Erebos

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Mikael skrev:funkar för mig. Borde det inte vara mer stad österut också?
Jag utvidgar kartan så får vi se hur det blir...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Glöm inte att kika på Dimmor över Nohstril äventyret där en gravplats nämns om jag minns rätt.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Tycker kartan är lite konstig, skalor verkar ändras.
Byggnader verkar va riktigt små på vissa ställen eller breda gator o sen på andra är dom riktigt stora.
Murarna verkar ha en j**la massa torn som desutom slutar i ingenstans.
Kan iofs bero på att staden växer o dom måste rivas men iaf.
Och vad är den där fyrkantiga ministaden som finns i vänstra hörnet?
verkar ju som husen är pyttepyt i den.
Men detta är mina iakttagelser och det kanske finns en förklaring.

Vilken Sinkadus finns den i fresten?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Alendor skrev:Tycker kartan är lite konstig, skalor verkar ändras.
Byggnader verkar va riktigt små på vissa ställen eller breda gator o sen på andra är dom riktigt stora.
Murarna verkar ha en j**la massa torn som desutom slutar i ingenstans.
Kan iofs bero på att staden växer o dom måste rivas men iaf.
Och vad är den där fyrkantiga ministaden som finns i vänstra hörnet?
verkar ju som husen är pyttepyt i den.
Men detta är mina iakttagelser och det kanske finns en förklaring.

Vilken Sinkadus finns den i fresten?
Tror inte att det är ngt fel på skalan faktiskt. Den fyrkantiga ministade är ankstaden, med byggnader i halv skala... Tornen och murarna är utplacerade av "Ä" och jag ser eg. inte någon anledning att flytta på dem. Antagligen finns bra förklaringar i form av klippväggar eller andra naturliga försvar. De stora husen är hamnmagasin, katedraler, magikerakademier, badhus o.dyl. (som ju faktiskt är större än vanliga bostadshus...) Att gatorna varierar i bredd (mellan 1,5 och 10 m) är väl inte så konstigt? Säg den stad som har jämnbreda gator!
Originalkartan finns i Sinkadus 25 samt i Äventyrsboken till EA-boxen.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag har alltid tänkt mig kartan i EA Äventyrsboken och Sinkadus-artiklarna (och även denna?) som endast ett utsnitt av staden Nohstril, den fortsätter både norrut, österut och söderut. Det verkar också som om delar av det som förmodligen varit södra stadsmuren är riven.

Men den är ett bra utgångspunkt Adragoor! :)
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Adragoor skrev:
Alendor skrev:Tycker kartan är lite konstig, skalor verkar ändras.
Byggnader verkar va riktigt små på vissa ställen eller breda gator o sen på andra är dom riktigt stora.
Murarna verkar ha en j**la massa torn som desutom slutar i ingenstans.
Kan iofs bero på att staden växer o dom måste rivas men iaf.
Och vad är den där fyrkantiga ministaden som finns i vänstra hörnet?
verkar ju som husen är pyttepyt i den.
Men detta är mina iakttagelser och det kanske finns en förklaring.

Vilken Sinkadus finns den i fresten?
Tror inte att det är ngt fel på skalan faktiskt. Den fyrkantiga ministade är ankstaden, med byggnader i halv skala... Tornen och murarna är utplacerade av "Ä" och jag ser eg. inte någon anledning att flytta på dem. Antagligen finns bra förklaringar i form av klippväggar eller andra naturliga försvar. De stora husen är hamnmagasin, katedraler, magikerakademier, badhus o.dyl. (som ju faktiskt är större än vanliga bostadshus...) Att gatorna varierar i bredd (mellan 1,5 och 10 m) är väl inte så konstigt? Säg den stad som har jämnbreda gator!
Originalkartan finns i Sinkadus 25 samt i Äventyrsboken till EA-boxen.
Inte Lund iallafall! :D
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

Skoj att kartan är gjord!! Jo jag håller nog med om att den slutar lite abrubt, har väldigt mycket kvar på Nohstril så jag kan egentligen inte bidra så jäkla mycket med vad det skulle kunna vara ännu.

Mikael: Du behöver inte vara orolig, jag har gått igenom varendaste rad i samtliga sinkaduser och letat med lampa och lykta efter Erebosanknytna meningar. Från Sinkadus tror jag minsann inte jag missat något viktigt. Det är riktigt med gravkammaren, nummer 712 för att vara exakt ;)

Jag har flera delar påbörjade men en jättenorm politisk strid utbröt plötsligt mellan försäljning och produktion på mitt jobb där jag står i mitten (verksamhetsutvecklare) vilket bidragit till att jag jobbat sent och även hemma flera kvällar. Ska försöka avsluta någon mindre del dock så ni får ett smakprov. (Kommer att korta ned en del för jag hinner helt enkelt inte författa en Caddo-enorm beskrivning misstänker jag)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

En uppdatering och utbyggnad av Nohstrilkartan är nu gjord och finns här.

Färgläggningen är än sålänge endast preliminär och kommer att förbättras avsevärt med färgkodning av hus osv.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Jahopp. Då kan man alltså sluta grina över att vi inte få sno officiellt material rätt av, utan istället glädjas över den spetskompetens som våra forumiter besitter. Ska genast leta upp aktuell Sinkadus och riva den i konfetti, för från och med nu finns det bara en sann Nosthril karta.

Hell Andragoor!!! :D
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Fafnir skrev:Jahopp. Då kan man alltså sluta grina över att vi inte få sno officiellt material rätt av, utan istället glädjas över den spetskompetens som våra forumiter besitter. Ska genast leta upp aktuell Sinkadus och riva den i konfetti, för från och med nu finns det bara en sann Nosthril karta.

Hell Andragoor!!! :D
:lol: :lol: :lol:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Återigen; mycket snyggt mäster Adragoor! :D

Tankar kring "grönområderna"; odlingslotter, fårhagar, parker, inbyggd skog...? Sen, vad tros om en jordvall eller liknande utanför den södra staden?

Vore också trevligt med en skala!
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev:Återigen; mycket snyggt mäster Adragoor! :D

Tankar kring "grönområderna"; odlingslotter, fårhagar, parker, inbyggd skog...? Sen, vad tros om en jordvall eller liknande utanför den södra staden?

Vore också trevligt med en skala!
Allt det där kommer... Har inte börjat fundera över vad de stora öppna områdena är än. Betesmark och odlingslotter är mitt bästa förslag. En enkel pallisad eller jordvall är absolut en idé...

Sen är det ju gatunamn... kom gärna med förslag på gator. (Förutom självklarheter som Hamngatan o.dyl.)
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

En enkel pallisad eller jordvall är absolut en idé...
Eller vad sägs om att muren har förlorat sitt försvarsyfte då Erbosierna inte längre är intresserade av krigföring. Istället har man slagit upp muren och utvidgat staden. Muren fungerar idag istället som en tullmur och man har därför satt upp ett plank utanför de nyare delarna för att kontrollera tullarna.

Annars tycker också jag att det var en bra karta men undrar vad de stora inhäggnade områdena är bra för?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Snibben skrev:
En enkel pallisad eller jordvall är absolut en idé...
Eller vad sägs om att muren har förlorat sitt försvarsyfte då Erbosierna inte längre är intresserade av krigföring. Istället har man slagit upp muren och utvidgat staden. Muren fungerar idag istället som en tullmur och man har därför satt upp ett plank utanför de nyare delarna för att kontrollera tullarna.

Annars tycker också jag att det var en bra karta men undrar vad de stora inhäggnade områdena är bra för?
Erebosierna är nog intresserade av krigföring, men då är nog främst konflikten med Felicien på tapeten och det är ett krig som alldeles säkert främst kommer att utkämpas till havs. Femhusrådet kanske inte har sett det ekonomiskt försvarbart att renovera den gamla södra muren från Sagrin Erövrarens tid ännu.

Som sagt är mitt förslag att de öppna områdena är fårhagar och odlingsmark. Att ha odlingsmark innanför murarna kan ha varit viktigt för ett par hundra år sedan i händelse av en längre belägring när ständiga stridigheter pågick mellan olika erebosiska stormän. Idag har denna mark inte lika mycket syfte, men folk har varit ovilliga att ge upp sina ärvda utspridda tegar...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor skrev:Sen är det ju gatunamn... kom gärna med förslag på gator. (Förutom självklarheter som Hamngatan o.dyl.)
Tror några namnges i Sikadusäventyret "Skuggor över Nohstril"!
Skriv svar