Furgia

Samlingsplats för alla länder och platser
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Jag har börjat fundera på vad det finns för befolkning i Furgia förutom människor.
Lejonmän är så liten del att de inte riktigt ger något utslag (ca 0,01 ppm)
Och jag vill veta de större procenten. Vem vet alver och dvärgar kanske är så få att de inte heller tar upp någon större procent.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Vem vet alver och dvärgar kanske är så få att de inte heller tar upp någon större procent.
tycker jag låter bra. några finns där väl eftersom det tydligen i nordöst finns ett alvrike och i Trimbusbergen finns väl dvärgar tror jag.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Det finns ju väldigt mycket mytologi att ta av om man vill bygga på indisk och persiska källor. Dessutom bör det säkert hittas på någon slags egenhändigt påhittad konstig ras eller kultur då det nästan alltid verkar göra det i Altorianska länder.
Lite snabbt påtänkta idéer på raser
Skorpionkentaurer?
Minotaurer?
Lokala vampyrer som kallas för Lilitu eller Daytas (Beroende på vilken mytologi man vill nalla ifrån?)
Vanara? (Apmän)
Formförändrande Rakshasa?
Naga? (Serpenter)
Rakshasa (Formförändrare, eventuellt demoner)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

lammasu är ju kanske mera sumeriskt än persiskt-indiskt men kanske för plats ändå?
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Sant. Lamasu kanske snarare får plats i trakorien med dess sumeriska gudar. Blev kanske lite ivrig att använda hela mesopotamiens 5.500-åriga historias mytologi på en gång. På tal om det så är ju förmodligen olika former av djinn, fågel rock och liknande också på sin plats.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Jag menade snarare stora minoriteter. Sådana som märks i ett samhälle. Visst finns det Alver och dvärgar.
Jag tänkte att det skall finnas dvärgar i Furgia som arbetar med gruvbrytning. Om dessa är ca 250 000 utgör de 0,5% av befolkningen.
Alver finns i skogarna i Hammdaldis dalgångar för övrigt (det som inte huggits ned av Kalmurrierna). Likcsom älvfolk.
Ankor? Jag vet inte.
Halvlängdsmän borde det finnas några men inte så att det märks. Någon enstaka by här och där.
Kentaurer finns kanske i ett och annat legokompanie. De finns i varje fall i Akrogal.
Reptilmän finns i små enklavar.
Djurfolk av olika slag är väl självklara men låt då Akrogal få några egna och låt Minotauren stanna i Ereb.
Lejonmän (Större kattmän) kommer egentligen från Sombtaze men finns i Furgia.
Vargmän finns i norra Akrogal men inte i Furgia (annat än enstaka individer)
Vad finns mer?
Bävermän
Hyenamän
Elefantmän
Giraffman
Björnman
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Se upp för den internationella bäverkonspirationen. :P
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Dessutom bör det säkert hittas på någon slags egenhändigt påhittad konstig ras eller kultur då det nästan alltid verkar göra det i Altorianska länder.
Det är väl lite av det tänkte vi vill komma ifrån här på forumet, för att minska lapptäckesproblematiken.

Det finns ju väldigt mycket mytologi att ta av om man vill bygga på indisk och persiska källor.
Om det nu är så att inspiration till Furgia hämtats från t.ex. indien och persien, så behöver man inte damsuga rent de inspirationskällorna till furgia. Jag tror att Furgia får en mer unik karaktär om Snibben blandar lite från olika inspirationskällor. Se t.ex. Trakoriens Sumerien/Babylon och Venedig, m.fl.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Snibben skrev:Jag menade snarare stora minoriteter. Sådana som märks i ett samhälle. Visst finns det Alver och dvärgar.
Jag tänkte att det skall finnas dvärgar i Furgia som arbetar med gruvbrytning. Om dessa är ca 250 000 utgör de 0,5% av befolkningen.
Alver finns i skogarna i Hammdaldis dalgångar för övrigt (det som inte huggits ned av Kalmurrierna). Likcsom älvfolk.
Ankor? Jag vet inte.
Halvlängdsmän borde det finnas några men inte så att det märks. Någon enstaka by här och där.
Kentaurer finns kanske i ett och annat legokompanie. De finns i varje fall i Akrogal.
Reptilmän finns i små enklavar.
Djurfolk av olika slag är väl självklara men låt då Akrogal få några egna och låt Minotauren stanna i Ereb.
Lejonmän (Större kattmän) kommer egentligen från Sombtaze men finns i Furgia.
Vargmän finns i norra Akrogal men inte i Furgia (annat än enstaka individer)
Vad finns mer?
Bävermän
Hyenamän
Elefantmän
Giraffman
Björnman
Försök komma bort ifrån procenttänkandet tycker jag, och det är inte riktat speciellt mot dig Snibben. Bestäm hur många som är passande. det är annars lätt att det blir som i ankor i krilloan eller då 250.000 dvärgar i Furgia, det blir förbannat många av folk som mer skall vara en krydda tycker jag. 250.000 dvärgar innebär en av dvärgarnas största städer/riken skulle jag gissa på.

Jag håller med dig angående de redan påhittade folkens närvaro i Furgia, låter bra. När det gäller något nytt och unikt, behöver det vara humanoider? Kanske intelligenta elefanter eller hundar, eller mer oanvända folk ur Monster som raggmän eller harpyor?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Mikael skrev: Försök komma bort ifrån procenttänkandet tycker jag, och det är inte riktat speciellt mot dig Snibben. Bestäm hur många som är passande. det är annars lätt att det blir som i ankor i krilloan eller då 250.000 dvärgar i Furgia, det blir förbannat många av folk som mer skall vara en krydda tycker jag. 250.000 dvärgar innebär en av dvärgarnas största städer/riken skulle jag gissa på.
Du har så rätt Mikael, man måste komma bort från procenttänkandet. Jag började titta i Spelledarboken och kom fram till att procenten känns lite konstiga tex i Erebos som har 15% Ankor dvs ca 62500)

250.000 dvärgar skulle då inte sitta i samma stad utan vara utsprida i de två bergsmassiven och bergskedjan samt finnas i en del städer. Lite löst skulle det bli ca 14000 i varje provins. Fast det kanske är mycket ändå?
Mikael skrev: Jag håller med dig angående de redan påhittade folkens närvaro i Furgia, låter bra. När det gäller något nytt och unikt, behöver det vara humanoider? Kanske intelligenta elefanter eller hundar, eller mer oanvända folk ur Monster som raggmän eller harpyor?
Raggmän käns förvisso Akrogaliska men inte Furgiska.
Harpyor är väl mer monster än invånare?

Summa sumarum så är det väl 99% människor i Furgia och 1% övriga.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Harpyor är väl mer monster än invånare?
Harpyorna skulle kanske kunna tillhöra en avancerad form än den i ereb? En grupp som kan tala, kompromissa med andra folk samt tänka långsiktigt, inte bara åka runt och sprida träck?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev:
Harpyor är väl mer monster än invånare?
Harpyorna skulle kanske kunna tillhöra en avancerad form än den i ereb? En grupp som kan tala, kompromissa med andra folk samt tänka långsiktigt, inte bara åka runt och sprida träck?
Kan en koppling mellan harpyor och fågelmännen från Trakorien tänkas? Då blir de inte bara ett lån från våran värld utan kan ges några altoriska säregenheter från funderingarna om hur djurfolk kan ha uppstått.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Vi har diskuterat hur de har uppstått på någon av trådarna i Metafysikkapitlet tror jag.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

gtjorgo skrev: Harpyorna skulle kanske kunna tillhöra en avancerad form än den i ereb? En grupp som kan tala, kompromissa med andra folk samt tänka långsiktigt, inte bara åka runt och sprida träck?
birkebeineren skrev: Kan en koppling mellan harpyor och fågelmännen från Trakorien tänkas? Då blir de inte bara ett lån från våran värld utan kan ges några altoriska säregenheter från funderingarna om hur djurfolk kan ha uppstått.
Fågelkvinnorna vid Lammaras berg (i Lisisprovinsen) är rödhåriga med svarta och vita fjäderdräkt (som tranor alltså). Till skillnad från Harpyorna är de renliga och fredliga varelser.Varje dag flyger de ned till lisisjön där de samlar fisk för sin dagliga föda. Fisken fångas med hjälp av ryssor som sätts ut om kvällarna. De har svurit Storkonungen lydnad men lämnas för det mesta sig själva. De betalar ingen skatt men lämnar varje år en tribut i form av vävda tyger vilka är trotts sin enkla teknik mycket vackra och välgjorda. Tygerna vävs av ett slags fågeldun av okänt ursprung. De finns de som menar att dunen kommer från fågelkvinnornas egna ungars bo men troligare är att den kommer från någon av de många fåglar som finns i bergen.
Det här gäller för fågelkvinnorna i Furgia. De finns borde också finnas i Kamsun och nordöstra Soluna för att undvika lapptäcksproblemet.

Fågelmän från Trakorien?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Snibben skrev:
gtjorgo skrev: Harpyorna skulle kanske kunna tillhöra en avancerad form än den i ereb? En grupp som kan tala, kompromissa med andra folk samt tänka långsiktigt, inte bara åka runt och sprida träck?
birkebeineren skrev: Kan en koppling mellan harpyor och fågelmännen från Trakorien tänkas? Då blir de inte bara ett lån från våran värld utan kan ges några altoriska säregenheter från funderingarna om hur djurfolk kan ha uppstått.
Fågelkvinnorna vid Lammaras berg (i Lisisprovinsen) är rödhåriga med svarta och vita fjäderdräkt (som tranor alltså). Till skillnad från Harpyorna är de renliga och fredliga varelser.Varje dag flyger de ned till lisisjön där de samlar fisk för sin dagliga föda. Fisken fångas med hjälp av ryssor som sätts ut om kvällarna. De har svurit Storkonungen lydnad men lämnas för det mesta sig själva. De betalar ingen skatt men lämnar varje år en tribut i form av vävda tyger vilka är trotts sin enkla teknik mycket vackra och välgjorda. Tygerna vävs av ett slags fågeldun av okänt ursprung. De finns de som menar att dunen kommer från fågelkvinnornas egna ungars bo men troligare är att den kommer från någon av de många fåglar som finns i bergen.
Det här gäller för fågelkvinnorna i Furgia. De finns borde också finnas i Kamsun och nordöstra Soluna för att undvika lapptäcksproblemet.

Fågelmän från Trakorien?
Om jag får ändra från Tranor till Hägar. Deras namn kan då bli Wyfhern (av gammelengelskans wyf - kvinna och engelskans Heron. Nu kommer några att säga att de borde få ett Furgiskt namn också och ogilla detta tilltag. Ja, ja då kan jag bara svara att det är ibland bra att ha en Tellus referens för att få en övergripande namn på hela arten. De kommer naturligtvis ha andra namn på andra språk Jori, Sombatzinska etc.. Sen har väll Gregorius varit framme och givit den ett Joriskt taxonomiskt namn också kanske Gynaves Inconcussus :) )
Skriv svar