Nargur

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Stora träd

Inlägg av birkebeineren »

anima skrev:Hur är det med jätteekarna, som bla nämns i Monster och män? Är det för att jag är bakfull och missat något, eller har blodsalverna och Nargurs jätteekar inte avhandlats? Enligt uppgifter ska det finnas åtminstone ett dussintal jätteekdungar i Nargur, väl dolda av den täta tallskogen. Träden skyrs av skogens invånare, då de vidriga blodsalverna sägs ha sin hemvist där.

Tycker att det är en sjysst krydda med gigantiska träd, det gör skogen ännu mer mystisk:

http://home.planet.nl/~pater510/versiee ... hroeik.htm

En annan rolig grej med träd är att man kan bilda mönster med dem endast synliga från ovan. Här är ett väldigt sjukt exempel, hämtat från trettiotalets Tyskland: http://en.wikipedia.org/wiki/Forest_swastika
Kanske kan Menhe-Dihzdyrkarna "skriva" med träd för att på olika sätt tillbe sin drake? Jag vet inte...
Både jätteekar och blodsalver kommer att finnas i skogarna.

Trädmönstren låter ...intressant, kanske? "Originalet" verkar dock lite sjukt, men rätt innovativt!

Finns ju andra lite trevligare kulturer som gjort "mönster" endast synliga för gudarna (och drakarna), exempelvis bland kelterna och Sydamerikas indianer.

Förövrigt kan jag tillägga att det inte blir någon brist på träd generellt i Nargur. :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

vije skrev:Hur är det med slättlanden väster om Nargurs skogar? Hör de till Nargur och nargurerna eller är det nåt helt eget?
Har också funderat på detta men än så länge avvaktat lite. Vad tycker ni, "Nargus slättar" och "Nargurs skogar"?

Jag diskuterade lite rörande västnargurerna med Peter och hans Palinorer för ett tag sen men jag vet inte vad vi kom fram till, om ens något?

Har inte Sese Heusoni sitt land sydväst för Mirel eller kommer jag ihåg fel?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Kom vi inte fram till att de flesta nargurer var skogsbor, och bodde i rundade trähus, medan de fåtaliga stäppstammarna (även i Mirel och Palinor) ofta bor i yurter som påminner om trähusen i utseende. Något sådant....

Huvuddelen av de västnarguriska stäppfolken kan ju bo i Mirel och Palinor, och endast Sese Huoni och ett fåtal andra stammar öster därom. (Sese Huoni får gärna vara ganska fåtaliga, med tanke på hur "high" de är. Kanske bara några hundra själar).

Diskussionsfråga: Om det finns en västnargurisk stäppkultur, hur förhåller den sig i så fall till den barbisk-nargurisk stäppkulturen?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Har inte Sese Heusoni sitt land sydväst för Mirel eller kommer jag ihåg fel?
Jo, enligt kartan ligger det där...
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jo, enligt kartan ligger det där...
Enligt vilken karta? Tror aldrig jag har sett en karta med Sese Heusoni.

Jag tycker nog att de stora stäpperna ska vara mer eller mindre obefolkade av annat än otyg. Kanske svartfolk, minotaurer eller annat stamfolk?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Enligt vilken karta? Tror aldrig jag har sett en karta med Sese Heusoni.
Ah, det var nog någon som hade lagt in egna namn på kartan i kampanjboken s.58-59...
Ivfsh står det väl i artikeln i Sinkadus var Sese Hesuoni ligger (har inte den framför mig nu).
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Sinkadus 26 - Anders Blixt skrev:I centrala Ereb, mellan Palinor och Nargurskogen, ligger en plan, gräsbevuxen högplatå, aj jorerna kallad Priglasili ("grön slätt") och av lokalbefolkningen benämd Sése Hesuóni ("det viskande gräset").
Om jag inte missuppfattade så var det väl där du menade?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Alltså:

Mellan Palinor och Nargur (skogen) ligger "Priglasili", ett gräsbevuxet slättland bebott av det sesehesuoniska folket (tror de har ett eget namn i artikeln?).

Priglasili ligger som en avskiljare mellan de västnarguriska folken (i sina yurter) som korsade slätten på 900-talet fO och centralnargurerna i Nargur.

Floran och faunan för området beskrivs i artikeln men vi kan ju krydda den lite diverse otyg?

Annars, vad tycker ni om just detta folk och skal vi kanske fortsätta diskussionen i Folkslag-tråden?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Om jag inte missuppfattade så var det väl där du menade?
Exakt... Det står dock inte hur stort området är... Det står dock att Sese Hesuoni skulle kunna vara en kraft att räkna med om de enades under en "Djingis Khan", så antingen är det ett stort område det rör sig om, eller så är de tätbefolkade...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Lider för tillfället av akut inspirationsbrist men har ända försök koka ihop lite text rörande Nargurs skogar.

Materialet behöver omarbetas och utökas men jag ber er vara snälla och bära över med mig - tills vidare! :D

Nargur

Geografi

Nargur utgör den enorma skog som ligger i centrala Ereb. I norr gränsar skogen till Barbia längs den skarpa klippkant som är början på det barbiska höglandet. Över denna klippkant forsar en mängd mindre vattendrag och längst ut i väster även den mäktiga floden Vattnatra. Klippväggen är mycket svår att ta sig uppför och endast den baborska klippan i väster gör det möjligt att nå höglandet denna väg. I öster gränsar skogen mot Cerbergen, en nästan oöverstiglig bergskedja som endast lämnar några rasbenägna pass i nordost att ta sig över till Cereval på den andra sidan. I söder gränsar de mäktiga Nidabergen mot alvernas skogar Landori och den joriska kolonin Torshem. Den enda vägen söderut är genom Nidapasset, en urgammal led för djur och folks vandringar vaktad av en nargurisk stam i allians med alverna och söderns folk. Passet ligger snötäckt under den långa vintern men under sommarmånarna flitigt trafikerad av handelskaravaner. I väster gränsar Nargur till den central-erebiska slätten och det är hit skogens många älvar rinner. Den stora Anovafloden leder mot Mastika Agga ute vid havet i nordväst och hit flottas nordvästra Altors bästa mastvirke samman med päls, honung och mammutbetar. Längst i sydväst har den Nya bytidens byar växt upp och det är här nargurerna har den största kontakten med folken i söder och väster. I hjärtat av Nargur ligger en källa där vatten strömmar upp ur underjorden och det är här nargurerna har sitt ursprung och här deras gudinna A Nhari Guhr steg upp. Skogen kan delas i en lägre och fuktigare del i sydväst och en lite högre och torrare del i nordost. Skogen är full av vattendrag i alla dets storlekar, bäckar strömmar, åar, älvar, floder och källor, tjärn, sjöar.

Klimat

Nargur har ett tempererat inlandsklimat med varma somrar och kalla vintrar. Vindar blåser in från slätten i väster och havet i nordväst, hejdas av bergskedjorna i söder och öster, och för med sig rikligt med regn på somrarna och snö på vintrarna.

Flora

Nargur domineras av skog, urgammal skog där den vilda naturen visar sig i allt sitt mångfald, med fantastiskt vackra vyer och fruktansvärda faror. Skogen är i den större sydvästra delen en blandskog av lövträd och barrträd medan den mindre nordöstra delen mest består av barrträd. Lind, rönn, ask, lönn, al, asp, hassel, ek, mir, lärk, tall. gran, en, björk. Undervegetationen allt från mosstäcken, snårskog, myrmark. ormbunkar. Av mera sällsynt slag finns stryparranka, illusionsträd, jätteek och myrmunn. Bärbuskar, jordrötter, svamp (gillas inte av nargurerna), örter. Huruvida de sägenomspunna nymferna skal räknas under flora eller fauna tvistas Altors lärde om, men de sägs i alla fall finnas i Nargur och där anses som en mycket vacker del av floran.

Fauna

Varg, björn, lokatt, vildhund, järv, grottlejon, ullhårig noshörning, mammut, uroxe, sabelkatt, långorm, hjort, krokodil, vildsvin, älg, rådjur, räv, vildfår. Smådjur som möss, sork, grävling, bäver, ekorre, iller. Fåglar som orre, skogjärpe, gök, hackspett, duva, uggla, falk, vråk, örn, rovtrana. Fiskrika älvar och vatten.

Djuriska halvfolk som vargmän, kattmän, ormmän, rottmän, även några bruna ankmän, stora mängder svartfolk, enstaka kentaurer och livsfarliga blodsalver.
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Mycket trevligt!

Några mycket snabba tankar:

- Borde skogen ha några övergivna fornlämningar el dyl? Kanske inte klassiska borgsruiner utan nåt mera skogigt, tex typ "ufo-spår i majsåkern" (men då i skogen altså :roll:)
Eller lämningar av gudarnas uråldriga trädgårdar. Eller kanske hela skogen planterades i syfte att dölja nåt horribelt fel som gudarna gjorde i tidernas begynnelse?
Kanske nåtslags mytiska fossiler i tjärrmarker. Drakgravgårdar...?

- Hur förhåller sig nargurerna till najader (eller vad heter de där tanterna i vattendrag?) då deras gudinna steg upp ur källorna från Abzus avgrunder?

- Har själva skogen nåtslags medvetande eller enhetlighet/bakomliggande tanke? Kanske skogen sakta med säkert konstant växer och vinner ny mark, och nargurerna är förvissade om att skogen en dag skall täcka hela Ereb och de själva skall regera över kontinenten. Slukar byar och åkertäppor som nybyggare med möda brutit upp i skogsbrynet. En långsam men enveten marsch.

- Produceras det nåt annat i skogen än mastvirke? Tjära? Eller kolmilare. Kanske massiva dagbrott i myrmarkerna där brunkol grävs upp för transport till dvärgkolonier som dreglar efter det ypperliga bränslet.

- Vargmän passar ju ypperligt i skogen, men hur är det med de andra djurfolken? (Dethär hör kanske inte egentligen hit...) Själv ser jag nämligen av någon anledning både råttmän och kattmän som mera förknippade till mänsklig (eller annan) civilisation, byggnader, ruienr, tempel mm. Jag vet inte riktigt varför... Men kanske borde i varje fall något av dem vara mera förknippat till magi/gudar/tempel osv och också vara lite mer unika (lite som minotaurerna). Vad jag väl försöker få fram är väl att det kanske blir lite mycket om alla skall ha små egna byar och stamsamhällen osv.
Kentaurerna passar förstås också bra, iaf i västra kanten av skogen. (Den där slätten/bananen/ödemarken i väster borde faktiskt få ett namn...)

I all hast.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tack så mycket Vije! :)

Läser snabbt igenom dina snabba tankar... och återkommer.
anima
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 20
Blev medlem: 2007-03-25 12:20

Bravo

Inlägg av anima »

Det ser ju ut att kunna bli riktigt spännande i Nargur!
Tycker att vijes idé om drakgravgårdar låter som en svinbra stämmningshöjare.
Cerbergen är väl också kandidat på sådana saker men i
mitt tycke är den alldeles för liten...

Jag är ganska säker på att det i monster och män även nämns att det finns
förstenade skogspartier i Nargur. Am I right?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Krokodiler?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Krokodiler?
Tycker du inte om sånna? :D
Skriv svar