Akrogal

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

En avestaordlista som man kan sno ord från om man vill hitta på furgiska namn eller titlar...
Hade tänkt redigera den och köra den genom en ljudförändringsskript för att få fram ett fantasypersiskt furgiskt språk sen.[/url]
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Här är en teckning jag gjorde av en ashatârisk (nordkalmurrisk) krigare.
Just den här krigaren tillhör Tygrísh-orden, en skrupelfri samling hyrsvärd från staden Kernath...
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Jag satt innan och funderade över hur akrogaliska stäppnomader kan klä sig och ritade denna skiss (snabbfärglagd i photoshop). Stämmer det med andras bild?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Hmm... jag får lite för mycket arabassociationer av dessa och jag förknippar dem snarare med Morelvidyn (fast det kanske bara är jag som ser dessa som mer araber). Jag skulle hellre se nomaderna som mer centralasien/mongoliska, utan turbaner osv... fast det är klart använder de inte turbaner i Nidland... kollade i Nidland och så var ju fallet... fasen vad jag ogillar den modulen. :cry: Jaja, då kanske nomderna har turbaner iaf. Det kanske blir lite för långsökt att försöka få nidlänningarna att ha fått sina turbaner från annat håll, om inte det var Vicotnik som tog med sig turbanen till landet och lagstadgade att alla skulle bära turban. :P
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Bergdahl: Tanken med bilden var faktiskt att sno en del idéer från just centralasiatiska nomader (som inte alla klär sig som mongoler eller hunner). Sen har jag twistat det hela lite med inspiration från bl.a. de persiska odödliga truppernas utseende på alexandersarkofagen från Sidon (kunde inte hitta ngn bild på nätet) och en del av de persiska soldaterna på den kända mosaiken från Pompeii av slaget vid Issos.
Tanken var också att mannens klädsel på överkroppen består av ett enda tygstycke som viras runt kroppen flera varv och funkar lite som ett slags tight kort toga...
Idén var alltså att försöka skapa kläder som samtidigt påminner om flera olika kulturer, samt att inte bara köra på pälsmössor och filtrockar direkt...
(Kvinnoklädseln kan jag väl erkänna att den blev rätt arabisk iofs, och den borde kanske fixas till lite...)

De nidländska turbanerna ser väl lite ut så här, om jag inte missminner mig. Alltså av mer indisk typ eller lite halvturkisk... (De arabiska brukar väl se ut merså här)

En sak jag tänkte mig var förresten att de kalmurriska prästerna skulle bära huvudbonader av det här slaget... :wink:
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

En snygg furgisk riddare/katafrakt gillar särskilt de färgstarka hästtäckena. Kanske är det vanlgit för dessa krigare att pynta sina hästar med leopardpälsar, påfågelsfjädrar och sammetsbrokader
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Peter skrev:En snygg furgisk riddare/katafrakt gillar särskilt de färgstarka hästtäckena. Kanske är det vanlgit för dessa krigare att pynta sina hästar med leopardpälsar, påfågelsfjädrar och sammetsbrokader
Gillar... :)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Peter: Tycker det är helt i stil med vad som bör finnas på Akrogal! Säg till när du är klar med Palinor! ;)
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

Så, vad händer i Akrogal så här års?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tja, enligt yndarsk räkning så skrivs i dag den åttonde månadens tjugofjärde dag (riktigt hur det ligger till med det nittioförsta årsfråndraget ur kalendern vet jag inte men det går kanske att fråga Vicotnik?). Några kända högtider tror jag inte firas dem närmaste dagarna men akrogalierna år ju kända for att ha kompliserade kalendrar enda sedan margylernas tid så nånstans kanske det händer nåt kul? :)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Borde inte furgierna ha en tämligen anseelig flotta eller är det Krun som står för sjömaktskraften här? Om de har en, kan man få forumets syn på en ungefärlig storlek på en sådan?

Tack för svar på förhand samt för en finfin sida...och spelknepes jättefina kartor! grät när jag såg dem för de va så bra.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Får börja med att hälsa dig välkommen till forumet qtjorgo.

När det kommer till sjöstridskrafter tror jag att Furgia har sin flotta uppdelad i två delar, en golwyndaflotta och en valgussjön-/glashavetflotta. Jag tänker mig att Golwyndahavet är ett förhållandevis lugnt hav där de tre länderna Krun, Furgia och Sombatze inte ägnar sig åt någon kapprustning utan snarare är vänligt sinnade till allierade. Ett orosmoln för de tre är Nidland, men har än så länge ingen stark flotta i golwynda. Det samma gäller för Kalmurri, som ju kontrollerar östra delen av demontungan och är Fugias ärkefiende. De som kan ställa till problem för de tre är efariska pirater. Dessa är störst problem för Krun som är beroende av livsmedel från Sombatze, vidare stör piraterna den krunska handeln med slavar och andra varor från de krunska kolonierna och handelspunkterna i östra Efaro. Således har Krun byggt upp en ansenlig flotta i golwyndahavet och man är den sjömakt som på allvar skulle kunna utmana felicierna (tror det står så i kopparhavets kapare) om man bara kunna frakta över den till kopparhavet.
När det gäller Sombatze har de nog större delen av sin flotta till skydd mot de fasor som lurar bortom glashavet, även om man har en ansenlig del till skydd mot efariska pirater. Annars lägger man nog stora resurser till att bevaka landgränsen mot Efaro.
Så nu till Furgia, som jag ser det så fokuserar antagligen Furgia största delen av sina resurser på landstridskrafter. I nordväst har man sin ärkefiende Kalmurri och i nordost ligger Kamsun, och risk för krigiska nomader finns längs hela landsgränsen. Så antagligen förlitar man sig på att Krun skall hålla piraterna (och andra fiender) borta från golwynda och har endast en mindre flotta där. Vdsin östra kust däremot kan man nog ha en större flotta till skydd mot pirater, kannibaler och andra hemskheter som lurar bortom valgusjön och glashavet.

Så till frågan hur stor sjömakt de har... har jag faktiskt ingen aning, men som jag skrev tidigare får du nog se grelgifallen som ett hinder som leder till att Furgia har två flottor och frågan är om du är intresseras av hurmycker skepp de har i golwynda resp öster om fallen eller totalt?

Nu när jag tänker efter är det ju inte helt omöjligt att även Furgierna (eller sombatzierna eller båda) har byggt någon form av sluss de också men det är ju en helt annan fråga...
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

gtjorgo skrev:Borde inte furgierna ha en tämligen anseelig flotta eller är det Krun som står för sjömaktskraften här? Om de har en, kan man få forumets syn på en ungefärlig storlek på en sådan?

Tack för svar på förhand samt för en finfin sida...och spelknepes jättefina kartor! grät när jag såg dem för de va så bra.
Jag har spellett en del äventyr i Akrogal för ett antal år sedan och kom fram till att varken Efaro eller Kalmurri direkt är några sjöfartsnationer. En relativ fred brukar också råda mellan de gamla golowyndaländerna, varför Golwyndahavet främst trafikeras av handelsskepp. På andra sidan Furgia, längs kusten bort mot Kamsun stoppade jag däremot in en massa små furstendömen som allt som oftast strider mot varandra och varav vissa sysslar med piratverksamhet. Så i Valgussjön har furgierna en rätt stark flotta.
Valgussjöns pirater och banditer hittade jag f.ö. på var den främsta anledningen till att en stor del av papirhandeln sker över karavanvägar genom centrala Akrogal och inte till sjöss...
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Även om jag håller med om att Golwyndahavet borde vara relativt fredligt, åtminstone jämfört med Kopparhavet, så borde det ändå finnas en anledning till att Krun håller sig med en såpass stor flotta som man gör där. Det står ju i kopparhavetskapare att Krun är det enda land som på allvar skulle kunna hota Felicien, med en relativt stor och vältränad flotta. Vet inte om jag läst det någon stans men jag har alltid tänkt mig att den absoluta majoriteten av kruns flotta finns i Golwyndahavet för att skydda den livsviktiga handeln. Jag baserar kanske det på att Nidland efter att man tagit över Krun inte får tillgång till direkt mycket skepp i Kopparhavet, bara små båtar.
Sen så finns ju även Nidlands golwyndaflotta som är stor och stark enligt D&D Nidland modulen. Vilket ju borde vara ett hot i golwyndaregionen. Men jag anser nog att det inte hade varit helt otroligt med efariska pirater som en av anledningarna till Kruns stora flotta.
Annars håller jag med dig i övrig om det du skriver Adragoor.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Tack för välkomnandet och tack för snabba och bra svar :D
Jag är främst intresserad av att veta hur Furgiernas RödaSjöflotta/Masevabuktsflotta är till sin uppbyggnad och karaktär. Om de tillämpar stora läskiga galärliknande fartyg som dromons (byzantinsk stil) eller mer vargflockar av små snabba dhow liknande skepp?
Om ni tror det ligger närmare det första alternativet, borde då skeppen kommenderas av en befälhavare ur riddarklassen? Detta vore kanske inte aktuellt om de tillämpar vargflockstekniken då riddre inte kan undvaras ( eller känna sig särskilt priviligerade) till en enkel tjänst som "däckspatron" över ett ringa antal (cirka 20-30?) mannar? M
Misstänker att Kalmurri inte har så våldsamt utvecklade sjöstridskrafter, är jag fördomsfull då?
Skriv svar