Niferland

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Medicineman skrev:TJa storlekern på öarna är klar intressant.
Med storleken på 117000kvadratkilometer gör den till lite mer än halva storbritannien, eller en och halv gånger större än irland. vilket är en klart ansenlig yta.
Dock tycker jag att du är lite snabb med att vifta bort nordsjöns befolkningsantal, när det gäller kontroll av havet.
Thelguls befolkning är utan tvivel större än Niferlands befolkning. Kommer inte ihåg exakt var i EA boken det står men där har Thelguloch Niferland en instabil men viktig fred eftersom dem till stor del är beroende av varandra då Niferland står för flottan medan Thelgul har varorna.
Det innebär då i mina ögon att Thelgul inte har en ansenlig flotta, frågan är snarare om dem överhuvudtaget har något mer än fiskeskepp?

Men ja befolkningen bör vara högre än 200000, kanske t.o.m uppemot dem 2 miljonerna, underskattade ytan på nivralerna och deras fastlandskolonier i samkarna. :oops:
Det var ju just för att det hade skett en rejäl befolkningsökning i Norden som den expansiva vikingatiden kom när den gjorde...

Thelgul har en rätt stor flotta och har legat i krig med Niferland flera gånger de senaste århundradena. Självklart är thelgulerna intresserade av att slippa niferländska tullar eller att tvingas sälja varor med nifarer som mellanhand. "Freden" som råder mellan Thelgul och Niferland kanske nästan skulle kunna karaktäriseras som ett kallt krig. De båda länderna kapprustar, spionerar på varandra och är alltid redo för fiendeangrepp. Det hela utvecklar sig dock sällan till öppet krig.
Användarens profilbild
Medicineman
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 29
Blev medlem: 2013-05-06 04:46
Ort: Landskrona

Inlägg av Medicineman »

och även med den ökade befolkningen så kontrollerade dem områden med större befolkningar, genom teknologiskt fardighet, vilket jag skulle sätta som skillnad mellan Niferlands flotta, befolkning och styrka gentemot Thelgul.

Thelgul är större, starkare osv i många fall, men inte när det gäller flottan.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Medicineman skrev:och även med den ökade befolkningen så kontrollerade dem områden med större befolkningar, genom teknologiskt fardighet, vilket jag skulle sätta som skillnad mellan Niferlands flotta, befolkning och styrka gentemot Thelgul.

Thelgul är större, starkare osv i många fall, men inte när det gäller flottan.
Fast om Niferland hur lätt som helst kan spöa Thelgul öppnar det inte upp för lika många kampanjidéer. Kan det när som helst bryta ut krig blir det ju mycket intressantare. Så många potentiella konflikter som möjligt tycker jag!
Användarens profilbild
Medicineman
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 29
Blev medlem: 2013-05-06 04:46
Ort: Landskrona

Inlägg av Medicineman »

good point, dock tycker jag inte att det ska vara allt för jämnt mellan flottorna, eftersom det gör Niferländskt sjöherravälde i Ormsjön lite oklart.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Medicineman: Har lagt till en enkel karta i första sidan på denna tråd! För större kartor över Samkarna (med Niferland) - kolla i kartoteket. Där finns två stycken i "Altor" tråden. Jag kommer snygga till kartan och lägga till namn, platser och allt sånt när du har kommit en bit på vägen och vi tycker att det blir dags. :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ormsjön, med Niferland

Bild
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Niferlands klimat
Tropiska Områden

15 Nordligt Ormsjöklimat
Årsmedeltemperatur: +16
Månad: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Temp: +8 +8 +11 +14 +16 +20 +30 +25 +20 +16 +14 +8
Nederbörd: KN KN KN LN LN LN MU MU LN LN LN KN
Bild

Ormsjöns vatten är ovanligt kallt sett i förhållande till de sydliga breddgraderna. Detta beror på ej helt kartlagda geomagiska förhållanden som gör att köldens makter via vattnet har gjort framstöt mot värmen i söder (precis som det finns vulkaner och heta källor uppe i norra Orghins isöden). Enligt Angusiakultens myter är det portaler djupt nere i havet som Angusia i sin roll som "Portarnas väktarinna" bevakar efter att hon genom dessa undslapp den köldvärld hon i urtiden satt fångad i (och som niferlänningarna följde med genom).
Användarens profilbild
Medicineman
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 29
Blev medlem: 2013-05-06 04:46
Ort: Landskrona

Inlägg av Medicineman »

Intressant tanke med vädret, mest för att då blir vädret mindre söderhavs och mer nordligt medelhavsklimat...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag tänker nog fortfarande söderhavsklimat men för att södra Ormsjön inte skall bli helt obeboelig pga hettan frän sydpolen tänkte jag det behövdes lite svalka.
Användarens profilbild
Medicineman
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 29
Blev medlem: 2013-05-06 04:46
Ort: Landskrona

Inlägg av Medicineman »

Med en årsmedeltemperatur på 16 grader? Det är nog lite lågt för tropiskt klimat dock. Men det går nog att anpassa så att det passar in på sitt sätt ändå.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Temperaturen kanske skall justeras upp något... Det var diskussioner kring andra zoner också men vi kom aldrig helt fram. Medeltemperatur för tropisk klimat är i vår värld 18 grader (källa: Wikipedia) men Altor ser ju inte helt ut på samma vis med sin kalla nordpol och varma sydpol. Altors midja och ekvator går strax söder om Krilloan enligt källorna.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Nej, 16 grader är för lågt. Eller... Hmm... Kanske altoriska temperaturer skiftar rätt ofta runt ekvatorn, med alla elementarer som kämpar och så. Ena året får man en kall sommar och andra året får man två skördar...
Användarens profilbild
Medicineman
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 29
Blev medlem: 2013-05-06 04:46
Ort: Landskrona

Inlägg av Medicineman »

Adragoor skrev:Nej, 16 grader är för lågt. Eller... Hmm... Kanske altoriska temperaturer skiftar rätt ofta runt ekvatorn, med alla elementarer som kämpar och så. Ena året får man en kall sommar och andra året får man två skördar...
Här har vi en tanke som jag klart kommer att arbeta in i kulturen på niferland.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev:Temperaturen kanske skall justeras upp något... Det var diskussioner kring andra zoner också men vi kom aldrig helt fram. Medeltemperatur för tropisk klimat är i vår värld 18 grader (källa: Wikipedia) men Altor ser ju inte helt ut på samma vis med sin kalla nordpol och varma sydpol. Altors midja och ekvator går strax söder om Krilloan enligt källorna.

Altor verkar just nu vara inne i en Liten Istid. En liten istid gör att nordliga klimat är ca 1 grad kallare och tropiska ca 2-3 grader kallare. Det är den enkla förklaringen.
Den lite mer utförliga förklaringen är att köldjättarna Fafnir, Mikael och Birke ville ha snö vid Kopparhavet och det är detta som sänker Niferlands medeltemp.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lilla_istiden
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

:lol:
Skriv svar