Moril Dilaz

Samlingsplats för alla länder och platser
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Um. Är det någon som faktiskt fortfarande jobbar på någon slags text om Magilre eller är vi mest upptagna med dragdjur,magirer, lindeskiarn, jorduasher och ransarder? Tänkte förmodligen spelleda någonting med Moril Dilaz som utgångpunkt där det finns en klar konflikt mellan adelsmän, handelsmannagillen och kyrkan, samt eventuellt diverse kulter. Jag tänker mig att den lysande vägen är rätt hårdhänt med andra trosuppfattningar vilket har fått de uppenbarligen invandrade dvärgarna (Som byggde rälsen och hanterar de importerade metallerna) att bosätta sig i sin egen stadsdel för att slippa insyn. Därmed inte sagt att någon faktiskt bryr sig om religion i vardagslivet bara att kyrkan gör sitt bästa för att behålla sin makt.

Känner också att demonkulter, nekromanti och andra hemliga ockulta företeelser passar bättre in i miljön än dyrkan av polyteistiska naturgudar som man ändå övergivit för en monoteistisk religion för länge sedan. Däremot är idén med en gnostikerliknande underjordisk religion klockren.

Jag gillar dessutom att modet är så "fjolligt" som det är då detta ger en skön kontrast till att folk bakom sin vältaliga och uppklädda fasad ganska ofta är maktlystna och aggressiva psykopater.

Vad gäller ryttare i fullplåt så behöver inte dessa alltid vara adliga. I vår egen värld så köpte legosoldater oftast den största rustning de kunde ha råd med eftersom deras jobb var att inte dö i krig.

Jag tänker mig maskeradbaler, tornerspel, dueller på hustak, hoppandes mellan väldigt höga hus över trånga kanaler, jakter genom trånga gränder, underjordiska till hälften vattenfylda katakomber i vilka svarta sällskap har sin boning, fäktscener på tågtak, pestskepp i karantän med mera.

Jag kommer att spelleda början på någonting baserat på detta ikväll. Jag hoppas kunna lägga till något mer konkret senare om folk är intresserade?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Det är just intresset för nya idéer som startade ErebAltor.se, så absolut!
Senast redigerad av Mikael den 2009-05-27 16:40, redigerad totalt 1 gånger.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Kul att höra. Då kommer det mer sedan.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Kort kommentar om rustningsfronten! Vi försöker hålla i hop det även här och tidsepoken som gäller om man vill vara high-tech på rustningfronten är 1300-1400.
Fraxinus skrev:Jag vet inte än. Jag vill inte riktigt bannlysa något utan vill hellre ha en diskussion och försökt jämka ihop det hela i en kompromiss så att Ereb fortsätter att hålla ihop. Jag inväntar KnightVisions motkommentar. Jag har i princip inget emot Kyrassiärerna i sig (även om de känns lite sentida) eller att de har metallharnesk över bröst och mage samt lättare rustning över armar och ben. Många (men inte alla) av Aidnes riddare har också rustningar med metallharnesk och andra metalldelar. Jag gillar även DrHus Katafrakter i Felicien. Det betyder inte att inte Hynsolges tunga rytteri behöver vara likadant som Feliciens eller Zorakin (eller Snibbens fjällpansarbeklädda riddare i Furgia).

Och visst förekommer det en form av metallrustning i europa redan sent 1300-tal men de är ovanliga och är ofta snarare en blandrustning med en kombination av ringbrynja och vadderat tyg under och metalldelar fästa ovanpå. Den där totala metallrustningen man brukar se stå och skrota på slott etc är mer sentida, typ sent 1400-tal till 1500-tal.

Titta gärna i den här länken. Notera särskilt den sk metallrustningen.

http://viaarmorari.com/

Är rustningarna som visas i "1400th-century" (motsvarar svensk 1300-tal) av den typ som kan anses tillhöra high-tech i Ereb? Det är det jag har tänkt mig. Jämför gärna med övriga epoker.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9014
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Gott att veta rustmästare Fraxinus att du verkar för genomtänkt och enhetlig vapenbruk, binder samman lapptäcket.

Magilre kan kanske sägas ha påverkats från tre håll; Trakorien, dvärgarna och Aidne när det gälder vapenteknologi?

Söderman: Låter som interessanta utsikter för plattlandet Magilre! :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Det enda jag har att invända emot
demonkulter, nekromanti
är att det tycks vara det enda ondskefulla som alltid dyker upp, tillsammans med orcher. Vore spännande med ockulta inslag, men inte nödvändigtvis demoner och nekromanti, eller åtminstone att det endast är biprodukter eller externa verktyg.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9014
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kanske kan Kabrinzkulten och Kabrinzi Orden (se uppsummerande tidigare i tråden) vara några av the bad guys i Magilre?

Sen har vi ju den galne guden Pigi!
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Kulter som dyrkar mörkare inslag av Dylernas gamla gudar? Typ blodtörstiga Krigsgudar, Visdomsgudar som kräver själaoffer. Barnoffer till de urgamla fruktbarhetsgudarna?
Kanske andar och spöken som utnyttjas (seanser är kanske hypat ala Swedenborg i trendsäkra Magilre?)?
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Nja alltså nu är en av mina skurkar Kyrkan i staden som är totalt rabiata eftersom de känner att de håller på att tappa makten över befolkningen. Således bränner de gärna folk på bål bara för att sätta sig i respekt etc. Detta är för övrigt ett lokalt fenomen och inte någonting som gäller hela Magilre.

I övrigt så passar nekromantiker väldigt bra i en miljö inspirerad av tidig renässans eftersom de kan tänkas ägna sig åt hemliga obduktioner, seanser och sökandet efter förbjuden kunskap. I detta fall så tänker jag mig uttrycket lite som dess ursprung svartkonst och inte nödvändigtvis dödsmagi.

Vad gäller demonkulter så passar dessa i någon form alltid in i Ereb i alla fall enligt min åsikt. Min inspirationskälla här är någon slags medeltida Call of Cthulhu. I en sådan miljö så är galna kultister som dyrkar "De från djupet" eller liknande helt nödvändiga.

Nu har jag iofs bara ögnat igenom Kabrinzi-sekten i Magilre på senaste tid men jag tänkte mig dem som Harmonister av någon anledning.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Detta är ur mitt äventyrsförslag om Oktagonen.
Spoilervarning för spelare.
viewtopic.php?t=572
Maal – RP sänds till Jorpagna/Nostratiet/Brandika för att finna en antik Maalprästs gravkammare/mausoleum. Där finns en betydelsefull artefakt som Maalkulten söker för att frambringa sin furste i världen. RP finner gravkammaren/mausoleet redan plundrat och spårar plundrarna till Ekeborg. Där finner man att gravplundrarna betalts av en grupp inom Ljusa Handen som kallas ”purisiter”. Det finns ingen egentlig organisation utan det är en växande rörelse av hängivenhet som Yvein Hevels högra hand och acolyt av samma årskurs, Odus Di av Uan (Magilre), ligger bakom. Ett skepp avseglade med gravgodset till Munzga i Magilre där Odus sitter. RP avslöjar inte bara en Maaltjänare i Ljusa Handens skrud utan har också möjligheten att avslöja ett växande hot inom den Lysande Vägen då puristerna blir allt fler och somliga talar om Odus som inte bara nästa Pûr-kerîgass utan även nästa Exark. Odus är Maaldyrkare av den frälsande skolan och har fått god användning för sina tortyrkamrar som han använder för att skapa tjänare till Maal. (Många unga puristerna bär naturligtvis gissel och sysslar med självtukt också.) Ingen utom Odus själv känner till hemligheten, men en av hans närmaste inkvisitörer har börjat tveka efter att ha bevittnat en av Odus genomförd och gastkramande smärtsam tortyr med dödlig utgång. Odus ser möjligheterna som finns i att träda i sin acolytbroders fotspår och innifrån förändra Lysande Vägen till ett verktyg för Maal!
Tänkte utveckla den här puristerrörelsen lite mer.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Skrivit lite om mina allmänna tankar om staden Moril Dilaz. Än så länge är det enda som är värt att lägga upp mina tankar om religion och folkslag men mer tillkommer förhoppningsvis med tiden.
Moril Dilaz
FOLKSLAG
Magiller

Dessa utgör den stora majoriteten av stadens befolkning. De är i allmänhet, stroppiga, utseendefixerade, till synes känslokalla och vältaliga. Även den enklaste bonde verkar ha svar på tal för det mesta och ser sig själv som för mer än alla andra. Därmed inte sagt att de inte klarar av att vara professionellt trevliga mot andra bara att de har en illa dold förakt för det främmande. Det viktigaste med en Magillers klädsel är att den är uppseendeväckande. Baskrar av det enormare slaget är mer eller mindre standard och tillhörande brokiga rockar, stora bältesspännen, aggressivt lackade kragstövlar och andra saker som anses fjolliga eller för uppseendeväckande i andra delar av världen bärs med stolthet av de alltid lika modemedvetna Morillerna (Vad lokalbefolkningen kallas). Det finns bara ett vapen som är acceptabelt att gå runt synligt med och detta är det smäckra bredsvärdet som gärna har en korg för handen som är rikligt utsmyckad. Det finns även många exempel på svärdskäppar då detta vapen om något personifierar den Morilliska kulturen med sitt synliga oförargligt utsmyckade yttre och sin dolda skarpa klinga. Tecken på en rättrogen dyrkan av Etin bärs ofta som öppet som möjligt även om den faktiska tron på Etins sex bud och framför allt följandet av kyrkans levnadsregler är väldigt mycket mindre än den visade tron. Därmed inte sagt att inte en Morillisk ungtupp inte kan bli fly förbannad om någon förolämpar hans tro. Men detta är mer för att det är god Morillisk sed att finna oförrätter och att hämnas detta på lämpligt sätt för att sätta sig i respekt hos sina medmänniskor.
Dvurer
Dessa kortväxta märkliga figurer håller sig mest till sin egen stadsdel. Kanske beror detta på det flertal gånger som Dvurer har bränts på bål för häxeri, rånats, pryglats, hånats och på andra sätt behandlats illa framför allt av kyrkan men även i övrigt av den lokala adeln. Detta folk talar om den stora utvandringen ifrån grynners berg för eviga tider sedan och talar ofta om hur de drömmer om att återvända till det heliga landet en dag. Deras misstänksamhet, girighet och hantverksskicklighet är vida känd och de är även uppfinningsrika. De har också lyckats skaffa sig relativt bra kontroll på juvelerarmarknaden och med hjälp av gamla fördrag med den allt för släpphänte konungen har man monopol på att driva de rälsvagnslinjer som sammanlänkar staden med andra städer. På detta sätt kan de ta ut hutlösa priser ifrån de stora gillena och har gjort sig rejält impopulära. De oroar sig dock inte så mycket för att deras stadsdel skall falla offer för ytterligare utrensningar sedan Terras heliga män ifrån utlandet invandrade och skänkte dem kunskapen att bygga golem med hjälp av Symboler.
Hedemi
Trotts att detta kringflackande folk sällan stannar särskilt länge på en plats har de likväl funnit en relativt permanent boplats här. Detta mestadels för att några av dem för länge sedan konverterades till lysande vägen av den lokale bonitsalen. Sedan dessa har de återfunnits i hamnens slummigare delar. De är i mångt och mycket ansvariga för både delfintaxi och många andra tjänster inom transport- och ärendesektorn. Dessutom har de en stark egen tradition inom musiken som ofta uppskattas av de yngre Morilliska generationerna. Detta leder till att de kan återfinnas som underhållare av olika slag även i stadens många finrum. Det är ju dock också så att alla Magiller av god uppfostran känner till att Hedemi innerst inne alla är farliga fritänkare, tjuvaktigt pack och ondsinta hedniska häxor i ett. Detta leder till att övergrepp sker allt för ofta mot Hedemi som till skillnad ifrån Dvurerna är betydligt mindre skyddade. Framför allt finns ett stort hat mot Hedemi inom de lägre samhällsklasserna som ogillar den starka sammanhållning och särställning som Hedemi nu har. Dessutom är det ju allmänt sett som ganska suspekt i det alltjämt till absolut största delen feodala samhället att kunna bara ta sitt pick och pack och dra vidare närhelst man önskar. Att ha den valmöjligheten gör ju knappast en människa pålitlig i själen heter det.

RELIGION
Lysande Vägen

Aggressiv mot magi och andra folkslag än människor även om man vanligtvis brukar försöka hitta andra brott att anklaga dessa för än bara magi. I hemlighet finns dock en ganska stark Symbolistisk tradition som framför allt använder sig av de gamla gargoylerna för att spionera och döda folk.
Kabrinzi
Denna religion är djupt filosofisk och talar om hur världen inte faktiskt är det som är verkligt utan snarare en avbild av sanna andliga idéer. Således är Etin snarare en ond demiurg än en frälsare. Hans mål är att hålla kvar oss i den köttsliga lockelsen. Denna tro var stor innan Lysande vägen blev officiell religion. Man tror också att det finns en faktisk skapargud men att dyrkan av denna sker genom förnekande av rent materiella behöv. Man hänger sig gärna till musiken och finner igenom den vägen till upplysning.
Terra
Denna gudinna dyrkas av Dvurerna. Hon är någon slags jordmoder som de dyrkar i underjordiska tempel. Detta beteende anses mycket suspekt.och de är allmänt sedda som kättare som ogillas utanför sin egen stadsdel. Symbolism och Runmagi tar en särskild ställning inom denna tro och båda utövas idogt av dess troende.
Kaosbröderna
Dessa anarkister är övertygade om att kaos är vägen till frälsning. De använder sig av demoniska bomber med demonexplosioner med sigill i sig för att sprida oordning. De består mestadels av unga uttråkade adel- och handelsmannasöner som möts i hemlighet, knarkar och slåss ibördes såväl som sprider oordning bland resten av populasen. Deras medlemmar binds kraftigt till kulten genom att de görs beroende av tunga droger medan de tror att de mestadels är där för att busa, festa och kopulera. Medlemskapet är till en större del unga män än kvinnor. Den innersta kärnan är dedikerade demonologer som är nominellt bundna till Khergoll ifrån oktagonen.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Några kommentarer! Jag kan möjligen tillåta mig ett bredsvärd med korg bara för att vi befinner os i Erebaltor (trots att det går rysningar i mig - det skriker 1600-tal) men jag tror att det du är ute efter är långsvärdet (smäckert, med varbygel och ringbygel för bättre greppmöjligheter dvs de första ansatserna att skapa de så kallade rapiererna eller värjorna om du föredrar det). Se det första vapnet i följande länk http://bjorn.foxtail.nu/images/p_1520.jpg. Kolla även vapnen som DrHus och jag har haft uppe i diskussione. Generellt tycker jag kanske att blankvapen som är yngre än år 1500 är för "moderna" för Erebaltor. Det finns fler länka till vapen sidor i fliken "Övrigt".
Fraxinus skrev:
DrHus skrev:
Ringbygelsförsett långsvärd
Detta i Kopparhavets handelsstater populära svärdet kallas ofta på Tellus för värja (eng. side-sword eller cut-and-thrust sword), men ska inte förväxlas med de smäckra värjor som används i fäktsport. Notera att det typiskt är tyngre än såväl yataghanen som shamshiren.

http://en.wikipedia.org/wiki/Side-sword
http://www.myarmoury.com/review_dw_ss.html
http://www.reliks.com/merchant.ihtml?pid=2245


Efarisk-felicisk lädersköld - Adarga
Denna populära feliciska lädersköld, inspirerad av efariska sköldar, kallas på Tellus för Adarga.

http://en.wikipedia.org/wiki/Adarga
http://www.nps.gov/history/history/onli ... ig8-14.jpg
http://es.geocities.com/losconquistador ... /armas.gif
http://www.spanishpeacock.com/Shields/shields_2.htm


Hillebard
Den feliciska hillebarden motsvaras av de på Tellus tidiga hillebarderna och har inte de sofistikierade nästan dekorativa huvuden som senare hillebarder har.

http://www.diplomate.freeserve.co.uk/HALBERD2.JPG
http://www.ritterruestung-handgeschmied ... alberd.jpg
Långsvärdet påbörjade utvecklingen mot den smäckra Rapieren (Värjan) med sina sirligt mönstrade bygelhandskydd. Urspungligen hade dock långsvärden ett vanligt korslagt hjalt.

Se länkarna nedan för utvecklingen från långsvärd till rapier (och i slutändan dräktvärjan)

http://bjorn.foxtail.nu/images/p_1400.jpg

http://bjorn.foxtail.nu/images/moc_long.jpg

http://bjorn.foxtail.nu/images/jt_bastardi.jpg

http://bjorn.foxtail.nu/images/p_1520.jpg

http://bjorn.foxtail.nu/images/1610hela.jpg

http://bjorn.foxtail.nu/images/moc_rapier.jpg

Notera att de två sista (1610 och Rapier) är från ungefär samma tid. Rapieren var ett ypperligt vapen. Men den var främst ett stötvapen även om man kunde hugga med det (dock inte så framgångsrikt). Militärer saknade de huggande egenskaperna i rapieren. Så man behöll långsvärdet i en modifierad form. I Sverige har dessa även kallats huggvärjor.

Slutligen det svärd som dagens värjfäktare använder sig av i OS, Dräktvärjan. De först dök upp i hoven och på universiteten under slutet 1600-tal men blev mest använda under 1700-tal och 1800-tal. De användes sällan i krig. De är mer en slag vapen för "civila" ändamål. Den sista från Leon Paul är en sportvärja med såkallad fransk kavel.

http://widforss.chiaro.mrfriday.com/auk ... 6M_157.jpg

http://www.sport7.fr/fr/catalogue2/popu ... -photo.jpg

http://www.leonpaul.com/acatalog/Shop_H ... ees_3.html

Efarisk-felicisk lädersköld - Adarga

Likande typ av sköld som Pamperna använder måhända?

Gillar dina Hillebarder. Samma typ av Hillebarder användes bland annat Schweizarna när de stred mot Habsburgarnas riddare (även om nedfallande stockar och armborst var mer använda vappen mot just dem) och när man besegrade Karl den Djärve av Burgund vid Murten och Nancy (där han miste livet).
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9014
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jan Erik Söderman skrev:Magiller
Dessa utgör den stora majoriteten av stadens befolkning. De är i allmänhet, stroppiga, utseendefixerade...
Låter bra, särskillt de aggresivt lackade kragstövlarna (men inte för mycket 1600-tal som också Fraxinus är inne på), men avser du detta som gällande alla magiller eller endast de magiller som bor i Moril Dilaz och som kallars moriller?
Jan Erik Söderman skrev:Dvurer
Dessa kortväxta märkliga figurer...
Kan inte dvärgarna få heta dvärgar?
Jan Erik Söderman skrev:Lysande Vägen
Aggressiv mot magi...
Fast Magilre tillhör den aidniska grenen av LV och denna har inget emot magi (av den goda sorten). LVs dalkiska gren däremot är emot magi men ...tja, hur kan det tänkas hänga ihop?
Jan Erik Söderman skrev:Kaosbröderna
Dessa anarkister är övertygade om att kaos är vägen till frälsning. De använder sig av demoniska bomber med demonexplosioner med sigill i sig för att sprida oordning...
Oktagonister och Khergolldyrkan låter strålande för Magilre, knyter samman med Staden O och kopplingarna till Trakorien. Fast demonexplosioner? Några förvillade magikernoviser som med två och en halv formel i samlingen, däriblant SIGILL på något mystisk vis (svår besvärjelse), anslutit sig till anarkisterna och kommit på elaka sätt att sprida oordning låter trevligt men gör det inte för stort. Heller då många små som kan vara "en del av" den magilliska (morilliska?) kulturen eller någon enstaka stor som kan knytas till ett äventyr eller en kampanj. Demoner är förövrigt en sådan vederstyggelighet i Etins ögon att exarken i Ekeborg förmodligen skulle skicka ut order till Solorden i Skapen att förstärka kompaniet solriddare i Munzga (där de har sitt säte i Magilre) och göra något åt saken.

Hoppas du inte ser detta som negativ kritik Söderman utan endast som försök till att fläta in dina ideer i ett sammanhängande EA! :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ansluter till Birke.

En sak till. Tycker inte Magillerna skall vara arroganta. Vi har arroganta Ransarder och "trakorier" nextgårds, dvs vi har den typen av nationellt/"etniskt" förankrad arrogans. Kan inte arrogansen vara en klass/personlighetsdrag (visserligen inte ovanligt det heller i en värld med adel som echter mfl). Variation förnöjer så...
Magillerna är inte bara vältalig och med bra argument utan också smord och "trevlig/charmig" vilket gör att folk gör som magillerna vill, betalar för mycket för deras varor och åker hem förvånade över hur fel de måste ha räknat på vinsten av de skeppade varorna...för inte kan det väl bero på vad den där vältalige trevlige herren i basker och kragstövlar sa.

Sedan kan de vara hur baksluga, förrädiska, elitistiska, föraktfulla och hänsynslösa när de inte träffar personen de föraktar. Som längst kan de kanske sträcka sig till en drypande till synes trevlig kommentar men som i sitt innehåll för de magiller som kan koden trycker till den andre.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Några kommentarer! Jag kan möjligen tillåta mig ett bredsvärd med korg bara för att vi befinner os i Erebaltor (trots att det går rysningar i mig - det skriker 1600-tal) men jag tror att det du är ute efter är långsvärdet (smäckert, med varbygel och ringbygel för bättre greppmöjligheter dvs de första ansatserna att skapa de så kallade rapiererna eller värjorna om du föredrar det). Se det första vapnet i följande länk http://bjorn.foxtail.nu/images/p_1520.jpg. Kolla även vapnen som DrHus och jag har haft uppe i diskussione. Generellt tycker jag kanske att blankvapen som är yngre än år 1500 är för "moderna" för Erebaltor. Det finns fler länka till vapen sidor i fliken "Övrigt".
Jag menade basket hilt broadsword. Dessa är förvisso 15-1600-talsuppfinningar men jag känner att korgen redan visualiserats som en del av de huggare som förmodligen pirater använder över hela Altor. I alla fall i mina ögon. Jag är verkligen inte ute efter att göra dem teknologiskt överlägsna. Jag tror mest att korgen skulle utvecklas av de flesta kulturer som slutade med pansarhandsken som standard och att det inte krävs någon fruktansvärt skicklig teknologi för att fixa det. Dessutom ser det "rätt" ut för det jag har tänkt mig.
Skriv svar