Nargur

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Jag anser att dom inte behöver vara så hemskt fåtaliga och isolerade. Nargur är en stor naturtillgång, varför inte utnyttja detta? Barbarerna kan avverka och sedan idka byteshandel med obearbetat timmer för att få tag på lite järnföremål.

Jag ser framför mig en praktiskt klädd hövding som stövar omkring bland sina virkesupplägg och bjuder ut dom med sin käpp åt stadsmänniskan i utbyte mot smide och tygverk.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Kanske kan de Narguriska folken leva i beskyddade stammar (det finns mycket djävelskap i den djupa skogen). Dessa stammar kanske bedriver årlig krigsföring med varandra, opåverkade av omvärlden, men högst väsentlig för nargurerna själva.

De skulle kunna ha mycket djurinfluerad namn... "Björnklos Stam" ,"Stam Vildsvin", etc...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: I Nargur talas Prangi

Inlägg av birkebeineren »

Språk
Varför ett östnargurisk språk är utritat i centrala Nargur har varit ett litet mysterium för mig, men jag har nu hört rykten om en runskärare från lyceét i Lirvella som möjligens kan förklara hur det ligger till (måste bara konsultera den språkkunnige Adragor först).

Bostäder
Nargurerna passar inte i långhus tycker jag, utan Peters bilder på runda byggnader är mera så som jag tänker mig. Nargurerna lever dock ett semi-nomadisk liv och förutom barn och äldre bebos deras hus huvudsakligen på vintern.
Tänker mig att trädslagen i aktuella delar av skogen skal avspela de olika stammarnas byggnader (har bla lite ideer om hur Isherrarna i norr har påverkat granens spridning i centrala Ereb).

Befolkning
Befolkningsmängden i Nargur borde vara ganska stor med tanke på skogarnas storlek och deras rika djur- och växtliv, men gärna uppsplitrade i många små stammar.

Metaller
Metallernas spridning i Nargur är varierad. Bronsgjutarkonsten har aldrig behärskats men bronsvapen har alltid kunnat erövrats från svartfolken (som stal den från dvärgarna redan på 3000-talet fO).
Järngruvor finns ej men i nordvästra Nargurs gränstrakter kan myrmalm utvinnas under några korta sommarmånader. I söder har dvärgarna i Nida-bergen en begränsad järn handel med nargurerna i utbytte mot kött och skinn. Den nya Bytiden i Torshem och i gränsskogarna mot sydväst börjar dock sprida järnet mer och mer, i likhet med handeln från Mastika Agga och Babor.

Religion
Nargurerna dyrkar naturandar och sina döda förfäder på olika sätt. Exempel på detta kan ses hos västnargurena i Palinor.

Lite flera tankar från Nargur.

Gunter: Jag ser redan före mig den päls- och näverklädda hövdingen smidigt röra sig från stock till stock bland länsavspärringarna utanför Mastikka Agga, där han med mätkäppen kommanderar sina flottare att ta fram det bästa mastvirket för den kardiske handelsmannen att bedömma.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Spelknepe skrev:Kanske kan de Narguriska folken leva i beskyddade stammar (det finns mycket djävelskap i den djupa skogen). Dessa stammar kanske bedriver årlig krigsföring med varandra, opåverkade av omvärlden, men högst väsentlig för nargurerna själva.

De skulle kunna ha mycket djurinfluerad namn... "Björnklos Stam" ,"Stam Vildsvin", etc...
Nargurerna är rätt isolerade, iallafall de längst inne i skogen, långt från karavanleder och stammar som övergivit det traditionella nomadlivet till fördel för den "nya" Bytidens liv (vi vet ju alla hur det gick förra gången!!!).

Årlig krigsföring... ser mer för mig mera att nargurerna krigar mest jämt, möjligtvis med lite mer förrådsplundring under vintern?

Djurinfluerade namn låter inte så tokigt.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Visst är de isolerade från omvärlden. Deras "värld" är ju skogen. Och ja, de krigar nog ganska frekvent. Kanske har de en "djurguds" religion?

Gillar iden med att de säljer timmer till köpmän i Mastika Agga. Mycket pälsar också förstås!
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

På svavelvinterforumet hade någon nångång skrivit nåt (...) om en nargurisk insektfurstessa. (Eller var det insektanimist/-magiker med furstligt blod...?) Tyckte detta lät väldigt inspirerande då och tänkte att det ju kunde vara en trevlig twist på nargurernas kultur. Dvs insektdyrkan istället för djurandar.
Kanske man rentav kunde koppla det till 3e konfluxen på nåt sätt.

Tänker mig prinsessan Yandaharr av Nattsvärmarens heliga blod. Stolt och högrest, utsmyckad i mårdpälsar och bronshängen. Små gråbruna fjärilar fladdrar upp vid varje rörelse hon gör.

Bara en tanke. :)
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

vije skrev: Tänker mig prinsessan Yandaharr av Nattsvärmarens heliga blod. Stolt och högrest, utsmyckad i mårdpälsar och bronshängen. Små gråbruna fjärilar fladdrar upp vid varje rörelse hon gör.

Bara en tanke. :)
Men en cool tanke! 8) Insektsdyrkan är väldigt fränt! Skulle det inte passa i Nargur så har vi ju hela Soluna, Samkarna och Akrogal med där det kanske känns mer rätt med ett sådant inslag?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Samkarna inte bara dyrkar insektgudar, de är ju i stor del insekter, i alla fall de västra delarna, "rassland rasernas arkepelog" (?)

Idén att några stammar i Nargur dyrkar insekter sedan köttbitarna passerade, gjorde något och sedan flög vidare är en kul tanke, kör med den. Tycker dock att majoriteten av narguris folk skall ha mer lokala djur som vägvisare.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Mikael skrev:Samkarna inte bara dyrkar insektgudar, de är ju i stor del insekter, i alla fall de västra delarna, "rassland rasernas arkepelog" (?)

Idén att några stammar i Nargur dyrkar insekter sedan köttbitarna passerade, gjorde något och sedan flög vidare är en kul tanke, kör med den. Tycker dock att majoriteten av narguris folk skall ha mer lokala djur som vägvisare.
Jag vet inte om jag är helt såld på djurdyrkan och schamanism. Då ser jag hellre någon form av förfäderskult. Dock finns det ju inget som säger att förfädersandar, skyddsandar eller ätteandar inte kan manifestera sig eller i viss mån vara djurandar. Den döde lever vidare som en björnsjäl som vakar över sin ätt...
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Det här med insekterna låter bra. Fundera vidare runt det.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

...tycker nog inte det låter bra med insekterna i Nargur. Finns redan ett extremt stort område med mycket insekter (Samkarna, Morginnerskogen vore idealiskt för insektsdyrkande stammar).

Dock finns där ju inte riktigt en stor skog med pälsbeklädda barbarer som använder sig av djurgudar och lite så. Sen kan det nog vara ganska kallt i de norra delarna av Nargurskogen. Många insekter gillar ju inte kyla.

Kort och gott, insekter passar bättre i mina ögon i tropiska eller sub-tropiska miljöer. Medan varg, björn, vildsvin och lodjur passar bättre i Nargur.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Spelknepe skrev:...tycker nog inte det låter bra med insekterna i Nargur. Finns redan ett extremt stort område med mycket insekter (Samkarna, Morginnerskogen vore idealiskt för insektsdyrkande stammar).

Dock finns där ju inte riktigt en stor skog med pälsbeklädda barbarer som använder sig av djurgudar och lite så. Sen kan det nog vara ganska kallt i de norra delarna av Nargurskogen. Många insekter gillar ju inte kyla.

Kort och gott, insekter passar bättre i mina ögon i tropiska eller sub-tropiska miljöer. Medan varg, björn, vildsvin och lodjur passar bättre i Nargur.
Det finns nog både insekter och pälsdjur i Nargurs skogar men om de är föremål för dyrkan är en annan sak. Själv hade jag hellre sätt något annat. mest för att de lätt kan bli för mycket barbarer över dom, med schamanism, djurandar och hela paktetet. En intressant religion, eller twist på befintlig, hade varit mer spännande. Ett "barbarfolk" med inslag som inte känns typriskt barbariska ger nog ett bättre slutresultat än att rida på klyshorna hela vägen.

En befogad fråga är dock, hur har birkebeineren tänkt kring detta?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Psipo skrev:
En befogad fråga är dock, hur har birkebeineren tänkt kring detta?
Precis. Jag har för mig att birkebeineren har en egen väldigt intressant infallvinkel på nargurerna. Låt oss inte flumma iväg för långt.
mikon83
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 10
Blev medlem: 2007-03-13 11:17
Ort: stockholm

Håller med spelknepe

Inlägg av mikon83 »

Håller med spelknepe. Lämna insekterna söderut, i den kalla norden har de inget att hämta. Dessutom så KAN inte befolkningen vara alltför stor i en skog, maten räcker inte till. Det är därför HELA JORDENS befolkning var mellan 1-10 miljoner människor under stenåldern. http://www.census.gov/ipc/www/worldhis.html

Att jaga och samla räcker helt enkelt inte till för att mätta många munnar. Det är först när jordbruket kom igång som befolkningen ökade. Därför tycker jag att Nargurs skogar ska vara mycket glest befolkade.
"Han har ett leende av guld, han är mannen utan skuld, men jag vet att han har en hemlighet..."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Peter skrev:
Psipo skrev:
En befogad fråga är dock, hur har birkebeineren tänkt kring detta?
Precis. Jag har för mig att birkebeineren har en egen väldigt intressant infallvinkel på nargurerna. Låt oss inte flumma iväg för långt.
Tack, Peter! :)

Mina ideer kommer (men hinner inte sitta framför datorn hela tiden (som ni andra verkar göra!! :wink: ) pga studier) och jag försöker göra nargurerna både klassisk barbariska och inte klassiskt barbariska.

Insekter finns det i Nargurs skogar, men vem dyrkar mygg? :P
Skriv svar