Moril Dilaz

Samlingsplats för alla länder och platser
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

birkebeineren skrev:
Jan Erik Söderman skrev:Magiller
Dessa utgör den stora majoriteten av stadens befolkning. De är i allmänhet, stroppiga, utseendefixerade...
Låter bra, särskillt de aggresivt lackade kragstövlarna (men inte för mycket 1600-tal som också Fraxinus är inne på), men avser du detta som gällande alla magiller eller endast de magiller som bor i Moril Dilaz och som kallars moriller?

Jag tänker mig att modet är väldigt ombytligt. Nästa år är det säkert gummistövlar från djupaste Samkarniska träsken som gäller eller högklackade sandaler från de Jorpagniska bergen. Dessutom tänker jag mig att det är specifikt morillerna som är så här fruktansvärt ombytliga. Emedans alla Magiller gillar att klä upp sig för att imponera är det bara morillerna som är så rika att de byter hela tiden.
Jan Erik Söderman skrev:Dvurer
Dessa kortväxta märkliga figurer...
Kan inte dvärgarna få heta dvärgar?

Dvärgarna heter dvärgar på Jori. På Morillisk dialekt heter de Dvurer.
Jan Erik Söderman skrev:Lysande Vägen
Aggressiv mot magi...
Fast Magilre tillhör den aidniska grenen av LV och denna har inget emot magi (av den goda sorten). LVs dalkiska gren däremot är emot magi men ...tja, hur kan det tänkas hänga ihop?

För att de som sagt lite greppar efter halmstrån för att försöka göra sig själva relevanta. De har för sig alla möjliga saker som inte den vanliga aidniska kyrkan pysslar med eller ens funderar på att göra. Den Morilliska kyrkan är rasister, skenheliga som fan, gillar att bränna folk på bål och extremt inblandade i den lokala politiken. Jag är säker på att Kerigassen i huvudstaden är ganska upprörd på den Morilliska kyrkans excesser men att han än så länge får in mer pengar ifrån det stiftet än ifrån något annat och därför inte klagar så mycket. Dessutom tror jag att jag nämnde att även om de lokala ledarna egentligen hatar alla former av magiker så brukar de försöka hitta andra "bevis" än bara det för att få bränna dem.
Jan Erik Söderman skrev:Kaosbröderna
Dessa anarkister är övertygade om att kaos är vägen till frälsning. De använder sig av demoniska bomber med demonexplosioner med sigill i sig för att sprida oordning...
Oktagonister och Khergolldyrkan låter strålande för Magilre, knyter samman med Staden O och kopplingarna till Trakorien. Fast demonexplosioner? Några förvillade magikernoviser som med två och en halv formel i samlingen, däriblant SIGILL på något mystisk vis (svår besvärjelse), anslutit sig till anarkisterna och kommit på elaka sätt att sprida oordning låter trevligt men gör det inte för stort. Heller då många små som kan vara "en del av" den magilliska (morilliska?) kulturen eller någon enstaka stor som kan knytas till ett äventyr eller en kampanj. Demoner är förövrigt en sådan vederstyggelighet i Etins ögon att exarken i Ekeborg förmodligen skulle skicka ut order till Solorden i Skapen att förstärka kompaniet solriddare i Munzga (där de har sitt säte i Magilre) och göra något åt saken.

Det är en ganska stor företeelse i det att det är en subkultur bland de unga. Att däremot kasta bomber omkring sig och dyrka demoner är det en mycket liten kärna som sysslar med och de flesta har ingen aning om att detta ens pågår inom kultens ramar. Dessutom tror jag redan att de här rackarna jagas av den lokala ordningsmakten. Bara det att eftersom de är rika ynglingar så har inte kyrkan något intresse av att jaga dem eftersom kyrkan mest verkar existera för att förtrycka de svaga i just denna staden.

Hoppas du inte ser detta som negativ kritik Söderman utan endast som försök till att fläta in dina ideer i ett sammanhängande EA! :)
Nej. Jag är nu tvungen att begå seppukku. :p
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Mikael skrev:Ansluter till Birke.

En sak till. Tycker inte Magillerna skall vara arroganta. Vi har arroganta Ransarder och "trakorier" nextgårds, dvs vi har den typen av nationellt/"etniskt" förankrad arrogans. Kan inte arrogansen vara en klass/personlighetsdrag (visserligen inte ovanligt det heller i en värld med adel som echter mfl). Variation förnöjer så...
Magillerna är inte bara vältalig och med bra argument utan också smord och "trevlig/charmig" vilket gör att folk gör som magillerna vill, betalar för mycket för deras varor och åker hem förvånade över hur fel de måste ha räknat på vinsten av de skeppade varorna...för inte kan det väl bero på vad den där vältalige trevlige herren i basker och kragstövlar sa.

Sedan kan de vara hur baksluga, förrädiska, elitistiska, föraktfulla och hänsynslösa när de inte träffar personen de föraktar. Som längst kan de kanske sträcka sig till en drypande till synes trevlig kommentar men som i sitt innehåll för de magiller som kan koden trycker till den andre.
Jag var väl mest ute efter föraktfulla faktiskt. Och det var precis det jag menade. Dom är ganska kallsinniga och avståndstagande och har förmodligen just många egna koder för umgänge som inte utlänningar, eller ens andra magiller, förstår.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

OK, men jag föreslår fortfarande för variations skull att de utåt och i möte med utlänningar är förbannat trevliga, med tryck på förbannat när man senare märker att trevligheten döljde agendan att ruinera eller sabotera för en.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Jo. Det har du nog rätt i. Det ska vara lite "two faced" över dem i allmänhet. Men eftersom denna text är skriven ut ett Morilliskt perspektiv (vilket bland annat kan ses på åsikterna om dvärgar) så antas det att läsaren redan känner till detta och inte blir lurad som en utlänning. Således inbillar jag mig också att de i allmänhet är ganska dryga mot varandra eftersom det förmodligen anses som förolämpande att försöka bibehålla sin fasad mot personer som känner en.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Står någonstans i källorna om vältaliga personer att de "likt en magiller talar någon från vettet". Det magilliska språket sägs också ha något magisk över sig (och ge pluss på olika FV). Interessanta frågor som då dyker upp är om denna effekt gäller på en lyssnare som själv talar magilliska eller endast på de som talar näraliggande språk och därav förstår magilliskan?

Inget seppuku låter fint Söderman. :)

Om Magilre i Klomellientråden: viewtopic.php?p=21238#21238

Någonstans har någon också skrivit om magilliska räder in i Klomellien men jag hittar inte vart...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

OK.
Morilliskt perspektiv
menar du endast perspektiv som Moril Dilaz typiske invånare har? För om det är genomsnitts-magillerns åsikt så låter "stroppiga, utseendefixerade, till synes känslokalla" som en ovanlig uppfattning folk har om sin egen folkgrupp. Men Gällivarebor kan tycka det om Stockholmare tex. Kanske morillerna anser sig som klart trevligare än övriga magiller? Kan man då tänka sig att alla magiller anser alla andra magiller vara mindre trevlig än en själv? Munzgiller anser Morillerna vara "stroppiga, utseendefixerade, till synes känslokalla". Det förutsätter i så fall att man inte är för lika antar jag.

När du skriver text som i framtiden skall vara med i pdf (vilket vi ser fram emot med förväntan :D ) så bör du vara tydligare med när det är en viss grupps synvinkel som redogörs för eller speglas, ta annars en mer neutral utgångspunkt. Att slänga in en stämningstext eller ett vittnesmål underlättar för förståelsen av att det är en vinklad beskrivning som ges.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Birke: Det står i magilremodulen att det fungerar på alla som förstår magilliska inklusive andra magiller.

Mikael: Jo det här är ju knappast en färdig produkt. Men jag kan nog tänka mig att Morillerna tycker tillräckligt illa om varandra för att beskriva sina medmänniskor som stroppiga, svekfulla och jävliga. Och för att vara lite mer tydlig då så tänker jag mig att det är en måttligt religiös magillisk lärd man av halvadlig släkt som kan tänkas beskriva folken på det sätt som de är beskrivna.

Min utgångspunkt när jag skriver är att jag vill vara underhållande och ge läsaren en känsla för stämningen i det jag beskriver. Endast på kanske fjärde eller femte plats i min prioriteringslista ligger ur vems perspektiv som jag beskriver saker. Men om jag verkligen skulle släppa en Moril Dilaz-PDF skulle jag försöka att ha en fiktiv författares namn på de beskrivande texterna.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jan Erik Söderman skrev:
Några kommentarer! Jag kan möjligen tillåta mig ett bredsvärd med korg bara för att vi befinner os i Erebaltor (trots att det går rysningar i mig - det skriker 1600-tal) men jag tror att det du är ute efter är långsvärdet (smäckert, med varbygel och ringbygel för bättre greppmöjligheter dvs de första ansatserna att skapa de så kallade rapiererna eller värjorna om du föredrar det). Se det första vapnet i följande länk http://bjorn.foxtail.nu/images/p_1520.jpg. Kolla även vapnen som DrHus och jag har haft uppe i diskussione. Generellt tycker jag kanske att blankvapen som är yngre än år 1500 är för "moderna" för Erebaltor. Det finns fler länka till vapen sidor i fliken "Övrigt".
Jag menade basket hilt broadsword. Dessa är förvisso 15-1600-talsuppfinningar men jag känner att korgen redan visualiserats som en del av de huggare som förmodligen pirater använder över hela Altor. I alla fall i mina ögon. Jag är verkligen inte ute efter att göra dem teknologiskt överlägsna. Jag tror mest att korgen skulle utvecklas av de flesta kulturer som slutade med pansarhandsken som standard och att det inte krävs någon fruktansvärt skicklig teknologi för att fixa det. Dessutom ser det "rätt" ut för det jag har tänkt mig.
Nu trodde jag väl inte att det var din tanke att göra dem mer "teknologiskt överlägsna". :) För det behövs det mer än en korg på ett svärd.

Korgen på den så kallade huggaren kom först under 1600-talet. Förebilden var korgen på värjan och sabeln. Men huggaren är äldre än så och var flitigt använd i europa under medeltiden. Då kallades den för Falchion och hade ett korslagt, mer knivlikt parerskydd. I Sverige gick Falchionen även under namnet Kortlass under Vasatiden vilket anses vara en förvanskning av franskans ”coutelas” vilket i sin tur kommer från italienskans ”coltellaccio” (”stor kniv”). Engelskans ”cutlass” är samma ord. Därmed kommer vi in på Falcinonens östra släkting, Messern, även kallad Grosse messer ("stor kniv") eller Langmesser eller Hiebmesser. Se Messern i den understa de tre länkarna här nedan. De två andra visar bilder av Falchioner. Den översta är från är en kyrkmålning från Westminster abbey och visar en Falchion "in action".

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... inster.gif

http://www.ig-mim.de/realie_vollansicht ... amtansicht

http://www.gladiatores.de/waffenpic/hiebmesser_2.jpg

Titta även i länken nedan, Björns svärdsida. Där går du in i menyn överst till vänster på "Svärdets form och funktion" och sedan vidare i nästa meny på "Svärdstyper". Längst ner där behandlas Falchion och dess ursprung.

http://bjorn.foxtail.nu/swords.htm

Titta även på Peter Johnssons svärdssida i länken nedan. Näst längst ner finns "Next Generation Single-Edged Swords". Du kan se ett antal Falchinor och Messer där.

http://www.albion-swords.com/swords/alb ... extgen.htm

Diamond-hilt broadsword är ju en skotsk specialitet som började dyka upp under 1600-tal. Liknande utveckling med bredsvärd med mer avancerade grepp och elaborerade parerskydd inspirerade från värjornas korgar och parerskydd började dyka upp under 1600-tal och användes främst i militära syften där man ville bibehålla huggförmågan. Den så kallade huggvärjan som var vanlig i den svenska Karolinska armèn under sent 1600-tal och tidigt 1700-tal är ett exempel på en sådan. Den kallas side-sword i engelskan.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Jo. Nu var det mest det faktum att bilder på karaktärer i spelet och böckerna då och då har korgar på sina huggare och sablar. Jag inser att huggaren som koncept är mer sentida. Jag mest hävdar att korgen redan har funnits i Altor ett bra tag enligt illustrationerna. Vi kan förvisso hävda att dessa är felaktiga men jag vet inte riktigt varför vi skulle krångla till det så mycket. Om det verkligen stör känslan i hela världen så mycket kan jag ta bort dem och istället låta alla gå omkring med magiska trollspön istället. Det spelar egentligen ingen större roll vad det är. Det var mest att ett korgförsett bredsvärd kändes civiliserat och som något som passar i en uppenbart venediginspirerad miljö.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Med samma logik ska dräktvärja (sent 1700-tal) och värja (1500-tal 0ch 1600-tal) finnas kvar som vapen. Zorakin ska bara ha 250000 invånare, Magilre 180000 och staden Munzga 3600 invånare etc. Och 1600-tals helrustningar är högsta modet pü rustningsfronten samexisternade med benbrigantin, lamellpansar och ringbrynjehauberk.

Jag vänder mig mot detta då det då det tidigare här på forumet fördes diskussioner och önskemål att man ska motverka det så kallade lapptäckes-ereb där det både finns vikingatid och 1700-tal på samma kontinent och där det finns en hel del andra logiska kullerbyttor.

Visst är Erebaltor fantasy men den var och är ologisk på många punkter. Av samma skäl vill DrHus begränsa fartygstyperna. Och av samma skäl ändrar vi demografin med mera. Caddo har nu 3,6 miljoner invånare och Zorakin 7 miljoner invånare. Det som görs här är ingen officiell förändring av ErebAltor - böckerna finns kvar. Vi försöker få det logiskt och enhetligt. Hur man sedan väljer att spela hemma är en annan sak. Vill man ha med värjor, enhandarmborst etc i sitt spel så är det upp till var och en. Men vi har iallafall tidigare här på forumet försökt eftersträva en viss enhetlighet mellan länderna. Märk väl jag gillar texten...och kan rent av acceptera diamond-hilt bredsvärdet då det trots allt är ett bredsvärd. Men det är ett svärd intensivt förknippat med skotskt 1600-tal och 1700-tal.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jan Erik Söderman skrev:Jo. Nu var det mest det faktum att bilder på karaktärer i spelet och böckerna då och då har korgar på sina huggare och sablar. Jag inser att huggaren som koncept är mer sentida. Jag mest hävdar att korgen redan har funnits i Altor ett bra tag enligt illustrationerna. Vi kan förvisso hävda att dessa är felaktiga men jag vet inte riktigt varför vi skulle krångla till det så mycket. Om det verkligen stör känslan i hela världen så mycket kan jag ta bort dem och istället låta alla gå omkring med magiska trollspön istället. Det spelar egentligen ingen större roll vad det är. Det var mest att ett korgförsett bredsvärd kändes civiliserat och som något som passar i en uppenbart venediginspirerad miljö.
Huggaren är inte alls sentida. Den är ursprungligen medeltida, vilket jag försökte säga i texten innan. Huggaren är en Falchion...cutlass på engelska. Det som är sentida är korgen. :)
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Jag känner att det inte är en så stor anakronism direkt. Det är mest det. Om jag infört musköter, pikenerarformationer, lätta kanoner eller karoliner så hade jag sett skadan. Nu tänker jag mest att det är en snygg kulturel grej som inte är så teknologiskt komplicerad att den inte skulle kunnat hittas på av en tidigare kultur. Precis som att man förmodligen kunde ha uppfunnit stora delar av plåtrustningen innan 13-1500-talet om man hade haft tillgång till vattenkvarnarna. Allt kunnande existerade det var bara att de ekonomiska förutsättningarna för att experimentera med det inte fanns. På samma sätt ser jag en rik överklass som vill ha ett handskydd utan att ha en pansarhandske som ett tillräckligt motiv för att experimentera med korgar på vapen.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jag skulle vilja lägga till värja och dräktvärja där (till anakronismen) men....

Och om jag förstår saken rätt så var det din tanke att detta svärd snarast bärs av rika drönare som INTE sitter till häst och leker riddare? De bär snarare svärdet som en statussymbol (och möjligen som självförsvarsvapen).

Ditt Magilre kan bli rätt intressant. Det låter som en slags bizarr korsning av Skottland, Holland och Italien.
Senast redigerad av Fraxinus den 2009-05-29 23:37, redigerad totalt 1 gånger.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jan Erik Söderman skrev:Jag känner att det inte är en så stor anakronism direkt. Det är mest det. Om jag infört musköter, pikenerarformationer, lätta kanoner eller karoliner så hade jag sett skadan. Nu tänker jag mest att det är en snygg kulturel grej som inte är så teknologiskt komplicerad att den inte skulle kunnat hittas på av en tidigare kultur. Precis som att man förmodligen kunde ha uppfunnit stora delar av plåtrustningen innan 13-1500-talet om man hade haft tillgång till vattenkvarnarna. Allt kunnande existerade det var bara att de ekonomiska förutsättningarna för att experimentera med det inte fanns. På samma sätt ser jag en rik överklass som vill ha ett handskydd utan att ha en pansarhandske som ett tillräckligt motiv för att experimentera med korgar på vapen.
Helmetallrustningarna på andra hälften 1500-talet kom till snarast för att skydda mot kulor än mot svärd. Se Pappenheimers ryttare. Rustningssmederna sköt en kula mot varje harnesk för att prova att kvaliteten var acceptabel. Det blev en slags kvalitetstämpel. För att klara den påfrestningen gjordes även pansaret tjockare och tyngre. Metall- och blandrustningarna under 1300- och 1400-talet är annorlunda konstruerade då man inte behövde oroa sig alltför mycket för eldhandvapen. Dessa rustningar är inte sällan mer smidiga och lätta än både exempelvis äldre helrustningar av ringbrynjepansar och de yngre helmetallrustningarna från 1550-1650.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Fraxinus skrev: Vill man ha med värjor, enhandarmborst etc i sitt spel så är det upp till var och en.
Enhandsarmborst verkar ha funnits i Kina sedan 200 f.v.t.
Skriv svar