Nargur

Samlingsplats för alla länder och platser
charlielarsson
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 23
Blev medlem: 2007-02-11 14:26
Ort: spanien, manilva

Inlägg av charlielarsson »

Om inte jag missminner mig finns nagot folkslag som kallas "howater" i nargurs skogar - nagon slags indian /pygmeinspirerad folkgrupp... kan det stamma eller ar jag ute och seglar fullstandigt?

vill ocksa minnas att ngn kejserlig jorpagnisk legion forsvann i nargurs skogar nar det gamla jorpagna skulle till att invadera barbia, fast det ar fullt mojligt att detta endast ar mina egna fantasifoster... en smula osaker har...
I Spanien finns inga a, a eller o...
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Perfekt. Förutom att man kanske skall droppa maur-runan

(Antar att vi får mainstreama den slutgiltliga runraden så att den ung. motsvarar våra moderan ljudvärden: så att man faktiskt kan skriva åtm. namn med den på ett smidigt sätt.)
Droppar man maurrunan måste man ju hitta på fler tecken... Själva uppmjukningsteckenkonceptet återfinns btw i vår egen värld i modern grekiska där b, alltså beta, inte längre uttalas som b utan som v... Vill man skriva ngt som ska uttalas som "b" skriver man "mp".

Att mainstreama runraden finns det väl inget egentligt behov av. Den joriska funkar väl till svenska... Nargurrunraden lär ju bara användas till nargurspråken iaf (som har de ljud som finns i deras alfabete. (Dessutom är det trevligt med lite skillnader i hur olika språk skrivs...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

charlielarsson skrev:Om inte jag missminner mig finns nagot folkslag som kallas "howater" i nargurs skogar - nagon slags indian /pygmeinspirerad folkgrupp... kan det stamma eller ar jag ute och seglar fullstandigt?

vill ocksa minnas att ngn kejserlig jorpagnisk legion forsvann i nargurs skogar nar det gamla jorpagna skulle till att invadera barbia, fast det ar fullt mojligt att detta endast ar mina egna fantasifoster... en smula osaker har...
Howaterna är en nargurisk stam som utvandrade från norr, genom Nidapasset, och bosatte sig med alvernas välsignelse i det område som senare blev känd som Torshem. Inga pygmeer dock. :)

Jag kommer att skriva om howaterna och deras narguriska härstammning bara jag får samlat ihop mig och mina papper.

Förövrigt så grät Keisar Thamsolion i tre dagar över sina förlorade legioner. :cry:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor skrev:... Nargurrunraden lär ju bara användas till nargurspråken iaf (som har de ljud som finns i deras alfabete. (Dessutom är det trevligt med lite skillnader i hur olika språk skrivs...
Din narguriska runrad ser bra ut tycker jag, även om jag är lite tveksam till runda former på några av dom. Vet du hur svårt det är att ritsa/skära runda former i trä och näver? Skulle det gå att "kanta" till rundingarna lite?
Jag är kanske lite upphägd i det här men jag skär i trä dagligen och lider med dem narguriska runritsarna. :(

Annars har jag en undring till dig som språkkunnig (vilket jag inte är): Hur väl smälter detta narguriska språk samman med den namnbruken som finns i Torshem-modulen, namnen på howater och deras titlar?

Jag ser nämligen för mig detta språkbruk som en förebild för nargurerna generellt (även om howaternas språk är något påvärkad av satenu), och vill gärna att det hela skal hänga ihop logiskt.

Skulle du vilja samarbeta med mig om språkets utveckling och historia, så att det överensstämmer med det jag (som sagt; snart) kommer att skriva om de narguriska folken?
Det borde kunna gå att samordna detta då jag egentligen bara samlar det som redan finns i officielt material och fyller i det som fattas för att skapa en helhetsbild.

Vad sägs? :)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren: Jag har inte riktigt börjat på nargurspråken än, men kan mycket väl tänka mig att sätta igång med det, och ett samarbete. Som jag skrev i språktråden är min plan att skapa det narguriska grundspråket, eller iaf. ordestammar och rötter från detta språk, och sedan gradvis utveckla det genom ljudförändringar (det finns datorprogram som gör det) till de olika språk som talas idag. Givetvis var tanken också att lägga till "lånord" från andra språk på olika nivåer i utvecklingen för att ytterligare ge varje språk sin unika prägel. En tanke som jag har är att låta ungefär hälften av ordförrådet i nargurspråken komma från urgermanskan. Det skulle kunna förklara vissa av de ord som redan finns på t.ex. jordiska.

När det gäller alfabetet går det ju givetvis att göra tecknen kantigare så att de lättare går att rista i trä. Nu är det iofs så också att man kan skriva på en mängd andra material än trä om man inte har papper eller pergament. Lertavlor, stora blad, vaxtavlor och bläck på trätavlor, krukskärvor odyl. är några exempel på sätt att producera text i ett lågteknologiskt samhälle...
Man skulle ju också kunna tänka sig att det finns flera sätt att skriva bland nargurerna, och därför också flera varianter i alfabetet.

Jag har inte sammanställt narguriska namn och ord än, men det kommer :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Låter bra!

Frågan är då hur vi skulle kunna samarbeta och vad vi behöver från varandra för att språkets utveckling skal hänga ihop med folkens utveckling?
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Med risk för att stöta mig med lingisterna ( ;) ) lämnar jag det här ämnet och går vidare till barbarerna själva. Hur ser deras historia ut i stora drag? Jag vet i princip inget alls om Nargur men känner att det är en blind fläck som måste åtgärdas. Inte minst med tanke på att det bor alver i skogarna. Så hit me!
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Frågan är då hur vi skulle kunna samarbeta och vad vi behöver från varandra för att språkets utveckling skal hänga ihop med folkens utveckling?
Det jag behöver för att göra språkutvecklingen realistisk, är lite någon form av övergripande historia till nargurfolkens vandringar, hur de skiljts åt osv.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor skrev:Det jag behöver för att göra språkutvecklingen realistisk, är lite någon form av övergripande historia till nargurfolkens vandringar, hur de skiljts åt osv.
Jag har jobbat på nargurernas historia i helgen och skal försöka lägga ut det jag har nu i kväll.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Låter bra. Det ser jag fram emot. Har alltid haft ett speciellt förhållande till Nargur av någon anledning. Har dock aldrig spelat där eller skrivit något om det.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Typiska narguriska hus. Eller?

Kanske inte riktigt så serietidning och mer bronsålder, men ändå inte vikingatida långhus, tycker jag.

Dessutom kanske rent av sådana här hyddor. Mest för att de också pekar på enyurtkultur (yurtar är ju ganska lika dessa)
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Peter skrev:Typiska narguriska hus. Eller?

Kanske inte riktigt så serietidning och mer bronsålder, men ändå inte vikingatida långhus, tycker jag.

Dessutom kanske rent av sådana här hyddor. Mest för att de också pekar på enyurtkultur (yurtar är ju ganska lika dessa)
Mmmm...Coola! Var hittar ni info om Nargur öht? Jag vet inget om dessa och hittar bara sporadiska passager här och var som knappt säger något alls.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Peter skrev:Typiska narguriska hus. Eller?

Kanske inte riktigt så serietidning och mer bronsålder, men ändå inte vikingatida långhus, tycker jag.

Dessutom kanske rent av sådana här hyddor.
Inte alls dumt! :)

Tror nog jag kan låta nargurerna bo i liknande hus i sina vinterbosättningar. Nargurerna bebor skogen och de byggnader de använder görs i trä rimligtvis. Yurter kanske heller nåt för nåt stäppfolk?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Nargur

Inlägg av birkebeineren »

Psipo skrev:Var hittar ni info om Nargur öht? Jag vet inget om dessa och hittar bara sporadiska passager här och var som knappt säger något alls.
Det står egentligen ingenting direkt om själva Nargurs skogar (dvs innan jag har lyckats lägga ut mina alster :P ) utan det som finns får läsas ut från huvudsakligen EAs kampanjboks kartor och tabeller, samt Barbia- och Torshem- modulerna. Mycket kan även plockas från de länder där befolkningen härstammar från nargurerna och Sinkadusartikkeln om Imperiun Iorpagnum.

Jag kommer att lägga mycket vikt på att kobbla samman det lilla som skrivits, försöka få med allt, och se till att det hänger logiskt ihop. Stora delar av Ereb har anknytning till Nargur och jag tycker det är viktigt att så många av de något spretiga uppgifterna som möjligt samordnas.

Jag kommer att göra min beskrivning av Nargur i två delar;

Den ursprungliga narguriska kulturen, dens härkomst, utveckling och vandringar. Bakgrunden för alla de narguriska folken.

Dagens Nargurs skogar.

Anledningen till att jag inte lagt ut nån egentlig text här på forumet är att jag inte får tillgång till mina tidligara skrivna ideer eller mina rollspelsböcker förs än om tre veckor (de ligger hjemme i Norge :cry: ).
Under tiden försöker jag skriva ur minnet och samla ihop det som finns här på forumet och det ni skriver. Läs gärna om "min" likätare i tråden om Odöda som en liten smakbit!

Jag hoppas ni kan ha överbärenhet med mig och att ni skriver era åsikter om Nargur? :)
mikon83
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 10
Blev medlem: 2007-03-13 11:17
Ort: stockholm

I Nargur talas Prangi

Inlägg av mikon83 »

Språket som talas i Nargur heter Prangi (kampanjboken s. 48) och är nära besläktat med cerevaliska och hynsolgiska. Jag tycker personligen att vi inte behöver ett till vikingafolk med långhus, vi har ju redan Jorduashur och Ransard. Jag tycker att Nargurs barbarer ska vara väldigt få och väldigt skygga och leva främst som jägare och samlare ganska djupt i skogen. De bör vara uppdelade i små stammar som håller sig för sig själva. De bör inte ha så mycket kontakt med andra folk och kanske lever de till och med utan kunskap om metaller. De få folkslag de kan ha kontakt med är blodsalver och kanske stäppbarbarer och injir vid ett fåtal tillfällen. Jag vet inte om det bor några skogsalver i Nargur, men i så fall så har de säkert lite kontakt med dem också. Observera också att barbarerna i Nargur INTE dyrkar Aesir. (kampanjboken s. 38)

Det var det jag hade på hjärat för tillfället!
"Han har ett leende av guld, han är mannen utan skuld, men jag vet att han har en hemlighet..."
Skriv svar