Efaro

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

I EAS talas om "den onde deyen Braskhelizh". Enligt wikipedia var "dey" en nordafrikansk ledare under den turkiske sultanen. Vad är en dey i Solunas Efaro? Braskhelizh var innehavare av det magiska spjutet Drakdrape, som enligt legenden tillverkades av drakherrarna i Akrogal. Är dessa drakherrar Ghadrims föregångare, eller är det cerevals drakmästare legenden talar om???
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Mikael skrev:I EAS talas om "den onde deyen Braskhelizh". Enligt wikipedia var detta en nordafrikansk ledare under den turkiske sultanen. Vad är en dey i Solunas Efaro? Braskhelizh var innehavare av det magiska spjutet Drakdrape, som enligt legenden tillverkades av drakherrarna i Akrogal. Är dessa drakherrar Ghadrims föregångare, eller är det cerevals drakmästare legenden talar om???
Låter som om det skulle passa bättre med Cerevals drakherrar, enligt min mening.

Jag har lite allmänna funderingar angående Efaro, förresten:

1) Har de åtta stammarna samma namn som de åtta geografiska regionerna i Efaro?

2) Vilken stam är den dominerande för tillfället?

3) Vilken stam är det som har en stor mängd mystiker och filosofer, de som verkar förvalta spillrorna av den forna högkulturen? Håller de till i Oeh-Sarah?

4) Är den viktigaste beståndsdelen i efarajernas (efariernas) samhälle klanen?

5) Vad är efariernas inställning till slaveri? Håller de själva med slavar, t ex från rivaliserande klaner och stammar? Hur är synen på slavjägare och slavhandlare?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kanske så här? :)
Grisodlar'n skrev:1) Har de åtta stammarna samma namn som de åtta geografiska regionerna i Efaro?
Aderrahaman - aderriker i Aderrastammen
Al-radi - raditer i Raditstammen
Ayh-Sarah -asaruter i Ayhastammen
Dermanien - dermaner i Dermanerstammen
Eah-Sarah - esaruter i Eahstammen
Och-Sarah - osaruter i Ochastammen
Salah - salaker i Salahstammen
Tigranes - tigraniker i Tigranastammen

Grisodlar'n skrev:2) Vilken stam är den dominerande för tillfället?
Ayahstammen har länge varit mäktiga genom handel i Ormsjön fast konflikter med Thelgul gör att asaruterna har sitt blick mot sydväst och inte involverar sig mer i övriga Efaro utöver vad handelsintresserna kräver. Ochastammen besitter av tradition stor tyngd i stamråden men är splittrad och lider av det. Aderrastammen däremot följer en stigande stjärnkonstelation och efter dejyen av Ash’ethrakes erövring av staden Kwoske 607 eO har de fått mycket makt i norra Efaro.
Grisodlar'n skrev:3) Vilken stam är det som har en stor mängd mystiker och filosofer, de som verkar förvalta spillrorna av den forna högkulturen? Håller de till i Oeh-Sarah?
Västra Oeh-Sarahs djunglar men även flera bergstäder i nora delarna av Dermanien är tillhåll för den gamla högkulturens mystiker.
Grisodlar'n skrev:4) Är den viktigaste beståndsdelen i efarajernas (efariernas) samhälle klanen?
Alla de åtta efariska huvudstammarna är uppdelade i mindre understammar (förutom salakerna som gör saker lite annorlunda) men dessa misstolkas ibland av erebiska lärde som klaner. Dermanerstammen består som känd av sjuttiosju understammar (Krilloan-modulen).
Grisodlar'n skrev:5) Vad är efariernas inställning till slaveri? Håller de själva med slavar, t ex från rivaliserande klaner och stammar? Hur är synen på slavjägare och slavhandlare?
Den gamla högkulturen under Bronsets ålder höll sig med slavar (EA-Kampanj) och den traditionen lever vidare. De eviga stamkrigen i Efaro handlar ofta om att fånga och befria slavar. Många säljer också slavar till felicierna och erebosierna från Kopparhavshållet. De såkallade efariterna som följer den Lysande Vägen är starkt emot slaveri men det är länge sedan Etin hade mycket att säga till om i Efaro. Synen på slaveri är en av huvudanledningarna till fiendeskapen med Sombatze där detta ses på som något mycket ont.
Senast redigerad av birkebeineren den 2010-08-25 09:19, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Kanonbra, birke! :D
Jag kommer att få nytta av dina svar.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Grisodlar'n skrev: Jag har lite allmänna funderingar angående Efaro, förresten:

1) Har de åtta stammarna samma namn som de åtta geografiska regionerna i Efaro?

2) Vilken stam är den dominerande för tillfället?

3) Vilken stam är det som har en stor mängd mystiker och filosofer, de som verkar förvalta spillrorna av den forna högkulturen? Håller de till i Oeh-Sarah?

4) Är den viktigaste beståndsdelen i efarajernas (efariernas) samhälle klanen?

5) Vad är efariernas inställning till slaveri? Håller de själva med slavar, t ex från rivaliserande klaner och stammar? Hur är synen på slavjägare och slavhandlare?
2) Den stam som säljer mest slavar till Felicien bör vara en dominant genom sin ekonomi.

5) Dermanerna är sannolikt starka motståndare mot slaveri, men i övrigt föreställer jag mig att de åtta stammarna i sin konkurrens innofficiellt sysslar med en hel del slaveri och slavhandel med grannarnas folk. Allt till felicier och mrevlvidynernas fördel. :twisted:

:?: BTW
Åtminstone berättas det i Trakorien att det vid öknarnas rand i norra Soluna (sannolikt Efaro...men ev avses de norra delarna av i södra öknarna...) finns drottningar där. Finns de på riktigt eller är det endast en saga i Västerhavet berättad av farsegels skeppare.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

När det gäller slavhandeln glöm inte kruns intressen vid efaros golwyndakust. Tänker mig att stammen som dominerar kustområdet gör räder in i inlandet i jakt på slavar, ibland tillsammans med krunska slavjägare. Om strider blossar upp med de västliga stammarna kan nog en och annan krigsfånge från dessa stammar även säljas som slav till krunierna.

När det gäller drottningar, finns det väl inget hinder att stammar kan ledas av drottningar... kanske är en del efariska stammar någon form av matriarkat.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Du tänker att efarierna (raditer och salaker vid kusten) jagar icke-efariska slavar från djunglerna längre söderut?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Nja, jag tänkte väl att krunierna har allierat sig med en möjligtvis två kust stammar i sin jakt efter slavar. raditerna och salakerna är då lämpliga. troligtvis är det bara en stam raditerna. Tänker mig att både krunierna och raditerna (och eventuellt salakerna) vinner på samarbetet. Jag tänkte emellertid att dessa raditer främst hämtar sin "varor" genom strider med andra efariska stammar som t.ex. Eahstammen. Eventuellt försöker krunierna använda raditerna till att mota bort Aderrastammen och dess bundsförvanter Felicien som man ser som inkräktare i sitt intresseområde (de efariska områden som gränsar till Golwyndahavet) i och med erövrandet av Kwoske.

Dock så tror jag att krunierna i viss grad undviker att köpa sombatzinska slavar för att inte reta upp Sombatze, från vilka de importerar stora kvantiteter livsmedel och exotiska varor.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Mikael skrev: 2) Den stam som säljer mest slavar till Felicien bör vara en dominant genom sin ekonomi.

5) Dermanerna är sannolikt starka motståndare mot slaveri, men i övrigt föreställer jag mig att de åtta stammarna i sin konkurrens innofficiellt sysslar med en hel del slaveri och slavhandel med grannarnas folk. Allt till felicier och mrevlvidynernas fördel. :twisted:

:?: BTW
Åtminstone berättas det i Trakorien att det vid öknarnas rand i norra Soluna (sannolikt Efaro...men ev avses de norra delarna av i södra öknarna...) finns drottningar där. Finns de på riktigt eller är det endast en saga i Västerhavet berättad av farsegels skeppare.
Tack för svaren, Mikael! :D
birkebeineren skrev: Alla de åtta efariska huvudstammarna är uppdelade i mindre understammar (förutom salakerna som gör saker lite annorlunda) men dessa misstolkas ibland av erebiska lärde som klaner. Dermanerstammen består som känd av sjuttiosju understammar (Krilloan-modulen).
Vad skiljer salakerna från de övriga efariska huvudstammarna?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bergdahl skrev:Nja, jag tänkte väl att krunierna har allierat sig med en möjligtvis två kust stammar i sin jakt efter slavar. raditerna och salakerna är då lämpliga. troligtvis är det bara en stam raditerna. Tänker mig att både krunierna och raditerna (och eventuellt salakerna) vinner på samarbetet. Jag tänkte emellertid att dessa raditer främst hämtar sin "varor" genom strider med andra efariska stammar som t.ex. Eahstammen. Eventuellt försöker krunierna använda raditerna till att mota bort Aderrastammen och dess bundsförvanter Felicien som man ser som inkräktare i sitt intresseområde (de efariska områden som gränsar till Golwyndahavet) i och med erövrandet av Kwoske.

Dock så tror jag att krunierna i viss grad undviker att köpa sombatzinska slavar för att inte reta upp Sombatze, från vilka de importerar stora kvantiteter livsmedel och exotiska varor.
Låter bra.

För ett tag sen diskuterades Golwyndahavet och att Kwoskefloden faktisk rinner "uppströms" och innåt i landet. Detta tillsäger ett mycket platt landskap längs Efaros kust mot Golwynda och förslagsvis ett sänkt och blött område där bosättning och handel inte ser ut hur som helst (små efariska kustsamhällen och krunska slavläger får dock plats tycker jag). Staden Kwoske är från soltågshistorien tänkt ligga en bit in i landet och inte som på kartan nu ute vid kusten så det är kanske här Kruns politiska verksamhet i Efaro är koncentrerat?
Grisodlar'n skrev:Vad skiljer salakerna från de övriga efariska huvudstammarna?
Vet inte, hittade på det när jag skrev! :)

Meeen... kanske saker som att de regeras av en drottning, att de bedriver en för andra efarier avskyvärd form för kanibalism, att de (som sagt) inte har understammar utan alla är av "Drottning Noohs blod och bett" samt att de föredrar jäst getmjölk framför kryddat mangosaft vid A'lofar högtiden?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Bra ideer här, Bifall!
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Instämmer helt! Bra idéer!
Salakerna kanske ägnar sig åt både exo-och endokannibalism, dvs att de både äter fallna fiender (t ex deras hjärtan) och den egna stammens/familjens hädangångna. Kanske den rituella endokannibalismen endast sträcker sig till framstående stammedlemmar? Det kan t o m finnas talesätt och tvetydiga uttryck bland salakerna som t ex:
  • att "inte vara värd att ätas"
    "X var en bitter man"
    "X hade ett gott/hårt hjärta"
    "att vinna någons hjärta"
    att vara någons "hjärtevän" (den familjemedlem som är utsedd att äta släktingens hjärta?)
    "hans hjärtas röst"
    "ur kalla hjärtan kommer inga varma ord"
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Stålande! :D
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ur romanen Svavelvinter:

La Shémosh = "sköldborgen" på efariska
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Har någon några tankar kring hur efariernas krigskonst och vapen ser ut? :?:

Tror det enda vi vet är att de använder långa kanoter med stålramm och att sköldar formade som den som syns på efarokartan förekommer.
Skriv svar