Cereval

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Didra skrev: Jo, i Sinkadus #24, sid 12-14. Artikeln är för övrigt skriven av just Dag Stålhandske så där sprack Psipos idé med att om vi anser Dags material som officielt så stryks drakherrarna (Cerevals drakmästare). Jag orkar inte summera artikeln utan uppmanar er bara att läsa den i stället. :)
Nja, poängen är att Dags tidigare artiklar ignorerades i EA och då försökte Dag ändå hitta ett sätt att få in dom i Ereb. Artikeln inleds ju med en förklarling till den. :)

Så, det jag syftar på är alltså Dags artiklar om drakar och drakmästare, inte den "rättelse" som dyker upp i nr 24. F,ö tycker jag att det var ganska fräckt av ÄS helt strunta i allt Dags jobb och slänga in en riktigt dassig idé (personlig betraktelse)i dess ställe.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Skulle kanske de såkallade Drakherrarna egentligen vara en ansamling lärda herrar som fattat tycke för drakar, värdefulla metaller, makt och spekulativa historier rörande fallande stjärnor?

Jag menar; en grupp magiker som studerar drakarna och söker makt genom att samla rikdom (les: "månsilver") och inflytande på drakars vis? Historien om den fallna stjärnan är inget annat än en myt de spridit för att rättfärdiggöra sitt handlande?

En ide bara...
Användarens profilbild
Excellentium
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 89
Blev medlem: 2007-08-05 04:01
Ort: Åkersberga

Inlägg av Excellentium »

Enligt Krigarens handbok så ska det någonstans ligga en mytomspunnen vapenakademi som lär ut stridstekniker med enhandssvärd och sköld. Akademin ska ligga någonstans i Cer-bergen i Cereval. Akademins mästare är minst lika mytomspunnen han, och där står bland annat att hans mest berömda dåd, då han var hjälte och innan han blev läromästare vid sin vapenskola, var att besegra en uråldrig drake i öppen strid. Detta skedde vid Aidnebergen. Drakar fruktar och hatar sedan dess Kane, som han heter (han är för övrigt även alv), och dennes lärljungar.

Vad som för honom till Cereval på andra sidan kontinenten låter jag vara osagt, men ett skäl kan ju vara att denne Kane faktiskt är den sista månalven och därför också vet den exakta positionen på månalvernas underbara (idag bortglömda) stad, högt uppe bland Cer-bergen.

Akademin grundade han omkring år 310 eO, och jag ser då inga omöjligheter i att akademin är antingen en spillra av den forna staden som vittrat sönder (tänk: Macchu Picchu), eller så är skolan helt enkelt en förpost, tänkt att bevaka och försvara den enda vägen till månalvernas sista stad.

Slutligen står det också att lärljungarnas slutprov är att lämna skolan och gå upp i bergen för att meditera och slåss mot isdemoner (?) som bor på Cer-bergens toppar. Det kan ju t o m vara så att månalvernas stad är invaderat av ondsketyg från en annan dimension. Det står ju tätt om hur välbevakad den här staden var av magiska skyddsformler och fällor (det står även att Kane själv belagt sin akademi med stark skyddsmagi). Därav kunde inte troll och drakar plundra staden. En av dessa fällor kan ju ha råkat öppna en magisk portal till någon frostkall helvetesvärld, och släppt in lite sattyg...
"That is not dead which can eternal lie and with strange aeons even death may die".

- Necronomicon by Abdul Alhazrad
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Excellentium skrev:Enligt Krigarens handbok så ska det någonstans ligga en mytomspunnen vapenakademi som lär ut stridstekniker med enhandssvärd och sköld. Akademin ska ligga någonstans i Cer-bergen i Cereval. Akademins mästare är minst lika mytomspunnen han, och där står bland annat att hans mest berömda dåd, då han var hjälte och innan han blev läromästare vid sin vapenskola, var att besegra en uråldrig drake i öppen strid. Detta skedde vid Aidnebergen. Drakar fruktar och hatar sedan dess Kane, som han heter (han är för övrigt även alv), och dennes lärljungar.

Vad som för honom till Cereval på andra sidan kontinenten låter jag vara osagt, men ett skäl kan ju vara att denne Kane faktiskt är den sista månalven och därför också vet den exakta positionen på månalvernas underbara (idag bortglömda) stad, högt uppe bland Cer-bergen.

Akademin grundade han omkring år 310 eO, och jag ser då inga omöjligheter i att akademin är antingen en spillra av den forna staden som vittrat sönder (tänk: Macchu Picchu), eller så är skolan helt enkelt en förpost, tänkt att bevaka och försvara den enda vägen till månalvernas sista stad.

Slutligen står det också att lärljungarnas slutprov är att lämna skolan och gå upp i bergen för att meditera och slåss mot isdemoner (?) som bor på Cer-bergens toppar. Det kan ju t o m vara så att månalvernas stad är invaderat av ondsketyg från en annan dimension. Det står ju tätt om hur välbevakad den här staden var av magiska skyddsformler och fällor (det står även att Kane själv belagt sin akademi med stark skyddsmagi). Därav kunde inte troll och drakar plundra staden. En av dessa fällor kan ju ha råkat öppna en magisk portal till någon frostkall helvetesvärld, och släppt in lite sattyg...
Oj.

Ja, vad kan man säga. De skämdes inte för att ta i på ÄS. Ett försök till tolkning:

*) Vapenakademi: Känns riktigt krystat att en "vapenakademi" ligger så här långt ut i omarken. Vad är det egentligen?

*) Kane: Att döda en uråldrig drake i öppen strid - det är ju sånt RP skall göra!! Antingen kan det röra sig om ett uppblåst rykte - eller också var draken verkligen uråldrig: gammal och giktbruten.

*) Isdemoner: Jag kan mycket väl tänka mig att det finns elementare och andar uppe i bergen som lånar sin aspekt av köld till topparnas glaciärer. Demoner är de eftersom de är farliga, mystiska och magiska motståndare, inte på grund av en särskild härkomst.

*) Månalver: Här har säkert Psipo tankar på hur det hänger ihop.
Användarens profilbild
Excellentium
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 89
Blev medlem: 2007-08-05 04:01
Ort: Åkersberga

Inlägg av Excellentium »

Peter skrev:
*) Vapenakademi: Känns riktigt krystat att en "vapenakademi" ligger så här långt ut i omarken. Vad är det egentligen?
Det nämns även som kloster på ett ställe. Det verkar mer passande, rent byggnadsmässigt, men varför grundar en alv ett kloster?
"That is not dead which can eternal lie and with strange aeons even death may die".

- Necronomicon by Abdul Alhazrad
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Excellentium: Tycker förslaget är toppen. (Kane var dock ett uselt val av namn, typiskt DD)
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Excellentium skrev: Akademin grundade han omkring år 310 eO, och jag ser då inga omöjligheter i att akademin är antingen en spillra av den forna staden som vittrat sönder (tänk: Macchu Picchu), eller så är skolan helt enkelt en förpost, tänkt att bevaka och försvara den enda vägen till månalvernas sista stad.
Den alviska högkulturen i Cerbergen är förlorad. Det är viktigt konceptuellt. Precis som alla andra urtida alvcentra utom Landori, alvernas sista utpost. Ruiner med isdemoner är alltså helt ok. Men för all del kan det väl finnas vanligt svartknytt och annat med där uppe.

Månsilvret? Ja, jag lämnar det och får väl addera det till alvernas info när någon form av konsensus nåtts. Jag gillar inte månsilver men så gillar jag å andra sidan nästan inget med Cereval. :)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

*) Vapenakademi: Känns riktigt krystat att en "vapenakademi" ligger så här långt ut i omarken. Vad är det egentligen?
Kan hålla med om att det är krystat rent realistiskt sätt. Men det är lite "den gamle kinesen på berget som lär ut Kung fu" känsla, och det gillar jag. Stämningshöjande och som bäddat för äventyr.
Användarens profilbild
Excellentium
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 89
Blev medlem: 2007-08-05 04:01
Ort: Åkersberga

Inlägg av Excellentium »

Mikael skrev:
Excellentium: Tycker förslaget är toppen. (Kane var dock ett uselt val av namn, typiskt DD)
Kane suger verkligen disktrasa... :lol: Det är nästan skottpengar på det namnförslaget på en alv...

Psipo skrev:
Den alviska högkulturen i Cerbergen är förlorad. Det är viktigt konceptuellt. Precis som alla andra urtida alvcentra utom Landori, alvernas sista utpost. Ruiner med isdemoner är alltså helt ok. Men för all del kan det väl finnas vanligt svartknytt och annat med där uppe.
Att det ska finnas kvar en sägenomspunnen alvstad djupt bland Cer-bergen påstås det ju faktiskt i texten om Cereval (sidan 21-22 i EB - Spelledarboken, texten om Trollen). Det står även att "staden var därmed försvunnen från alvernas värld". Alverna glömde alltså bort sin egen stad, troligtvis för att månalverna dog ut, men om nu denne ende, kvarlevande månalv visste var staden låg, ville han väl säkert återvända. Han behöver ju inte heller varit månalv. Han kan ha varit en vanlig alv, som under sin äventyrliga karriär fann diverse dammiga texter om staden bland Cer-bergen. Allt är givetvis bara spekulationer från min sida, baserat på officiellt material jag funnit. Skulle detta omkullkasta hela alv-projektet förstår ju t o m jag att idéen inte håller...
:)

Spelknepe skrev:
Kan hålla med om att det är krystat rent realistiskt sätt. Men det är lite "den gamle kinesen på berget som lär ut Kung fu" känsla, och det gillar jag. Stämningshöjande och som bäddat för äventyr.
Precis min känsla också! Synd bara att han ska vara alv. Det funkar inte riktigt i mitt huvud. Hade hellre sett en typisk klichébild av någon knastertorr, stentuff, gammal gubbe med midjelånga mustascher...
:D
Å andra sidan måste man kanske vara alv för att hinna lära sig en teknik som t o m gör att drakar fruktar en... :wink:
"That is not dead which can eternal lie and with strange aeons even death may die".

- Necronomicon by Abdul Alhazrad
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Precis min känsla också! Synd bara att han ska vara alv. Det funkar inte riktigt i mitt huvud. Hade hellre sett en typisk klichébild av någon knastertorr, stentuff, gammal gubbe med midjelånga mustascher...
Hoppsan... nu dog visst Kane, och en vis gammal gubbe som är minst lika bra installerade sig. Som det kan gå... :lol:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Gamla kinesiska tempelt med krigarmunk på bergstoppen är klockrent! Att han är alv gör inget. Inte heller om han är Månalv. Kanske det är anledningen till att han inte förmedlat sin kusnkap till någon annan, alv eller troll. Akademi/klosteret ligger nära den sista staden för att han ser till att staden (och vad den nu gömmer för fantastiskt/faligt/äventyr!) förblir glömd/gömd. En riiiiiiktigt gammal alvkrigare med rent fantastiska vapenskickligheter (typ FV 94 :wink: ). Varför lär han ut sin vapenskicklighet då? Vill fortfraande sprida lite av månalvernas filosofi likt den gamle kinesen. Endast den värdige gör sig besväret... :twisted:
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Excellentium skrev: Att det ska finnas kvar en sägenomspunnen alvstad djupt bland Cer-bergen påstås det ju faktiskt i texten om Cereval (sidan 21-22 i EB - Spelledarboken, texten om Trollen). Det står även att "staden var därmed försvunnen från alvernas värld".
Jag vet, jag bara tolkar det lite annorlunda. Jag menar inte att den inte finns kvar utan som jag sa att den är förlorad, men absolut inte bortglömd, det är oerhört viktigt. Alverna bygger på att de sörjer allt som varit. Så även om jag inte är speciellt petig med officiellt material så har jag i det här fallet valt att vara den trogen. :)

Förutom att månalver inte finns och hela den biten. :)
Användarens profilbild
Excellentium
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 89
Blev medlem: 2007-08-05 04:01
Ort: Åkersberga

Inlägg av Excellentium »

Mikael frågade:
Varför lär han ut sin vapenskicklighet då?
Hänvisar återigen till Krigarens handbok där det nämns att Kane's kloster anses vara en myt hos allmänt folk. Det står att platsen till vapenmästaren först omnämndes i en brevväxling mellan två munkordnar i Cereval. Breven avslöjar vart klostret ligger, men följer man anvisningarna hittar man det inte. Man leds dock i rätt riktning, och skulle man finna klostret antas man automatiskt av Kane, just för att man funnit honom. En slags belöning alltså. Det står vidare att har man en gång hittat platsen kan man aldrig finna vägen tillbaka. Man kan således bara nå klosterområdet en gång under sin levnad.

Reflektioner över detta:

Att Kane väljer att lära ut sin vapenskicklighet som belöning för att man har funnit honom köper jag. Det kan vara nog så mödosamt att finna platsen, och man kan slänga in alla möjliga pusselmoment i det här.

Sedan står det munkordnar i Cereval. Enligt uppgifterna från EA-boken är religionen i Cereval ganska betydelselös. De flesta tillber dock Mångudinnan, så man kan ju anta att dessa båda ordnar är måntempel. Kan man även få in månsilvret här på något sätt kanske?
"That is not dead which can eternal lie and with strange aeons even death may die".

- Necronomicon by Abdul Alhazrad
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Uppdaterad karta på första sidan.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Låt Cerbergen gå in i Barbia.
Skriv svar