Akrogal

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Akrogal

Inlägg av Grisodlar'n »

birkebeineren skrev:
Angående bergskedjan söder och sydväst om Aqusuili-Kartals Innanhav, kallar vi hela för Trimbusbergen eller delar vi upp den och låter den östliga ändan ha ett eget namn? I så fall tänkte jag vi kunde utgå från det Karkutal som Grisodlarn kallat Österlandet i sitt Ärans väg redux. Karkutal kan vi också använda på annat vis.
Jag har gett Trimbusbergens östra utlöpare namnet Akshi Shikati (Järntinnarna). Det är iallafall vad bergskedjan kallas i Karkutal. Rikets gränser sträcker sig egentligen bara till Caarazanska mården (Mur Caarazan). Det är den stora skogsfläcken som delas av en flod (vid Tahuantin på Snibbens karta).

Men man får också tänka på att det Karkutal som jag håller på att beskriva i Mörkrets hjärta Redux grundades 750 f.O. Själva äventyret utspelar sig 300 f.O. Runt 600 e.O. finns nog riket knappt kvar alls, även om vissa platsnamn (namn på berg och liknande) kanske har överlevt. Som jag har förstått av diskussionerna på forumet det så ska tahuantinerna ägna sig åt omfattande slavhandel. Jag har inte nämnt Tahuantin i äventyret men däremot refererat till slavhandlare och pirater i väst. Ett troligt scenario är ju att de expansiva tahuantinerna har invaderat Karkutal och förslavat befolkningen. Karkutal kanske aldrig återhämtade sig efter trepartskriget mellan Sathmogstyrkor, Eledaintrogna och Dakoths odöda härar. Det kanske är så Sathmogkultens och Eledainordens läror har förts västerut med tahuantinernas slavhandel.

Den stora ön i Aqusuili-Kartals innanhav hade jag tänkt skulle vara Stjärnön där Eledainorden har sitt spirituella fäste. Det finns en röd prick där på Snibbens karta, men jag vet inte vad ni har för planer angående platsen. Och som sagt, min version av Mörkrets hjärta utspelar sig 300 f.O. Mycket kan hända på 900 år.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Akrogal

Inlägg av birkebeineren »

Vi kan låta Trimbusbergen (som ju är ett namn från källorna) vara namnet på hela bergskedjan från Dharbia i väster till Tahuantin i öster. Järntinnarna kan ha överlevt som namn på en del av bergskedjan, kanske enstaka toppar eller liknande? Gärna även andra namn.

Karkutal föreslår jag att iallafall har överlevt som namn på slavfolket och deras språk i Tahuantin. Adragoor var inne på som en helt egen språkfamilj – karkutaliska – bredvid den aqusuiliska (där Tahuantin och Yurax-Pache ingår) och den centralakrogaliska (stäppnomaderna, Kalmurri, Handelsalliansen m.f. ingår).

Även om Ärans väg redux och Karkutal ligger långt tillbaka i historien känns det nu som spikat i vårat EA. :) Tahuantin är tänkt som ett mycket gammalt rike, eller åtminstonde kultur, och deras historia går tillbaka till 1400-talet fO när järnsmidet blev känt i centrala Akrogal. Landet är ännu närmast obeskrivet så det mesta borde gå att passa in med dina äventyr. Att tahuantinerna var de som erövrade Karkutal låter rimligt.

Stjärnön ute i Aqusuili-Kartals Innanhav som tillhåll för Eledain har varit diskuterat tidigare och låter bra i mina öron.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Akrogal

Inlägg av Snibben »

Grisodlar'n skrev:
birkebeineren skrev: Den stora ön i Aqusuili-Kartals innanhav hade jag tänkt skulle vara Stjärnön där Eledainorden har sitt spirituella fäste. Det finns en röd prick där på Snibbens karta, men jag vet inte vad ni har för planer angående platsen.
Det är referens till handelskartan. Inga egentliga tankar mer än att en centralt belägen ö kan vara ett bra rastställe för ett skepp.
http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... v%C3%A4gar
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Akrogal

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev: Om vi då utgår från att dvärgarna i Albiusbergen och Trimbusbergen talar frozdor båda och att riket Bôr-Frôz är namnet på gryndur, vad kan då det egentliga namnet vara på frozdor? Här skulle vi förstås haft språkexpert Adragoor till hjälp men vi kan kanske få till något som låter rimligt?
Dvärgiska språk är väl egentligen väldigt lika varandra? På frozdor säger man kanske Bûrfrûza. Frozdor kan också tänkas vara ett dagligt tal men alla skrifter är författade på gryndur (med stark inverkan av frozdor)
birkebeineren skrev: Sen är väl också tanken att Trimbusbergens dvärgar kallas Nattväktare eller liknande? Hittar inte tråden men jag tror jag föreslog Frostjärnbrytare för Albiusdvärgarna i samma poetiska anda...
Nattväktarna var en gammal bronsålderskultur som gick under. Den låg i Trimbusbergen och de flesta dvärgar i Akrogal härstammar från den varför de är svarthåriga.
http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... .C3.A4rgar
http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... .C3.A4rgar
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Akrogal

Inlägg av Snibben »

Då tar vi en ny karta. Denna är något av en Frankensteins monster med inklistrade kartor över andra.
Akrogal 2016 A 2.png
Undrar lite hur norra handelsleden sträcker sig, alltså den som går från Dahrbia till Aquasuilis-Kartals innanhav? På tidigare kartor har den gått överbergen, genom Svartblodsimperiet och Trimbien.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Akrogal

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev:Det är referens till handelskartan. Inga egentliga tankar mer än att en centralt belägen ö kan vara ett bra rastställe för ett skepp.
http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... v%C3%A4gar
Det låter rimligt. Frågan är vad som finns på Stjärnön i dag... Hur ser det ut med Eledainriddarna i dagens Altor?

Snibben skrev:Dvärgiska språk är väl egentligen väldigt lika varandra? På frozdor säger man kanske Bûrfrûza. Frozdor kan också tänkas vara ett dagligt tal men alla skrifter är författade på gryndur (med stark inverkan av frozdor)
Enligt EA-Kampanj skiljer dvärgiska språk sig i varierande grad men alla använder samma runor som de modifierar efter behov. Det passar ju med ovanstående ganska bra.

Som jämförelse så har jag gett dvärgporten i Aidnebergen norr om Fristaden namnet Methbôr på det lokala språket men det heter Bôranû-Meth på gryndur.

Snibben skrev:Nattväktarna var en gammal bronsålderskultur som gick under. Den låg i Trimbusbergen och de flesta dvärgar i Akrogal härstammar från den varför de är svarthåriga.
Då skall jag försöka få fram detta i dvärgarnas övergripande historia.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Akrogal

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev:Då tar vi en ny karta. Denna är något av en Frankensteins monster med inklistrade kartor över andra.
Akrogal 2016 A 2.png
Undrar lite hur norra handelsleden sträcker sig, alltså den som går från Dahrbia till Aquasuilis-Kartals innanhav? På tidigare kartor har den gått överbergen, genom Svartblodsimperiet och Trimbien.
Den ser mycket bättre ut än mina kladdkartor i paint. :)

Trimbien är Adragoors gamla skapelse som vi tyvärr inte vet så mycket om. Dvärgarna här verkar leva delvis ovanför jorden (de bryter ett speciellt mineral kallat salamant i dagbrott) och utifrån en karta över landet kan det nästan verka som om en handelsled går både över och under jord här.

Bild
http://i.pgu.me/r_qc-2QA_original.jpg

Nästa fråga är det så kallade Svartfolkimperiet. Är det din skapelse Snibben? Vilka är dessa svartfolk? Vättar som handlar med omvärlden kanske?

Sen finns ju en av Altors mäktigaste magiker i dessa trakter, drakmästare Gadirm Garaumsbane...
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Akrogal

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev:
Nästa fråga är det så kallade Svartfolkimperiet. Är det din skapelse Snibben? Vilka är dessa svartfolk? Vättar som handlar med omvärlden kanske?
Nope! Kommer också från en av Adragoors gamla kartor (vars länk inte längre går att använda :cry: )
birkebeineren skrev: Sen finns ju en av Altors mäktigaste magiker i dessa trakter, drakmästare Gadirm Garaumsbane...
Någonsans. Hans rike är så litet och okänt att det inte går att sätta ut på en karta :wink:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re:

Inlägg av birkebeineren »

Mycket spännande område att utforska detta. Följande tidiga idéer kan vara bra att läsa om och ta hänsyn till:
Adragoor skrev:Några idéer om Kalmurri.

- Kalmurri är ett kejsardöme som begränsas i norr av Trimbusbergen, i söder av en bergskedja (ännu odöpt) och gränsfloden mot Furgia, Harytis. I öster är Kalmurris gräns suddig och skiftande beroende på vilka nomadfolk som f.n. svurit trohet till kejsaren.
- Södra delarna av Kalmurri tillhörde Furgia i forntiden innan margylerna invaderade. I detta område finns därför urgamla städer som varit bebodda i tusentals år och deras arkitektur är både furgisk, yndarisk och nu slutligen kalmurrisk. (Även om rätt lite finns kvar av furgiernas och margylernas påverkan idag)
- I Kalmurri självt finns två huvudsakliga folkgrupper, kalmurrerna i södra delarna av landet och ashatârerna i de norra delarna. Kalmurrerna och ashatârerna påstår sig ursprungligen härstamma från månens två söner på jorden i urtiden. Dock påstår både ashatârerna och kalmurrerna att just deras stamfader var den äldsta brodern och att de därför har rätt till kejsarvärdigheten, vilket har lett till en del inbördeskrig och maktskiften. Oftast ligger dock makten centrerad hos kalmurrerna i söder. Båda folken är måndyrkare, men har olika syn på sin religion, vilket även det leder till stridigheter.
- I de mineralrika bergen ungefär mitt på den kalmurriska kusten (de syns på stora ereb-kartan) lever ett folk som härstammar från nargurerna i Ereb. Dessa har visat sig ytterst besvärliga för kalmurrerna att kuva och upproriska stämningar från bergsfolkets sida och folkmord från Kalmurris sida förekommer då och då.
- I de nordligaste delarna av Kalmurri är kejsarmakten svag, och norr om ashatârernas kärnland upp mot Trimbusbergen är den ännu svagare. Här finns därför vildmarker och laglösa områden såväl som en lite nyare statsbildning, Dharbia.
- Dharbia, som tidigare var en del av Kalmurri, slog sig fria i ett av de kalmurriska inbördeskrigen. Det lilla landet bebos av en blandning av ashatârer, barbarfolk och ättlingar till de jorer som p.g.a. det värdefulla mineralet salamant grundade en handels och gruvkoloni här under det Jorpagniska imperiets tid. Detta blandfolk talar fortfarande en jorisk dialekt.
- Öster om Dharbia uppe i Trimbusbergen ligger dvärgriket Bôr-Drîm, eller på dharbisk jori Trimbien. Det är efter detta rike som Trimbusbergen fått sitt namn.
- Söder om Bôr-Drîm ligger ett litet ökenområde som är utanför den kalmurriska kejsarens kontroll. Detta område kallas Ödelandet och och dess centralort Kernath är ett slags tillflyktsort för udda religiösa kulter, banditer och skrupellösa handelsmän som kontrollerar handeln med dvärgarna i norr och sedan säljer varorna till överpris i söder. Det enda som kan växa i Ödelandet är den härdiga schmaktusplantan av vilken man kan göra ett ypperligt vin.
Gadirms rike som beskrivs i DoD-Gigant är ungefär lika stort som Öland (1300 km2) och utgörs av en vidsträckt dal. Förslagsvis låter vi riket ha exakt formen av Öland som ju är ganska långsträckt och passar in detta någonstans i Trimbusbergen. Dalen kan mynna ut på norra sidan om bergen och den vägen vara möjlig att nå (åtminstonde teoretisk, riket är väl skyddat av magi). Riket exporterar jordbruksprodukter och tar emot besök från lärde. Detta behöver inte nödvändigtvis vara i så stor omfattning men att det förekommer i någon grad kan vi passa in.

Om vi låter handelsvägen ner från sydvästra ändan av Aqusuili-Kartals Innanhav först gå längs norra sidan av Trimbusbergen kan det från denna vara möjligt att nå Gadirms rike som då skulle hamna söder om vägen. Vidare mot norra Kalmurri och Dharbia kan eventuellt vägen gå en bit genom Underjorden och passera Trimbusbergen till södra sidan. Handelsstaden Kernath verkar vara en central plats här.

http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Kernath
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Re:

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev:
Gadirms rike som beskrivs i DoD-Gigant är ungefär lika stort som Öland (1300 km2) och utgörs av en vidsträckt dal. Förslagsvis låter vi riket ha exakt formen av Öland som ju är ganska långsträckt och passar in detta någonstans i Trimbusbergen. Dalen kan mynna ut på norra sidan om bergen och den vägen vara möjlig att nå (åtminstonde teoretisk, riket är väl skyddat av magi). Riket exporterar jordbruksprodukter och tar emot besök från lärde. Detta behöver inte nödvändigtvis vara i så stor omfattning men att det förekommer i någon grad kan vi passa in.

Om vi låter handelsvägen ner från sydvästra ändan av Aqusuili-Kartals Innanhav först gå längs norra sidan av Trimbusbergen kan det från denna vara möjligt att nå Gadirms rike som då skulle hamna söder om vägen. Vidare mot norra Kalmurri och Dharbia kan eventuellt vägen gå en bit genom Underjorden och passera Trimbusbergen till södra sidan. Handelsstaden Kernath verkar vara en central plats här.

http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Kernath
Enligt Sinkadus (nr 16?) (Sinkadus 25, s.19 /Admin) så ligger Gadirms rike mellan bostävenrna A och K i Akrogal på stora Ereb kartan. Detta borde lägga det straxt norr om Dharbia precis i Trimbusbergens västligaste utlöpare. Gadirms rike beskrivs som relativt isolerat och inte särskilt välbesökt samt att med en massa animerade skelett som brukar jorden (det senare kanske förklarar det förra). Tidigare har vi sagt att riket skall vara lite mystiskt och inte finnas på kartorna.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Akrogal

Inlägg av Jeb »

Vättestaden Lathraea ligger i Albiusbergen. En bra bit öster om dvärgriket Bor-Froz. Vättarna lockades hit av de stora järnfyndigheterna och bryter dessa i flera gruvor. För att hantera den extrema kylan klär sig vättarna i flera lager av päls och tuggar ständigt barken från Guhundurlärk. Trädet producerar antifrostproteiner och tuggandet sänker vättens kroppstempratur. Deras låga kroppstempratur gör att de ibland får anfall av frossa med skakningar. Skakningarna har givit dem namnet Ristvättar bland stäppfolk och dvärgar.

Lathraea består av ca 1500 individer och leds av en Ataman, hövding. Just nu är Ataman Pereryv Ledokoli den som leder Lathraea, men Ataman skiftas ofta beroende på hur duglig den tillsatte är. Staden är helt utlämnad till de svartfolk och nomader som lever söder om bergen. De förser samhället med mat och nyttoföremål. I utbyte tillverkar vättarna metallföremål och vapen. Speciellt vapnen är mycket viktiga för svartfolken på stäppen. De nyttas i kriget mot Bor-Froz och skänker vättarna stor glädje i vetskapen att de åsamkar ärkefienden skada.

Kanske något att bygga på?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Akrogal

Inlägg av birkebeineren »

Absolut något att bygga på. Gillar namnet ristvättar och förklaringen till varför just dessa vättar kallas så. Helt i tråd med hur vi kringgått frågan om ras eller inte ras. :)

Problemet med kylan har dvärgarna också:
Snibben skrev:Nere i de djupa dvärggrottorna vill inte riktigt ljuset, värmens och eldens element samarbeta självmant utan måste tvingas samman av dvärgarna på magiska, alkemiska och mekaniska sätt. Grottornas järnväggar är så kalla att om man lägger en naken hand mot väggen riskerar man att frysa fast. De rådiga dvärgarna har naturligtvis kommit upp med uppfinningar för att råda bot mot naturens nycker. Varma härdar som inte avger ljus och ljuskällor som inte avger någon värme, tjocka kläder för att skydda mot kylan och uppvärmda badstugor finns överallt.
Tuggandet av bark är vättarnas lösning, även om den har sina bivirkningar. Att använda drogen kan ju också vara något för djärva RP på äventyr har upp i norr.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Akrogal

Inlägg av Jeb »

Blev också väldigt förtjust i Ristvättar. Barktuggandet är inte en drog utan en fantasyfierad verklighet. Lärkträd i Sibirien producerar faktiskt antifrostproteiner, även om jag är ganska säker på att humanoider inte kan dra nytta av det. :?
Nere i de djupa dvärggrottorna vill inte riktigt ljuset, värmens och eldens element samarbeta självmant utan måste tvingas samman av dvärgarna på magiska, alkemiska och mekaniska sätt. Grottornas järnväggar är så kalla att om man lägger en naken hand mot väggen riskerar man att frysa fast. De rådiga dvärgarna har naturligtvis kommit upp med uppfinningar för att råda bot mot naturens nycker. Varma härdar som inte avger ljus och ljuskällor som inte avger någon värme, tjocka kläder för att skydda mot kylan och uppvärmda badstugor finns överallt.
Jag var inne på att vättarna på något sätt tagit över dvärgarnas övergivna gruvor och fått igång deras system för att behandla kylan. Jag var sedan inne på att de "isolerar" med is, men det faller gruvdriften på. Bark och hudar blev den räddningen.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Akrogal

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev:Blev också väldigt förtjust i Ristvättar. Barktuggandet är inte en drog utan en fantasyfierad verklighet. Lärkträd i Sibirien producerar faktiskt antifrostproteiner, även om jag är ganska säker på att humanoider inte kan dra nytta av det. :?
Där ser man!

Men jag är övertygad om att det fungerar på humanoider i Altor. Ljusmunkarna borta på Bärnstenarna i västra Akrogal är beryktade för sin drogkunskap och lär ha utforskat detta, och jag skulle bli mycket förvånad om det inte går att hitta vättebark på några av de mest skumma krogarna i Kernath nere i Ödelandet.:wink:
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Akrogal

Inlägg av Jeb »

Självklart är det så! :D
Skriv svar