Mastika Agga

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Borde gå att passa in det mesta... Skall kolla mina Mastika Aggiska notater. Vad tycker Peter?

Har du förresten ideen om erebosierna i norr från det som står i EA-boxen om "joriska kolonister" öster om Jorduashur?
Står det? :o
Nej jag skapade detta en gång för att hitta ett område där äventyret Djupets Fasor kunde passas in. Så var det avslöjat.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Jävlar. Busted. :)
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Peter skrev:Är det tanken att Mastika Agga skall var helt palin-frälst? Och hur stor är bosättningen tänkt att vara?

Gillar hela upplägget med gammal palinorisk mission: känns helt rätt. Är bara smått orolig ifall Mastika visar sig vara Palintrons största fäste...
Nej inte helt Palinfrälst, inte alls. Stadens äldsta helgedom är ett av Palin ordens temple byggt ovanpå det som från början endast var ett litet solkapell. Idag en mer pampig byggnad men i nordisk palinor-nargurisk stil full av dödskallar och annat som påminner folk om livets korthet.

Staden är fri för alla avs religion. Där finns ett kalmurriskt måntempel (beskrivet tidigare i tråden tror jag), narguriska shamaner, aesirdyrkan, (förr fanns ett Inashtar/Inastr tempel men det brändes ner i samband med ett orghinskt piratanfall för ett antal decennier sedan och ingen har tyckt det värt att bygga upp det igen)...kanske cerevalisk måndyrkan, trakorisk eller barbisk tro...

Dyrkan av den Feta Aggan har också föreslagits.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Antar att den även är känd som den Mastiga Aggan då eller?
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jan Erik Söderman skrev:Antar att den även är känd som den Mastiga Aggan då eller?
thihi :lol:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Mikael skrev:
birkebeineren skrev:Borde gå att passa in det mesta... Skall kolla mina Mastika Aggiska notater. Vad tycker Peter?

Har du förresten ideen om erebosierna i norr från det som står i EA-boxen om "joriska kolonister" öster om Jorduashur?
Står det? :o
Nej jag skapade detta en gång för att hitta ett område där äventyret Djupets Fasor kunde passas in. Så var det avslöjat.
Längst in i västra viken av Drakrännan föreställer jag mig att fiskebyn Selanda ligger varifrån den gamla och sällan använda delvis underjordiska handelsleden till dvärgstaden Kharda går. Enligt lokal Asurtradition korsar det "grevskapet" Isfågel. Jag ser området mellan Mastika Agga och jordiska Krakelid som en kall vildavästernmiljö. Nybyggande jordiska (och andra) pionjärer/brytar, renfösande nomader (aoale), tidvis återkommande plundrande barbarer, gamla sorgsna dvärgar, piraträder...issolerade bosättningar och knepiga små människogrupper med egna traditioner.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Då det i EAK s 23 anges att Jorduashur och Barbia (kejsardömet) har en mycket god allians och alltid kommer till varandras sida kan deras motsättningar inte göras för stora, men samtidigt gör alliansen att intressekonflikten avs Mastika Agga och närområdet blir mer intressant.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Det kan förklaras med att det är kungsjarlen/storjarlen Elfhelm Korp som representerar Jorduashurs officiella politik. De övriga jarlarna för en annan politik som förklarar konflikten med Mastika Agga. Eller tvärtom?
Skriv svar