Niferland

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Jämför kanske med Maldivernas klimat?

http://www.albatros-travel.se/destinati ... vader.aspx
Användarens profilbild
Medicineman
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 29
Blev medlem: 2013-05-06 04:46
Ort: Landskrona

Inlägg av Medicineman »

Albrekt skrev:Jämför kanske med Maldivernas klimat?

http://www.albatros-travel.se/destinati ... vader.aspx
Finns en del nackdelar med det eftersom maldiverna har en placering som inte kan liknas vid niferland, men ja temperaturen är närmre det jag föreställde mig från början.

Dock är tanken med ett instabilt klimat något mer passande, där den kalla nordanvinden ses som något mindre bra eftersom det bådar för ett dåligt år.
Användarens profilbild
Medicineman
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 29
Blev medlem: 2013-05-06 04:46
Ort: Landskrona

Bara ett dåligt första utlägg

Inlägg av Medicineman »

Före Odo:
757: Ett folkslag som varit slavar under många år gör uppror och samlar
sig på ön Kaerlion där de bildar ett eget rike.
675: Rikets kung dör och ett blodigt inbördeskrig bryter ut.
600(ca): Jordukaerlar strandar med sin flotta av 20 skepp efter tredje konfluxens härjningar.
590: Riket faller samman efter många års stridigheter där Jordukaerlarna är orsaken.
450: Öarna enas under ättlingarna till Jordukaerlarna under namnet Niferland.
143:Ett sjöslag utkämpas i närheten av ön Zadêsh mellan thelgulska och niferländska flottor sedan
Boghur försökt få ökad kontroll över ormsjöhandeln. Thelgul förlorar slaget på grund av
niferlänningarnas överlägsna skeppsbyggnadskonst och taktik. Thelgul drar tillbaka sina
handelsflottor från Ormsjön.
80-40 (ca): Nirvalerna skakas av många inbördeskrig och intriger. Riket spittras upp i många små riken
Efter Odo
125: Haekon Havsson försöker ena öarna till ett rike men misslyckas.
127: Waldich tar över där hans döde far Haekon slutade.
136: Waldich kröns till Niferlands förste konung efter ett antal krig.
342 e.O.
En hel niferländsk handelsdelegation drogas ner med rhas och delegaternas underskrifter förfalskas,
vilket ger Thelgul oinskränkta handels och tullföreträden i hela norra Ormsjön. De hemvändande
delegaternas blå tänder avslöjar dock ränkspelet för niferlänningarna som inleder ett krig.
342-351 e.O.
Det första niferländska kriget. Niferlands flotta belägrar Theon i tre år, men tvingas tillsist ge sig på
grund av försvarsmaskiner byggda av den store uppfinnaren Arekim Edîz.
351 e.O.
Ett fredsfördrag undertecknas i vilket Thelgul får fria tullar på vissa lyxvaror som importeras från Solunas inre.
357-362 e.O.
En svårartad pestepidemi som tycks ha haft sitt ursprung i österns otämjda djungler härjar Thelgul.
Handeln får svåra nergångar eftersom få utländska skepp vågar lägga till i Thelguls hamnar. Niferland
får ökat inflytande i Ormsjön.
418: Magikern Heithar tar tronen och styr med en järnhand.
447: Heithar blir mördad och åter igen bryter inbördeskrig ut.
453: Kriget tar slut men fortfarande sitter ingen kung på tronen.
Statsstater bildas och Niferland finns bara som ett namn på kartorna hos de gamla kartgraferna
534: Haechon enar statsstaterna och styr Niferland från Ildar.
576: Haechon ätt dör ut och ännu ett inbördeskrig bryter ut.
579: Ätten Jordu kommer till makten och huvudstaden flyttas till Nifaria.
596: Kungen dör och hans son tar över tronen.

Några tankar är dock att det bör vara fler krig mellan Thelgul och Niferland. Många fler krig utan tvekan...
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Definitivt fler krig och massor av handelspolitiska intriger. Sen kanske man skulle få med Pokti på ett hörn också. Stridigheter har ju nästan säkert förekommit genom historien. Sen kan man ju även tänka sig att man har använt poktiska legosoldater i krigen mot Thelgul.

Har du funderat något på språket? Vissa av namnen i historien låter ju lite nordiskinspirerade. Tänk dock på att ett språk kan förändras till oigenkännlighet på 1200 år. Modern niferländska har nog bara ett fåtal ord gemensamt med jordiska. Sen är nog besättningen på 20 skepp lite väl fåtalig för att ändra språket i ett helt land. Troligare är nog att niferländska från början är ursprungsbefolkningens språk som har tagit upp massor av jordiska lånord och i viss mån har jordifierats av härskarklassen.
Användarens profilbild
Medicineman
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 29
Blev medlem: 2013-05-06 04:46
Ort: Landskrona

Inlägg av Medicineman »

En del av tankarna jag har är den liknelsen av den normandiska invasionen av england (även om kanske en något mindre skala) där det franska språket infiltrerade över väldigt lång tid.
Att den jorduashiska härskarklassen över lång tid blev mer och mer utblandad med del lokala folket, i så stor grad att det endast är namnen som är kvar. Sen att det kanske är vanligare med ljusare hud bland den härskande klasen medan det bland folket och framför allt häxorna är mer vanligt med en lite mörkare framtoning.

Andra tankar är att det ska finnas en kung/kejsare på öarna men att han har ett råd av nobilitet som styr där alla stora frågor måste diskuteras med häxorna.Dem har ju svaren på allt Häxor/nornor så att säga.

Poktiska legosoldater är en klart roande och inspirerande tanke.

Språket
Tanken här torde vara ett ursprungsspråk som liknar thelgulska(?) men med många låneord från jordiska, där dem kanske till och med förändrats till oigenkänlighet gentemot dagens jordiska.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jordukaerlarnas ankomst är alldeles förtidigt förlagd. 20 skepp som seglat på så lång expedition sker inte före 300-t fO.

Att språket skulle påverkas något kanske kan fungera med jorder som härskarklass.

Hur är det med Niferlänningarnas utseende och särdrag så som de framgår av Krilloan, knappast jorduakaerlar?

Också
Mikael skrev:Ankornas båtar: i Morëlvidyn skrev jag så här: 266 f.O. En jorduashurisk expedition på 20 skepp hamnar av misstag på stränderna utanför dagens San Anther. De stöter på morelverna som befolkar området och strid uppstår. Jorduakærlarna vinner, och gör ett kortare plundringståg öster ut längs kusten innan de besegras av svarta ankor. Ankorna är dock så imponerade av Jorduakærlarnas skepp och snabba överraskande anfall, att de börjar använda dessa och egna kopior av dem. Ett par decennier senare finns det få piratankor som använder andra skepp.
Vad de kallas? 2/3skala givetvis vad gäller bord osv, men lika stora nnars, dvs de tar en stor besättning och trupp ankor!
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

I Krilloanboken sägs att Niferlänningarna är kortvuxna, har vackra, rena drag och vitt till mellanblont hår. Hudfärg nämns inte.

Jag tänker mig att ÄS har tänkt sig det Berbiska folket Guancherna som förebild. Guancherna är Kanarieöarnas urbefolkning innan Spanjorerna kom.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Det kan ha varit jag som gett upphov till det här att jordukaerlarna bosatt sig i Ormsjön. Jag ville antyda ett korn av sanning i Angusiakultens myt om att gudinnan en gång var fångad i ett land av is och mörker. Min ide var att ett människofolk som levde i detta kalla land lyckades befria Angusia och som tack tog gudinnan folket med sig till ett varmt land genom en port som hon sen vaktar.

Utan att nödvändigtvis fördjupa detaljerna tänkte jag att sanningen i detta är att Angusia faktisk var fångad, nära Altors nordpol där Isherrarna härskar. Människofolket som befriade henne levde ursprungligen i Orghin och landet de fördes till genom en elementarmagisk portal var ögruppen Nivralerna.

Tidpunkten för händelsen tänkte jag placera åtminstone före Järnets ålder (kanske ca 1700 fO?). Årtalet kan dock diskuteras men vi vet från EA-boxen att Angusiakulten fanns på Nivralerna före 900 fO (den spred sig nämligen då på något vis till Hynsolge därifrån) så det måste ha varit tidigare. Folket kan därför inte ha varit jordukaerlar då vi också vet att dessa först kom till norra Ereb 800 fO. Tanken var dock att det i Kard och södra Orghin som jordukaerlarna besökte fanns överlevda berättelser om folket uppe i norr och att dessa kallades Nifelungar med koppling till Aesirmytens köldvärld Nifel (som står i motsättnin till eldvärlden Muspel).

Niferlänningarnas ljusa utseende tänkt att bero på deras ursprung i norr (som har varit bebott av ljushåriga människor då de blonda dalkerna enligt vad vi skrivit tidigare fördrevs härifrån ca 1800 fO).
Senast redigerad av birkebeineren den 2013-05-28 21:11, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jordukaerlar kan dock ha hittat nifelungarnas portal och hittat ...niferlänningarna?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Tummen upp för Birkes idé! Det är bra mycket mer coolt än någon slags söderhavsvikingar...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Adragoor skrev:Tummen upp för Birkes idé! Det är bra mycket mer coolt än någon slags söderhavsvikingar...
Yupp!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Har inte utvecklat ideerna helt men tanken är att det finns permanenta/halvpermanenta öppningar mellan norra Altor och Ormsjön. Via dessa framskjutna positioner som Isherrarna öppnat bedriver de sin eviga kamp mot Söderns Salamandrar. Angusia som tagit ställning i detta Altors elementarkrig bevakar portarna (åtminstone enligt Angusiakultens myter). Köldkraft strömmar dock genom portalerna och detta gör Ormsjöns vatten kallt (eller snarare svalt med tanke på den sydliga breddgraden). Dessa portaler är vidare tänkt vara kopplade till vad som skrivits om dimensionsöppningar här: http://www.erebaltor.se/wiki/index.php? ... 6reteelser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Niferland

Inlägg av birkebeineren »

Från Morêlvidyn-tråden:
Adragoor skrev: 2023-04-12 15:52
birkebeineren skrev: 2023-04-12 11:09 Snyggt! :D

Och nu vet vi att Niferland hävdar överhöghet över delar av Fuktkusten. Undrar hur de gör det i praktiken, eller är det bara på pappret?
Det har varit känt länge. Uppgiften att Niferland kontrollerar en stor del av Ormsjöns västkust kommer från Krilloan kampanj (Ordförklaringarna i slutet av boken), men har kanske missats av många. Frågan är hur långt norrut denna kontroll sträcker sig och vad den består i. Enligt Krilloanmodulen är djungeln söder om Krilloan bebodd av primitiva stammar, så de niferländska områdena måste ligga längre söderut. Kanske är udden mitt emot Nivralerna bort mot Drakryggen fullständigt inkorporerade i Niferland och att de sedan har ett antal små mer eller mindre självständiga kolonier längre norrut. Krilloans inflytande kan då tänkas sträcka sig ner längs vägen söderut till den lilla staden som jag uppfann för att ha något som vägen söderut från Krilloan går till.
Det refereras till en karta över nordöstra Samkarna som syns här: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 379#p50379
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Niferland

Inlägg av gtjorgo »

När vi tänker att Niferland kontrollerar stora delar av fuktkusten…menar vi då att de kontrollerar/ockuperar/koloniserar denna fysiskt eller menar vi att niferlänningarna snarare dominerar handeln samt farvattnen och flodmynningarna?

Jag har nog alltid tänkt mig att niferlänningarna mest varit intresserade av marknadsprofit och inte dyra koloniala projekt. Jag kan dock ha tänkt fel här:-)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Niferland

Inlägg av Adragoor »

Krilloan kampanj skrev:Niferland
Stark sjömakt runt norra Ormsjön. Behärskar bland annat Nivralerna samt stora delar av Samkarnas östkust nedom Drakryggen. Ständigt i konflikt med Thelgul. Stora handelsintäkter via handel med södra Ormsjön och Krilloan.

Nivralerna
Ögrupp i Ormsjön, tillhörande Niferland.
Orden ”bland annat” gör att jag har svårt att tolka det på annat vis än att landet Niferland består av stora delar av Samkarnas kust och Nivralerna, inte att Nivralerna utgör Niferland och att Niferland sedan har kolonier längs kusten.
Skriv svar