Nostratiet

Samlingsplats för alla länder och platser
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Då Fristaden är kungligt kontrollerad enligt Aidne
Hur fick du fram detta? Enligt Aidnes karta så är det inte huvudstad för ett hertigdöme utan en övrig stad. Detta behöver inte innebära att den är kungligt kontrollerad. Finns å andra sidan inget som hindrar det då enligt Aidne så finns ett tjugotal st fria städer i Zorakin.
Stämmer! Men då Kra också är markerad på samma sätt och jag är nästan säker att jag läst någonstans att Kra är kunglig fristad så har jag tidigare tolkat det samma om Fristaden. Men du har rätt! Formellt sett skulle staden kunna vara..annan större stad ägd av Hertigen av Salamora. Men det blir inte riktigt lika roligt (kampanj och konflikmässigt). Och det står inget annat om denna affär så vi förstör inga ursprungskällor. Så......
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Då min nästa fråga, var står det att Kra...Nej, skojar bara, jag var bara nyfiken ifall jag hade missat något. Helt klart något som passar bra in i kampanjmiljö Östmark.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fraxinus skrev:
Då Fristaden är kungligt kontrollerad enligt Aidne
Hur fick du fram detta? Enligt Aidnes karta så är det inte huvudstad för ett hertigdöme utan en övrig stad. Detta behöver inte innebära att den är kungligt kontrollerad. Finns å andra sidan inget som hindrar det då enligt Aidne så finns ett tjugotal st fria städer i Zorakin.
Stämmer! Men då Kra också är markerad på samma sätt och jag är nästan säker att jag läst någonstans att Kra är kunglig fristad så har jag tidigare tolkat det samma om Fristaden. Men du har rätt! Formellt sett skulle staden kunna vara..annan större stad ägd av Hertigen av Salamora. Men det blir inte riktigt lika roligt (kampanj och konflikmässigt). Och det står inget annat om denna affär så vi förstör inga ursprungskällor. Så......
Var inne på samma fråga tidigare; Fristaden i perioden 511-591 eO?

En "fri stad" som de forrymda livegna och brottslingarna grundade på eget bevåg eller handlade de med ett kungligt fribrev(?) i handerna? Om staden var kungens innan Salamoras erovring borde han vara ratt arg på hertigen, eller? :?
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Jag var faktiskt tidigare inne på att det var piratnästa och slavhandel pågick där med allehanda brottsliga aktiviteter men det passar föga in med att dalker och dvärgar handlade där. I alla fall en kunglig fristad före 591 känns också orimligt då den bildades av brottslingar och livegna men efter 591 så funkar det med en kunglig fristad.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Det kanns som att Fristaden har potential till att få en historia och bakgrund som skiljer den lite från vanliga stader. Tanker inte riktigt stadstat grundad av forrymlingar eller caddisk koloni, men lite båda mojligtvis?

Om vi delar upp informationen vi har så får vi foljande:

1) Livegna och fridlosa zorakier (med inte omojligt en hel del annat folk av varierande harkomst i den sista kategorien) tar sig ut i Ostmarken/Nostratiet for att dar hitta ett fristad från elak overhoghet, både religos och vardslig.

2) Caddo och/eller dvargarna i Aidnebergen ser potential i det nya samhallet/fristaden och borjar handla med varandra.

3) Handeln mellan dalker och dvargar fungerar mycket bra, vilket fristadsborna i stor grad tjanar på då de har maktiga makters stod for sin existens (zorakierna hade egentligen inte brutt sig om denna grupp rymlingar innan)

4) Dvargarna vill sakra handelsvagen från bergen ner till vad som har borjat kallas Fristaden med stort F (grundarna av samhallet har borjat anse sig som en stad) och bygger Zygosunds bro ut till en befastning. De ar måna om att inte låta fristadsborna helt hamna i dalkernas hander och utvecklar darfor ett samarbete med styret i staden, kanske aven de bistår med att bygga sjalva staden.

Om vi fyller i luckorna mellan dessa lite av mig tolkade men andå ratt officiella punkter kan vi få till Fristaden så som vi vill ha den, eller snarare dens tidiga historia (dagens situation fungerar utmarkt så som den nu utvecklats under Fraxinus overinseende). De stracker sig over perioden 511-520 eO vilket ar en ganska kort tid for etableringen av en hel stad och ett centrum for handel, men det ger kanske de nordzorakiska hertigarna en ursakt for att de inte riktigt hann forstå betydelsen av vad som forsiggick innan det var for sent?

Sen ett par viktiga frågor for att kunna utveckla det hela mera:

- handlade dvargarna med dalkerna innan 511 eO och i såfall hur och vart (for jag tolkade Mikaels tidigare svar på detta som handel mellan zorakier på Indar och Caddo)?

- handlade Zorakin med dvargarna i norra Aidnebergen innan 511 eO och fortsattede med det efter Fristadens etablerande, bara langs en annan vag?

Och sen forutsatter jag att handeln over Fristaden snabbt utvecklades sig till att inbefatta aven annat an dvargisk-caddiska relationer; ost, vast, norr och syd har kunnat motas har. Hertigen av Zalamoras erovring trasslade dock till aven denna men nar staden hamnade under kungens skydd har den i stor grad kunnat fortsatta, bortsett från mellan dvargar och dalker.

Hur låter detta? :?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

I Erebos historia från EA-boxen står det att många erebosiska Etinstrogna flyr från hemlandet 518 eO efter att Lysande Vagen forbjuds av det nybildade Femhusrådet. De kan ha forsett Fristaden med dugliga hantverkare och kontakter med handelshus i Nohstril och Gringul (och det sista i sann Hus Festglade-anda; utnytt varje situation och se det praktiska med att kontakterna som forvisats från ett stalle kan utnyttjas på ett annat)vilket gav både stod under etablerandet av en ny stad och grundlaget for en nutida erebosisk narvaro i staden?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Låter fingrarna tala, osammanhängande och som tankarna kommer...

A) Jag tänker mig att handeln mellan dvärgar och dalker var sparsam innan Fristaden, men att dvärgarna då handlade med zorakier i Indar och de i sin tur vidare med dalkerna. Caddo gör ett par försök att få "egna" hamnar på Indar men misslyckas, Fristaden är en välkommen möjlighet.

B) Nostratiet har säkert länge varit en tillflyktsort för allehanda utstötta, kriminella, flyktingar mfl. Områdets få urinvånare har under århundraden levt magert i sina rundborgar (tänker mig Ölands stora och små muromgärdade byar). En sådan ruffig plats med fiskare och amatörpirater låg på kusten. Av någon anledning, öhhh...Pendons Tjuvarnas Konung flyr hit och inleder ett karismatiskt ledarskap efter att ha gjort slut på byns tidigare ledarskap, vilket drar till sig andra "flyktingar" och byn växer till sig. Dalkerna får upp ögonen... osv som Birke skrivit.

C) Dvärgarnas handel med Zorakin minskar säkert när den ökar med Caddo, men den slutar inte helt. Caddo får bara fler marknadsandelar och tar över som största handelspartner. Jag utgår ifrån att en del modiga och strävsamma köpmannafamiljer med lååånga personliga relationer till dvärgar har kunnat driva sin handel vidare, men pga Fristadens fördelaktiga läge kanske de ändå tvingas skeppa därifrån av ekonomiska skäl?

D) FRIstaden ser jag lite som Tjuvstaden, dvs en salig blandninga av folk och religioner. Här är man fri att tillbe vem man vill, att handla med vem man vill och tullen är låg, men ändå så hög att det finns marknad för smugglare. Här förekommer magi och droger andra städer förbjudit. LVs förbud mot slavhandel finns inte här, men handeln är ändå begränsad då köparna kan hitta bättre utbud i andra hamnar och enda grannlandet som har slavar är Erebos (också de i liten skala). Tänker mig dock att Nostratiets befolkning har en del slavar.

E) Tillskott av erebosiska etintrogna är väl inte omöjligt, även om de i första hand flydde till Zorakin och Caddo. Fristaden kan ha ett rykte som frihetens stad, men också som ett ruffigt ställe där endast de starkaste överlever. Är man en hantverkare och har familj väljer man det tryggare Zorakin (officiellt material). Jag ser också helst inga erebosiska handelshus i Fristaden (pga dalkernas inflytande), men naturlgtvis får dess skepp läga till (lite dyrare för dem dock) och då är de gamla erebosiska flyktingarnas kontakter till hjälp.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

A,B och C låter bra.

D också men frågan ar om vi kan få till slavhandel?

Rorande E så var det kanske de mest vågade som drog till det nya Fristaden efter att ha flydd från Erebos? Dalker och Erebosier i Fristaden låter lite svårt kanske men de forra ar borta (?) efter 591 eO och de senare kan ha etablerat sig efter Salamoras erovring och den vidare utvecklingen till kunglig zorakisk fristad?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jo men Fristaden öppnar ju armarna för alla som kan bidra till stadens utveckling. Alla i stadsrådet (läs dalkerna) är väl inte helnöjda att det kommer in en flock Ereboser men det var och är majoriteten vilja i rådet som avgör i Fristaden.

Det blir lite som New York...en smältdegel av folkslag där alla söker frihet och lyckan men inte alla finnner den. Där inte bara de olika Gillena binder samman folk och fungerar som kitt utan även olika etniska "grupperingar" särar på folk och spär på misstänksamhet och fördomar.

Där en viss stadsdel i huvudsak är bebodd av dalker (Parfymeriet kallat bland humorister från andra folkgrupper), en stadsdel är kanske Zoraker, en stadsdel är dvärgar (underminerad av hemliga gångar) och en stadsdel är kanske Ereboser (lilla Dakkilien). Och en större stadsdel är av etniskt blandad medel- och överklassbefolkning.

De etniska grupperingarna (gängen) är sannolikt mer ljusskygga, främlingsfientliga, "skyddar" varandra mot "de andra". De har sina fingrar nere i den undre världen, ägnar sig åt beskyddarverksamhet, smuggling etc.

Lite som i Gangs of New York.

Kanske finns (eller fanns) det rent av en lite grupp svartfolk i Fristaden?! Utstötta av den Brända jorden klan har de under tidens lopp sökt sig till Fristaden. Under tider där svartfolken belägrat Fristaden har dessa svartfolk levt under hård press, ofta förföljts av mobbar etc. Annars lever de i fred i staden. De får ta de sämsta jobben. Utkastare och livvakt för någon ledare bland tjuvar är ett riktigt toppjobb. Vanligare är kloaksanerare, latrinbärare etc.

Fast det är kanske inte så troligt att man släpper in Svartfolk i Fristaden?
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-10-24 20:09, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Tänkt något liknande, men vill inte ha Staden O minor, så inte riktigt som Gangs of New York va,hellre Tjuvstaden/Ankh Morporkh.
Senast redigerad av Mikael den 2008-08-14 15:59, redigerad totalt 1 gånger.
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Ser personligen eventuella svartfolk som dvärgarna stött på i Fristaden inte lever till att se en ny gryning.

Men idén i sig är väldigt intressant och ett roligt avsteg från de traditionella städerna i norra Kopparhavet. Om man vidareutvecklar detta så kan det bli mycket bra och skulle vara en bra stadsmodul.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Mikael skrev:Tänkt något liknande, men vill inte ha Staden O minor, hellre Tjuvstaden/Ankh Morporkh.
Just något sådant jag tänkte! Men inte vågade ta i mun.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fraxinus skrev:Kanske finns (eller fanns) det rent av en lite grupp svartfolk i Fristaden?! Utstötta av den Brända jorden klan har de under tidens lopp sökt sig till Fristaden. Under tider där svartfolken belägrat Fristaden har dessa svartfolk levt under hård press, ofta förföljts av mobbar etc. Annars lever de i fred i staden. De får ta de sämsta jobben. Utkastare och livvakt för någon ledare bland tjuvar är ett riktigt toppjobb. Vanligare är kloaksanerare, latrinbärare etc.

Fast det är kanske inte så troligt att man släpper in Svartfolk i Fristaden?
Skulle det gå for sig att fundera kring "halvorcher" (svartfolk/manniska) i Fristaden, något det borde finnas en hel del av i det svartfolksrika Nostratiet? Aven dessa har hittat en fristad har men for att ge de en lite sakrare grund kan vi vidare fundera kring någon gruppering LV-munkar/stygantropologer som forsoker fora in svartfolken i Etins ljus och civilisera dem?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

För min del behöver det inte finnas svartfolk alls i Fristaden. Det är bara idéer som kastas fram för att skapa reaktion. Tanken på svartfolk i fristade (som en lite minoritet) är intressant men inte nödvändig. Din idé om "halvorcher" är mer sannolik men också kontroversiell. Halvorcher är inte uppskattade av alla och anses som ganska ovanliga. Men med Nostratiet direkt in på så är de kanske lite vanligare här om...om de accepteras av forumet.

Det ger dock en viss färg åt staden. Kanske försöker de Enkla förbarma sig över dessa olyckliga själar. De är också i botten på samhällsordningen i Fristaden men de har det kanske bättre där än på landsbygden(?).
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag kan se halvorcher i mer nordligt belägna byar i Nostratiet. Säkert uppskattade muskler och allt räknas i kampen för överlevnad.

I Fristaden kan jag tänka mif svartnissar som sköter kloakerna :?
Skriv svar