Cereval

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bara så att ny skribent inte blir avskräckt så anmäler jag mig som förkämpe för bevarandet av Cereval och dess märkliga sagoföreteelser om sådan skulle behövas. På det viset är inte ALLA överens. :twisted:
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Mikael skrev:Bara så att ny skribent inte blir avskräckt så anmäler jag mig som förkämpe för bevarandet av Cereval och dess märkliga sagoföreteelser om sådan skulle behövas. På det viset är inte ALLA överens. :twisted:
För fram väderkvarnarna! ;)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

:lol:
Men väderkvarnarna hade jag tänkt placera i Morëlvidyn...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ok. På Spelknepes uppmaning i Nargur skall här nu diskuteras Certrollen (med anledning av deras ev. närvaro i östra Nargurskogen).
Jag skulle vilja fråga om det går att diskutera trollen separat från Månsilver, drakar m.m. till att börja med. Kanske blir det svårt eller omöjligt, men låt oss börja där så får resten av cereval komma med när det är absolutnödvändigt. Tror diskussen blir bättre så. Jag sparkar igång så får andra fortsätta:

Jag gillar cer-trollen som befinner sig någonstans mellan de slemma Troll som DD vanligtvis innehåller, och mer sagobetonade troll. Jag gillar att de inte är troll som tänker blodtörstigt och automatiskt ser mat när de ser andra humanoider. Jag gillar deras speciella relation till nomaderna, och vice versa. Jag är mer tveksam, men inte avvisande till trollen som studerar på lärosätet i Drakonia(?).
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag skulle nog vilja säga att det finns olika sorters troll, typ...

Stentroll - Aggressiva och blodtörstigs
Skogstroll - Lite lugnare men fortfarande elaka
Havs/flod troll - Ja jag vet inte...

Kort och gott, man måste kunna ha alternativet till de elaka skogstrollen med vårtor i huvudet, krumma ryggar och långa äckliga fingrar.

Eller ska man kanske göra Cer-trollen till en egen kategori?
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Först, månsilver kan nog avdramtiseras. Eden kav ett förslag på att Tevatenu var frodig i Cereval och därför sökte alverna sig dit, med krig som följd.

Men, troll, Spelknepes lista är copy/paste från Eons troll. Kan vi inte göra bättre?

Jag vill ha ETT trollsläkte, gärna med subgrupper, men i grundoch botten ett enda släkte. Å andra sidan skulle man kunna använda troll som samlingsnamn på allt möjligt oknytt. Det är nog en intressantare lösning, om vättar helt plötsligt blir "troll" och troll som regelmäsigt begrepp försvinner. Dessutom tycker jag at svartfolk låter lite tråkigt och skulle gärna kalla även orcher för troll men då sätter väl våra konservativa forumvänner i halsen? ;)

Hur påverkar det här certrollen? Ja, isf kan de vara precis vad som heslt och vi behöver inte låsa oss i något trollfack som ju är konstruerat av oss till att börja med. Kanske är de resar? Jättar? Orcher? Eller kanske Uruk-Hai-liknande bestar som rymt från Nidland? Eller bara en blandning av en massa otäcka bestar av olika storlekar som av någon anledning trivs i Cerval?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Håller med om att låta trollen vara ett släkte, med subgrupper beroende på habitat och därefter evolutionsbetingade egenskaper och beteenden. Elaka, hungriga, blodtörstiga, snälla, kloka, dumma osv. kan ju vara fritt fram för den som vill använda trollen i viss del av Ereb som beskrivs. Kanske finns just den trolltypen bara där, men de förblir troll. På det viset finns plats för havstroll i Masevabukten (är de ens troll längre?), Cer-troll i Cereval, Ilskna saliverande grottroll i Häxmästarens tjänst, Jättesagotroll på Saphyna osv. Kanske är det Cerevals speciella historia med Månsilvret (fallen stjärna) som påverkar magiflödet i landet som i sin tur påverkat Cer-trollen att bli de de är. Att sedan någr nyfikna utvandrat till cerbergens västsida och skogen där kan väl vara hänt. Nått vanliga är de nog inte i Nargur.

När jag sedan samlat mig efter svartfolkens dödförklaring kan jag i viss mån förstå det. Även om jag tycker om det bekväma i att Svartfolk är en övergrupp med undergrupper som orcher och troll, så har jag svårt för alla olika småknytt: illvättar, vättar, småtroll, svartalfer, svartnissar eller gnomer m.m. Även här ser jag en paralell till trollen, nämligen att alla småknytten är en grupp av svartfolk med undergrupper beroende på miljö, eller korsningar av småknytt med orcher och tomtar. Har dessutom aldrig gillat resarna (är de ogers på engelska?), känns som en överflödig korsning mellan troll och orch. Kanske är resen också en subgrupp av troll? (Kanske skall denna diskussion flyttas till en svartfolkstråd och jag återgå till Certrollen.)

Avslutningsvis kan jag säga att även om jag gillar idén att Månsilvret var dragningskraften för "Månalverna", så gillar jag Edens förklaring till varför Landoris alver långt senare försökte slå sig in i Cereval. Nya skott på lindar känns mycket bra.

LÄNK: Riotminds har en liten artikel om annorlunda/olika troll:
http://www.riotminds.com/material.asp
Senast redigerad av Mikael den 2007-05-23 13:43, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Jag ser gärna att troll är flerhundraåriga individer: var och en unik. Och liksom Psipo att det inte finns en skiljelinje mellan troll och vättar.

Jag tror inte riktigt på bauertroll: hellre i så fall på folksagornas troll, som ofta är egensinniga, farliga och humörskiftande. Eller för den delen vikingasagornas och beowulfs livsfarliga vilddjur. Ett troll är girigt, ogint och blodtörstig, full av uråldriga trätor och långsamt osande hämndlystnad.

P.S. Ang. svartfolk så är väl det helt enkelt en generaliserande etikett att sätta på allt ondsint otyg.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

En ras for troll, med subgrupper, fungerar for mig. Denna variant finns ju redan i Cereval och i Svartfolk-modulen!

Skulle vi inte kunna forklara trollens mycket olika betenden med att trollen är mycket lattpåverkade av sina omgivningar och sina erfarenheter, både individuellt och for hela stammen/kulturen? I Cereval har trollen påverkats av... månsilver, draklagen, alverna?

Svartfolk eller Svartblod, från alla innebefattande rasers färg på blodet? :?
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Läst igenom det som finns om Drakar i Sinkadus 9 och det är just det, om Dakar och inget om Drakmästare.

Jag tycker inte om Drakmästarna då ja tycker man ska inte kunns vara Mästare över en drake. Möjligen skulle en så kallad "Drakmästare" helt enkelt vara en varelse som är vän med Drakarna eller en speciell Drake. Varför Draken behandlare denna "drakmästare" med mer respekt och vänlighet än denne skulle göra är det kanske ingen som vet.
Möjligen är det nå speciellt med denne individ, hans/hennes sätt att tänka kanske liknar Drakens så det är derför draken ser den som en fränder.

Detta betyder ju då att Drakmästaren i sig ser på andra raser ungefär som en drake skulle göra.

En sak ja inte gillar med artikeln i Sinkadus är drakhonorna, att det skulle vara en fas i drakarnas liv. jag tycker själv att det ska finnas Drakhonor med dessa ska va otroligt mer sällsynta än manliga Drakar. Kanske dom ej befinner sig på Ereb utan på någon av dom andra kontinenterna. I övrigt tycker ja artikeln är mycket intressant. Draken vill utmana allt och alla och kanske skonar en Hjälte enbart för att han finner denne intressant? man blir aldrig en vän med draken, så fort denne tappar intressen för personen eller om denne gör nå som draken inte gillar (föråder Draken, vissar det boplats för människor eller nå) så dödar han nog honom snabbt och skoningslöst.

Månsilvret tycker ja kan få va kvar som det är, det är ju trots allt bara i Cerval det kan finnas. Kanske bör anledningen vara att det befinner sig får långt ifrån dess "kärna". Stjärnan som slog ner finns begraven djupt ner under Cerval och enbart spliter av den har kunnat utvinnas från ytan (som sagt innan). Så just att det inte kan ta sig utanför Cerval är inte helt sant men kommeten slog ner på västra sidan av Cer-bergen ( ett ganska trist o fantasilöst namn tycker jag) och ju längre ifrån kärnan man för det ju svagare blir det och just berget försvagar det ytterligare.

Möjligen bör trollen ha nå med Månsilvret att göra och det är dom som förbjuder det från att lämna landet. Trollens ursprung kanske ligger i Månsilvret? Och det är trollen i Cervals närhet av metallen som gör dom lite "mäktigare" än troll utanför Cerval? Dom vill inte att det ska gå förlorat och mänskliga befolkningen vill inte förarga trollen och gör även dom allt för att hålla det innom landets gränser.

Trollen vandrar fritt i Cerval och det är inte helt ovanligt att man får syn på dom även i städerna?

Och när det gäller vanligheten bland folket så bör den kanske begrännsas. Kommer man till en bonde bör kanske inte denne ha just en plog av materialet men det ska inte va helt omöjligt. Lättheten att hanskas med det kanske gör att men inte behöver vara en mästersmed för att kunna tillverka saker med det. Må vara så att det går att bearbeta ungefär som trä fast man behöver "hetta upp" det innan för att kunna bearbeta och när det svallnar så förblir det den formen?


Aja, lite tankar ja fick så här på kvälls/morron-kvisten. Något kanske är intressant o ha kvar eller utveckla vidare på.

God natt, Alendor
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Alendor skrev:Läst igenom det som finns om Drakar i Sinkadus 9 och det är just det, om Dakar och inget om Drakmästare.
Drakmästarna beskrivs i en sinare Sinkadus. Gardrim i Gigant/Sinkadus är en sådan.

I fallet drakar/drakmästare så propagerar jag för att allt som Dag skrivit i ämnet är officiellt, vilket sannolikt innebär att Monster och Ereb Altor har fel.

Alltså, drakar är som de beskrivs i Sinkadus 9. Drakmästare som de beskrivs i Sinkadus.

Det innebär, om ni frågar mig, att Cerevals håriga drakmästare inte finns. Men det har jag väl redan varit tydlig med? :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Finns det inte Sinkadus som skiljer på Drakmästare (Gadrim) och Drakherrar (ödlor med päls från före 1a konfluxen)?
Jag har inget emot drakherrarna, förutom att de är håriga ödlor. De håller ju sig främst i sina issolerade bergsstäder, med undantag för när de övervakar Cereval/Månsilvret eller deltar i krig mot någon som hotar Månsilvret. Har själv betraktat dem som en släkting till karkionerna (dvs inte ödlor). Deras makt över drakar skulle bero på att de föder dem från ägg till vuxen, präglar dem och kan drakarnas riktiga NAMN, ni vet Eriks gudomliga ord. Att det är en form av ömsesidig respekt med stor frihet för drakarna tyckwr jag är självklart. De släpps inte sällan ut på grönbete/fri härjning över Nargur, Cerval och södra Barbia. Alla drakherrar behöver ju inte heller ha en drake? Vissa kanske är lärde män eller hantverkare...någon måste dessutom vara trädgårdsmästare för att ta hand om de själar som omvandlats till träd i städerna... :?

Ogillar den stora tillgängligheten på månsilver och dess enorma kraft. Kan dock även acceptera detta då det inte fungerar utanför Cereval och därför inte påverkar resten av ereb.
Troll på universiteten i Drakonia bör kunna räknas på en hand.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Håller med Psipo och Mikael. Tycker dock att det ska finnas Drak-honor och Drak-hanar.
Användarens profilbild
Didra
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-03-10 00:15
Ort: Umeå

Inlägg av Didra »

Mikael skrev:Finns det inte Sinkadus som skiljer på Drakmästare (Gadrim) och Drakherrar (ödlor med päls från före 1a konfluxen)?
Jo, i Sinkadus #24, sid 12-14. Artikeln är för övrigt skriven av just Dag Stålhandske så där sprack Psipos idé med att om vi anser Dags material som officielt så stryks drakherrarna (Cerevals drakmästare). Jag orkar inte summera artikeln utan uppmanar er bara att läsa den i stället. :)
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Hitta inget sådant men det fanns att hitta hem ett "Save as.." Addin till office så det funkar nu

Tackar iaf

Edit:

haha.. detta har inget med denna tråd att göra.
Va nog tängt att skrivas i min "Göra om en xls-fil till PDF?"-tråd.
Senast redigerad av Alendor den 2007-07-11 06:07, redigerad totalt 2 gång.
Skriv svar