklar i Sinkadus beskrev Dag Stålhandske drakar och drakmästare. Dessa artiklar struntade författarna va EA i, vilket är en av anledningarna till att jag kanske dissade Cereval lite för hårt. Jag tycker nämligen att Dags arbete är betydligt bättre.

Alltså, byt ut EA´s drakmästare till Dags drakmästare så är problemet löst. Detta följer principen att när två källor krockar så väljer man den ena. I en annan artikel försökte visserligen Dag jämka ihop de båda företeelserna men jag tycker inte att det gick så bra.

Jag har inget emot ett Trudvangskt rike med drakar i bergen och en mystisk metall om det går att få det att hänga ihop något sånär med resten av Ereb.

Jag tror att Cereval kan bli intressant.[/img]
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Man borde kunna köra med Grottalver som Månsilvrets tidigare väktare. Att ha en egen ras för detta känns onödigt. Att denna ras dessutom ska vara drakberidna känns ännu mer överdrivet.

Dock så kan vi väl gott ha olika fristående drakmästare ungefär som Dag har skrivit, för det tycker jag känns Ereb. Som exceptionella personer, som genom långt liv och dedikation har lyckats få en Drake att hjälpa honom. Drakar är dock väldigt intelligenta och förrädiska, så någon underkastelse tycker jag inte att det ska vara tal om. Möjligen kan drakmästaren hjälpa draken med något som tack för dess umgänge.

Jag ser gärna att någon fördjupar sig i artikeln i Sinkadus 9 och jobbar fram något nytt. Utan att för den skull bryta från det officiella alltför mycket.
Daarco
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 5
Blev medlem: 2007-03-10 11:45
Ort: Gävle

Inlägg av Daarco »

Kommer inte månsilver från en himlakropp som kraschade på Ereb?

Om det är så, så har vi ju en bra anledning att behålla månsilver som något unikt och "konstigt" som bryter många vanliga regler.

När jag är SL så vet ingen att månsilvret kommer från skyn.
Men folk i Cereval har upptäckt att det är något speciellt med det.

Jag har också kört med att månsilvret måste vara nära en annan stor fyndighet av månsilver för att inte förvandlas till damm. Det är med i original storyn.
Det är nästan som att om det fanns en hel himlakropp av månsilver, så skulle det uppstå en slags "saknad" om en bit försvann....

Hmm...kommer nästan på ett äventyr bara av det här.. LOL
Jag spelar för lite Drakar och Demoner : (
Måste skärpa mig....
Skriv svar