Efaro

Samlingsplats för alla länder och platser
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Så mycket idéer om Efaro förutom det som redan framkommit här och i andra trådar har jag inte. Har lagt mest Krut på att fundera kring Krun om mna säger så, sen har ju Efaro kommit med på ett hörn när det gäller Krun. Utöver det som jag skrivit tidigare är det väl just att planerar att Krun skall ha några (slav)kolonier i längst med Efaros golwyndakust. Sina besittningar/inflytandet vid efaros kopparhavkust förlorade de till Felicien vid sjöslaget vid Caraidon? år?.

Är det önskvärt kan jag ju försöka sammanställa det lilla jag skrivit om Efaro på forumet, men det är inte så mycket. Föresten Peters fyra paneler i valnöt tycker jag är utmärkt som stämningstext om Efaro.

Sen kan jag ju lägga till att jag inte ser Efarerna som nomader, åtminstone inte majoriteten av dem, utan de bor i uråldriga städer och byar. Där deras anfäders ingenjörskonster fortfarande fascinerar besökare från anorstädes. De Efariska städerna och byarna, till skillnad från kolonistäderna, är ju självklart utsmyckade med vackra träsniderrier och "alla" dörrar är magnifika träkonstverk.

När det gäller öken eller inte så föreställde jag mig också Efaro som ett ökenrike tidigare men efter att ha funderat kring det officiella material som presenteras av ÄS, så har jag kommit fram till att jag inte finnder det direkt lämpligt med någon omfattande öken i Efaro. Monsterboxen visar ju bara Soluna när det gäller ökendelen så det kanske inte är så konstig att inte Nidlands öken kommer med. Sen så tycker jag i stora drag att, det med tanke på hur Altor är konstruerad med eldelemten i söder och köld i nord, passar bättre med stora ökenområden närmare den södra polen och områden runt ekvatorn som regnskog. Sen om man vill ha det någorlunda "torrt" i Efaro kan ju alltid höglandsområdet och stäppområdet vara mer torra.

Sen angående Nidland så har ju inte Nidland på EA-kartan något ökenområde. Utan det känns som om konstruktören av Nidlandsmodulen hade bestämt sig för att Nidland var "araber" och då måste det finnas en öken. Så en öken skulle tryckas ner i landet kosta vad det kosta ville. Vilket resulterade i en myskoöken i landet, som jag inte riktigt tycker passar in där. Men som jag skrivit in absurdum, jag gillar inte det Nidland som presenteras i den nidländska reningen...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Låter bra att diskutera lite mer innan det blir "officielt". Efaro känns som ett land där mycket antyds i källorna men lite konkret faktiskt finns beskrivet.

Tror Erik Granström "hittade på" Efaro och tänkte sig landet med öken och i "Kristalltjuren" beskriver han en sentimental efarisk legosoldat som minns sitt hemlands torra öknar.

Jag har ochså alltid tänkt mig Efaro med djungel. Öken att solfara i finns i Morelvidyn så det kunde vara roligt med kardiska solriddare som rostar i ett grönt och fuktigt Efaro?
Jag tycker inte det ena utselsuter det andra. Förhållandevis bördig kust, torr ökenlikt inland, regnskog i landets södra delar. Låter inte som motsatser för mig. (Peru har världens torraste öken på kusten, torrt högland, Anderna och amazonas regnskog. Allt i samma land.)
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Jag tycker inte det ena utselsuter det andra. Förhållandevis bördig kust, torr ökenlikt inland, regnskog i landets södra delar. Låter inte som motsatser för mig. (Peru har världens torraste öken på kusten, torrt högland, Anderna och amazonas regnskog. Allt i samma land.)
Nu är det väl inte så lätt, i Perus fall kan det ju ha mycket med regnskuggor o dyl. att området ser ut som det gör. Efaros förutsättningar för detta ser ju inte lika dana ut precis. Det sagt så kan ju alltid, stäppområdet och höglandet vara torra områden som jag skrev tidigare, men kanske inte sand- och stenöken.

En sak som jag tror är väldigt viktig för presentationen av Efaro är att trycka på det tragiska i landets historia. Ett stolt folk och land som hade alla förutsättningar att bli något stort, och var det tidvis, har pga inbördes käbbel och stridigheter blivit ett sorgens rike, där man slår ihjäl sin granne eller säljer honom som slav. Dessa interna stridigheter uppmuntras av grannländerna som Sombatze och koloniländerna Felicien och Krun för att landet som enat skulle vara farligt för deras intressen, så söndra och härska...
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

När jag var i Damaskus för ett par år sedan åt vi middag i en karavanseralj från 1700-talet. En trubadur sjöng någon klassisk sång om de gamla klanerna och adelssläkterna i damaskus. Så fort en släkts namn nämndes ställde sig en tredjedel (ung,) av lokalen upp och tjoade i takt. Dessa var av den släkten.

President Assad tillhör en "stam", en religiös och etnisk minoritet som fortf. dominerar syrien.

Båda dessa anekdoter tror jag skulle funka väl som utgångspunkt och ramverk för ett civilserat och stambaserat efaro.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bergdahl skrev:Så mycket idéer om Efaro förutom det som redan framkommit här och i andra trådar har jag inte. Har lagt mest Krut på att fundera kring Krun om mna säger så, sen har ju Efaro kommit med på ett hörn när det gäller Krun. Utöver det som jag skrivit tidigare är det väl just att planerar att Krun skall ha några (slav)kolonier i längst med Efaros golwyndakust. Sina besittningar/inflytandet vid efaros kopparhavkust förlorade de till Felicien vid sjöslaget vid Caraidon? år?.

Är det önskvärt kan jag ju försöka sammanställa det lilla jag skrivit om Efaro på forumet, men det är inte så mycket. Föresten Peters fyra paneler i valnöt tycker jag är utmärkt som stämningstext om Efaro.

Sen kan jag ju lägga till att jag inte ser Efarerna som nomader, åtminstone inte majoriteten av dem, utan de bor i uråldriga städer och byar. Där deras anfäders ingenjörskonster fortfarande fascinerar besökare från anorstädes. De Efariska städerna och byarna, till skillnad från kolonistäderna, är ju självklart utsmyckade med vackra träsniderrier och "alla" dörrar är magnifika träkonstverk.

När det gäller öken eller inte så föreställde jag mig också Efaro som ett ökenrike tidigare men efter att ha funderat kring det officiella material som presenteras av ÄS, så har jag kommit fram till att jag inte finnder det direkt lämpligt med någon omfattande öken i Efaro. Monsterboxen visar ju bara Soluna när det gäller ökendelen så det kanske inte är så konstig att inte Nidlands öken kommer med. Sen så tycker jag i stora drag att, det med tanke på hur Altor är konstruerad med eldelemten i söder och köld i nord, passar bättre med stora ökenområden närmare den södra polen och områden runt ekvatorn som regnskog. Sen om man vill ha det någorlunda "torrt" i Efaro kan ju alltid höglandsområdet och stäppområdet vara mer torra.

Sen angående Nidland så har ju inte Nidland på EA-kartan något ökenområde. Utan det känns som om konstruktören av Nidlandsmodulen hade bestämt sig för att Nidland var "araber" och då måste det finnas en öken. Så en öken skulle tryckas ner i landet kosta vad det kosta ville. Vilket resulterade i en myskoöken i landet, som jag inte riktigt tycker passar in där. Men som jag skrivit in absurdum, jag gillar inte det Nidland som presenteras i den nidländska reningen...
Jag har också lite skrivet om Efaro men mest tankar och idéer. Skulle inte vi som har material om landet alla kunna lägga ut det för diskussion, eller blir det kanske för rörigt?

Efaro får gärna vara djungel för mig, med stäpp/öken på höglandet.

Sen tycker även jag att Efaro inte skal bli ännu ett barbarland med vilda stammar enbart. Efaro har haft möjligheten att bli något stort vid flera tillfällen men ödet har velat det annorlunda. Den tidliga magin, utvecklingen av sjöfart, arkitektur (i exotiska djungelträslag!!), filosofi; alt har haft potential och även påverkat omvärlden, men inte riktigt efarierna den erkännelse i historien dem förtjänar. Efaro är ett land med en tragisk historia.

Inspiration kan hämtas från många ställen:
Indien (nämns också i Sinkadusen med Imperium Iorpagnum), Afrikanska riken som under medeltiden och framåt säljer sitt blod till slavhandlare och kolonisatörer, Peters Damaskusbesök ( :wink: ), Altors baksida.

Sjöslaget vid Caraidon? Menar du då utanför en av de två kolonier som Felicien 343 eO tillerkänns från dermanierna?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Sjöslaget vid Caraidon? Menar du då utanför en av de två kolonier som Felicien 343 eO tillerkänns från dermanierna?
Ja... efter att Peter slängt ur sig något om att Krun fortfarande återhämtar sig efter ett slag mellan Krun och Felicien vid Lopenta , tog jag och ändrade det till Caraidon (men det är ju än så länge bara på idé stadiet), tänkte mig att det kan ha skett ett litet flottslag mellan de bägge länderna utanför kolonin om inflytandet över Efaros kopparhavskust, där Krun förlorade. Krun slickar nu sina sår efter den nesliga förlusten. Det exakta årtalet för slaget vet jag i dagsläget inte och inte heller om det verkligen blir vid Caraidon.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Som jag tipsat om tidigare:
Lite inspiration till Efaro kan man få genom att läsa den romerske historieskrivaren Sallustius bok om kriget mot Jugurtha, företrädelsevis kap. 17-20. De skeppskölsformade husen är skitcoola tycker jag...
(Sajten ligger nere vissa tider på dygnet... så funkar det inte är det därför)
Boken finns också i svensk översättning av Bertil Cavallin och kan säkert hittas på en del bibliotek.
Kolla in den texten lite... För mig känns det rätt mycket Efaro. Men ni andra kanske har helt andra uppfattningar...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:
Bergdahl skrev: Är det önskvärt kan jag ju försöka sammanställa det lilla jag skrivit om Efaro på forumet, men det är inte så mycket. Föresten Peters fyra paneler i valnöt tycker jag är utmärkt som stämningstext om Efaro.

Sen kan jag ju lägga till att jag inte ser Efarerna som nomader, åtminstone inte majoriteten av dem, utan de bor i uråldriga städer och byar. Där deras anfäders ingenjörskonster fortfarande fascinerar besökare från anorstädes. De Efariska städerna och byarna, till skillnad från kolonistäderna, är ju självklart utsmyckade med vackra träsniderrier och "alla" dörrar är magnifika träkonstverk.

Sen om man vill ha det någorlunda "torrt" i Efaro kan ju alltid höglandsområdet och stäppområdet vara mer torra.

Sen angående Nidland så har ju inte Nidland på EA-kartan något ökenområde. Utan det känns som om konstruktören av Nidlandsmodulen hade bestämt sig för att Nidland var "araber" och då måste det finnas en öken. Så en öken skulle tryckas ner i landet kosta vad det kosta ville. Vilket resulterade i en myskoöken i landet, som jag inte riktigt tycker passar in där. Men som jag skrivit in absurdum, jag gillar inte det Nidland som presenteras i den nidländska reningen...
Jag har också lite skrivet om Efaro men mest tankar och idéer. Skulle inte vi som har material om landet alla kunna lägga ut det för diskussion, eller blir det kanske för rörigt?

Efaro får gärna vara djungel för mig, med stäpp/öken på höglandet.
Låter som bra idéer finns runt om. Lägg gärna ut dem. Om Efaro sparas till någon aspirant författare av landet så kommer ju våra idéer ändå att komma fram. Desutom så kommer ju Krun och Felicien lägga upp vissa linjer som efaro får anpassa sig efter. Så släpp fram idéerna.

Jag ser inte heller Efarerna som nomader, förutom ev någon av de fattigare stammarna tvingats ut i öknen. Gamla vackra men slitna städer också kanon. Men den riktining landet nu tycks ta så kanske både öken och nomader kan försvinna. Låter intressant tycker jag att efaro är mer "Indien", spännande. Såg efarerna som stolta nubiska krigare med mkt varierande klädsel beroende på stam och var i landet de bor.

Jo Nidland är naturligtvis anpassat för spel i den elake svartmuskige arabens falriga land, då måste man ha kameler och öknar. Ville bara säga att Monsters kampanjkartor kan inte få styra helt var det finns olika geografiska/klimat områden. Speciellt tycker jag synd om öknarna i så fall. :)

Får väl ta mina öknar och lomma över till Samkarnas nordliga land Morelvidyn :twisted:
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Ville bara säga att Monsters kampanjkartor kan inte få styra helt var det finns olika geografiska/klimat områden. Speciellt tycker jag synd om öknarna i så fall.
Något OT, jag har inga problem med att vi låter den styra iaf det mesta, vill man ha ökenäventyr får väl man bege sig till Pokti eller Traxilme, som nog kan vara väldigt intressanta platser. Eller så får man bege sig till södra Samkarna. Kanske Akrogal har stenöknar, den kontinenten berörs ju knappast i Monsterboxens kampanjbok.
Inspiration kan hämtas från många ställen:
Indien (nämns också i Sinkadusen med Imperium Iorpagnum), Afrikanska riken som under medeltiden och framåt säljer sitt blod till slavhandlare och kolonisatörer, Peters Damaskusbesök ( Wink ), Altors baksida.
Angående indien och Efaro, så var väl det snarare en jämförelse att situationen i Efaro under Imperium Iorpagnum kan jämföras med Indien under Britternas styre, inte att Efaros kultur skulle likna Indiens. Det sagt så ser jag ju iofs inget fel med att låta sig inspireras av Indien, men jag tror också på afrikanska kulturer och miljöer som inspiration precis som birkebeineren också tog upp. Peters "Fyra paneler i valnöt" tycker jag känns lite afrika för mig, och som jag skrev tidigare känns den som en ypperlig stämningstext till det Efaro jag vill se.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

För att visa er hur jag tänkt mig att deras dörrar kan se ut så visar jag några bilder från Stone town i Zanzibar. En stad som verkar som det skulle kunna funka som inspiration på andra sätt också.

http://www.galenfrysinger.com/africa/zanzibar31.jpg

http://www.discovertanzania.org/hotel_images/st1.gif

Och så en liten bild på några mysko byggnader som kanske skulle kunna funka för att få det ännu mer exotiskt

http://whc.unesco.org/uploads/sites/site_173.jpg

Edit: Gjorde om bilderna till länkar istället
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Bergdahl skrev:För att visa er hur jag tänkt mig att deras dörrar kan se ut så...
Ahh...dörrar! Centrum för ett lands historia, kultur och militära ställning! :lol:

Mmm...ser coolt ut. Hur klär dom sig (av någon underlig anledning har jag helt plötligt blivit modeintresserad)?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Fler inspirationsbilder:

http://www.designthatmatters.org/field- ... mosque.jpg

Så här tänker jag mig att naturen kan se ut i stora delar av Efaro... Rätt torrt men inte öken.

Ochså här kanske de ser ut. Tänk er henne blond...

Detta bara måste ju vara en efarisk stad...
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Ahh...dörrar! Centrum för ett lands historia, kultur och militära ställning!

Mmm...ser coolt ut. Hur klär dom sig (av någon underlig anledning har jag helt plötligt blivit modeintresserad)?
Mode är ascoolt! Mer sånt. Vänta bara tills jag har scannat mina skisser av hur kalmurrier klär sig... :)
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Adragoor riktigt trevliga inspirationsbilder du hittat.
Ahh...dörrar! Centrum för ett lands historia, kultur och militära ställning! Laughing
Hehe, förolämpa aldrig en efarier för hans dörr, i den kan man läsa om anfäders hjältedåd. Dörrar i Efaro kan ju i allra högsta grad vara ett slags historiebeskrivning och därigenom "centrum" för att landets historia, om man nu bara kan släpa med sig dem och sammanställa dem i en gigantisk dörrbok, men först ska ju du lura av efarien något av det han håller kärast.
Alltså, dörren kan ju vara en viktig del i den efariska kulturen, men knappast av vikt för den militära. :P
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bergdahl skrev:
Ahh...dörrar! Centrum för ett lands historia, kultur och militära ställning! Laughing
Hehe, förolämpa aldrig en efarier för hans dörr, i den kan man läsa om anfäders hjältedåd. Dörrar i Efaro kan ju i allra högsta grad vara ett slags historiebeskrivning och därigenom "centrum" för att landets historia, om man nu bara kan släpa med sig dem och sammanställa dem i en gigantisk dörrbok, men först ska ju du lura av efarien något av det han håller kärast.
Alltså, dörren kan ju vara en viktig del i den efariska kulturen, men knappast av vikt för den militära. :P
De skrattade också, fast inte så länge, åt mystiristen och demonologen Ahinira Mbokho då hon lät sina adepter bära fram inför de furgiska riddarna som invaderat hennes rike, en dörrportal i mörkt odôkoträ. Idet furgierna på sina framstormande springare precis skulle slå in i de efariska leden öppnades portalen och ut strömmade ett demonisk kaos av sällan skådat slag. När solen gick ner den kvällen återstod ingenting av furgierna. Även Mbokho och två tredjedelar av hennes folk var borta, men portalen i mörkt odôkotrå stod orörd kvar på slätten. I dag förvaras den hos en småhövding i sydvästra Dermanien vaktad av mäktiga skyddsamuletter, snidandet av demondörrar är inte längre den statusfyllda krigskonst det engång var.
Skriv svar